Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR96 Mallet

Gestart door blackbird dinsdag 10 juli 2007, 15:46:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:BR96 Mallet
Kroko14253
gast

Re:BR96 Mallet
Frits,

Mooie line-up. Kun je ook in het draadje met line-up's zetten.
Vooral die linkse (de okergele) staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Zooooooooo moooooooooooiiiii.

Groetjes

Harry
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: Ben-Nagel op woensdag 08 juni 2011, 18:45:20
Het BR 96 virus heeft mij ook te pakken gekregen, wat een gaaf ding zeg. Nu zou ik graag willen weten, waarin is de Marklin 37966 afwijkend van de 37965 (behalve de bellingrodt verpakking etc) Zit er echt andere electronica in, of andere geluidsfuncties? Hoe zit het met de nummerschilden?

Ben benieuwd wat jullie me kunnen vertellen allemaal.

tnx

Ben

Zeker een gaaf ding,

Wat ik zover kan zien zijn er de volgende verschillen:

37965

-  BR 96 022

37966

- BR 96 006

Wat betreft het geluid zie ik geen verschillen.
Het uiterlijk van de loc is ook niet geheel hetzelfde, de domen verschillen, het dak van de cabine heeft een klein verschil, de 37966 heeft een gesloten kolenbak met een hekwerk achterop, hoe langer ik kijk hoe meer verschillen ik zie  :)
Leg de foto's maar eens naast elkaar

Groeten Wim

Re:BR96 Mallet
soultrain
gast

Re:BR96 Mallet
Gt 2x4/4 - Malletlok.de
- [ Vertaal deze pagina ]
DB mustert ihre Maschinen der BR 96 aus (Splittergattung: < 20 Exemplare): 96 004, 96 006, 96 008, 96 009, 96 010, 96 011, 96 012, 96 016, 96 017, 96 018, ...
www.malletlok.de/ge/ge_d/br96.htm - In cache - Vergelijkbaar


BR 96 - Deutsche Reichsbahn - De lijn Königsberg - Berchtesgaden
De 15 locs uit 1913 die met de nummers van de Beierse spoorwegen rondreden werd begin twintiger jaren bij het ontstaan van de Reichsbahn tot Baureihe 96 ...
www.reichsbahn.nl/treinen/br96.html - In cache - Vergelijkbaar

http://www.marklinfan.net/br_96_drg.htm is wel in het italiaans maar de foto's zijn prachtig.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Ben,

In de loc uit de set 26960 kan geen rookgenerator, trouwens in alle BR 96 die Maerklin maakt past geen rookgenerator.
Een MFX-decoder past er wel in, maar een geluidsdecoder durf ik niet te zeggen.
Ik weet niet of ze voor deze loc het oude of het nieuwe onderstel heb gebruikt.
In het nieuwe onderstel past er namelijk wel een geluidsdecoder, in de oude niet.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Ben,
Als je de voorkant bekijkt en waar de schoorsteen is, is er geen ruimte om een contact te maken voor de generator.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:BR96 Mallet
Zie ik dubbel????? :-)
Re:BR96 Mallet
Frits Osterthun
gast

Re:BR96 Mallet
CiteerJe hebt altijd baas boven baas. Ik heb maar gewoon twee zwarte BR 96. Kijk maar in mijn avantar. Günther

Hallo Günther,

Een mier draagt maar één zandkorrel tegelijk, maar hij bouwt er door de tijd heen hele kastelen mee.
Ik begon met een Märklin 3029 voor 25 gulden.

Wat betreft de versies met/zonder geluid (voor zover nog niet bekend):
er zijn twee bouwvormen van de Gt 2x4/4:
* de eerste bouwvorm uit 1913 met o.a. minder zandpijpen dan wielen (niet correct uitgevoerd door Märklin bij alle 1913-versies), 1 luchtpomp, smalle schoorsteen, aflopende kolenbunker, enkel daklicht,  zanddom voorop de ketel, afwezigheid van stoomdom
* in 1923 werd het bufferplateau boven de cilinders verhoogd, kwam een hoge kolenkast achterop; brede en bij tijden dubbel verhoogde schoorsteen; dubbel daklicht, stoomdom middenop; ronde zanddom; meer zandpijpen enz.

