Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR96 Mallet

Gestart door blackbird dinsdag 10 juli 2007, 15:46:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:BR96 Mallet
BMW-Fan
gast

Re:BR96 Mallet
Wat is het toch een prachtige machine, ik zal mijne eens opzoeken.

Gr Eddie 
Re:BR96 Mallet
Spoorman
gast

Re:BR96 Mallet
Je kunt er een loksound decoder inzetten met geluid van de BR96, 52409.

Taste Funktion
Licht Licht vorn, Lichtmaschine
F1  AUX1, Sound ein/aus
F2  Dopplereffekt, mittelhohe Pfeife
F3  schnelle Glocke
F4  Kurzpfiff
F5  Injektor
F6  Beschleunigungs-/Bremszeit, Rangiergang
F7  Luftpumpe
F8  Wasserpumpe

Kosten rond de ?110, zelf inbouwen maar da's niet zo spannend.

Gr, Ben.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:BR96 Mallet
Kijk eens even terug op de 2de pagina Blackbird...... :shock:

Gr. Arjan
Re:BR96 Mallet
Nobody
gast

Re:BR96 Mallet
                                               't Is een oudere foto, maar hoort toch ook hier thuis.

Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Oeps, sorry dat ikniet even terug heb gekeken  :oops:  :!:

Bedankt voor de tip Arjan  :wink:

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo allemaal,

Ik ben direct even in de onderdelen en goede adviezen gedoken en heb  naar aanleiding hiervan nog de volgende vragen  en opmerkingen.

Het artikelnummer van de umlauf links is volgens mij niet correct. Op de exploded view is dit juist eentje zonder de ronde uitsparing !

Vraag:
Is die ronde uitsparing het enige verschil ? Ik zit namelijk met mijn lok met het feit dat het een sonderserie uitvoering is en daar zijn deze Umlaufen geweatherd !
Is het in mijn geval dus een kwestie van deze ronding uitsnijden/vijlen ?

Vraag: waar is die Leiterplatte (art# 611626 ) voor ?

ESU-adapten bevelen uiteraard de loksound aan. Ik krijg hier nu twee nummers door, te weten: 52499 en 52409.

Vraag: welke is de goede voor de BR96 ?

aansluitend hierop; Marklin heeft gewoon een MFX-decoder, art# 132832 voor deze lok.

Vraag: welke is beter ESU of Marklin en wat doen ze qua prijzen ?

Het bovenstaande geldt ook voor de luidspeaker.

Marklin luidspeaker (100622) ? 7,99 en ESU (50441).

Vraag:

Welke is beter en wat kost die ESU speaker ?

Er wordt gesproken over een print voor 21MTC dit hoort bij de Trägerplatte. Wordt hiermee die Leiterplatte bedoelt of is dit iets anders ?

Graag jullie reacties en antwoorden op mijn vragen

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird



Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Niemand enig idee of antwoorden op deze aanvullende vragen  :( :( :( :cry: :?: :?:

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Blackbird.
Wat de speakertjes betreft wel, volgens mij zit hier geen verschil in.
Ik heb beide al kapot gehad en vervangen door de ESU speakers, deze gekocht in Houten voor ? 6,50 (normale prijs ? 6,99)

Op de andere vragen weet ik helaas geen antwoord.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:BR96 Mallet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Blackbird,

Het lijkt er inderdaad op dat je de module 106042 (Zubehör-Set EV Trägerplatte) nodig hebt.
Hierin komt dan onderin de speaker te liggen en de 21mtc dragerprint 611626, waarop je de loksound prikt.
De mfx sounddecoder van Marklin lijkt niet leverbaar (grijze lichtjes) en zal vaak veel duurder zijn dan een ESU loksound.
Om de speaker te laten passen zal je de omlopen onder de waterkasten inderdaad een stukje moeten uitvijlen.
Ik zou er mee wachten tot de speaker hebt en dan pas op maat maken.
Andere omlopen bestellen kan wel, maar dan mis je de weathering, maar ook de opschriften kunnen anders zijn.
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Heren,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Op basis van de informatie en uit eigen verder onderzoek ben ik in middels tot de conclusie gekomen dat wellicht het gebruik van de ESU-set het meest simpele en voordelige is.

