Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR96 Mallet

Gestart door blackbird dinsdag 10 juli 2007, 15:46:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:BR96 Mallet
Silbermann
gast

Re:BR96 Mallet
1. In de boeken over de S 3/6 en de BR 96 (beide EK Verlag) vind je de informatie over de okergele kleurstelling.
De okergele S 3/6 stond op een tentoonstelling in München. En heeft daarna enige tijd rondgereden in die kleur. Deze lok moest na WWI afgestaan worden aan Frankrijk.

2. Niet alleen de Tristan heeft voor de KLZ gereden. Zie hiervoor ook het Bayern Report over de B VI.

3. De BR 96 heeft ook treinen getrokken. De foto van Edward is daarvoor het mooiste bewijs (en die rij wagonnen er achter: wauw!).

Groet,
Rob
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Maar heeft de okergele BR 96 nu voor de KLZ gereden?
Re:BR96 Mallet
Silbermann
gast

Re:BR96 Mallet
Een BR 96 voor de KLZ?
Wanneer stierf KL?
Wanneer werd de BR 96 voor het eerst ingezet?
Re:BR96 Mallet
Silbermann
gast

Re:BR96 Mallet
nee, dat is niet waarschijnlijk.

Ludwig liep in 1886 de Starnberger See in.
De BR 96 begon in 1913/1914 als Gt 2×4/4.

Groet,
Rob
Re:BR96 Mallet
Ronald69
gast

Re:BR96 Mallet
Ik zag dat mijn verhaal niet helemaal klopte betreffende de Okergele kleur want deze kleur was eigenlijk bedoeld als "fotografieranstrich" in Beieren, zoals grijs(kalk) in de rest van Duitsland, i.p.v. kleur voor de Käiserliche Zuge.
Het schijnt dat dit ook bij de verkoopinformatie heeft gestaan in de Märklin folder van deze loc.

Wat we nu dus met zekerheid kunnen zeggen is dat deze loc in deze(okergele) kleurstelling nimmer heeft gereden net zoals de grijze kleurstelling nimmer heeft gereden.

Bron: Hier klikken
         En hier

Grt, Ronald.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
De familie 96'ers is weer uitgebreid  :D



De laatste aanwinst is de GT 2x4/4 uit de set 31806.
Ik mis er nog een paar :P en daarnaast heeft Marklin dit jaar alweer een nieuwe op de markt gebracht, de 37968 voor 429,95 van die ?-dingetjes... :?
Ik ben benieuwd wat nu de eerstvolgende gaat worden, want als ik mij niet vergis is de bestelnummerreeks 3796x nu vol, en eigenlijk vind ik het nu wel goed zo.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

offline
Re:BR96 Mallet
Prachtige line-up :thumbup:

De beige uitvoering is mijn favoriet.

Groetjes, John
Re:BR96 Mallet
Silbermann
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: Helweg op zondag 12 februari 2012, 18:40:50
Ik ben benieuwd wat nu de eerstvolgende gaat worden, want als ik mij niet vergis is de bestelnummerreeks 3796x nu vol, en eigenlijk vind ik het nu wel goed zo.

Gelukkig  :D heeft Mä ook nog een andere cijferreeks beschikbaar: de 83496 zou ook niet misstaan in jouw prachtige collectie. Dus dat biedt hoop op nog een stuk of 8 kleurvarianten erbij.
Zelf heb ik alleen de 83496 en de 3498.

Maar je nieuwe Gt 2x4/4 5755 is een pracht!
Voor deze 5755 die jij nu hebt toegevoegd aan je collectie is een blauwe kleurstelling van het voorbeeld niet bekend. Deze lok (de latere 96 005) werd in 1913 in dienst gesteld en was in dienst tot 1933.

Een andere Gt 2x4/4 de 5773 heeft in Seddin op de lokomotieftentoonstelling gestaan in het blauw, werd daarna omgebouwd en stond op de Lokomotief-tentooonstelling in München in 1925. NB: het is onzeker of dat ook in het blauw was. Dit was dus de eerste omgebouwde Gt 2x4/4. Deze lok (de latere 96 023) werd in 1923 gebouwd door Maffei (fabrieksnummer 5343) en vanaf 1947 niet meeer gebruikt (Mä model 3498 / 3798).
(zie ook: Steffen Lüdecke: Die Baureihe 96. Eisenbahn-Kurier Verlag. 1991. ISBN 3-88255-831-8)

Groet,
Rob

Re:BR96 Mallet
Hendrik_marklin
gast

Re:BR96 Mallet
Wow, dit is wel een heel mooie line-up :thumbup:

mvg
Henk
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:BR96 Mallet
Heel erg mooi! Verschilt het blauw van de nieuwe veel van het blauw van het oude model?
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Nee, dat verschil is minimaal. Er zit meer glans in de nieuwe lok, maar dat kan zijn omdat hij nieuwer is. De kleur lijkt mij nagenoeg dezelfde.
Zie de foto's hieronder.








Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
de loks zijn mooi :thumbup: ze verschillen wel iets, andere schoorsteen op het maschinistenhuisdak iets en op de rookkast zit er op een zo'n 'geval'

gr
Re:BR96 Mallet
Wasmi
gast

Re:BR96 Mallet
dat geval heet voorwarmer. verder is op het onderste model de voorste zandkist nog samengevoegd met de stoomdom, en ontbreekt de opbouw van de kolenbak. Al met al toch behoorlijk wat verschil vind ik. Prachtige loks trouwens :-)

W
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:BR96 Mallet
Flink wat verschillen inderdaad en dat maakt het extra leuk om ze zo naast elkaar te zien. De kleuren blauw lijken prima samen te kunnen.
Bedankt voor het maken van de foto's, René!
Re:BR96 Mallet
Frits Osterthun
gast

Re:BR96 Mallet
De verschillen tussen 'de twee blauwen' zijn wel degelijk groter dan de kleur, beste mensen.

De 5773 (M3798) is een Bauart 1923 (brede schoorsteen, rookgasverwarmer, grote zandkasten op bufferfront, zandkast op 6e keteldeel (Kesselsheitel); Hülsenpuffer, uitwendige kolenbunker achter het machinistenhuis, alle wielen (!) bezandingsbuizen enz. enz.
De 3755 is een lok uit de éérste Bauserie 1913 (Stangenpuffer, geen kolenkast, minder zandvalbuizen enz. enz.).
Eenzelfde onderscheiding geldt de DRG 96 017 (Bauart 1923, M3796) en DRG 96 006 (Bauart1913, M37966).

Daarbij is het opmerkelijk dat de 5755 (31806) een verkeerd frontdeel (1923) heeft (weliswaar Stangenpuffer uit 1913, maar tegelijk de hoge zandkasten uit 1923; oeps!).

Zie ook het onovertroffen boek van Steffen Lüdecke, "Die Baureihe 96 - Gigant unter den Dampflokomotiven" (Kohlhammer Edition Eisenbahn)



Frits
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: Frits Osterthun op donderdag 23 februari 2012, 20:17:31
Zie ook het onovertroffen boek van Steffen Lüdecke, "Die Baureihe 96 - Gigant unter den Dampflokomotiven" (Kohlhammer Edition Eisenbahn)



Frits

Hoi Frits,

Weet je het ISBN-nummer van het boek en waar je het eventueel kan bestellen ?
Re:BR96 Mallet
Silbermann
gast

Re:BR96 Mallet
Steffen Lüdecke: Die Baureihe 96. Eisenbahn-Kurier Verlag. 1991. ISBN 3-88255-831-8
(dit stond al in mijn bericht in dit draadje van 12 februari).

Groet,
Rob
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Edward,

Bedankt voor het opzoeken.

Ik heb al gekeken bij Van Stockum, maar het boek is helaas op dit moment niet leverbaar.
Ik hou het wel in de gaten wanneer het boek weer leverbaar is.
Re:BR96 Mallet
AnalogDriver
gast

Re:BR96 Mallet
Heb je ebay en amazone al gecontroleerd?
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:BR96 Mallet
Gefeliciteerd, maar pas op je raakt zo besmet met het mallet virus  :D :D :D, vr gr Arie

Citaat van: spoor83 op zaterdag 25 februari 2012, 15:12:48
Joepie, ik mag ook meepraten hier.. Vandaag mijn eerste BR96 Mallet gekocht. 'n 34969 in onberispelijke nieuwstaat, incl doos, boekje etc..

Ik ben blij..  B)


Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 23 februari 2012, 21:46:52
Heb je ebay en amazone al gecontroleerd?

Ja, maar het boek stond er niet tussen.

Citaat van: spoor83 op zaterdag 25 februari 2012, 15:12:48
Joepie, ik mag ook meepraten hier.. Vandaag mijn eerste BR96 Mallet gekocht. 'n 34969 in onberispelijke nieuwstaat, incl doos, boekje etc..



