Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuwe Baan -Tennessee

Gestart door Kain zaterdag 27 juli 2013, 00:30:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe Baan -Tennessee
Na een kleine verbouwing en kniepijn had ik besloten m'n hobbykamer te veranderen. Ik moet met mijn oude baan die een behoorlijke grote ronde deed en  waar ik totaal ongelukking mee werd omdat er gewoon niet echt een scenery bij paste. Ik kreeg pijn in mijn knietjes omdat ik er onderdoor moest kruipen om bij m'n pc etc te komen. Hij nam ook ontzettend veel ruimte in beslag en kon er m'n kont niet keren.

Na een half jaar peinzen en achter wintrack te zitten puzzelen naar een mooie baan zag ik alleen maar een diepe put totdat ik met een baanboek op schoot zat mijn zoontje zei.. 'wow papa, die baan is mooi." Ik ging meten en meten en zag dat ik deze baan wel kon maken. En het nam niet te veel ruimte in beslag en ik kon er rondom lopen en overal bij.

Het baanontwerp uit het boek heb ik onder handen genomen er wat dingen aan veranderd en toegevoegd, aangezien ik nog wel een aantal dingen bij wilde hebben. In het ontwerp stonden nog 2 paar bochtwissel combinaties die gewoonweg tegen mijn leer ging. Ik was geleerd dat je geen wissels in een stijgende baan moet plaatsen. Dus daar heb ik een aantal aanpassingen gedaan.

Het is een ovaal maar dan gekruist waar 1 kruislings over de ander gaat waardoor er een brug ontstaat. Het basisontwerp is te zien op pagina 25 nummer 6 uit het boekwerk :Marklin HO Baanontwerpen.

Ik zal een dezer dagen foto's plaatsen van de bouw, Ik heb net een 37611+49611 combinatie bijgekocht, ik heb de 37610+49610. Nu alleen nog de Rio Grande Alco PA-1 versie en ik heb alle drie de Alco versies die ik zoek. Van de F7 versies heb ik de digi mfx Santa Fe lijkt op de 3622 volgens mij. Hij komt uit een soort starterspakket met de silver atsf personenwagons. De rio grande is de 3062+4062 maar heb hier een digitale decoder in laten bouwen. Zoek nu alleen nog de 3061+4061 UP.

Foto's komen er aan.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
ik ben benieuwd!
Re: Nieuwe Baan -Tennessee

Hier is de baan in aanbouw.


De ventilator staat daar even omdat het gordijn dicht moest vanwege dat het al avond was. Het is heet op zolder.

Het ontwerp komt af van deze baan, mijn zoontje vond deze het mooist..
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Dit wordt mijn 6e baan al, toen ik 3 jaar geleden begon had ik alleen maar 1 plaat van 2m50 bij 1m20 daar had ik een ovaal 2-spoor met 6 wissels liggen en analoge locs. Alles was toen nog van de marklin sets die mijn vader en ik toen ik een jaar of 2 was hadden gekregen. Ja ja M-Rails. oud metalen rails.. In de jaren dat ik daar mee speelde waren de rails verbogen etc.. 4 en een half jaar geleden vond ik de spullen weer op zolder en begon toen weer kriebels te krijgen, kriebels naar een wens die ik ooit had.. een vaste baan op een plaat. Ik kocht de plaat en plaatste die op zolder (na wat ruimte te creeëren), ik legde de rails er op en dacht.. poeh is dit alles?? Begon de huisjes neer te zetten maar vond het maar niks dat eindeloos rijden in cirkels. Nam toen een pauze en begon op internet te kijken, kocht bij iemand via mp een paar wagons erbij en tja begon er kort na mijn interesse kwijt te raken omdat mijn treinen continu ontspoorde door die kl--- m-rails. Het was verbogen, sloot niet meer goed en ik wist verder maar weinig van wat je allemaal kon doen.