Uiteraard is het gevolg van dit soort conclusies meestal dat er weer een hoop vragen bij komen. Zoals de navolgende.

De ESU set 52409 is specifiek bedoelt voor 4 cilinder machines in het bijzonder de BR96.

Deze set is uitgerust met een 21-polige stekker:

- Wat is het gemak van deze stekker, kan ik die zo standaard bij de bestaande lok ergens inpluggen?

- of moet ik hiervoor eerst een soort stekkerbank maken met allerhande aansluitingen waarop ik die Schnittstelle aansluit ?

- verder als ik die decoder set (compleet met speaker) aanschaf, heb ik dan goed begrepen dat het goede geluid hier al op geprogrammeerd is ?

- Zo niet, hoe krijg je dan dit geluid op die decoder ?

Ik heb best veel goede ervaring met het inbouwen van decoders (Marklin, ESu, Tams) maar eentje met geluidfuncties en bijkomende zaken nog niet, vandaar wellicht de "simpele"vragen ?

- Als het geluid er op zit, hoe komt het dan dat de cilinderslagen synchroon lopen met het bijbehorende geluid/snelheid van de lok, of is dit niet zo ?

- er schijnt ook een zelfde ESU decoder 52409 te zijn met slechts een 8 polige stekker, wat is het verschil met die andere 21 polige (behalve het aantal van 13 , voor de lolbroeken,  :mrgreen: ) ?

Ik hoor graag van jullie.

mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
Nobody
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: blackbird op donderdag 22 juli 2010, 15:05:45
- Als het geluid er op zit, hoe komt het dan dat de cilinderslagen synchroon lopen met het bijbehorende geluid/snelheid van de lok, of is dit niet zo ?

- er schijnt ook een zelfde ESU decoder 52409 te zijn met slechts een 8 polige stekker, wat is het verschil met die andere 21 polige (behalve het aantal van 13 , voor de lolbroeken,  :mrgreen: ) ?
Hallo Blackbird,

Hoe je de clinderslagen synchroon krijgt, staat beschreven in de handleiding die bij de loksound geleverd wordt. 't Is een heel karwij en het gaat het best met de ESU lokprogrammer.

De keuze tussen 21- of 8 polige steker is afhankelijk van de interface in de lok. Märklin loks hebben geen steker interface. Dus maakt het niet uit. Ik knip de steker er af en soldeer de draden direct aan de daarvoor bestemde aansluitpunten in de lok.

Het vinden voor passende ruimte voor de luidspreker lijkt me het grootste probleem.
Maar je zit niet vast aan de standaard luidspreker. Zie ===> http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/lautsprecher/bestellinformationen/
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo nobody,

Dank je wel voor je snelle reactie. Afknippen van de stekkers is geen probleem. Dat heb ik et al die andere ESU decoders ook gedaan.
Ik vraag me alleen wel af: er is verschil tussen de 8 en 21 polige, maar gaat het hier dan ook om het zelfde aantal draden?

Waar soldeer ik dan in vredesnaam al die 21 draden aan  :idea: ? Die 8 van de "normale" stekker decoder kan ik nog paatsen, maar 21 stuks  :shock: :?:

dus als ik het geluid wil afstemmen op de slagen van de lok moet ik ook nog zo'n programmer kopen ?
Denk dat ik dan maar op het forum ga shoppen en kijken of iemand dit voor mij kan/wil doen ?

De passende ruimte is geen probleem. Nieuwere versies  BR 96 hebben andere binnenwerk onderdelen met uitsparingen voor speaker e.d., die kan ik gewoon bij Keutermann bestellen, dat komt wel goed.