Ik ben blij..  B)



Gefeliciteerd met deze mooie Mallet-loc.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR96 Mallet
Prachtige lok zeg.
Ik heb er zelf maar 1 een zwarte.

Tony
BR96 Mallet verzwaard
AnalogDriver
gast

BR96 Mallet verzwaard

Spoor83, wat en bijzonder messing(?) exemplaar.


Met al die 96er kleurvarianten zitten hier aardig wat verzamelaars in dit draadje.
Ik ben een treintjesrijder, dus heb mijn 1910 DRG model 96 017 eerder al snel met peoders geweatherd, en heb hem afgelopen weekend nog eens aangepakt en wat vergelijkende trekkracht testjes laten rijden.


Wat mij eerder al opviel is dat deze Märklin lok moeite had op mijn testbaantje met een middellange trein. Net echt: met slippende wielen de helling op. Vooral als hij achteruit reed, schoorsteen naar achter. De aangedreven wielen rijden dan voorop, gewicht hangt net wat meer op de niet aangedreven wielen.

Vervolgens twee Fleischmann loks, een BR 86 en mijn favo weatheringsproject BR 94, beide origineel Fl. 3rail, dezelfde trein laten trekken, en die trokken zonder de trein naar boven.


Actie dus:



Dak er af (en een geurkaarsje Neudorfer Räucherkerzen 'stoomlok'geur op de voorgrond aan)




Eerste stukje gewicht, de zelfklevende bandenbalanceergewichtjes,
bijgeslepen en op de motor geplakt.

En 2e stukje er op:





Dak er op, nog wat mooie plaatjes






Trekproef herhaald en op video gezet. Ging al een stuk beter.
Video moet ik nog monteren en overzeten en zo.




Gr, AnalogDriver
Re:BR96 Mallet
Frits Osterthun
gast

Re:BR96 Mallet
Irmo schreef:

CiteerHoi Frits, weet je het ISBN-nummer van het boek en waar je het eventueel kan bestellen ?

Tip: Kijk ook eens in mijn bibliotheek (inlcusief ISBN en uitgeverijen)

Groet,
Frits

Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Hajo mooie lok, maar wat lees ik daar nu??  en een geurkaarsje Neudorfer Räucherkerzen 'stoomlok'geur op de voorgrond aan :P of is er ook al zoiets 8o

Gr Ruud
Re:BR96 Mallet
oetbeem
gast

Re:BR96 Mallet
hele mooie loc iedereen heeft al een aardige collectie ik vind de lichtblauwe het mooist
Re:BR96 Mallet
AnalogDriver
gast

Re:BR96 Mallet

En om dan maar even door te gaan op de DB vraag en het 96er boek:
is er wel een 96er in DB dienst geweest of is dit 'voor de verkoop' door Märklin verzonnen?
Re: BR96 Mallet
AnalogDriver
gast

Re: BR96 Mallet

Ach, soms kan het handig zijn om het draadje terug te lezen.  :?  Antwoord op mijn DB vraag stond al op pagina 1:  :O   (trouwens van iemand die zijn account hier opgezegd heeft intussen)

Citaat van: Spoorniet op dinsdag 10 juli 2007, 16:33:47
Hoi Paul.

Nee, bij de DB hebben geen 96'ers dienst gedaan, alleen tot het einde bij de Deutsche Reichsbahn. Na de Tweede Wereldoorlog viel Duitsland uiteen in een westelijk en een oostelijk deel, de spoorwegen werden overeenkomstig verdeeld. In West-Duitsland (de Bundesrepublik) ontstond zo vanaf 1949 de Deutsche Bundesbahn (afgekort: DB). In Oost-Duitsland (de DDR) bleef de naam Deutsche Reichsbahn gehandhaafd.

In 1947 werden de na de oorlog overgebleven 96'ers in West Duitsland uit de dienst genomen. Tot 1949 zijn de machines in dienst gebleven bij de DR, daarna zijn ze ingezet als stoomgeneratoren tot in oktober 1954 inderdaad de laatste 2 machines zijn gesloopt.

Helaas ook hier geen exemplaar van bewaard gebleven.


Dus een fantasie model van Märklin, die geweatherde "DB".  Verkoopt denk ik beter dan DRG.


Spoor83, mooie foto van die zilveren en 'gouden'! Zo met die 2 waterkranen, goed genomen.