De persoon waar ik die wagons ooit van had gekocht mailde mij een dag en vroeg hoe het met mijn baan ging, ik vertelde hem dat ik er aan zat te denken de boel op te ruimen. Hij vroeg waarom, en ik legde het uit. Hij gaf mij toen een telefoon nummer van iemand en ik nam met de persoon contact. Maar goed ook want ik kreeg van hem een paar stukken C-rails mee om uit te proberen, ik was verkocht!!! Ik begon opnieuw te bouwen en de man gaf mij raadt over van alles, toen kwam ik een keer bij een kennis van hem en mijn mond viel open wat een baan hij had.. Ik kreeg steeds meer inspiratie en kennis van beide mannen.  Baan 3 werd gebouwd en al kort kwam ik erachter dat ik meer en groter wilde, ik werd helemaal wauw van de amerikaanse modellen, mijn eerste was de santa fe.. maar daar had ik niet genoeg aan.. toen kocht ik via eb de rio grande set. De treinen gingen als een speer over mijn baan, was te gek om te zien. Ik begon baan 3 aan te passen en te veranderen en baan 4 kwam in beeld. Ik had verschillende hoogtes nu maar na een korte tijd vond ik het toch te klein, dus ging ik denken en ontwerpen. Toen kwam baan 5 in beeld en ik wilde toen ook maar gelijk digitaal gaan rijden dus mijn locs gingen de doos in en kocht ik een aantal delta/digi treinen maar deze waren zonder geluid enz.

Baan 5 werd maar groter in opbouw en ik had er weer helemaal zin in, ik vond toen een Union Pacific Alco en was meteen verkocht aan de trein. De trein kwam binnen en begon hem meteen op de baan te laten rijden, mijn zoontje ging mee en die werd helemaal vrolijk van de geluiden en alles er om heen. Mijn dochtertje was toen nog maar net een paar maandjes oud. Maar ik zag op een gegeven moment allerlei problemen met baan 5, hij was groot en ik moest onder de baan door kruipen om bij mijn pc te komen (mijn andere hobby en ook werk). Mijn vrouw zei al waarom ik de baan niet anders maakte en de deuren in mijn hobbykamer anders deed, zodat ik de gehele lengte van het dakkapel kan gebruiken. Ik ging toen afbreken en kreeg na een kleine verbouwing een ontwerpblock.. Zat maar te piekeren hoe ik mijn baan ging maken enz. Op een dag zat ik met wat ontwerpen en ontwerpboeken beneden te kijken en mijn zoontje zei ineens.. Deze vindt ik echt heel mooi papa! En boem!! dat werd hem.. een beetje anders dan in het boek maar zie boven.. dat is de keuze geworden :) En nu snel verder met bouwen en rekenen :) Ik hoop dat dit interessant is voor jullie!
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Je bent al aardig op weg zo te zien.
Leuk verhaal de geschiedenis van je banen.
Succes verder met het verder uitbouwen van je baan. :thumbup:

Tony
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Hier nog een fotootje van mijn locs.



Alle analoge locs hebben een digitale decoder.

De Santa Fe Alco PA-1 37611-49611 is mijn recente aankoop. Nu de 37612-49612 en mijn collectie van Alco's is compleet. :)
Re: Nieuwe Baan -Tennessee -- veiligheid ??
Wat ik nou zo graag eigenlijk wilt weten is..hoe maak ik mijn baan veilig voor mijn treinen m.b.t. bezetmelders enz.. En svp ik heb geen zin om in mijn rails te gaan zagen enz.. want zo handig ben ik nou ook weer niet, en zeker niet met een soldeerbout. Marklin heeft daar toch de contactrails voor gemaakt voor c-rails?

Heb hiervoor een nieuw draadje aangemaakt omdat het beter past in die topic : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45044.0
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Als je failliet wil gaan kun je die contactrails aanschaffen. O:-D
Je zegt dat je niet handig bent met een soldeerbout. Je bezit er dus wel een ?

Je maakt ze in 5 minuten zelf uit elk railstuk dat je bezit.