Ik hoor je reactie wel.

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
lucy
gast

Re:BR96 Mallet
Je kan in de geluidsdecoder via cv's 'het toerental' van de exhaust bijregelen  zonder locprogrammer.
en je kan de loc pilot via een magneet op een wiel synchrone laten draaien.

welke geluidsdecoder je koopt maakt niet uit.  geluid is na inbouwen nog makkelijk te wijzigen.
en als je een locprogrammer koopt kun je dat zelf doen.

Die 21 polige stekker is gemaakt op de toekomst, jij gaat 11 draden tegenkomen.



mooie lok!!
Re:BR96 Mallet
Nobody
gast

Re:BR96 Mallet
Blackbird,
De decoders hebben beide hetzelfde aantal aansluitdraden. De 21 polen zijn niet allemaal aangesloten.
Re:BR96 Mallet
Nobody
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: lucy op donderdag 22 juli 2010, 16:18:02
Je kan in de geluidsdecoder via cv's 'het toerental' van de exhaust bijregelen  zonder locprogrammer.
Heeft u dat wel eens geprobeerd? Het is bijna ondoenlijk. De beste manier is toch met de lokprogrammer en een rollenbank.
Re:BR96 Mallet
lucy
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: Nobody op donderdag 22 juli 2010, 16:43:00
Citaat van: lucy op donderdag 22 juli 2010, 16:18:02
Je kan in de geluidsdecoder via cv's 'het toerental' van de exhaust bijregelen  zonder locprogrammer.
Heeft u dat wel eens geprobeerd? Het is bijna ondoenlijk. De beste manier is toch met de lokprogrammer en een rollenbank.

nee nooit.

maar als je het op de baan niet kan zien, wat is het nut van synchroon laten lopen dan?

zelf stel ik het me voor, je kijkt en ergert je, zet vervolgens cv57 of 58 iets hoger of lager.
Re:BR96 Mallet
Nobody
gast

Re:BR96 Mallet
Zoals ik al opmerkte: Zo simpel is het niet....
Re:BR96 Mallet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR96 Mallet
Blackbird,

De 21mtc dragerprint 611626 is een printje waarop je alle draden naar elektrische verbruikers, zoals motor, lampjes, speaker etc soldeert.
Voordeel hiervan is de makkelijke uitwisselbaarheid van de decoder, want deze prik je zo op de 21 polige connector die op de dragerprint zit.
Als je dit niet belangrijk vindt, dan kun je beter de loksound met bedrading nemen en direct alle draden aan de verbruikers solderen.

Het synchroon laten lopen van de stoomslagen is nooit 100% te krijgen als je niet met een soort tachometer werkt.
Deze bestaat uit een opnemer en een magneet om een drijfas van de lok.
Telkens als de as een rondje draait, krijgt de opnemer 2 of 4 pulsen, afhankelijk hoeveel magneten er aan de as zitten.
Probleem is wel dat dit heel moeilijk is te maken als geen originele as met magneten van Marklin kunt begaan.
De aansluitingen van de "takt" ingang is alleen op de 21 mtc aanwezig.
Het synchroon krijgen van de stoomslagen, met behulp van de CV's, lukt alleen bij een bepaalde snelheid.
Ga je sneller of langzamer, dan gaat de boel weer verlopen.
En je kunt je CV's blijven veranderen, je krijgt het nooit over een groot snelheidsgebied synchroon.
Re:BR96 Mallet
lucy
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: Nobody op donderdag 22 juli 2010, 17:29:04
Zoals ik al opmerkte: Zo simpel is het niet....

Het is wel simpel. 
maar simpel is een erg relatief begrip, zo vind ik haring schoonmaken ook simpel.

Je kunt het alleen zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Als het stapvoets maar klopt en dan hoef je echt niet met een scoop en een rollebank aan de gang.


