Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR96 Mallet

Gestart door blackbird dinsdag 10 juli 2007, 15:46:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR96 Mallet
blackbird
gast

BR96 Mallet
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag over deze stoomloc en dan met name waar deze allemaal is ingezet (in het echt).

Als liefhebber van dit soort locomotieven gaat het hart sneller kloppen als ik hiervan een model zie. Hij staat dan ook hoog op mijn verlanglijst (de prijs is echter een minder prettige bijkomstigheid) :(

Als machine uit begin vorige eeuw heb ik e.e.a. kunnen traceren, maar definitief uitsluitsel heb ik niet. De machines zijn in twee bouwseries ingezet in de DRG -periode tot aan en in WO2.

Mijn vraag is wat is er na deze oorlog met deze machines gebeurd ? Duitsland is in oost en west opgedeeld, zo ontstonden de DR en de DB, en hebben er na de oorlog (begin tijdperk III) bij beide maatschappijen BR96's gereden ?

Ik zit namelijk met het modelbouwprobleem dat ik tijdperk III rijdt en vraag me af of een BR96 in deze periode bij de DB heeft gereden ?

ik weet van het origineel dat de laatste BR96 in west Duitsland in 1947 is uitgerangeerd ! Was er toen in dit duitse deel al een DB ?

in oost DL zijn de laatste twee buiten dienstgesteld (96002 en 96024) in 1954.


wie weet of er eventueel bij de DB BD96 hebben gereden en welke nummers ?

Graag jullie hulp en reactie.

Vast bedankt voor de moeite.

Groeten,

paul
Re: BR96 Mallet
Spoorniet
gast

Re: BR96 Mallet
Hoi Paul.

Nee, bij de DB hebben geen 96'ers dienst gedaan, alleen tot het einde bij de Deutsche Reichsbahn. Na de Tweede Wereldoorlog viel Duitsland uiteen in een westelijk en een oostelijk deel, de spoorwegen werden overeenkomstig verdeeld. In West-Duitsland (de Bundesrepublik) ontstond zo vanaf 1949 de Deutsche Bundesbahn (afgekort: DB). In Oost-Duitsland (de DDR) bleef de naam Deutsche Reichsbahn gehandhaafd.

In 1947 werden de na de oorlog overgebleven 96'ers in West Duitsland uit de dienst genomen. Tot 1949 zijn de machines in dienst gebleven bij de DR, daarna zijn ze ingezet als stoomgeneratoren tot in oktober 1954 inderdaad de laatste 2 machines zijn gesloopt.

Helaas ook hier geen exemplaar van bewaard gebleven.
Re: BR96 Mallet
Davy
gast

Re: BR96 Mallet
Ik heb de versie met geluid. De Mallat is een mooie Marklinloc, maar voor mijn versie heb ik 380 euro betaald. Voor 360 euro kon je hem krijgen bij Modeltrein Express toendertijd.

Re: BR96 Mallet
blackbird
gast

Re: BR96 Mallet
Heren,

Bedankt voor jullie reacties en uitleg. Denk dat ik weet waar ik aan toe ben. Zelfs als "Museumloc" kan ik dus geen BR96 in het DB tijdperk III laten rijden. En daar baal ik flink van  :x :!:
Of als gast loc uit de DDR in 1949/1950 op een DB-feestje ergens in Duitsland ter gelegenheid van ....... ?

Moet er nog maar eens over nadenken.

Mazzel,

Paul
Re: BR96 Mallet
Spoorniet
gast

Re: BR96 Mallet
Citaat van: blackbird op dinsdag 10 juli 2007, 18:53:26
Heren,

Bedankt voor jullie reacties en uitleg. Denk dat ik weet waar ik aan toe ben. Zelfs als "Museumloc" kan ik dus geen BR96 in het DB tijdperk III laten rijden. En daar baal ik flink van  :x :!:
Of als gast loc uit de DDR in 1949/1950 op een DB-feestje ergens in Duitsland ter gelegenheid van ....... ?

Moet er nog maar eens over nadenken.