Je krijgt zo een Pb tje om een een afspraak te maken  om wat van je rails om te bouwen.

Grtn, Robin
Re: Nieuwe Baan -Tennessee - revamp
Even een aantal aanpassingen gedaan om een schaduwstation en keerlus te realiseren.

Hier het ontwerp:

Laag 2 - bovenbaan/crossing


Laag 1 - Hoofdbaan waar de huizen en scenery gaan komen.


Laag 0 - Schaduwstation met keerlus.

De baan wordt 1100x2700

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik mijn baan in 3d view van wintrack mooi kan krijgen want nu ligt het allemaal boven op elkaar en tunnels worden ook niet gezien rails duikt gewoon de berg in. Maar goed, ik heb wat op de foto's staat even van het framewerk afgehaald. Hier komt het schaduw station op en daar boven komt de rest. De baan had ik al in delen er op liggen dus is het een koud kunstje om het weer te monteren. Maar voordat ik dat allemaal doe ga ik nu eerst kabels leggen (ringleiding). Ik ga eens met m'n soldeerbout oefenen om een beetje 'feel' te krijgen.
Ik blijf jullie op de hoogte houden. Alle tips en evt kritiek is welkom en wordt gewaardeerd.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
 :) Het moet niet altijd groot zijn om groots te worden hé ....  :-) Mooi ontwerp ... zo eens iets anders die Amerikanen ... 
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Citeer:) Het moet niet altijd groot zijn om groots te worden hé ....  :-) Mooi ontwerp ... zo eens iets anders die Amerikanen ... 

Zo groot is de baan nu ook niet, ik heb gekeken hoeveel ik qua wagonnetjes hebt en hoeveel ruimte ik nodig heb om ze te parkeren. Ik heb aardig wat wagonnetjes dus dat vraagt om een lange strook qua schaduwstation. Dit station is overigens nadat de volgende laag erop ligt niet veel meer van te zien, zeker niet als de scenery erop komt :) Maar bedankt voor de wijze woorden :).

Bedankt! :), Ja ik heb gewoon een tik met die modellen. Ben er gewoon weg van, ze zijn gewoon schitterend om te zien. De santa fe's zijn mijn echte favorieten, de Union Pacific ook wel maar helaas de 3061-4061's zijn tegenwoordig te duur om te kopen. Jammer want als ik ze analoog moet kopen komt daar nog ombouw bij naar digitaal. Ik ben wel eerlijk gezegd wat van mijn loks aan het verkopen.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
De planning is klaar, hoe de baan gaat worden is klaar.Nog niet alle voorbereidingen zijn klaar, maar het uitmeten van wat komt waar en wat moet waar komen is onder constructie.

Hier een aantal foto's van het schaduwstation, Laag 0.

Als je goed kijkt dan zie je de twee sporen die omhoog gaan, de achterste gaat iets hoger op dan de binnenste. Volgens mijn berekeningen ga ik ongeveer 3% schuin.

Let vooral niet op de rommel, daar ziet men straks helemaal niks meer van, dan te geloven dat mijn oude baan de gehele oppervlakte van mijn hobbykamer doorging.

De baan ligt nog niet helemaal in het midden, er komt nog 10cm bij aan deze kant van het framewerk.

Zo het parkeer gedeelte van mijn wagons, hier kan de trein ze ophalen en afleveren.

Ik hoop dat het nog steeds interessant genoeg is,de volgende stap die ik ga nemen is het bepalen van waar komt er hout zodat alle rails ondersteunt is door hout. Ik gebruik mdf voor de rails en de rampen, kan als het moet ook aardig een beetje buigen. Het framewerk wat onder laag1 moet komen voor het hoofdtraject / zichtbare traject wordt van multiplex gemaakt. De stroken die ik hiermee gemaakt heb. Komt oorspronkelijk uit de allereerste plaat die ik toen gekocht had voor mijn baan.

meer volgt later.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
poeh wat een warmte, heb vanochtend nog wat plankjes gezaagd en de spantjes voor het frame wat boven het schaduw station komt. Moet ze nu alleen nog even gelijk schaven dat de zijkanten en kopse kanten netjes recht en haaks zijn.
Tussen de twee rijen komt een geul van 10cm waar ik alle losse kabels in wilt opvangen en een paar hoofdleidingen stop voor stroomtoevoer van de rails en in een geel pvc buisje een 220v draad voor stroom van het wandkontakt naar de plek waar ik de MS2 en 6021+Transformator plaats.