.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:BR96 Mallet
hoi Blackbird

wat de decoders betreft;

  • ESU 62499 = M4 sounddecoder 21Mtc met BR64 sound erop
  • ESU 62409 = M4 sounddecoder 8-polig met BR96 sound erop
  • ESU 52499 = Sounddecoder 21 Mtc met BR64 sound erop
  • ESU 52409 = Sounddecoder 8-polig met BR96 sound erop
Alle decoders worden geleverd met 23mm speaker en zijn v.w.b. sound her te programmeren met de programmer, ikzelf heb de 52499 erin gedaan en zelf de sound van de 52409 een Mallet erop gezet, die ook te downloaden is van ESU.

Het voordeel van een 21Mtc is dat je de hele lok gereed kunt maken qua solderen en als laatste een decoder erop drukt, vandaar die dragerprint waarop je die 11 draden soldeerd.

Verder heeft Kappa alles verklaard over de drager voor de print en de ombouwkasten.

Gr. Arjan
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Heren, collega's vrienden, liefhebbers,

Rustig, rustig, wat voor de een " appeltje - eitje "  is, is voor de ander hogere wiskunde, en omgekeerd !!

Belangrijkste is dat we door elkaars meningen en bevindingen tot de beste oplossing komen  :D :!:

Ik weet nu in grote lijnen waar ik aan toe ben, dus allen, hartelijk dank voor jullie deskundige input !! TOP !!!

Als aanvulling op deze case:

Wat ik eigenlijk bedoel met het geluid synchroon laten lopen is: dat hij snelheid afhankelijk moet zijn. Ik heb een BR 45 en een BR 10 en die hebben allebei geluid wat naar mate hij sneller gaat rijden ook snellere stoomslagen produceerd. Dat wil ik voor die BR 96 ook en vroeg mij af of dit bij de ESU decoder ook zo is geregeld ?

Ik ga binnenkort bij Keutermann wat onderdelen bestellen, moet toch nog wat andere zooi hebben ook, en zal in augustus (Wat duurt dat nog lang, he  :wink: ) eens kijken voor die loksound ! Die duitser die er altijd staat heeft tot nu toe nog altijd de meest voordelige aanbiedingen !

Prettig weekend allemaal !

Mazzeltoff,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
debruyn
gast

Re:BR96 Mallet
hallo vandaag heb ik de 37967 gekocht. pracht exemplaar tevens heb ik de 37965 ( bellingrodt editie 1) en de 37966 rondrijden. m vr gr ad de bruyn
Re:BR96 Mallet
BMW-Fan
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: debruyn op zaterdag 24 juli 2010, 22:17:48
hallo vandaag heb ik de 37967 gekocht. pracht exemplaar tevens heb ik de 37965 ( bellingrodt editie 1) en de 37966 rondrijden. m vr gr ad de bruyn

Gefeliciteert, trakteer je ons op foto's :D?

Gr Eddie
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo allemaal,

Houten is weer voorbij, en zoals eerder al aangegeven heb ik voor de ombouw van  mijn BR96 toch besloten om een ESU 52499 aan te schaffen. Dat wil zeggen ik heb een ESU 52409 gekocht en hem  gratis laten voorzien van het geluid van een BR96.  :D

Eerder al had ik via Marklin al wat ander onderdelen aangeschaft, een bodemplaat met speakeruitsparing en de Trägerplatte ?  :shock:

Binnenkort zal de onbouw van start gaan, ik dwing mij zelf nu eerst om andere lopende ombouw en verbouwprojecten af te ronden ! :?

Ondertussen is er wel weer een praktische vraag gerezen waarvoor ik graag jullie hulp inschakel.  :wink:

Het volgende.

Op de nieuwe decoder zit een 8-pins multistekkertje.

De Trägerplatte di ik heb gekocht bevat, naast wat draden, ook al wat elkectronica componenten.

Weet iemand van jullie waar ie voor zijn   :?: en kan ik die zomaar met de ESU decoder gebruiken ?

