Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC

Gestart door Wheels zaterdag 07 september 2013, 20:47:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Hoi,

hoe is een kap van een IRM Lima 149857 AC te openen.



groeten Matje
verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Hoi,

kan het aan de driepolige motor liggen dat een IRM Lima 149857 AC met veel moeite een verhoging op moet.
Of kan het ook aan de decoder liggen.

Wil eerst een andere decoder testen maar wil wel weten hoe de kap eraf moet, zie ander verzoek in ander draadje.

Mogelijk is probleem opgelost met een andere motor?

groet Matje
Re: verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Ik zou het allemaal in één draadje laten Matje.
Trekracht is nou juist geen probleem bij de Lima IRM. De motorbak is loodzwaar en er zit een dikke motor in. De wielen hebben geen antislipbandjes geloof ik en dat kan op steile hellingen problemen geven, maar daarbij helpt een sterkere motor niet meer. Het probleem is dan gebrek aan adhesie; de kracht van de motor kan onvoldoende op de rails worden overgebracht. Maar dan praat je over fikse hellingen. Het is maar een treinstel en dat hoeft alleen zichzelf rond te zeulen. Egenlijk is de motor zwaar overgedimensioneerd.

Kap verwijderen. Schuif een cocktailprikker net naast een draaistel tussen zijwand en onderstel. Schuif dan de prikker voorzichtig langs de naad tussen wand en onderstel. Het klinkt en oogt afschuwelijk, maar bij mij is de kap er altijd goed afgekomen.
Re: Kap openen IRM Lima 149857 AC
Je moet het gewoon in één draad houden Matje. Antwoord is al gegeven.
Re: verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Dank je Henk,

je hebt gelijk in één draadje houden.
Ik ga de kap voorzichtig openmaken en een andere decoder plaatsen. Hopenlijk is deze de oorzaak. Als ik jou verhaal zo lees dan is de motor niet de oorzaak. Alle treinen en treinstellen nemen met gemak de helling van 0 - 12 cm over 2,5 meter met gemak.

De motor was ook moeilijk in te regelen in iTrain bij de snelheidsmetingen.

gr Matje
Re: verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Dat is een helling van bijna 5 procent als ik het goed uitreken? Dan kan een model zonder asb denk ik problemen opleveren. Ik weet dat niet, omdat ik zelf niet zulke hellingen heb. In ieder geval helpt een sterkere motor dan niet, zoals uitgelegd. Mocht dit het probleem zijn, dan is er misschien wel aan wielstellen met asb te komen. IRM had een standaard wielstel dat Lima ook in een versie met asb maakte. Ook daarvoor zou ik me in eerste instantie bij de Limaman te Houten vervoegen. De wielstellen zijn heel gemakkelijk te wisselen.
Re: verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: verminderde trekkracht IRM Lima 149857 AC
hoi, zie verdere reactie op onderstaand draadje

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45769.0

gr Matje