Intussen heb ik de video van mijn trekkrachttest ge-edit. Hierbij.
Ongeveer halverwege komt de 96-er in actie, wat hier in dit draadje relevant is (daarvoor de 94er, en aan het einde de Fleischmann 86.)

http://www.youtube.com/watch?v=B-sW5jNSKUE


Merk op dat deze trekkrachttest gedaan is na de verzwaring. Vóór verzwaring stond hij echt met spinnende wielen op de helling en kreeg een vergelijkbare trein alleen met veel gevoel aan de regelaar en veel spinnen naar boven.




Tevens rijdt de lok hier ketel naar achter. Zoals bij de 96er eigenaren bekend, is alleen de achterste set wielen aangedreven in het Märklin model.

Loopt de lok ketel-vooruit, dan rust er bij deze hellingproef wat meer druk op de aangedreven assen.
Ketel-naar-achter wat minder, een verschil dat duidelijk merkbaar was (staat niet op video).


Tja, vergelijk dat eens met de Fleischmann 94er (iets kortere trein, echt totaal geen moeite) en BR 86. Totaal geen moeite.


Dus mijn conclusie: in het echt was de 96er wel een imposante lok, maar geen erg groot succes,
en voor het Märklin model is dat ook zo. Mooi, maar niet de krachtpatser wat je zou verwachten.

Evengoed ben ik blij met dit model in mijn collectie hoor, en zodra ik de 2e digi regelaar die ik intussen bezit heb aangesloten, hoop ik hem eens als duwer op mijn helling in te zetten.

Hajo
Re:BR96 Mallet
AnalogDriver
gast

Re:BR96 Mallet

Vermeldenswaardig: DB is opgericht in 1949

Wat opvalt in het lijstje van Edward is dat een anatal 96ers al tijdens de 2e WO buiten bedrijf werden gesteld. Een enkeleling kan ik mij voorstellen als oorlosgschade, maar dit lijkt meer planmatig aan de kant zetten.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Hallo 3 rail forum leden,
Ook ik heb de machine , helaas nog in de doos. Hij loopt prachtig en ik hoop hem straks als ik een baan in mijn nieuwe huis opgezet heb te laten rijden.
Een Franse locomotief bouwer du Bousquet heeft ook prachtige machines gemaakt. Ga eens googelen en dan begrijp je dat als je de 96 ziet je ook aan deze loc denkt.
Groeten Diederik
Re:BR96 Mallet
Silbermann
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: spoor83 op donderdag 29 maart 2012, 19:45:27
Ook weer hier even een updateje plaatsen van mijn BR96 Mallet verslaving.  :D

De verslaving komt omdat er in de lak van alle Mä lokomotieven een stof zit die onze hersenen het signaal geeft:

>:-D "Koop mij - Koop mij"  >:-D

Dit is aantoonbaar bij het ene model meer het geval dan bij andere modellen.  :D
Bij BR 96 modellen schijnt het al na de eerste aanraking niet meer te genezen te zijn. :P

Groet,
Rob
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Ik herken dat helemaal niet...
Ik heb er nu 7, maar dat is puur toeval.

:D
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:BR96 Mallet
Typisch voorbeeld van een junk in de ontkenningsfase! >:-D :thumbup:
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:BR96 Mallet
Zeker fraai locje die 96-er, alleen zijn al die kleurvariaties niet aan mij besteed.
Geef mij maar een zwarte of beiers groene en ik ben tevree.

H la P
Fred
Re:BR96 Mallet
Mike
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: Silbermann op vrijdag 30 maart 2012, 08:34:42
Citaat van: spoor83 op donderdag 29 maart 2012, 19:45:27
Ook weer hier even een updateje plaatsen van mijn BR96 Mallet verslaving.  :D

De verslaving komt omdat er in de lak van alle Mä lokomotieven een stof zit die onze hersenen het signaal geeft:

>:-D "Koop mij - Koop mij"  >:-D

Dit is aantoonbaar bij het ene model meer het geval dan bij andere modellen.  :D
Bij BR 96 modellen schijnt het al na de eerste aanraking niet meer te genezen te zijn. :P

Volgens mij ben ik er net ook mee besmet ik heb vorige week die okergele gekocht bij een veiling en hij werd vandaag bezorgt.
Prachtige locomotief vind ik het en nu ben ik al weer op zoek naar de volgende namelijk de set met wagons er bij 26960.

Zo gaat dat met die verslavende middelen, je wil alleen maar meer :D.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Mike,

forumlid Johnny (Belljet) had laatst deze set te koop staan maar ik weet niet of hij 'em nog heeft.

