Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zwitserland - Kalk- en Grindwagens (Kies)

Gestart door Jan22 maandag 02 september 2013, 21:28:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zwitserland - Kalk- en Grindwagens (Kies)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Zwitserland - Kalk- en Grindwagens (Kies)
Dit draadje vormt onderdeel van

Zwitserland:
Brig,Delémont,Filisur,Göschenen,Kerzers,Luzern,St Ursanne,Vitznau-Rigi,Wiesen
BLS treinwagons,Graan wagens,Grind wagens,Kies wagens,Makies AG Gettnau,Tunnelventilatorwagens,Tractors,
Nieuw seinstelsel (Brig, Luzern),Bovenleiding (SBB 4 generaties),Reform Muli (scenery),Postauto merken

Italië:
Como,Milano-Centrale,Opgeheven lijnen


Dit draadje gaat over Zwitserland - Kalk- en Grindwagens (Kies), en over verschillen tussen Ae 4/4 en Re 4/4 van de BLS.

In de jaren tachtig kocht ik Liliput Weiacher Kies, en Makies AG Kieswagens.
Weiacher zat in NO-Schweiz en Duitsland en Makies NW-Schweiz.

Heeft iemand  ze nog weleens zien rijden, en waar kun je ze dan verwachten?
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland
Tweemaal daags op de Gotthard.
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Mmm, vanwege de basistunnel aanleg?
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Weiacher Kies trof ik aan in Delémont, Romont, omgeving Winterthur/Kloten, en in Freiburg am B.
In het Duitse Freiburg am B. bleken donderdag 3 oktober j.l. ook maar liefst
5 bruine Ae 4/4 's (Re 4/4's?) te staan van de BLS.

De Makies AG Gettnau wagons (die vroeger door Liliput geleverd werden, en in een speciale set blijken te zitten van Tante M*, met een Makies AG diesel-lokje, zag ik bij Zuba-Tech in St-Gallen) kwam ik pas op de allerlaatste dag tegen. Ze reden langs het traject Delémont-Basel, vlak bij Basel.

Er blijkt in Zwitserland nog een derde type Kieswagen rond te rijden, van Holcim AG, dat zijn dof-bordeaurode wagonnetjes met grauwe letters. Die trof ik aan, samen met Weiacher Kies wagons, vlak bij Kloten (nabije omgeving vliegveld Zürich).

Volgens de Liliput-catalogus uit de jaren '80 kwam er minimaal nog een vierde type voor:
Hüntwangen AG (van Betonwerke Zürich). Niet toevallig dat Holcim AG daarnaar verwijst.

Alle soorten Kies-wagens, ooit uitgebracht door Liliput, zijn in schaal 0 uitgebracht door Metropolitrain.
Je komt er nog maar een paar soorten van tegen, door fusie, door synergie, en door het botweg sluiten van opgekochte concurrenten.

Kloten (Zürich) verwachtte ik dan  ook al zo'n beetje, want daar zit de hoofdvestiging van Holcim AG, en daar zit ook de hoofdvestiging van de firma Eberhard, het bedrijf  achter de Weiacher Kies wagonnetjes, zie de  Geschiedenis van Eberhard.

Holcim en Eberhard hebben niets met elkaar te maken. Maar die andere merken dus wel.

Op een Duits forum trof ik Kies-wagens in een ander perspectief:
Welke lok kun je ervoor hangen? Kan dat ook met een krokodil?

Tot dan toe was ik ervan uit gegaan dat er van alles aan loks (tijdperk III en IV) voor kan hangen, in het bijzonder de AE 6/6.
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Jan,

Ik neem aan dat je Re 4/4's aantrof in Freiburg. Er zijn bij mijn weten nog maar drie Ae 4/4's over.

je grindwagen zoektocht is trouwens leuk. Ik volg het met interesse. :thumbup:
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Citaat van: ArjanM op zaterdag 05 oktober 2013, 20:23:44
Er zijn bij mijn weten nog maar drie Ae 4/4's over.


