Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  BR96 Mallet
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: BR96 Mallet  (gelezen 82831 keer)

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: BR96 Mallet
« Reactie #300 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 11:27:51 »

  @citaat @citaat Wat versta je onder "stoomsysteem"? Zoeken in Google levert pagina's over stoomstrijkijzers... ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
Re: BR96 Mallet
« Reactie #301 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 16:28:28 »

Misschien is hier (engelstalige wikipedia) meer info te vinden? (Lang verhaal, zelf niet gelezen...)
Gelogd

Marklinist1978

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: BR96 Mallet
« Reactie #302 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 20:01:38 »

Hoi Anne,

Ik heb u een pb gestuurd.
Gelogd
Big Boy locomotive power

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: BR96 Mallet
« Reactie #303 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 23:02:09 »

Ik heb een partijtje foto's gehad van Marklinist, maar dat vereist wat bestudering.

Wat mij intrigeert is het feit dat er tussen de hoge druk cilinders en de lage druk cilinders in het leidingsysteem tijdens het rijden lengte verschillen zijn, hoe worden die gecompenseerd, ook kun je je voorstellen dat als een hogedruk cilinder zijn stoom kwijt moet en er door "slip" net geen toegang is tot de lage druk cilinders, er wat rare drukken ontstaan in dat leidingsysteem.

Jawel, Google is voor de grote massa en die is echt niet geïnteresseerd in techniek van stoomloks,wel in stoomstrijkijzers.....

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: BR96 Mallet
« Reactie #304 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 22:32:50 »

Ik ben er door de foto's die Marklinist 1978 mij mailde, uit:

ik maakte een denkfout, de cilinders voor en achter zitten vast aan het frame, dus hebben niet zulke lengteverschillen te verwerken, natuurlijk is er in de leiding van achter naar voor een lengteverschil tussen "koud" en "warm", maar daarvoor zit er een schuifkoppeling in de leiding.

t.a.v. het drukverloop in de leiding zie ik iets zitten wat op een soort veiligheidsklep kan duiden, zo niet dan heeft men bij het ontwerp geen grote problemen gezien met de 4 drukgolven per wielomwenteling die door de leiding gaat met mogelijk ook nog een afgesloten "inlaat" van de lage druk cilinders, die inlaat gaat ook 4 maal per wielomwenteling open.

Groet, Anne W
 
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Maarten

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: BR96 Mallet
« Reactie #305 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 23:00:46 »

Im ersten Zylinder, dem Hochdruckzylinder mit kleinerem Durchmesser, wird ein Teil des Wärmegefälles des Dampfes durch Ausdehnung und Kolbenbewegung in Arbeit umgesetzt. Der nach der Ausdehnung austretende Dampf wird in einen Zwischenbehälter (Aufnehmer oder Receiver) geleitet, der den Dampf an den Niederdruckzylinder abgibt. Betragen die Kurbel-Versatzwinkel zwischen den Treibradgestängen des Hoch- und Niederdruckzylinders 90°, so muss der Aufnehmer einen ziemlich großen Inhalt aufweisen, um einen Rückdruck auf den Hochdruckkolben zu vermeiden. Sind die Bewegungen von Hochdruck- und Niederdruckkolben dagegen gleich oder genau gegenläufig, genügt statt des Zwischenbehälters ein einfaches Dampfleitungsrohr. Durch Ausnutzung der Dampfdehnung in zwei Dampfzylindern hintereinander werden wesentliche Ersparnisse erzielt. Die effiziente Ausnutzung der Verbundwirkung ist an einen hohen Dampfdruck gebunden, die Anwendung bei Kesseldrucken von weniger als 13 Atm. Überdruck erscheint unzweckmäßig.

Zie verder https://de.m.wikipedia.org/wiki/Verbunddampflokomotive

Dus een druktank ertussen om eventuele volumeverschillen op te vangen. Een veiligheidsklep zou stoom alleen maar afblazen wat het rendement van het systeem niet ten goede komt.
« Laatst bewerkt op: zondag 18 augustus 2019, 23:03:22 door Maarten »
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: BR96 Mallet
« Reactie #306 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 23:16:09 »

Beste Maarten,

Hartelijk dank, maar ik heb op de tekeningen geen "zwischenbehalter" kunnen ontdekken, wel is de leiding tussen de hoge druk en de lage druk natuurlijk relatief lang (van de cilinders achter naar de cilinders voor) en wellicht is de leiding ook relatief dik, wat hem tot "zwischenbehalter" kan bestempelen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Maarten

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: BR96 Mallet
« Reactie #307 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 23:28:19 »

Hoge drukcilinder heeft een relatief klein volume waardoor eea met een stevige volume leiding of buffervat wel moet kunnen werken.

Kun je de tekening hier laten zien?
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: BR96 Mallet
« Reactie #308 Gepost op: maandag 19 augustus 2019, 10:44:20 »

Beste Maarten,

Nee, dat mag niet i.v.m. copyright (denk ik).

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

BW Rheine

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: BR96 Mallet
« Reactie #309 Gepost op: maandag 19 augustus 2019, 13:53:08 »


Bij deze..
Gelogd
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.374 seconden met 25 queries.