Tip:





Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo Frits,

Ik weet niet precies waar je heen wil, maar ik heb alle twee de versies.
De BR 96.006 en de 96.017 meer versies zijn er niet.
De ene is met geluid en de ander is zonder geluid want dat is een oude versie.

vr.gr. Günther.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR96 Mallet
Hoi Gunther,

Fritz wil nergens heen, hij is er al ;-)  Hij bedoelt ongetwijfeld dat zijn verzameling niet gisteren is ontstaan en geeft een hint naar prachtige achtergrondinformatie over de Br 96 in dat mooie boek, waarvoor dank.
Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo fnieste,

Ik begrijp ook wel dat je niet in een keer zo'n collectie kunt aanleggen.
Heb zelf ook bijna 40 tractie eenheden dat is ook niet in een keer gekocht of ik had een bank moeten overvallen.
Ik ben 58 jaar, een heb nog treintjes van toen ik nog niet geboren was, mijn vader had toen al het M* virus!!
En net wat ik de laatste keer schreef heb ik zelf ook de beide versies.
En dat is nog belangrijker denk ik, ik bedoelde het positief.
Ik vind het prachtige locs, zal er niet meer kopen maar ben wel blij met mijn verschillende BR 96 ers.

vr.gr. Günther.
Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo Edward,

Je bedoeld twee BR 59 ers in dubbeltractie.
Probleem 1, zie ze eens te vinden en dan nog 2.
Probleem 2, ze zijn dan onbetaalbaar.
Denk al gauw tussen de 1500,00 en 2000,00 euro de twee, als de eigenaren al willen verkopen??
Zoek er zelf ook een??

vr.gr. Günther.
Ps. wil ze straks op mijn baan wel in dubbel tractie laten rijden met bij passende wagons.
Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Nou, dat zou zomaar gekunt hebben.
Daar heb je gelijk in.

vr.gr. Günther.
Re:BR96 Mallet
Ronald69
gast

Re:BR96 Mallet
Extra info over de BR 96:
Speciaal voor drie steile Beierse lijnen was in 1910 een locomotief nodig die tegen de lange hellingen met stijgingen van maximaal 25% opgewassen was, omdat de tot dan ingezetten machines niet meer de vereiste trekvermogen opbrachten.
Tot dan toe was het vaak nodig om 3 gekoppelde locs de diensten te laten rijden, wat niet economisch was en veel slijtage aan de te lichte machines gaf.
Maffei kreeg daarom de opdracht voor de constructie van een sterke tenderlocomotief, wiens maximale aslast de 15,5T echter niet overschrijden mocht.
Het resultaat was een D'D h4v tenderloc in een gelede constructie van het type "Mallet", die ondanks een lengte van meer dan 17 meter een goede loop door bogen garandeerde.
De eerste serie van 15 locs werd in 1913 geleverd, een tweede serie van 10 volgde pas in 1922.
De 15 locs uit 1913 die met de nummers van de Beierse spoorwegen rondreden werd begin twintiger jaren bij het ontstaan van de Reichsbahn tot Baureihe 96 omgenummerd, en werd de serie in 1922 met nog eens 10 stuks uitgebreid.
De locs zijn na een aantal dienstjaren bij de Reichsbahn omgebouwd en aangepast naar de toen geldende eisen van de Reichsbahn.
De tweede serie locs (96 016 - 96 025) werd van 1925 tot 1927 aangepast en de eerste serie (96 001 - 96 015) werd van 1929 tot 1932 omgebouwd.
Dit gebeurde omdat er in die eerste periode nogal eens bleek dat alleen ervaren machinisten de locs zonder problemen konden besturen, en de druk in ketel en cylinders niet makkelijk te regelen was.
Ook werd de kolenvoorraad en remcapaciteit vergroot, iets wat voorheen wel eens problemen gaf met zware treinen op de lange en steile lijnen.
Op vele foto's met reizigerstreinen in Zuid Duitsland is vaak te zien dat een 96 achteraan de trein zijn dienst doet en deze op de steile hellingen dan helpt om te duwen en te remmen.
In de goederendienst is de loc vele jaren na de ombouw van de serie naar tevredenheid ingezet.
Tijdens de tweede wereldoorlog zijn er een aantal locs zwaar beschadigd en na 1945 waren er nog 9 rijvaardig.
Deze hebben tot 1948 dienst gedaan en werden daarna tot op 2 na verschroot.
Men wou deze locs bewaren voor museum doeleinden en de laatste 2 locs hebben tot 1954 nog af en toe dienst gedaan.
Helaas heeft men toen toch besloten de locs te slopen zodat er van deze indrukwekkende machines nu geen één meer over is.
© www.reichsbahn.nl