Groetjes, John
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Klopt, volgens mij wilde hij deze ruilen voor een oker gele   :D
Re:BR96 Mallet
Mike
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: wimdekker op vrijdag 06 april 2012, 19:32:41
Klopt, volgens mij wilde hij deze ruilen voor een oker gele   :D

Dat zit er niet in hij blijft mooi bij mij staan hoewel het wel een goede ruil zou zijn.

Bedakt voor de tip ik zal hem eens een PB'tje sturen.
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:BR96 Mallet
Gisteren heb ik ook een BR 96 Mallet gekocht. Het is een mooi model. Ik ga deze ombouwen op de ontmoetingsdag in Belgie.
Weet iemand of er een rookgenerator in kan?
Hier is in ieder geval de foto.

Groetjes dennis


Re:BR96 Mallet
nobody
gast

Re:BR96 Mallet
Er is geen voorziening aanwezig om een rookgenerator in te bouwen.
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re: BR96 Mallet
Hallo beste Br 96 liefhebbers!
Al gekeken op you tube: Aster Garrat bayerissche GT 4/4 2002 mp4.
Mooi voorbeeld van de Br 96
Groetebn Diederik.
Re: BR96 Mallet
blackbird
gast

Re: BR96 Mallet
hoi Diederik,

Dank je wel voor je reactie en het leuke filmpje. Die BR 96 mag er inderdaad wezen. Het is alleen jammer dat die man zo'n klein tuintje heeft  :? krijg haast medelijden met hem, zou wel eens een platte grond en zijn banenplan willen zien. Ben bang dat het op die postzegel, die we hier tuinen noemen, een onmogelijkheid zal zijn en dat het in de meeste gevallen wel bij dromen zal blijven !
Daarom ben ik heel blij met mijn zolder en mijn eigen 37963  ;)

Mazzel,

Blackbird
Re: BR96 Mallet
Seinwezen
gast

Re: BR96 Mallet
Citaat van: sncf231 op dinsdag 24 juli 2012, 21:54:11
Hallo beste Br 96 liefhebbers!
Al gekeken op you tube: Aster Garrat bayerissche GT 4/4 2002 mp4.
Mooi voorbeeld van de Br 96
Groetebn Diederik.

dit filmpje bedoel je?



Groeten Sander
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: BR96 Mallet
Leuk filmpje!
Ik denk dat ik die Garratt loc misschien nog wel specialer vind dan de 96-er.
Komt ook omdat ik in mijn tijd in Zimbabwe en Zuid Afrika meerdere keren met dergelijke locs meegereisd ben.
Magnefieke herinneringen!

H la P
Fred
Re: BR96 Mallet
nobody
gast

Re: BR96 Mallet
Aaaahh en ooohhh, wat mooi. Da's pas modelbouw. ;)
Re: BR96 Mallet
oetbeem
gast

Re: BR96 Mallet
Hey iedereen.

Weet iemand misschien of dit model nog is te bewonderen in het echt?
Via google kon ik niets vinden helaas.

Mvg Danny.
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re: BR96 Mallet
Volgens mij wordt dat ook in dit topic besproken. Maar is de laatste is na 1954 gesloopt:


In de goederendienst is de loc vele jaren na de ombouw van de serie naar tevredenheid ingezet.
Tijdens de tweede wereldoorlog zijn er een aantal locs zwaar beschadigd en na 1945 waren er nog 9 rijvaardig.
Deze hebben tot 1948 dienst gedaan en werden daarna tot op 2 na verschroot.
Men wou deze locs bewaren voor museum doeleinden en de laatste 2 locs hebben tot 1954 nog af en toe dienst gedaan.
Helaas heeft men toen toch besloten de locs te slopen zodat er van deze indrukwekkende machines nu geen één meer over is.

Bron: www.reichsbahn.nl
Re: BR96 Mallet
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: BR96 Mallet
Ik vind t wel erg zonde.
had deze graag in het echt bewonderd.
Re: BR96 Mallet
oetbeem
gast

Re: BR96 Mallet
Ahh jammer.
Wie dat besloten heeft mag ik niet  :P.
Achja het is niet anders kapot is kapot.
Dan ooit maar is de donker groene versie kopen aangezien ik al veel te veel zwart rode stoomlocs heb :P.

Mvg Danny.
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: BR96 Mallet
Gisteren heb ik mijn 3e BR 96 gekocht namelijk de 37968, kan de 3496 naar vitrinekast.
En het is weer een schitterende loc.
Klopt het dat het geluid anders dan de 37966 ?