Waar moet ik die draden die op de Trägerplatte zitten allemaal naar toe brengen en aansluiten ?

kan iemand van jullie voor mij kijken waar de draden in zijn/haar loc allemaal naar toegaan ?

Kan ik als ik die Trägerplatte heb gemonteerd en aangesloten zo maar meteen die 8 pins stekker van de decoder in die Trägerplatte steken ? Volgens mij zitten op de T-platte een 21 pins connector ?
werkt dit ?

Of moet ik die stekker afknippen en de draden op de T-platte solderen ? En zo ja, waar dan ?

Of moet ik die T-platte helemaal niet gebruiken en de decoder zonder deze T-platte aansluiten ? En wat dan met de elcectronica die op die Platte zit ? Is die nutteloos ? :|

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik zie de reacties graag verschijnen !

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird

Re:BR96 Mallet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR96 Mallet
Als je een draagprint met 21 mtc hebt gekocht, moet je ook een decoder met 21 mtc kopen, anders wordt het nog een dradenzooi.
Maar welke draagprint heb je dan gekocht, dat praat wat makkelijker.
Waarschijnlijk zit op de draagprint een versterker voor AUX3 en 4.

EDIT: onjuiste opmerking verwijderd.
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hoi Ad,

Dank voor je reactie.

Begrijp dus dat de 8 pins stekker kansloos is op de 21 pins draagplaat ? Das jammer, en dat wordt dus solderen. Maakt ook niet zo veel uit !

Wat ik vreemder vind in je reactie en de gehele discussie is het feit dat nu in ene de ESU decoder ter discussie komt te staan. Eerder in dit draadje wordt duidelijk gesproken over type 52409 en/of 52499.
Dat de 62 serie nu een 21 pins stekker heeft, ja da's dan jammer. Ik ga er wel gewoon vanuit dat de 52409 die ik nu heb gewoon goed is voor mijn lok ?

Hiervan uitgaand, moet ik dus gaan solderen ! Dit betekent de stekker er af en dan op de tragerplatte solderen. Moet dit echt, want, nu komt de hamvraag, die electronica, die versterker, moet ik die gebruiken ? heb ik die nodig en waar voor ???????
Hoe soldeer ik nu de decoder aan de tragerplatte, welke draad moet waar naar toe als ik die multipinstekker niet kan gebruiken ?

Graag jullie hulp !

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
Spoorman
gast

Re:BR96 Mallet
ESU 52409 LokSound V3.5 NEM652 (8-pin) (BR 96 Mallet steam locomotive)
LokSound V3.5 Four channel audio, 1.1A, Back-EMF, 4 functions, multi-format AC/MOTOROLA/DC/DCC operation, 8-pin interface.


De Nemstekker afknippen en de draden solderen daar waar het moet. Zie de gebruiksaanwijzing. Een dragerprint is nergens voor nodig zoals Wim (Nobody) ook al eerder aangaf.

Gr, Ben.
Re:BR96 Mallet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: bolkoppie op maandag 30 augustus 2010, 16:47:36
De Nemstekker afknippen en de draden solderen daar waar het moet.
Dat is in dit geval inderdaad het beste wat je kunt doen.

En een correctie op mijn vorige antwoord is dat de 52499 een DCC loksound met 21 mtc is en dus wel leverbaar is.


Citaat van: blackbird op maandag 30 augustus 2010, 16:00:04
Wat ik vreemder vind in je reactie en de gehele discussie is het feit dat nu in ene de ESU decoder ter discussie komt te staan.
Ik denk dat jij denkt (uit je reacties opmakende) dat de 52499 een draadboom heeft met 21 draden en een stekker aan het einde.
Dit klopt niet, de 21 mtc is een smd connector die direct op de print gesoldeerd is en die je direct op de dragerprint prikt.
Je sluit dus alle draden op de dragerprint en dan de decoder erop.
Zie bijvoorbeeld dit draadje.
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo Ben en Ad,

dank voor de reacties en toevoegingen.