Grt, Ronald.

Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo Ronald,

Het verhaal van de BR. 96 kon ik al omdat ik ook mijn info van de site www.Reichsbahn.nl haal.
Staat veel intresante dingen over stoomloc's op.
Maar toch bedankt voor de info, misschien heeft een ander er wel wat aan.

vr.gr. Günther.
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:BR96 Mallet
Eindelijk kan ik ook meepraten in dit draadje over deze geweldig mooie loc. Mijn top-aanwinst van vandaag:


(gemaakt met een shift/tiltlens om het scherptevlak van de foto langs de gehele loc te krijgen ;))

Groetjes,

Rutger
Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Zoals ik al schreef en geweldige lok, Rutger
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:BR96 Mallet
Klopt, ik had 'm de vorige keer al zien liggen, maar toen was de poen op. ;)

Nog even verder aan het spelen geweest met de camera en Fotowinkel:



Groetjes,

Rutger
Re:BR96 Mallet
Frits Osterthun
gast

Re:BR96 Mallet
Mooi scherp. Nu de tafelrand rechtsonder nog weg....  :wink:
Je kunt met het oog op fotografie een mat zomergras van Busch hiervoor gebruiken, zoals ik hier heb gedaan. 

Rutger, wanneer je de werkelijkheid wilt gaan nabootsen zul je de achtergrond toch scherp moeten houden (diafragma vanaf 22 en hoger).

Groet,
Frits

Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
Hoeveel kost zo'n mallet digitaal. evt zonder geluid.

gr
Re:BR96 Mallet
Günther
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo Mathijs,

Als ik jou was zou ik eens op markplaats kijken, want ze worden de laatste tijd nog al eens aangeboden.
Ik dacht zonder geluid nieuw 399,- euro maar ze zijn tweede hands goedkoper.

vr.gr. Günther.
Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
Iets rond de 250 op zijn maximaal zou leuk zijn. maar eerst nog wat sparen. :)
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:BR96 Mallet
ik heb een volledige set te koop op het forum.Zonder geluid maar wel digitaal.
Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
Ik heb momenteel het geld niet :-(. maar zo'n lok staat boveaan mijn musthave list  B)
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:BR96 Mallet
zal nog wel ff  te koop staan.Is een collectorsitem en die gaan tegenwoordig op de forums langzaam van de hand.Op Ebay zou hij onmiddelijk weg zijn maar doe er liever een forumlid plezier mee.Ik kan ook wel wachten om die okergele te kopen.Die dingen hoeven geen eten hé.
Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
dat geld sparen duurt denk ik noch zo'n 3,4 maanden   :-( Heb je ook een link?
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:BR96 Mallet
Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
is die lok ook los te koop? 400 moet wel lukken in 4 mdn maar dan moet ik nog even rekenen .
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:BR96 Mallet
is de ganse set voor 400 euro dus inclusief de wagonnetjes.Ik ben toch een tijdje in verlof en daarna zien we dan wel.Google maar eens op Ebay en je zal zien welke prijs hij gaat.
Re:BR96 Mallet
AnalogDriver
gast

