Ach, soms kan het handig zijn om het draadje terug te lezen.
Antwoord op mijn DB vraag stond al op pagina 1:
(trouwens van iemand die zijn account hier opgezegd heeft intussen)
Citaat van: Spoorniet op dinsdag 10 juli 2007, 16:33:47
Hoi Paul.
Nee, bij de DB hebben geen 96'ers dienst gedaan, alleen tot het einde bij de Deutsche Reichsbahn. Na de Tweede Wereldoorlog viel Duitsland uiteen in een westelijk en een oostelijk deel, de spoorwegen werden overeenkomstig verdeeld. In West-Duitsland (de Bundesrepublik) ontstond zo vanaf 1949 de Deutsche Bundesbahn (afgekort: DB). In Oost-Duitsland (de DDR) bleef de naam Deutsche Reichsbahn gehandhaafd.
In 1947 werden de na de oorlog overgebleven 96'ers in West Duitsland uit de dienst genomen. Tot 1949 zijn de machines in dienst gebleven bij de DR, daarna zijn ze ingezet als stoomgeneratoren tot in oktober 1954 inderdaad de laatste 2 machines zijn gesloopt.
Helaas ook hier geen exemplaar van bewaard gebleven.
Dus een fantasie model van Märklin, die geweatherde "DB". Verkoopt denk ik beter dan DRG.
Spoor83, mooie foto van die zilveren en 'gouden'! Zo met die 2 waterkranen, goed genomen.
Intussen heb ik de video van mijn trekkrachttest ge-edit. Hierbij.
Ongeveer halverwege komt de 96-er in actie, wat hier in dit draadje relevant is (daarvoor de 94er, en aan het einde de Fleischmann 86.)
http://www.youtube.com/watch?v=B-sW5jNSKUEMerk op dat deze trekkrachttest gedaan is
na de verzwaring. Vóór verzwaring stond hij echt met spinnende wielen op de helling en kreeg een vergelijkbare trein alleen met veel gevoel aan de regelaar en veel spinnen naar boven.
Tevens rijdt de lok hier ketel naar achter. Zoals bij de 96er eigenaren bekend, is alleen de achterste set wielen aangedreven in het Märklin model.
Loopt de lok ketel-vooruit, dan rust er bij deze hellingproef wat meer druk op de aangedreven assen.
Ketel-naar-achter wat minder, een verschil dat duidelijk merkbaar was (staat niet op video).
Tja, vergelijk dat eens met de Fleischmann 94er (iets kortere trein, echt totaal geen moeite) en BR 86. Totaal geen moeite.
Dus mijn conclusie: in het echt was de 96er wel een imposante lok, maar geen erg groot succes,
en voor het Märklin model is dat ook zo. Mooi, maar niet de krachtpatser wat je zou verwachten.
Evengoed ben ik blij met dit model in mijn collectie hoor, en zodra ik de 2e digi regelaar die ik intussen bezit heb aangesloten, hoop ik hem eens als duwer op mijn helling in te zetten.
Hajo