Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR

Gestart door vanb woensdag 04 september 2013, 23:37:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Wat n .... baan. Paar blaren, meters draad verder maar het zit. Frame ook bijna af. Morgen aan de baan hangen. Ben benieuwd hoe het allemaal uitkomt. Valbeveiliging erop, gaten boren voor draadeinden en dan voorzichtig beginnen met stijgen :P :P :P



Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Gaat wel lukken zo denk ik. Om de draad mooi strak te krijgen kun je een stuk met het ene uiteinde vastbinden en aan de andere kant in de schroefboormachine zetten. Vervolgens draaien en trekken en de draad wordt kaarsrecht. Je kunt de draad dan ook mooi buigen met de bocht mee. Maar ik ben waarschijnlijk al te laat met deze tip :)
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Inderdaad te laat Henk. Alles zit er al op. Inmiddels is het frame van de spiraal ook geplaatst. Spiraal ligt erop en de gaten voor de draadeinden zijn geboord. Verder is het ontbrekende stukje tussen schaduwstation en spiraal ook gemaakt. Dus nu draadeinden opmaat maken en afstellen.



Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Best wel druk in je eentje  :D :P
Goed bezig Maikel , zal niet meer lang duren vermoed ik als de eerste treinen kunnen gaan proefrijden, :thumbup:
Nu eerst nog wat moertjes draaien  8o
Gr, Jan
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Hoi Maikel, dat gaat al weer heel wat worden. Mooie spiraal, vr gr  Arie
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Hoi Arie,

We gaan ons best weer doen.
Ben inmiddels bezig met het afstellen van de spiraal. Klimspoor komt net onder de 3%. Dat is dus mooi. Alleen heb ik een probleem met het installatiedraad wat op een paar plekken los is gekomen bij het plaatsten van het hout op de draadeinden. Is een heel geknoei om het weer vast te krijgen. Plus op sommige plekken komt de panto er toch net naast. Hier plaats ik maar extra stukjes naast.
Al met al even tijdrovend maar moet wel goed zijn.

Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Vanwege o.a. wat huishoudelijke taken en een blessure heeft de baan toch weer een tijdje stilgelegen. Heb die tijd nagedacht over de opvang van de panto's in mijn spiraal. Was niet te vrede. Draad liet nu al los op paar plekken en het zat niet overal op precies de juiste plaats met gevolg dat de panto's ernaast kwamen. Aangezien de spiraal nu nog los kon, heb ik besloten dit te doen. Spiraal op zijn kop gezet en alles er weer uitgetrokken. Heb het nu vervangen door aluminium strips  van 20mm breed. Heel werk maar veel beter. Gaat mij in de toekomst een hoop ellende besparen. Inmiddels staat de spiraal weer en ben ik begonnen de helling opnieuw af te stellen.
Hopelijk ben ik morgen boven zodat er een tijdelijke keerlus aan kan. Dan eindelijk rijden. Heb ook wat nieuw materiaal wat ik graag aan het rijden wil zien.

Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Hoi Maikel,

Fijn dat je weer tijd hebt om aan de baan te werken.  :thumbup:

Zodra je kunt rijden vraagt dat natuurlijk om foto's of een filmpje.  :P  O:-D
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
haha komt goed Cees. Zal hard doorwerken het weekend. Zal vast wat foto's maken van de veranderingen en van het nieuwe materiaal.

maikel
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Zit te wachten ;) :P :D

Gr,Jan
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
je weet waar mijn huis woont :P :P :P :P :P
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
ik ook ongeveer :P :P :D
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Jaja weet het. Als keerlus eraan zit, , je de eerste die langs mag komen.  Is nu nog een zooitje omdat ik hele spiraal moest demonteren
Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Maikel doe rustig aan, komt allemaal goed. ;)
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Afstellen van de spiraal is inmiddels klaar. Laatste stukje staat nog in de lijmklemmen.  Ben inmiddels begonnen met het frame van de boventafel waar de tijdelijke keerlus op komt te liggen. Nog een paar stripjes zagen voor de panto opvang en wat stroompunten solderen vanavond.  Morgen verder met het frame. Dan hopelijk aankomende week rijden.  Voor de geintresseerde kan ik nog wat foto's van de stripjes maken.

Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Ik ga dit zeker volgen! Ben zelf ook best wel een poolse treinen fan  :P
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
Mooi Maikel dat het je gelukt is om 2 x je spiraal op te bouwen :thumbup:
Het ziet er goed uit en de rest wordt een eitje vergeleken met je werk aan het spiraal :D ;)
Kom snel kijken bij je als de cirkel rond is.

Gr, Jan
Re: pools/Duits grensgebied - terug van korte pauze. spiraal toch weer veranderd
zowwww we zijn boven en er is een tijdelijke keerlus geplaatst. Er kan gereden worden :)
Nog een paar bezetmelders  solderen en koploper kan zelfs aan de gang.
Gelijk het nieuwe materiaal op plaatje gezet.
De ludmilla van PKP met bijbehorende wagons.
berlin warzawa express met tijdelijk een br150 ervoor. er is nog een duitse ludmilla bij de dokter van brawa. deze komt ervoor te staan tzt.
veewagon en het prachtige setje kolenwagon. deze staan nog enkele keren op mijn verlanglijstje.

maikel
Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
Mooi dat je kan rijden :thumbup:
De dokter wacht nog op een hulpstuk van Brawa, :P ;) :D
nu maar de wielen schoon rijden.....
Gr, Jan
Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
    Fijn dat er weer gereden kan worden Maikel, het geluid van rijdende treinen stemt ons gelukkig  :)
    Mooi materiaal trouwens, veel plezier ermee.


    Mvg,

    Peter Degeluidsman.
    Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
    "van reddende " hoezo reddende treinen?
    Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
    goede vraag

    reddend om niet beneden bij vrouw of bezoek te zijn :D

    Edit by Nameless: Citaat uit voorgaand bericht verwijderd. Sinds Februari 2013 hebben wij besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
    Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
    Hoi Maikel,
    Zo, al dat werk is niet voor niets geweest, je kunt nu dus gewoon helemaal rond.

    Nog gelegenheid en zin om een keer een gastloc te laten rijden?
    Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
    Hoi cees

    Zodra koploper draait, altijd welkom met een gastlok. Eerst alles in koploper invoeren.  Is weer tijdje geleden dus even zoeken allemaal weer.
    Maikel

    Edit by Nameless: Citaat uit voorgaand bericht verwijderd. Sinds Februari 2013 hebben wij besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
    Re: pools/Duits grensgebied - er kan gereden worden plus foto's
    Inmiddels rijden er 8 treinen rond met koploper. Ben bezig de laatste foutjes eruit te halen.
    Baan is vooral vies. Tijd om mijn lux setje uit de verpakking te halen dus.
    In de tussentijd ook een eerste opzetje voor de bovenbaan gemaakt om te kijken of ik aan de andere kant van mijn baan ook weg kom met een klein spiraaltje naar een tweede schaduwstation of mega keerlus waar een aantal treinen in kunnen. Dit lukt volgens mij alleen als ik het hoofdspoor al achter de kolenmijn laat dalen. Helaas blijft er dan weinig van in het zicht.
    De kolenmijn krijgt 3 opstelsporen en een apart lijntje. Hier komt een stopplaats voor de railbus die tussen mijn en station pendelt. Het lange stuk wordt een kade waar boten en wagons geladen kunnen worden.
    Het station bestaat uit 2 doorgaande sporen en twee sporen voor de stoptreinen.
    Het is een eerste idee. Dus op of aanmerkingen graag!!!!!


    maikel
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Je zou de naar benden duikende sporen aan de voorkant nog een stukje in zicht kunnen leggen.
    Verder een leuke opzet. Boven een station en onder de mijn als hoofdthema.

    Het oogt denk ik mooier als je de doorgaande sporen in het station dichter tegen elkaar aanlegt.Of komt er daar ook een perron tussen?
    Misschien proberen de wissels links boven al in die bocht te laten beginnen. Dan krijg je daar ook een iets ruimere bocht.

