Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

BR96 Mallet

Gestart door blackbird dinsdag 10 juli 2007, 15:46:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2019

offline
Re: BR96 Mallet
Hoi Anne,

Ik heb u een pb gestuurd.
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR96 Mallet
Ik heb een partijtje foto's gehad van Marklinist, maar dat vereist wat bestudering.

Wat mij intrigeert is het feit dat er tussen de hoge druk cilinders en de lage druk cilinders in het leidingsysteem tijdens het rijden lengte verschillen zijn, hoe worden die gecompenseerd, ook kun je je voorstellen dat als een hogedruk cilinder zijn stoom kwijt moet en er door "slip" net geen toegang is tot de lage druk cilinders, er wat rare drukken ontstaan in dat leidingsysteem.

Jawel, Google is voor de grote massa en die is echt niet geïnteresseerd in techniek van stoomloks,wel in stoomstrijkijzers.....

Groet, Anne W
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR96 Mallet
Ik ben er door de foto's die Marklinist 1978 mij mailde, uit:

ik maakte een denkfout, de cilinders voor en achter zitten vast aan het frame, dus hebben niet zulke lengteverschillen te verwerken, natuurlijk is er in de leiding van achter naar voor een lengteverschil tussen "koud" en "warm", maar daarvoor zit er een schuifkoppeling in de leiding.

t.a.v. het drukverloop in de leiding zie ik iets zitten wat op een soort veiligheidsklep kan duiden, zo niet dan heeft men bij het ontwerp geen grote problemen gezien met de 4 drukgolven per wielomwenteling die door de leiding gaat met mogelijk ook nog een afgesloten "inlaat" van de lage druk cilinders, die inlaat gaat ook 4 maal per wielomwenteling open.

Groet, Anne W
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2011

offline
Re: BR96 Mallet
Im ersten Zylinder, dem Hochdruckzylinder mit kleinerem Durchmesser, wird ein Teil des Wärmegefälles des Dampfes durch Ausdehnung und Kolbenbewegung in Arbeit umgesetzt. Der nach der Ausdehnung austretende Dampf wird in einen Zwischenbehälter (Aufnehmer oder Receiver) geleitet, der den Dampf an den Niederdruckzylinder abgibt. Betragen die Kurbel-Versatzwinkel zwischen den Treibradgestängen des Hoch- und Niederdruckzylinders 90°, so muss der Aufnehmer einen ziemlich großen Inhalt aufweisen, um einen Rückdruck auf den Hochdruckkolben zu vermeiden. Sind die Bewegungen von Hochdruck- und Niederdruckkolben dagegen gleich oder genau gegenläufig, genügt statt des Zwischenbehälters ein einfaches Dampfleitungsrohr. Durch Ausnutzung der Dampfdehnung in zwei Dampfzylindern hintereinander werden wesentliche Ersparnisse erzielt. Die effiziente Ausnutzung der Verbundwirkung ist an einen hohen Dampfdruck gebunden, die Anwendung bei Kesseldrucken von weniger als 13 Atm. Überdruck erscheint unzweckmäßig.

Zie verder https://de.m.wikipedia.org/wiki/Verbunddampflokomotive

Dus een druktank ertussen om eventuele volumeverschillen op te vangen. Een veiligheidsklep zou stoom alleen maar afblazen wat het rendement van het systeem niet ten goede komt.
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR96 Mallet
Beste Maarten,

Hartelijk dank, maar ik heb op de tekeningen geen "zwischenbehalter" kunnen ontdekken, wel is de leiding tussen de hoge druk en de lage druk natuurlijk relatief lang (van de cilinders achter naar de cilinders voor) en wellicht is de leiding ook relatief dik, wat hem tot "zwischenbehalter" kan bestempelen.

Groet, Anne W
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2011

offline
Re: BR96 Mallet
Hoge drukcilinder heeft een relatief klein volume waardoor eea met een stevige volume leiding of buffervat wel moet kunnen werken.

Kun je de tekening hier laten zien?
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: BR96 Mallet
Beste Maarten,

Nee, dat mag niet i.v.m. copyright (denk ik).

Groet, Anne W
Re: BR96 Mallet
BW Rheine
gast

Re: BR96 Mallet

Bij deze..