Al mijn hele leven heb ik iets met modelspoor te maken. Mijn vader bouwde met M-rails de eerste baan waar we samen vele uurtjes mee doorbrachten. Hij leerde me van alles over elektriciteit, relais etc. Toen Marklin met digitale besturing uitkwam werd de m-rails verkocht, K-rails kwam binnen. In Wenen, waar we op vakantie waren, werden de eerste wisseldecoders aangeschaft. Banen werden afgebroken en even zo vrolijk kwam een volgend ontwerp op tafel. En zo vlogen de jaren voorbij.
Ik ging op mezelf wonen, had geen ruimte voor een eigen baan maar was lid geworden van MSG Den Bosch. Heb daar digitaal rijden bij de Marklinbaan geintroduceerd. Met een flinke groep hobbyisten hebben we samen veel lol gehad en enorm veel geleerd.
Drie verhuizingen zorgden ervoor dat er van het bouwen van een eigen baan nog steeds niet veel van terecht kwam. 13 jaar geleden uiteindelijk een vaste stek gevonden in Twente. Met een eigen zolder voor de modelspoor hobby!

Mijn interesse gaat uit naar Wurttemberg rond 1900-1920. K-rails, slanke wissels met Tortois aandrijving, materieel voornamelijk van Brawa, Fleischmann, Marklin.
Mijn werk, wat zoveel vrije tijd kost, zorgt er echter voor dat de modelbouw resultaten niet flitsend verlopen. Het is gelukkig een hobby.
Ik heb wat foto's verzameld van de afgelopen jaren en zal deze de komende tijd op het forum gaan plaatsen.
1) Layout
Mijn baan bestaat uit een aantal segmenten die te samen een stationnetje vormen. Als voorbeeld heb ik Ziegenruck genomen. Heeft niets met Wurttemberg te maken maar vond ik er mooi om uit te werken. Segmenten gebruik ik 1 om makkelijk en netjes te kunnen bedraden, 2 niet de boel te hoeven af te breken bij een verhuizing en 3 eventueel ooit nog mee op stap te kunnen gaan naar een evenement.

2) Besturing
Sinds versie 2 maak ik gebruik van Traincontroller, hier een screenshot van al even geleden maar nog redelijk actueel. De baan bestaat uit een station met links en rechts een enkel spoor wat de heuvels in gaat. Via twee spiralen toegang tot een schaduwstation waardoor de nodige afwisseling van rijdend materieel ontstaat.

Te zien is dat de draaischijf i.v.m. de ruimte omgedraaid is.
Op dit moment ben ik trouwens bezig met de laatste hand te leggen aan de draaischijf, deze geheel van messing is gemaakt en digitaal zal aangestuurd worden. Maar daarover later meer.
Groeten Maarten