    Robin
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Hoi robin,

    eerste plan: tussen de doorgaande sporen komt niks. heb ze wat dichter bij elkaar gelegd. ik heb het hele stationcomplex iets gedraaid waardoor de bochten links iets flauwer worden. hierdoor moet het kopspportje voor de railbus wel naar de andere kant maar krijg wel meer ruimte voor het stationgebouw plus het spoortje ligt mooi bij het gebouw.heb er ook nog een kort industriespoortje bij gelegd. Dat verbloemd ook iets de bochten erachter. is de bedoeling om lager idd een klein stukje paradespoor te creëren.

    tweede plan:
    er werd me ook voorgesteld om een uithaalspoor naar de mijn te maken om niet op het hoofdspoor te rangeren. door een gebogen wissel te gebruiken(met tegenzin :(  iemand ervaring met deze wissels?) krijgt ik iets meer ruimte.

    maikel
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Je bovenste oogt mooier ,rustiger.

    Als je de bovenste linker wissel voor een rechter exemplaar vervangt dient ie gelijk als 1e 15 graden van de bocht.
    Rijd je een soort overgangsboog naar scherper in.

    Robin
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    hoi robin,

    krijg het niet voor elkaar de bovenste wissel te vervangen. kom ik in de knoop met het spoor eronder of krijg de voorgaande binnenste bocht niet goed. heb mijn opstelsporen bij de mijn verlegt. ik kwam anders niet uit met de hoogte wbt de dalende doorgaande sporen. heb ook gelijk 2 kopspoortjes gemaakt zodat 2 railbussen kunnen pendelen of een klein goederentreintje wat kan afleveren.

    maikel
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Lid sinds: 2010

    Blij dat ik met koploper rij....

    offline
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Hoi Maikel,

    Zit ff te koekeloeren , kan je niet wat 1 op 1 uitleggen op je baan?
    Dan zie je direct de mogelijkheden en de onmogelijkheden, tekentafel en praktijk zijn soms heel anders.

    Gr, Jan
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    dat is lastig jan. zit veel felxrails tussen dat ik na in stukken geknipt te hebben niet weer aan elkaar kan plakken en de boventafel ligt er nog niet. wil eerst het tweede schaduwstation bouwen.
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    ook met het tweede schaduwstation aan het stoeien geweest. heb er 3 opstelsporen in gekregen en inhet omloopspoor ook nog extra. kunnen zo nog aardig wat treinen in. ideeën weer welkom.


    maikel
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    plus bovenbaan
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Lid sinds: 2010

    Blij dat ik met koploper rij....

    offline
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Maikel,

    Hou je nog wel voldoende ruimte om er langs te kunnen bij de "overhangende" bocht in je tweede schaduwstation?
    Ik vindt het er wel cool uitzien, weer wat opstel ruimte erbij.

    Gr, Jan
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    heey jan,

    ja kan er nog net door dan. ik moet wel om een keerlus te maken. heb zo alles wat ik wil in een klein kamertje. kan als toch te krap blijkt de huidige r2 keerlus van het onderste schaduwstation vervangen door r1.
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Hoi Maikel,
    Knap hoor, het is een hele uitdaging om een dergelijke baan te ontwerpen en te bouwen op zo'n klein oppervlak. :arrow: :thumbup:
    Zal snel weer eens komen kijken (met gastlok >:-D)
    Hopelijk tot zaterdag in Werkendam
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    durf het bijna niet meer te zeggen maar deze baan is weer afgebroken omdat de kamer vrij moest komen.
    Inmiddels op een andere plek weer begonnen.
    Zal daarover een nieuw draadje aanmaken

    maikel
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Hoi Maikel, shit happens.
    maar wel goed dat je weer begonnen bent.
    Je draadje ga ik volgen.
    Is het de bedoeling deze baan weer op te bouwen of ga je iets geheel nieuws plannen.
    Re: pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
    Hoi  Cees,

    Hier nieuwe draadje

    http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53988.0

    Ik had alleen nog maar een schaduwstation en een spiraal
    spiraal opnieuw gebruikt schaduwstation is iets anders
    bovenbaan wordt ook wat anders

    maikel