Zit nog te piekeren over de hoogte van de rampen die vanuit het schaduwstation naar boven moeten, Ik heb zitten kijken naar een spiraal of dit beter is maar veel ruimte heb ik daar niet voor. Zoals op het plan en de foto's misschien te zien is.. moet het buitenste sppor iets hoger uitkomen dan het binnenste spoor. Ik moet van 2 kanten op het sppor zien te komen, een keerlus bovenop is geen optie. Ik heb zo goed als al mijn rails er nu in verwerkt en heb nog wel het een en ander over voor eventuele kleine aanpassingen/vullingen.

Ik wil een stijging van niet meer dan 3% aanhouden, ik rijdt met 2 behoorlijke zware locs. de Alco versies van de union pacific en santa fe, ik hoop in de toekomst dat de rio grande akco (37612) hier ook nog bij komt staan.

Maar zit er ook aan te denken om de union pacific weg te doen evt omruilen voor de rio grande aangezien ik de 3061-4061 behoorlijk duur vindt om te kopen want deze moet ik ook nog gaan laten ombouwen voor digitaal. Liefst zie ik mijn rio grande 3062 en 4062 voorzien van geluid en een betere decoder want hij stottert behoorlijk als ie rijdt en mijn koplampen als ik ze inschakel knipperen soms. Helaas blijft de verlichting achter aan staan. Maar goed dit heeft niks met mn bouw te maken.

Ik ga wat kleine plankjes zagen in H vorm om als pilaren te fungeren tussen mijn schaduwstation en hoofdgedeelte.

Als er iemand van jullie tips heeft of een oplossing weet voor mij dan hoor ik het graag. En nu verder met zagen, moet ook gaan denken voor mijn berg.

grt
Wouter
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Erg mooie treinen heeft u,
En de baan ziet er ook al goed uit :thumbup:
Re: Nieuwe Baan -Tennessee -vernieuwd
Uiteindelijk na een aantal dagen brainstormen en m'n baan plan over en over door mijn hoofd te nemen heb ik mijn 'design' flaw / fout gevonden. Ik ben er uit en ga de aanpassingen vanavond op wintrack maken. Ik werk met wintrack 8 trouwens, maar goed de twee sporen die naar mijn schaduwstation liepen waren wel ok maar er kwam dan een te hoge ruimte tussen de twee lagen om een 2.5 - 3% stijging aan te houden anders had ik een kleine klimspiraal moeten maken waar ik nou net geen ruimte voor heb. En dat niet alleen, de baan die zichtbaar wordt zou dan te hoog zijn voor mijzelf en voor mijn kinderen. Dus hij gaat +/- 9 a 10 cm boven het schaduwstation komen zodat mijn kinderen er gewoon staand naar kunnen kijken. Achteraf mogen ze van mij straks ook best op een paar knopjes gaan drukken. Misschien plaats ik het nieuwe baanplan vanavond al.

grt
Wouter

Citaat van: mark99 op donderdag 01 augustus 2013, 17:11:28
Erg mooie treinen heeft u,
En de baan ziet er ook al goed uit :thumbup:

Dank je Mark :)
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Iets later dan gezegt maar hier is het.


Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Aliebengalie
gast

Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Een schitterende baan.
En als je straks ook nog is durf te solderen (stelt echt geen r..... voor) , zien we hem binnen kort nog geheel automatisch rijden met iTrain of Koploper .