Re:BR96 Mallet

Ik kan mij nu ook melden in dit draadje met een 96er
'Gespot' op mijn testbaantje:





In allerijl even met poeders iets vervuild. OK, je ziet her en der nog te schone delen en ja, dakje is niet goed aangedrukt  :|.
Overigens is het poederwerk nog niet gefixeerd, dus er zal vanzelf wel weer wat af gaan in de tijd.

Digi versie DRG. Vandaar de vervuiling, want voorzover ik kan nagaan waren deze loks in de DRG tijd al wat oud en bovendien goederenloks.

Hajo

Re:BR96 Mallet
Kroko14253
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 19 maart 2011, 21:21:36
Frits,

Mooie line-up. Kun je ook in het draadje met line-up's zetten.
Vooral die linkse (de okergele) staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Zooooooooo moooooooooooiiiii.

Groetjes

Harry

Nou, zaterdag ga ik deze lok ophalen:
(jullie moeten het met een linkje doen; Photobucket werkt niet goed)

Okergele versie

Erg mooie lok.

Groetjes

Harry
Re:BR96 Mallet
Frits Osterthun
gast

Re:BR96 Mallet
Harry, ik hoop dat je er net zoveel van geniet als ik.

Foto's van de oker gele vind je hier en hier.

Groet
Frits
Re:BR96 Mallet
Kroko14253
gast

Re:BR96 Mallet
Hoi,

Ik heb haar vandaag opgehaald. Maak morgenvroeg even een foto en zal die dan 's avonds op het forum zetten. Morgenmiddag ben ik namelijk in de Arnhemse binnenstad te vinden vanwege World Statues.
Maarreee...........ze is gewoonweg prachtig om te zien.

Groetjes

Harry

PS Frits: je foto's zijn erg mooi. Bedankt voor het plaatsen.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:BR96 Mallet
Hajo,

Volgens mij is der ook een ongelukje gebeurd op je baan :lol:
Re:BR96 Mallet
Kroko14253
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo mensen,

Hierbij enkele foto's van de recent aangekochte okergele Gt 2x 4/4:







Echt een prachtmodel, kan niet anders zeggen.

Groetjes

Harry
Re:BR96 Mallet
Lokkie
gast

Re:BR96 Mallet
Hoi Harry,

Gefeliciteerd met deze prachtige loc. B)

Gr.
René
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Aangezien er weer een 96'er bij is gekomen, maar even deze foto:


De vloot is uitgebreid met de 37969, rechts.







Eind oktober wordt de 7de verwacht; de 96'er uit deze set:
Re:BR96 Mallet
Marklinzolder
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo René,

Je hebt een hele mooie collektie Mallets verzameld en je laatste geweatherde aanwinst is
echt schitterend :thumbup:
Ik had je lijstje van " Wannahaves " ook even bekeken en dat ziet er niet verkeerd uit 8o

                                                                                            Mvg. Bernard
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Dank!
De wannahaves kan weer worden bijgewerkt  :).
Re:BR96 Mallet
BMW-Fan
gast

Re:BR96 Mallet
Prachtig, zeker nr7 :D

Gr Eddie
Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
op een website staan momenteel 5 loks te koop, tegen (volgens mij) wel aardige prijzen. Als mensen geintresseerd zijn wil ik de link wel posten.