Vijf minimaal, dus, uitgaande van de waarneming in Duitsland.
Maar als ik er die twee bij optel die ik zag tussen Brig en Domodossola, dan kunnen het er ook 7 zijn.
Stom dat ik de nummers niet genoteerd heb, achteraf.
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Dat zijn dus Re4/4 locomotieven, zoals Arjan terecht stelt :). Vijf kan nooit van de Ae4/4, want er zijn er maar 8 gebouwd en 4 daarvan zijn tot 2 Ae8/8 gemaakt. Daarnaast is er één overleden door brand.

Over de Gotthard rijdt uitsluitend Holcim voor zover ik weet.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Nog even een aanvulling uit Blausee Mitholz:

Ae 4/4 251, 257 en 258 bestaan nog.
Ae 4/4 252 is gesloopt.
Ae 4/4 253, 254. 255 en 256 zijn destijds verbouwd tot Ae 8/8 274 en 275
Ae 8/8 274 is gesloopt, 275 bestaat nog (samen met de originele 273)


Het plaatje dat je plaatst is van 2 Re 4/4s.

Persoonlijk vind ik de Re mooier dan de Ae, dus 5 tegelijk spotten moet in mijn ogen geen straf geweest zijn  ;)
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
@Arjan

Ik zelf zie eigenlijk amper verschil tussen de Ae 4/4 en de Re 4/4 van de BLS.. Komt nog bij dat ik de SBB Re 4/4 een stuk mooier vind al hebben de oudjes van de BLS ook wat vooral door de historie die ze meebrengen en hoe belangrijk ze zijn geweest voor het goederenvervoer door de Alpen. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de klassieke Gotthard bespanning.
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Bedankt voor de correcties, weer wat geleerd.

Dus deze Ae 4/4 (uit het draadje van Brunigbahn over de BLS Südrampe) bestaat niet meer:
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Citaat van: Alves op zondag 06 oktober 2013, 10:36:29
Ik zelf zie eigenlijk amper verschil tussen de Ae 4/4 en de Re 4/4 van de BLS..

Het verschil is vrij eenvoudig te zien: de Re 4/4 heeft één groot grijs ventilatie rooster asymmetrisch aan de zijkant, waar de Ae 4/4 er meerder kleintjes heeft (zie ook de Ae 8/8 onder Jan Willems berichten, dat zijn twee gekoppelde Ae 4/4s) Het heeft ook even geduurd voordat ik het in de gaten had :o)
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
@Arjan

Dat het twee gekoppelde Ae 4/4s waren wist ik, maar ik zie het verschil nu ook. Als je het weet is wel duidelijk te zien. Bedankt!

Groeten Dewey
Re: Kalk- en Grindwagens (Kies) in Zwitserland (I)
Goede middag allemaal,

De Holcin wagons die Dennis bedoeld heb ik ook over de Gotthard zien rijden, hierbij een foto van afgelopen zomer.

groeten Martin,
Re: Zwitserland - Kalk- en Grindwagens (Kies)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zwitserland - Kalk- en Grindwagens (Kies)
@Martin:
Leuk om te zien dat jij ze ook zag. Holcim AG.
Ik denk dat de foto net niet scherp genoeg is om de driepoot te zien aan het eind.

Ik ben ze onderweg een paar keer tegen gekomen, maar telkens als ik in zo'n airco-trein zat met van die ramen die niet open kunnen. Irritante gewoonte van die Zwitsers, tegenwoordig. Ze houden niet meer van frisse lucht.

Dat die Zwitsers dat fijn vinden voor hun woon-werk-verkeer is een ding, maar dat Italianen alle materieel op de Centovalli lijn daarmee uitgerust hebben (airco+dubbelglas panorama ramen) irriteert me nog veel meer.  Temeer omdat ze in de trein een toeslag vragen voor het Italiaanse traject (in verband met de kosten van de aanschaf).

Wat heb je nog aan zo'n treintripje als treinspotter, als alle foto's wegens spiegeling gedoemd zijn te mislukken. :-(

@Dennis:
CiteerOver de Gotthard rijdt uitsluitend Holcim voor zover ik weet.
Van Bassie kreeg ik een andere tip over de Weiacher Kies-wagons (zie boven):
CiteerTweemaal daags op de Gotthard