Heb inmiddels voor 70 % alle rails geknipt om straks automatisch te kunnen gaan rijden.
Als je staks klaar bent , en je moet alles weer afbreken om te gaan automatiseren , ben je nog wel even zoet (ik kijk even in de spiegel)..... :D

Maar het blijft toch voor iedereen genieten nietwaar. Jong en oud. :thumbup:

Neem is een kijkje bij de HIP , en geef je ev op voor een cursus dag , hier leer je gelijk waar je op moet letten , en hoe je moet beginnen met iTrain of Koploper.

Wens je heel veel suc6 en plezier met de treinen en de kids.... :D

Mvg: Alex
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Wouter,

Ik denk dat het makkelijker is om de bochtwissels aan de rechterkant andersom te leggen. zodat je van het (schaduw-)station weer naar de binnenbocht kunt.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Ben weer een beetje bezig geweest, helaas nog niet genoeg om er wat van te laten zien. Hevig zaag-, schaaf-, boorwerk verricht wat ik gauw zal laten zien.

Bedankt Alex, maar met de PC de baan laten draaien zal moeten wachten tot de tijd daar rijp voor is.

Bedankt BR 66,  de treinen kunnen naar de binnenbaan zodra ze over het viaduct en door de berg zijn. Maar bedankt voor de tip :)

Ik ben nu bezig om het onderframe waar de baan op rust een klein beetje aan te passen.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Een update van mijn baanbouw, ik heb het oude frame uit elkaar gehaald en er staat nu een hele lege plek waar de baan stond. Vervolgens ga ik een aantal stappen ondernemen om de baan op te bouwen.

1. Nieuw frame bouwen.
2. Gehele ringleiding plaatsen.
3. Baanvlak maken waar de rails op komt.
4. Modules plaatsen.
5. Schuine stukken berekenen/plaatsen.
6. Elektronica plaatsen.
7. Testrijden.
8. Opknapfase.
9. Berg / Tunnel spoor aanleggen.


De eerste negen stappen die ik ga volgen.

1. Framewerk afmaken en in elkaar zetten, alle spanten moet ik nu nog gaan zagen en schaven. De buitenring is klaar voor montage. Nu ook nog de poten berekenen en zagen en dan kan het frame gaan staan. Zag in de A?di krant dat ze zaterdag een aanbieding op wieltjes hebben, ik ga er 3 pakjes van 4 halen zodat mijn baan op wieltjes komt te staan. Moet dan wel de poten verstevigen, wat ik al van plan was om er een onderplaat te plaatsen voor mijn curverkisten. Dan zijn die ook netjes opgeruimd.

2. Ik heb nog een hoop van die bouwbedrading doosjes over van de verhuizing en verbouwing 14 jaar geleden, dus ik ga blauwe, bruine, groen/gele en zwarte draden plaatsen.

3. De baanvlakken waar de rails op komt te liggen ga ik in een soort van module-stukken maken om eventueel van verplaatsen van mijn baan makkelijker te maken. Mijn dochtertje zal misschien later wel een grotere kamer willen dus dan zou het wel makkelijk zijn om even klik klik de baan uitelkaar te kunnen halen en zo te kunne verplaatsen naar een ander kamertje. Sorry Wim, maar ik heb dat idee een beetje van jou :) Alleen doe ik het wel ietsje anders. ik zal hier regelmatig wel foto's van maken.

4. Het plaatsen van de modules op het frame en vast maken op het frame, eventuele onenigheden verwerken / aanpassen.

5. De schuine stukken (rampen/verhogingen) plaatsen en berekenen, dit ga ik doen dmv draadeindes en zodra de juiste hoogte bepaald is. Er dan klossen onder plaatsen met de juiste schuinte op de kopse kant en juiste hoogte van het klosje.

6. Alle aansluitingen plaatsen van de wissels en ontkoppelrailes en voedingen van de rails zelf, zodra dit klaar is de rails vastmaken aan de platen/modules.