Mazzel,

Paul

Als je gek bent van deze loc (wat ik trouwens heel begrijpelijk vind!) waarom zou je dat dan niet zo doen? Spoorwegmodelbouw is op zich al veel compromissen sluiten, dus dan kan dat best. Maar dat is mijn mening. :)
Re: BR96 Mallet
daandaan
gast

Re: BR96 Mallet
een vraagje, heb jij ook dat het geluid wat mager klinkt uit de loc??

net alsof het speakertje stuk is?

grtz, daan.
Re: BR96 Mallet
Davy
gast

Re: BR96 Mallet
Nee hoor. Geluid is perfect.
Re: BR96 Mallet
Sander van Wijk
gast

Re: BR96 Mallet
Goeiemiddag,

Na het lezen van deze discussie vraag ik me iets af. Als BR 96 (GT 2 x 4/4) fan heb ik zo'n 8 verschillende modellen van dit type. Een daarvan is een geweatherde uitvoering (37963) die toch echt een DB epoche III is. Zou dit dan een fantasie model van Märklin zijn?

Onderstaande citaat van wikipedia.de stelt ook van niet:

[citaat] Nach 1945 verblieben neun Maschinen der ersten Serie und neun der zweiten Serie im Bereich der Deutschen Bundesbahn. Sie wurden noch 1948 als Splittergattung mit weniger als 20 Exemplaren ausgemustert.

Zwei Maschinen kamen zur DR und wurden bis 1954 im Raw Stendal eingesetzt.
[/citaat]

Misschien dus toch een goede reden om deze loc te laten meerijden?  :)


Re: BR96 Mallet
Sander van Wijk
gast

Re: BR96 Mallet
Nog wat meer (specifieke) info:

20.09.1948
DB mustert ihre Maschinen der BR 96 aus (Splittergattung: < 20 Exemplare): 96 004, 96 006, 96 008, 96 009, 96 010, 96 011, 96 012, 96 016, 96 017, 96 018, 96 019, 96 020, 96 021, 96 022, 96 023, 96 025

1949
DR übernimmt 96 002 und 024

03.09.1954 96 024 ausgemunstert
30.10.1954 96 002 ausgemunstert

(bron: http://www.malletlok.de/ge/ge_d/br96.htm)

Met andere woorden: zo te zien zijn er enkele BR 96's in West Duitsland onder de DB actief geweest.
Re: BR96 Mallet
blackbird
gast

Re: BR96 Mallet
SANDER, TOPPER . :!: :!: :!:

kan je mij dat DB nummer van die 37963 BR96-er uit periode III kunnen geven, en heb je er misschien een foto van ?

Ben heeeeeeeeeeeeeel Benieuwd

Groeten,

Paul
Re: BR96 Mallet
Sander van Wijk
gast

Re: BR96 Mallet
Beste Paul,

Mooi dat de informatie van nut is. De 37963 BR 96 ep. III is bij mijn weten een van de kostbaarste BR 96 die Märklin levert (Marktprijs rond de 400 Euro, model zonder geluid). Er zijn slechts 2003 exemplaren gemaakt van deze verouderde versie, als Messelok voor de Spielwarenmesse van 2003. Foto's heb ik wel, maar nu niet bij de hand. Ik probeer ze zsm nog even te posten.

Tot die tijd voldoet deze link vast ook: http://www.bigio.net/Spezial/Lokomotiven/37963/37963_100.htm

(Overigens lijkt het model op het eerste gezicht een ep II versie, let wel, de beschrifting is niet goudkleurig zoals in ep. II en na bestudering staat er echt "Deutsche Bundesbahn" i.p.v. "Deutsche Reichsbahn")

Veel plezier ermee!

Re: BR96 Mallet
Spoorniet
gast

Re: BR96 Mallet

Citaat van: Sander van Wijk op woensdag 11 juli 2007, 12:10:25

[citaat] Nach 1945 verblieben neun Maschinen der ersten Serie und neun der zweiten Serie im Bereich der Deutschen Bundesbahn. Sie wurden noch 1948 als Splittergattung mit weniger als 20 Exemplaren ausgemustert.

