Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

SBB "Postbode"

Gestart door Alves vrijdag 06 september 2013, 12:25:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SBB "Postbode"
Alves
gast

SBB "Postbode"
Hallo,

Ik weet dat er dagelijks een "postbode" van Noord naar Zuid en omgekeerd rijd over de Gotthard. Ik vind dit zelf een heel leuk treintje om na te bouwen. Alleen zit ik met wat vragen.

http://www.flickr.com/photos/50604235@N05/9671827097/

Zo ziet het postbode treintje eruit. Weet iemand of er een fabrikant is die de eerste wagon in zijn assortiment heeft? De SBB Cargo koelwagon dus. De tweede wagon moet wel te vinden zijn in het assortiment van Roco en Marklin, want volgens mij is dit gewoon een AAE schuifwandwagon. De laatste 3 wagons dacht ik wel te kunnen vinden in het assortiment van Piko alleen kon ik ze niet vinden. Is er iemand die mij verder kan helpen?

Groeten Dewey
Re: SBB "Postbode"
Opazwitserland
gast

Re: SBB "Postbode"
Hallo,

Adam modelbau heeft deze blijkbaar in het gamme.  Kijk even bij Modeltrein paradise in Belgie.
Groetjeis
Paul
Re: SBB "Postbode"
Spoorman
gast

Re: SBB "Postbode"
Effe googlen op SBB postwagen en je vindt o.a. dit: Heris 13101, klik.

Met groet, Ben.
Re: SBB "Postbode"
Hallo Paul,

Bedankt. Gelijk maar opgezocht en die zijn qua prijs nog wel te doen. Weet je ook of de details en het spuitwerk van dat merk goed zijn? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. Zal even kijken of ik deze wagon op Eurospoor kan vinden.

Hallo Ben,

Aii... Die prijs. Al begrijp ik er uit dat het een 3-delige set is. Had gehoopt dat ze goedkoper waren. Maar toch bedankt.

Groeten Dewey
Re: SBB "Postbode"
Opazwitserland
gast

Re: SBB "Postbode"
Hallo Dewey,

Kan er geen informatie over geven.  Kende het merk ook niet.  Op de foto ziet het er goed uit en de prijs valt inderdaad nog mee.  Ik zou het durven proberen.
Groetjes
Paul
Re: SBB "Postbode"
Spoorman
gast

Re: SBB "Postbode"
Re: SBB "Postbode"
keeszondag
gast

Re: SBB "Postbode"
Leuk treintje!! Ik ben ook bezig de postbode na te maken, kan met diverse wagens, de samenstelling is steeds weer anders. Kenmerk is wel dat het een korte sleep is met in ieder geval 2 à 3 gele postwagens.
Re: SBB "Postbode"
Hallo Ben,

Ziet er op zich goed uit alleen vind ik het drukwerk wel teleurstellend.. Maar dat moet op een of andere manier wel te verbeteren zijn. In ieder geval bedankt!

Hallo Kees,

Ja dat vond ik dus. Ik denk dat de postwagens ook wel te vervangen zijn door containerwagens met postcontainer. Die zijn tenminste wat makkelijker te vinden. Ik heb meerdere foto's gezien en steeds bestond de samenstelling uit één schuifwandwagon van AAE, één koel/schuifwand wagon en 2/3 á drie postwagens, maar soms ook met een containerwagen met twee wissellaadbakken van Cargo Domizil. Kijk al uit naar Eurospoor om daar op speurtocht te gaan naar deze wagons ;p haha.

Groeten Dewey
Re: SBB "Postbode"
keeszondag
gast

Re: SBB "Postbode"
Ik heb twee containerwagens van Piko met postcontainers:



Gekocht bij Meijer&Blessing in R'dam.
Re: SBB "Postbode"
Lid sinds: 2011

offline
Re: SBB "Postbode"
Dit is mijn postreintje. Twee Marklin/Herpa sets (6 2-assers) en twee roco wagons (1 4-asser en 1 6-asser)

Re: SBB "Postbode"
keeszondag
gast

Re: SBB "Postbode"
Mooie sleep Marc! Is dat echte dubbeltractie of met een dummy?
Re: SBB "Postbode"
Ik zie twee frontseinen dus het lijkt op echte dubbeltractie! Mooie posttreinen/posttreintje hoor. Ik zie wel waar ik tegen aanloop als optie voor de postwagen. De rest van de sleep staat redelijk vast.