Ben gisterenavond voorzichtig begonnen met inlezen over de decoder en heb mijn BR 96 opengemaakt.
Denk inderdaad dat het een kwestie van afknippen en solderen wordt. Geen probleem want ik heb al aardig wat (ESU) decoders ingebouwd. Moet alleen wel goed kijken wat ik allemaal kan afregelen met de CV's, met name die van de geluidseffecten.

Ik moet ook even goed kijken hoe ik de luidspeaker ga inbouwen. De ESU-speaker pst net niet (is te groot) in het speciale Marklinframe met speaker uitsparing. Bij de ESU decoder zit een speciale zwarte klankkast maar die is vrij groot.
Misschien dat ik beiden kan combineren. Ook moet ik voor de speaker de bestaande gangboorden langs de ketel aan de binnenkant van een uitsparing voorzien. Dit zit gelukkig allemaal aan de binnezijde van de kap, dus daar zie je niets meer van als de kap er opzit.

Aanvullende vraag:

Is het mogelijk om deze lok uit te rusten met een rookgenerator en zo ja welk type/merk ?

Ik hoor het wel en hou jullie op de hoogte.

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR96 Mallet
Zeg Blackie, zal je niet eens een eigen topic over jouw ombouw openen? :roll:
We gaan hier namelijk behoorlijk off-topic...... :wink:
Re:BR96 Mallet
caponordtraveller
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo BR96-ers,

ik zou eens willen weten wat jullie achter jullie BR96 hangen van wagons of setjes ?
Indien foto's hiervan of artikels nummers, dan hoor ik het graag,

Steven .

Looking for a nice train ....
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo allemaal,

Ik durf haast niet meer op mijn eigen topic te reageren :oops:. Mag niet meer van Ad :mrgreen: Maar als afsluiting: de Esu zit er in en hij doet het fantastisch !

Mazzel,

blackbird
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Blackbird,

Ik denk dat Ad bedoeld dat in deze topic het meer over de modellen en het over de loc zelf, dan het over het ombouwen van de loc naar digitaal.
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo Irmo,

ja, dat begrijp ik wel hoor, 't is ook maar een opmerking met een knipoog  :wink: :!:

Het is mij verder om het even, een onderwerp begint meestal met een bepaalde insteek en wordt dan vanzelf breder, omdat er uit enthousiasme van alles aan toegevoegd wordt. Zo ook met dit onderwerp.

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: blackbird op maandag 06 september 2010, 09:19:13
Maar als afsluiting: de Esu zit er in en hij doet het fantastisch !
Dat vraagt om een filmpje, liefst HD. :D
Enne over dat off-topic gedoe: het was idd maar een grap.
Als een onderwerp leuk is, zoals dit draadje, dan wijd je al snel uit in alle richtingen en dat moet ook kunnen vind ik. :D
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
No hard feelings :wink: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
chopper
gast

Re:BR96 Mallet
Hey, ik heb een dringende vraag.
Ik start binnenkort(herfstvakantie) met de bouw van mijn eerste modelbaan en had een vraag.
Kan de Br 96 dienst doen op een secundair zijlijntje? Want mijn ruimte is niet groot(2,40x1.20) maar zou hem graag in mijn collectie willen opnemen.

Off: In de Harz heb ik afgelopen vakantie genoten van de Mallet, wat een schitterende locomotief is het toch.  :( Wat baal ik dat ik uit de verkeerde generatie ben. :?

Mvg, chopper
Re:BR96 Mallet
Kroko14253
gast

Re:BR96 Mallet
Hoi,

De BR 96 was meestal op hoofdlijnen als duwlok actief.
Wil niet zeggen, dat je de lok moet laten liggen. Het is jouw baan, jij bepaalt, wat er rijdt. Ik heb als thema de Zwitserse spoorwegen in de jaren 50. Een DRG 06 of 53 past er eigenlijk ook niet op, maar ik heb ze wel, omdat het mooie loks zijn, vind ik. Laat staan een Big Boy!!