Citaat van: Sander van Wijk op woensdag 11 juli 2007, 12:18:3220.09.1948
DB mustert ihre Maschinen der BR 96 aus

De geschiedenis is dan wel tegenstrijdig op dit gebied, aangezien de DB in september 1949 is opgericht.
Re: BR96 Mallet
Davy
gast

Re: BR96 Mallet
Vlak na de oorlog reed in Duitsland van alles en nog wat rond. Alles wat wielen had werd gebruikt.
Dus een mallat zal ook wel rond hebben gereden, zolang hij geen schade had.

De laatste 2 Marklin versies van de mallat hebben geluid.
Re: BR96 Mallet
blackbird
gast

Re: BR96 Mallet
Heren (en eventueel dames ook),

Dank voor alle reacties tot nu toe, de discussie wordt steeds leuker ! Het is inderdaad grappig dat er allerlei soms tegenstrijdige verhalen de rondte doen.

e.e.a. neemt niet weg dat de BR96019 nummer 37963 wel degelijk door Marklin als DB machine tijdperk III is uitgebracht als Sondermodell.

Jullie begrijpen dus wel waar mijn zoektocht vanaf nu (inclusief spaarplan !!!) op gericht is ! Die 96-er zal er komen !
Ik krijg er zo'n lekker gevoel van zoals bij je eerste K., je eerste brommer, je eerste keer ......., je trouwdag, je eerste kind ,en ga zo maar door ! De opwinding is groot !

Leve de BR96, hoera, hoera, hoera !

Mazzel,

paul
Re: BR96 Mallet
Spoorniet
gast

Re: BR96 Mallet
Citaat van: Davy op woensdag 11 juli 2007, 14:47:18
Vlak na de oorlog reed in Duitsland van alles en nog wat rond. Alles wat wielen had werd gebruikt.
Dus een mallat zal ook wel rond hebben gereden, zolang hij geen schade had.

De laatste 2 Marklin versies van de mallat hebben geluid.


Dat klopt, en was inderdaad vlak ná de oorlog, maar vóórdat de DB opgericht werd.

Citaat van: blackbird op woensdag 11 juli 2007, 14:58:35
Heren (en eventueel dames ook),

Dank voor alle reacties tot nu toe, de discussie wordt steeds leuker ! Het is inderdaad grappig dat er allerlei soms tegenstrijdige verhalen de rondte doen.

e.e.a. neemt niet weg dat de BR96019 nummer 37963 wel degelijk door Marklin als DB machine tijdperk III is uitgebracht als Sondermodell.

Jullie begrijpen dus wel waar mijn zoektocht vanaf nu (inclusief spaarplan !!!) op gericht is ! Die 96-er zal er komen !
Ik krijg er zo'n lekker gevoel van zoals bij je eerste K., je eerste brommer, je eerste keer ......., je trouwdag, je eerste kind ,en ga zo maar door ! De opwinding is groot !

Leve de BR96, hoera, hoera, hoera !

Mazzel,

paul

Nog steeds geen definitief uitsluitsel dus. Feit blijft dat de DB is opgericht na de jaren dat de 96 uit West Duitsland verdween, dus dat Marklin model kan heel goed een "fantasie" model zijn, dat gebeurt wel vaker.

Maar goed, je enthousiasme is aanstekelijk, ik wens je er enorm veel plezier mee!  :D
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: BR96 Mallet
Ach wat maakt het uit dat de lok niet meer reed onder DB vlag.

In het vroege tijdperk III was ook lang niet alles van de ene opde andere dag omgenummerd en bovendien is het een hobby waarin van mij anachronismen best mogen.
Re: BR96 Mallet
Sander van Wijk
gast

Re: BR96 Mallet
Toevallig viel me zojuist bij het halfjaarlijkse testrondje van een paar van mijn locs, waaronder een aantal BR 96ers (GT 2 x 4/4) de volgende passage in het bijgevoegde boekje op:

"De eerste lokserie werd vanaf 1913 afgeleverd. Vanaf 1922 werd een tweede serie met een groter vermogen afgeleverd. Alle lokomotieven werden door de DRG overgenomen en ze werden als serie 96 in het goederen- en personenvervoer ingezt. Enkele lokomotieven waren ook na 1945 nog in gebruik in Beieren."

