Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR

Gestart door vanb woensdag 04 september 2013, 23:37:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
pools/Duits grensgebied - eerste opzet bovenbaan. ROEPT U MAAR
Nu mijn leven en nieuwe huis eindelijk op orde zijn, wordt het tijd om de hobby weer op te pakken.
De baan zou niet meer zo groot worden dan mijn vorige zou worden. Heb helaas een kleinere kamer toegewezen gekregen :( :(
Ik zal binnenkort de afmetingen eens opmeten en voorzichtig beginnen met het ontwerp.
Thema wordt nu Duits/ Pools berggebied. Heb van mijn huidige vrouw veel foto's dus kan er op los fantaseren.
Er is daar veel kolentransport. Dus mijn kolenmijn krijgt zeker een prominente plaats. Verder een stationscomplex. Rest zou opgevuld worden met landschap. Ik houd niet van overdreven veel spoor op mijn baan. Zie treinen graag door mooi landschap slingeren.
Waarschijnlijk komt er tijdens het ontwerp nog wel een idee bij.
Heb al van marklin een mooie set kolenwagons gezien van de poolse spoorwegen. Er zijn ook diverse loks.
Ga me ook eens inlezen in Itrain. Wil niet zomaar weer met koploper beginnen zonder dit te vergelijken met Itrain.
Heb weer zin om te beginnen. Eerst maar eens aan de ontwerptafel.


Maikel
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Hoi Maikel.
De ideeën zijn prima en het onderwerp is prachtig! :thumbup:
Je zult wel echt moeten zoeken om alles bij elkaar te krijgen maar ja, hobby mag tijd en geld kosten toch? O:-D

Veel plezier en succes met de Poolse kolenindustrie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Hoi Maikel,

Top dat jij je plekje weer gevonden hebt en zo langzamerhand de hobby weer toe laat in je drukke schema.
Veel plezier bij het ontwerpen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Vanwege de milieu-aspecten wordt dit topic door mij scherp in de gaten gehouden. :D Succes.
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Hallo Maikel,

Fijn dat je weer kunt beginnen.

Leuk thema, ben benieuwd naar je baanplan.

In welke wijk woon je in Amersfoort? Ikzelf kom uit Schothorst.
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan

Hoi cees,

Dan kan ik maar zo je buurman zijn :D



Edit Fred, citaat verwijderd, was hele vorige bericht.
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Mooi dat je het startschot gelost hebt, 8o
Begin is er,
Heb je nu die kleine kamer van 6 x 4 mtr ?  :mrgreen:

Br, Jan
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan. Pools/Duits grensgebied
haha zal m eens opmeten. maar ga daar niet aan komen. maar mag pret niet drukken. Gaat waarschijnlijk om de kolenmijn en het station draaien.
Heb wel veel poolse loks gezien. alleen veel 2 rail. dus heb waarschijnlijk nog wat werk voor je :P :P :P
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan. Pools/Duits grensgebied
Citaat van: vanb op donderdag 05 september 2013, 18:15:17

Heb wel veel poolse loks gezien. alleen veel 2 rail. dus heb waarschijnlijk nog wat werk voor je :P :P :P


Jan en ik helpen je wel met puko's afvijlen. Eenmaal de slag te pakken gaat het vrij snel. :D

Met groet, Ben.
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
jaja. dan plakken we ze er bij jouw weer op :P :P
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Gewoon omruilen kan ook...
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Succes met opstarten Maikel. Ben benieuwd hoe groot je kamer is.

