Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Delta loc's rijden op baan met M-rail

Gestart door Ger1945 maandag 02 september 2013, 08:11:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta loc's rijden op baan met M-rail
Geacht forum,
Ik zit met de volgende vraag.Ik ben bezig om in de winter een baan te gaan maken met M-rail.Ik heb inmiddels toch aardig wat via marktplaats gekocht en ben nog steeds bezig om diverse te verzamelen.Heb nu 9 Loc's analoog en heb ook nog van iemand een beginset Delta en loc extra delta en trafo's (1 gewoon en 1 Delta).Nu is mijn vraag:kan ik deze delta gewoon op deze baan laten rijden,gezamelijk met de analogen loc's?En zo ja,hoe sluit ik dit dan aan.Ik heb gelezen dat je met Delta 4 treinen kan laten rijden,maar je moet de loc's een nummer geven.Ook dat weet ik niet hoe je dat doet.Ik heb vroeger (40 jaar)geleden een niet te grote aan gehad,maar dat was gelijkstroom en had totaal geen ervaring met Delta (als het al bestond)Had ook geen Marklin toen.Ik hoop dat ik toch wel antwoord zal krijgen over hoe en wat en dat het voor mij duidelijk is.
Bijvoorbaat hartelijk dank,
M.vr.gr,
Ger Jansen
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Als je het delta adres op 0 insteld (alle palletjes uit) dan is de lok ip analoog in gebruik.
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Ger,

Voor alles over Delta, zie http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Delta_Control
Je kunt digitale loks wel analoog inzetten, dus samen met analoge locs, maar als je eenmaal digitaal rijdt, dan werken de analoge locs niet meer.
Dus met de Delta besturing kun je je analoge loks niet meer gebruiken.
Je dient deze dan eerst met een decoder uit te rusten.
Ook kun je met een deltacontol maar 4 locs aansturen en adresseren, dus je bent erg beperkt.
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Met de trafo's die je nu hebt kun je gewoon met alle loks analoog rijden. Voor de delta lok kan het nodig zijn (zoa al gemeld) dat het adres op "0" gezet moet worden. Als je geen instructieboekjes meer hebt kijk dan even op de site van Marklin voor de handleiding van jouw specifieke Delta loc.

Wat je voorlopig niet kunt is met 4 treinen onafhankelijk rijden. Je zult met de gewone trafo's wel meerdere stroomkringen kunnen maken, waarmee je met meer treinen kunt rijden.
(Aan de delta-trafo/unit heb je voorlopig bij analoog rijden even niets.)

Dus als de delta lo op adres 0 staat, bljft vrijwel alles bij het oude.

Er zijn wel twee extra opmerkingen;
- bij het gebruik van twee trafo's moet je ze wel in fase zetten.
- bij het gebruik van de oude blauwe trafo's kan de baanspanning soms te hoog worden. Sommige decoders kunnen hier niet tegen.

John
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Hallo,
Een ieder die gereageerd hebben (Imtar,Kappa,VT 601)worden hartelijk bedankt.Ik weet nu een heleboel meer en heb ook inderdaad over Delta het handboek gedownload.
Moet toch eerst een baanplan maken en het heeft met de rails niets te maken begreep ik.Ik overweeg misschien op digitaal over te gaan,maar ik heb 9 analoog loc's en die ga ik niet zomaar ombouwen of laten doen.Ik zie het wel,in ieder geval ben ik blij dat ik me hier aangemeld heb.
Nogmaals bedankt
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Als je elke maand (of elk kwartaal) één lok ombouwd is het wel te behappen.
Kies er dan wel voor niet voor de goedkoopste variant te gaan.

Mijn suggestie is een ombouwsetje van ESU of Marklin voor de motor en dan een decoder naar keuze.
Zo bouw je voor zo'n 60 Euro een lok om (voor sound ben je meer kwijt).
(Kijk wel naar decoders met zowel MM als DCC mogelijkheden. MFX is leuk maar niet perse een meerwaarde)

Ombouwen is niet zo lastig. Als dit één keer hebt gevolgd, dan kun je het meestal best zelf.
(Je moet wel een beetje kunnen solderen en een geschikt soldeerapparaat hebben).

Mocht je willen ombouwen dan zijn er genoeg forumleden die je daarbij fysiek kunnen helpen.

John

Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Dit verhaal is in principe correct, alleen de prijs, daar kan je best nog wel onder gaan zitten:
Een prima decoder is de ESU 54610, met een permanente magneet erbij kost een ombouwsetje ca. 37 Euro.

De motor kan je ombouwen naar een 5-polige versie, maar dat is niet noodzakelijk.
Doe je dat wel dan heb je geen ESU-setje meer nodig maar alleen de decoder (25 Euro) en de motorombouwset van Märklin (ook ca. 25 Euro).

MAAR........  Je hebt dan een digitale besturing nodig die deze decoders kan programmeren !
De decoders zijn nieuw uit de doos allemaal op adres 3 ingesteld en dat willen we natuurlijk niet.

grv Huub
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Hallo allen,
Ik heb besloten om toch over te stappen naar digitaal en heb nu 3 loc's digitaal en gelijk nieuwe control unit en trafo 52va gekocht.Maar dat alles wel op M-rail,waar ik veel van heb.En ik zal wel nadenken om toch een paar analoge loc's te laten ombouwen.Ik heb veel gehad aan jullie reactie,nu nog een baanplan bedenken en kan ik beginnen.
Groet,
Ger1945
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Delta loc's rijden op baan met M-rail
Met de Märklin control-unit 6021 is een ESU-decoder prima te programmeren.

Gr. Mars