Groetjes

Harry
Re:BR96 Mallet
chopper
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: Kroko14253 op zondag 12 september 2010, 21:33:52
Hoi,

De BR 96 was meestal op hoofdlijnen als duwlok actief.
Wil niet zeggen, dat je de lok moet laten liggen. Het is jouw baan, jij bepaalt, wat er rijdt. Ik heb als thema de Zwitserse spoorwegen in de jaren 50. Een DRG 06 of 53 past er eigenlijk ook niet op, maar ik heb ze wel, omdat het mooie loks zijn, vind ik. Laat staan een Big Boy!!

Groetjes

Harry


Haha een BigBoy hoort daar sowiezo niet op  :lol:

Maar je hebt gelijk, ieder bepaald zelf wat die mooi vind 8)

Mvg, Chopper
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re:BR96 Mallet
Hallo Br96 liefhebbers. The story continues.. M* heeft er weer 1 bij gemaakt, de 37969, een gepatineerde uitvoering van de Gt 2x4/4. Tis weer een geslaagd model geworden (de prijs zal ook wel geslaagd zijn...).

Mvg

Peter
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Hallo Blackbird. Ja wat een mooie lok. Hij is ingepakt in een doos totdat ik de baan ga bouwen en dan zal hij gewoon in het derde tijdperk rijden. Daar in die bergstreken hadden ze er nog eentje over. Het is een verbund loc. Dat is het systeen van de Glehn toch, vandaar die grote cilinder voor?. Groet Diederik
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: blackbird op zondag 03 januari 2010, 19:54:18
Hallo  96-vrienden,

Ja ze blijven fantastisch om te zien ! Ben er nog steeds ape trots op !

Vraag aan Helweg:

Waar heb je die poster van die 96-er gekocht  ? Kan je daar wat info over geven ?

Ik hoor het graag.

Mazzel,

Blackbird

Weet eindelijk wie de poster heeft gemaakt, mede omdat de artiest ook de achtergrond van de nieuwe set 31806 heeft gemaakt (is besteld; zit ook een 96'er in :))
Kijk HIER en HIER maar eens.



René.
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hoi Rene,

Bedankt voor je reactie en het speurwerk. Ik denk dat ik binnenkort zo'n mooie mallet afbeelding ga scoren !

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2011

offline
Re:BR96 Mallet
Hallo heren voor de gene die nog wat fotos zoekt op deze site vind je er zat...
http://h1336311.stratoserver.net/bg/
boven in br 96 invullen en Bingo..
veel plezier er mee.. 
Re:BR96 Mallet
Frits Osterthun
gast

Re:BR96 Mallet
Sinds jullie zo 96-fiel zijn, hierbij alle soorten op een rijtje (let op de twee verschillende bouwseries van resp. 1913 en 1923):



De Baureihe 96 Micro Metakit, waarvan ik er twee in 2009 voor mijn lens had, zijn nog een slagje fraaier.

//Frits


Re:BR96 Mallet
Lokkie
gast

Re:BR96 Mallet
Hoi Frits,

Dat is moooooooooooooooooooooooooooooooooi. B)

Gr.
René
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Hallo mensen, check deze site eens.

Klikkerdeklik

Hier staan erg veel mooie foto's op en niet alleen van de BR96 :)
Re:BR96 Mallet
Spoorman
gast

Re:BR96 Mallet
Logisch, die foto's zijn allemaal van Frits. :D

Gr, Ben.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Oh, dat had ik dus niet in de gaten, sorry Frits. :D
Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Hoi Frits,

Je hebt altijd baas boven baas.
Ik heb maar gewoon twee zwarte BR 96.
Kijk maar in mijn avantar.

Günther.