Groet, Ronald
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Heey Ronald,

Kamer is ongeveer 2meter bij 3,40meter. Dat is 1 zijde van mijn vorige baan :( :(
Maar maakt niet uit. Alleen van schaduwstation naar schaduwstation rijden zou moeilijk worden nu. Maar we gaan weer stoeien met het ontwerp. Komt vast weer iets moois uit. Moeten wel wat specifieke poolse gebouwen komen. Zal dus wel wat tips van je nodig hebben over het zelf maken hiervan ;)
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
succes met het uitwerken van je baanplan ben benieuwd hoe en wat het gaat worden.

groeten

peter
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Heb vast wat zitten stoeien met een schaduwstation. Wil graag mijn oude spiraal gebruiken. R2 R3. Zondeomweg te doen. Wordt wel wat krap. Ben op volgende uitgekomen. Ideeen en aanpassingen welkom.

Tweede schaduwstation aan andere zijde wordt lastig vrees ik.

Maikel
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan
Heb van mijn vrouw een hoop foto's gehad uit Polen om ideeen op te doen.
Hieronder foto die mooi bij mijn plan past.
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan Pools/Duits grensgebied
Dat is een thema wat je niet zo vaak ziet. Ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken!
Re: De eerste ideeen voor mijn nieuwebaan Pools/Duits grensgebied
Niet helemaal stilgezeten de laatste tijd. Het onderste schaduwstation ligt er inmiddels inclusief keerlus. Moet helaas de spiraal wel aanpassen. Mijn oude is te groot. Moet toch een r1-r2 spiraal worden. Eind van de week krijg ik hier hulp bij van een forumlid :D
De oude r2-r3 neemt te veel ruimte in in het kleine kamertje.
Onderstaande foto is niet recent. Inmiddels is alles ook geïsoleerd met de bekende ondervloer en staat de baan op rubberen voetjes. De wissels zijn aangesloten en ingevoerd in de CS1. Nu alles nog in orde maken voor massadetectie en de spiraal met tijdelijke keerlus. Dan kan er weer gereden worden. :) :) :)


Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Maikel,

Is het baanontwerp nu gewijzigd naar wat de foto weergeeft of zijn de klimspiralen hier niet meegenomen,
dus de kleine uitvoering die er ingepast moet worden , links of rechts of beide kanten , zie nog opties voor extra schaduwstation.

Gr, Jan
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Hoi Jan,

Rechts na de wisselstraat en het omloopspoor moet de spiraal komen.
Wat voor optie zie jij nog?

Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Maikel mooie lange opstelsporen heb je zo in je schaduwstation weten te maken. Dit is al een begin om mooie lamge treinen te kunnen gebruiken.

Succes met opbouwen van de kleinere klimspiraal. Jammer dat je oude klimspiraal te groot was, want als ik het van verschillende kanten gehoord heb is het nog al een secuur klusje om de spiralen te maken.

Groet, Ronald
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Inderdaad niet stilgezeten! Een spiraal is niet altijd ideaal.... Succes met het bouwen van de nieuwe!
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
hoi ronald,

kan de onderste wisselstraat helaas niet omdraaien. Ik kom dan verkeerd voor mijn spiraal uit. Nu is het kortste spoor 1,50meter en de langste 3meter. De langste 2 deel ik in twee blokken in zodat er eventueel 2 treinen achter elkaar kunnen staan.
Spiraal is zeker een precies klusje maar krijg goede hulp dus komt goed.

maikel
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Citaat van: keeszondag op maandag 23 december 2013, 23:08:42
Inderdaad niet stilgezeten! Een spiraal is niet altijd ideaal.... Succes met het bouwen van de nieuwe!

hoi kees,

ik moet zo'n 60cm omhoog dus moet wel een spiraal bouwen. Had alleen liever een grotere ivm stijging. Maar heb bij een forumlid een r1-r2 spiraal gezien waar de treinen probleemloos omhoog reden. Dus even een nieuwe bouwen ;)

maikel
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Inmiddels is alles voorzien van meters draadjes. Kan mijn soldeerbout even niet meer zien 8o
Alle blokken met bezetmelders zijn ook gereed. Alles kan dus later zo in koploper ingevoerd worden.
Heb gelijk mijn eerste Poolse lok kunnen testen. Prachtige ludmilla met geluid.
Nu op naar de spiraal als de hulpkrachten komen.