7. De treinen over het gehele traject laten rijden op storingen of vuile rails, de loco's gaan er op vershillende snelheden rijden om zeker te weten dat ze feilloos kunnen rijden. Ook kijken of alles goed ligt en eventuele risico plaatsen bespeuren en fixen. Eventuele vangrails plaatsen van hout naast de rails waar ze eventueel van de baan kunnen vallen en op de grond terecht kunnen komen.

8. Alle oneffenheden, storingen, zichtbare schoonheidsfoutjes etc opknappen of verwijderen.

9. Berg behuizing bouwen en plaatsen en daar het kippegaas overheen spannen, tunnel ingangen maken en zagen/dremelen. Daarna kijken hoe ik de afwerking ga doen, men adviseerd krantpapier en behanglijm evt een beetje rottband er doorheenl en dat er op smeren. Maar over het gaas leg ik wel wat doorzichtig folie om te voorkomen dat de rails vies wordt.

Hierbij hoop ik de baan eind volgende week weer een beetje zichtbaar te hebben en de eerste 4 stappen klaar te hebben.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Je gaat dus ongeveer hetzelfde doen als ik hier heb gedaan. :D
Alleen zit mijn schaduwstation direct op het frame vast.

Succes met je stappenplan.

Ik mis nog een puntje : Informatie over digitale systemen inwinnen.

Mvg Robin
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Citaat van: Hero op donderdag 08 augustus 2013, 12:26:51
Je gaat dus ongeveer hetzelfde doen als ik hier heb gedaan. :D
Alleen zit mijn schaduwstation direct op het frame vast.

Succes met je stappenplan.

Ik mis nog een puntje : Informatie over digitale systemen inwinnen.

Mvg Robin

Hoi Robin,

Nou ik denk dat het schaduwstation wel vast op het frame komt i.v.m. stabiliteit van het frame. Ik heb gister even een deel bekeken op stabiliteit maar vond het toch wel een beetje te instabiel. Dus dat wordt het bovengedeelte op module maken. Hoewel ik de staanders wel op de plaat van het schaduwstation vast maak.

Ja dat puntje over digi systemen inwinnen is een goed punt, ben hier ook wel mee bezig. Maar bedankt om het te melden :)

mvg
Wouter
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Hier een fotoreeks van het nieuwe frame. 1150x2800 (115x280cm)









De goot waar alle hoofdkabels in komen en eventuele voederdraden.
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Ziet er goed uit Wouter.

Tony
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Dank je Tony, heeft mij wel even wat denkwerk opgeleverd maar uiteindelijk is dit wel de stevigste manier die ik mij kon indenken met een multifunctie... Zodra ik alle bedradingen gedaan heb, komt onder de baan die ook nog op wielen komt een reeks aantal curverboxen en verhuisdozen te staan waar ik spullen in heb opgeborgen.  Het frame moet dus zodanig stevig zijn om te kunnen rijden en alles te kunnen dragen :)

Maar goed, ben nu aan het berekenen hoeveel mdf ik nodig heb om het geheel te beleggen en daarboven dus de gehele baanconstructie te bouwen.

grtz
Wouter
Re: Nieuwe Baan -Tennessee
Zo .... de vakantie is over.. kids gaan weer naar school.. vrouwtje gaat weer werken..

Kan ik rustig thuis ook met m'n werk verder en tussendoor met mn baan rommelen terwijl de kleine meid met d'r speelgoed speelt.

Ik heb ondertussen het frame nu helemaal aangepast en klaar, inclusief de wielen eronder (wat een uitkomst die dingen). Dinsdag even naar de bouwmarkt om te kijken of ze nog mdf platen hebben en kunnen zagen voor mij. Ja ik gebruik MDF i.p.v. multiplex. I.v.m. de kosten is het goedkoper en de schroefjes van de rails gaan er wat makkelijker in.
Ook is mdf makkelijker te bewerken dan multiplex. Nadeel... wel een verflaagje erover want het mag niet te vochtig worden anders zet het uit.

Maar goed.. ik heb de ringleiding er ook al in liggen, nu nog effe het 220 gedeelte.

Ik laat binnenkort even foto's zien.