gr
Re:BR96 Mallet
EgMaf
gast

Re:BR96 Mallet
Van mij mag het :)
Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
Re:BR96 Mallet
Kroko14253
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: mathijs-spoor3 op zondag 02 oktober 2011, 15:33:28
op een website staan momenteel 5 loks te koop, tegen (volgens mij) wel aardige prijzen. Als mensen geintresseerd zijn wil ik de link wel posten.

gr

Dat waren er 6! die gele is nu bij mij thuis! :D :D

Harry
Re:BR96 Mallet
mathijs-spoor3
gast

Re:BR96 Mallet
inkopen gedaan??? :D ook toevallig!(of niet?) veel plezier ermee!  (fototje O:-D mischien?)

gr
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: mathijs-spoor3 op zondag 02 oktober 2011, 18:31:47
inkopen gedaan??? :D ook toevallig!(of niet?) veel plezier ermee!  (fototje O:-D mischien?)

gr

BeKijk pagina 4 eens
Re:BR96 Mallet
Ronald69
gast

Re:BR96 Mallet
Houd er rekening mee dat de loc in de okergele kleurstelling alleen voor de koninklijke trein heeft gereden, de overige loc's hebben alleen dienst gedaan als opdrukloc en metname op de Geislinger Steige. Zie ook ==>> BR 96.

Grt, Ronald.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: Ronald69 op zondag 02 oktober 2011, 18:57:05
Houd er rekening mee dat de loc in de okergele kleurstelling alleen voor de koninklijke trein heeft gereden

Ronald, wat bedoel je hier mee? Hier vind ik niets over terug.

Groeten, Wim
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2010

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: Ronald69 op zondag 02 oktober 2011, 18:57:05
Houd er rekening mee dat de loc in de okergele kleurstelling alleen voor de koninklijke trein heeft gereden

Het maakt op een modelbaan niet veel uit of je er een koninklijke trein achter hangt of een paar knappe goederenwagons!

Groet,

Mathijs
Re:BR96 Mallet
Frits Osterthun
gast

Re:BR96 Mallet
Ronald,
Op je eigen modelbaan mag je wat mij betreft doen en laten wat je wilt, maar om nu een Gt 2x4/4 (zware goederntreinlokomotief, enkel ontwikkeld als DUWER op de krommingsrijke stijgingen in Bayern) voor een KLZ te zetten (of bedoel je misschien de okergele S 3/6?) is niet alleen een anachronisme (in gewoon Nederlands: dat kan dus niet), maar getuigt ook van een voorbijgaan aan het verleden (de werkelijkheid toen, uitgebeeld in model vandaag).

Wat betreft de gele S 3/6 (3602): Ook al heeft Märklin Miniclub deze okergele S 3/6 Nr. 3602 met een KLZ aangeboden gehad in Z, de enige juiste lok voor de KLZ is de Bay. B VI Tristan. Dus zelfs niet de B VI Murnau, Toeltz, Orlando di Lasso, Sauerlach of welke naamslok nog uitkomt.
Dan kun je evengoed die spaarvarkenlok van Märklin voor je KLZ of KWZ zetten, of anders gewoon met je legotrein gaan spelen. My two pennies.

PS: geen enkele lokomotief heeft in 'Regeldienst' met een andere dan de voorgeschreven kleurstelling gereden. De okergele en oceaanblauwe kleuren die Bayern destijds sporadisch gebruikte, zijn enkel bedoeld als aandachttrekkers voor kooplustige spoorwegdirekties op de gehouden tentoonstellingen zoals Seddin, München, Parijs, usw.
Re:BR96 Mallet
Ronald69
gast

Re:BR96 Mallet
Als je de link leest staat deze zin er in vermeld: In de goederendienst is de loc vele jaren na de ombouw van de serie naar tevredenheid ingezet.
Dus jouw foto is van een omgebouwde lok.

En het verhaal over de okergele kleur heb ik van een clublid die heel veel informatie thuis heeft over TP I en II en metname de periode van het overgaan van Länderbahn naar Reichsbahn. 

Grt, Ronald.