Maikel.
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Tsja, solderen hoort er nu eenmaal ook bij.... Het is iedere keer weer wat anders, maar dat houdt het spannend!!
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Citaat van: keeszondag op donderdag 26 december 2013, 23:57:58
Tsja, solderen hoort er nu eenmaal ook bij.... Het is iedere keer weer wat anders, maar dat houdt het spannend!!

klopt. zeker omdat je altijd 1 rails vergeet te knippen of een bezetmelder aan verkeerde kant soldeert :P
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Of met je jatten aan het hete puntje zit als een draadje niet wil wat jij wilt......
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
haha klopt heb blaar van hotmelt. maar ja alles werkt. morgen om 11uur komt de hulpploeg voor de spiraal. nieuwe fase.
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Hoi Maikel,

Je bent weer een heel stuk verder zie, leuk dat je eerste lok al proef rijdt.
Succes met de bouw van de spiraal.

Nu mag ik bijna langskomen  ;)
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Ben weekje vrij dan doe je een hoop. Als de spiraal eraan zit met een tijdelijke keerlus, kan alles in koploper en rijden. Dan moet je zeker een keer komen kijken. ;) ;)
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
foto van lok is wel heel slecht  zie ik :( morgen even nieuwe maken'
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Vandaag jan44er op bezoek gehad. Hij had een mal bij zich voor mijn spiraal. Ik had al 2 platen mdf van 4mm dik in stroken van 18cm laten zagen. Hieruit hebben we de plaatjes voor de spiraal gezaagd. Daarna eerste wending uitgelegd en verlijmd. Gelijk alles voorzien van isolatie.  Nog 5 wendingen te gaan. Daarna de gaten boren voor de draadeinden. Maar voorlopig eerst nog wat te lijmen. Jan bedankt voor het op weg helpen.

Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
en beloofde foto van de ludmila.
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Dat ziet er goed uit! Lekkere klus zo'n spiraaltje! De loc is nu wel van de achtergrond te onderscheiden!
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Handige man die Jan. :thumbup: Doet'ie ook dakkapellen? :D

Pak voor je de boel aan elkaar zet nog even een val bescherming mee, nu kun je er nog gemakkelijk bij.



Gr, Ben.
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Hoi Ben,
Ja waar zouden er zijn zonder Jan :D :D
Het vergeten van vangrail ben ik al een keer vergeten. Gaat niet nog een keer gebeuren :P
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1
Citaat van: vanb op vrijdag 27 december 2013, 16:34:01
Maar voorlopig eerst nog wat te lijmen. Jan bedankt voor het op weg helpen.
Maikel

Maikel graag gedaan , daar zijn we voor hier op t forum om elkaar te helpen waar het kan.
Knutselze  :D

Gr, Jan
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1. begin klimspiraal
Klopt Jan. Heb vandaag laatste in elkaar gelijmd. Ligt nu te drogen. Heb nog een plaats erbij gehaald. Heb nu precies genoeg voor 6,5 wentelingen. Morgen de gaten boren en het frame maken. Is een geweldige constructie. Denk alleen niet dat ik met de pantografen omhoog weg kom. Dus toch iets verzinnen om de pantograaf naar beneden te duwen.

Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1. begin klimspiraal
Citaat van: vanb op zaterdag 28 december 2013, 17:36:56
Denk alleen niet dat ik met de pantografen omhoog weg kom. Dus toch iets verzinnen om de pantograaf naar beneden te duwen

Hoi, installatiedraad is daar prima voor geschikt.
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1. begin klimspiraal
Citaat van: keeszondag op zaterdag 28 december 2013, 20:10:53
Citaat van: vanb op zaterdag 28 december 2013, 17:36:56
Denk alleen niet dat ik met de pantografen omhoog weg kom. Dus toch iets verzinnen om de pantograaf naar beneden te duwen

Hoi, installatiedraad is daar prima voor geschikt.