Groeten Dewey
Re: SBB "Postbode"
Lid sinds: 2012

offline
Re: SBB "Postbode"
SBB cargo wagon van Adam Modellbau wordt niet meer geproduceerd voor  zover ik weet. Hier en daar vind je ze misschien nog wel op een beurs.
Schildering is iets minder . Afwerking beetje  grof maar  toch wel mooie  wagons daar deze helaas nog niet door andere merken gemaakt worden. Rijeigenschappen van Adam Modellbau zijn redelijk maar zeker niet om over naar huis te schrijven.

Adam Modellbau maakt  vooral vachtwagens en heeft zich paar jaar  geleden aan wat  spoorwagons gewaagd.   
Prijs vind ik persoonlijk te  duur  voor de  geboden kwaliteit.

De postwagens van Heris  zijn onder meer ook door RAILTOP uitgebracht.    Het  kan zijn dat deze van een iets ander type zijn als de Heris wagen maar dat kan ik op de  foto moeilijk uitmaken.   Railtop heeft de  postwagens  in 4 verschillende tijdperk periodes / schilderingen uitgebracht ( deze allen exclusief en inmiddels ook reeds lang uitverkocht )   2 tal jaar geleden hebben ze dan ook nog  een dubbel gelede uitvoering op de markt gebracht.  Deze vind je nog wel frequent.

Als ik op tijd thuis ben vanavond zal ik wel even wat foto's  posten hiervan.

Mvg
Peter
Re: SBB "Postbode"
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie! Ik zal kijken naar wat ik tegen kom op Eurospoor en op andere beurzen. Ik zal ook eens uitkijken naar de Railtop wagens. Is toch een fabrikant die bij mij bekend is als kwalitatief erg goed. De foto's zijn natuurlijk welkom!

Groeten Dewey
Re: SBB "Postbode"
Lid sinds: 2012

offline
Re: SBB "Postbode"
Hier de beloofde postwagens van Railtop  en de SBB Cargo van Adam Modellbau.  Let op de laatste is dus een koelwagen.  Rijdt deze effectief mee in de posttrein. 

Ook een paar  foto's van de Roco post containers

Mvg

Peter
Re: SBB "Postbode"
Lid sinds: 2007

offline
Re: SBB "Postbode"
Best lezer.
Bijgaand een citaat uit dit gedateerde Topic

"Effe googlen op SBB postwagen en je vindt o.a. dit: Heris 13101, klik".

Vraag: Heeft iemand iets gehoord of gelezen over de uitlevering van deze set....duurt best wel .. ?

Lees graag.
Dolf
Re: SBB "Postbode"
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: SBB "Postbode"
Herpa heeft ook een setje, samen met Märklin uitgebracht.
Het gaat hier om 3 grijze 2-assige 45F SBB containerwagens met 2 wissellaadbakken per goederenwagen en een vrachtauto met aanhangwagen.

Voor link: zie post hieronder van Dirk-Jan, waarvoor mijn dank.

Gr. Marcel
Re: SBB "Postbode"
Lid sinds: 2007

offline
Re: SBB "Postbode"
Marcel.
Het was niet de vraag, je maakt me wel even nieuwsgierig, heb je een artikelnr. of link ..
Grt.
Dolf
Re: SBB "Postbode"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: SBB "Postbode"
 :) Volgens mij is dat deze;
klikkie doen
(Foto is niet zo best)

Dirk-Jan
Re: SBB "Postbode"
Gotthard
gast

Re: SBB "Postbode"
Wellicht ten overvloede, maar hierbij nog wat info over de Zwitserse (Die Post)-posttreinen:

Als loc wordt vandaag dag voornamelijk Re 4/4 II (Re 420) en ook Re 6/6 ingezet. http://www.bahnbilder.de/?name=galerie&kategorie=suchen&suchbegriff=postzug Heel af en toe wordt ook een Re 421 ingezet, maar dat is zeer zelden. Dat had/heeft er meer mee te maken wie het postpakketverkeer exploiteert en wie voor de postverdeelcentra verantwoordelijk is en wat er precies aan locs wordt ingehuurd.

De postwagons zijn er in 2-assige en 4-assige uitvoeringen:

Liliput nr. L240040 of als 2-en 4-delige set nr. L240042 en L240037
Marklin (Herpa set) nr. 47731
Piko nr. 57746 / 96042 / 57761

Roco nr. 66658
Roco nr. 76201
Roco nr. 66565

Daarnaast zijn er nog diverse postrijtuigen van o.a. de SBB of daaraan gelieerde spoormaatschappijen, maar heb me nu maar ff gericht op "Die Post"-wagons

Groet,

David