Hoe bevestig ik dat dan Kees?

Maikel
opvangen pantograf in spiraal. hoe wat waar????????
Er is vast al wat over geschreven maar ik kan niks bruikbaars vinden dus stel vraag maar:
Wat te gebruiken om een pantograaf op te vangen in mijn spiraal? Heb al gehoord installatiedraad. Maar hoe bevestig ik dat?
Er zijn vast nog meerdere ideeën hier. Ik hoor ze graag.

Maikel
Re: opvangen pantograf in spiraal. hoe wat waar????????
Ik begrijp dus dat je in de spiraal geen bovenleiding hebt.

Opvangen kun je als volgt doen: zet de laatste (eerste) mast op een blokje hout en bevestig daar de bovenleiding aan op de voorgeschreven manier. De bovenleiding hangt op die manier hoger dan normaal en vangt dan de panto op en geleidt die naar de normale hoogte.

Een andere optie zou dit kunnen zijn.
Re: opvangen pantograf in spiraal. hoe wat waar????????
Sorry mijn vraag is mss niet helemaal duidelijk. De hoogte in mijn spiraal zal zo 8,5 a 9cm worden. Moet dus in de hele spiraal wal hebben om de pantograaf naar beneden te houden. Heb dus geen bovenleiding in mijn spiraal maar het is te laag om met panto omhoog doorheen te rijden. Over het vastbinden heb ik wel gelezen maar ben niet zo'n knoper :D :D


Maikel
Re: opvangen pantograf in spiraal. hoe wat waar????????
Je geeft zelf al aan wat de oplossing is.
Messing/koper of ijzerdraad tegen het plafond van de spiraal plakken en de panto aan het begin opvangen en aan het einde
weer langzaam laten uitveren. Met geduld en secondelijm moet 't doen zijn. :)
Je kunt natuurlijk T profiel gebruiken ===> klik
werkt makkelijker maar is véél kostbaarder.
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1. begin klimspiraal
Hoi, kijk bijvoorbeeld hier
Re: opvangen pantograf in spiraal. hoe wat waar????????
Neem een flexrails van N-spoor als bovenleiding. Die kan je buigen in de gewenste radius. Mogelijk met grote schroeven vast te solderen.

Groet Ronald.
Re: pools/Duits grensgebied - aanleg schaduwstation 1. begin klimspiraal
Ik heb een stukje geprobeerd met installatiedraad. Ik heb dit met puntjes hotmelt vastgelijmd. In mijn ogen blijkt het te werken. Hebben er meerdere mensen het op deze manier gedaan? of gaat dit niet goedkomen op langer termijn?

Maikel
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in bspiraal te maken???????
Ha die Maikel.
Fijn om te zien dat de bouw lekker doorgaat! :thumbup:
I.p.v. zelf opvang of bovenleiding voor de pantografen te maken, kun je hiervoor ook (goedkope) bovenleiding van een ander merk gebruiken.
B.v. Vollmer is goed en goedkoop te koop.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: pools/Duits grensgebied - hoe rijdraad in spiraal te maken???????+ oplossing
Hoi AlbertJan,
Dank je. Hopelijk kan ik nu eens een baan afmaken ;)


Ik heb de oplossing gevonden denk ik. benodigdheden: isolatiedraad, hotmelt en tape.
Als eerste heb ik een paar klossen tussen de windingen gezet om werkruimte te creëren. Vervolgens met een paar r1 en r2 bochten het traject op het plafond getekend. Daarna met stukjes tape het isolatiedraad in het hart vastgezet. Lijmpistool opgewarmd en draad met propjes hotmelt vast gelijmd. Nadat ik het tape verwijderd heb, heb ik met een schuurpapiertje de laatste oneffenheden gladgemaakt.
Zo ga ik steeds een stukje verder de spiraal door. Volgens mij komt dit nooit meer los.

Maikel