(Ook de spelfout is letterlijk overgenomen... ;) )

Hoewel "alle lokomotieven" met een korreltje zout genomen moet worden, enkele locs hebben zover ik weet de DRG niet gehaald, lijkt ook dit tekstje te duiden op een inzet na WW II. Of dit ook onder de DB was, staat dan helaas weer niet vermeld....


Re: BR96 Mallet
Lokpaint
gast

Re: BR96 Mallet
Citaat van: Sander van Wijk op woensdag 11 juli 2007, 12:10:25


[citaat] Nach 1945 verblieben neun Maschinen der ersten Serie und neun der zweiten Serie im Bereich der Deutschen Bundesbahn. Sie wurden noch 1948 als Splittergattung mit weniger als 20 Exemplaren ausgemustert.


Hallo, wel goed lezen!

Er staat niet dat ze bij de DB hebben gereden. Er staat dat de in het gebied hebben gereden dat later west-duitsland (DB dus) zou gaan heten. De DB was toen nog niet opgericht, dus het marklinmodel is gewoon een fantasiemodel.

Bart
Re: BR96 Mallet
daandaan
gast

Re: BR96 Mallet
ik heb ook  nog iets gelezen over beieren....

de groene uitvoering..

er staat er nu 1 op marktplaats voor 220 euro...

grtz...daan..

ik zou zelf niet zo een drukte maken of hij nu wel of niet op je baan thuishoort......
zolang je maar niet met de nieuwe eenheidsworst series er tussen rijdt,,,,hihihi...
Re: BR96 Mallet
Sander van Wijk
gast

Re: BR96 Mallet
Citaat van: Lokpaint op maandag 30 juli 2007, 23:55:46
Citaat van: Sander van Wijk op woensdag 11 juli 2007, 12:10:25


[citaat] Nach 1945 verblieben neun Maschinen der ersten Serie und neun der zweiten Serie im Bereich der Deutschen Bundesbahn. Sie wurden noch 1948 als Splittergattung mit weniger als 20 Exemplaren ausgemustert.


Hallo, wel goed lezen!

Er staat niet dat ze bij de DB hebben gereden. Er staat dat de in het gebied hebben gereden dat later west-duitsland (DB dus) zou gaan heten. De DB was toen nog niet opgericht, dus het marklinmodel is gewoon een fantasiemodel.

Bart

Zeg Bart, met alle respect, maar goed lezen is inderdaad belangrijk, zie mijn reflectie op de quote:

CiteerHoewel "alle lokomotieven" met een korreltje zout genomen moet worden, enkele locs hebben zover ik weet de DRG niet gehaald, lijkt ook dit tekstje te duiden op een inzet na WW II. Of dit ook onder de DB was, staat dan helaas weer niet vermeld....

Dus ook ik heb zo m'n twijfels... Maar helemaal terug ontopic: als we er met z'n allen niet helemaal zeker van zijn, en het is een mooi model, waar maken we ons dan druk over? Gewoon rijden met dat ding!

(Verder zou de echte purist nog op kunnen merken dat - in ieder geval in ep I en begin ep. II - de GT 2 x 4/4 zelden met een "eigen" trein te zien was, maar meer als opduwloc als steuntje in de rug voor andere locs. Daarmee rekening houdend zet bijna niemand zijn/haar loc prototypisch in...)
Re: BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

offline
Re: BR96 Mallet
beste sander ik heb ook dit model de37963 genummerde oplage welk nummer heb jij.
de mijne heeft nummer 1890.
Is het bij jou ook zo dat ie slecht loopt heb het anker al twee keer schoon gemaakt maar rijt nog steeds niet tof.
O ja de lak, of wel gewerede laat los.

  gr remco
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo allemaal,

Vaderdag 2009 gaat hier de geschiedenis in als de dag dat modelspoor hier voorgoed veranderde.
Via Marktplaats is hier gearriveerd 1 van de 2003 unieke exemplaren van de 37963.
De geweatherde Br96019. volgens de teksten een heuse DB-machine, waarover veel twijfel bestaat of hij ooit echt nog heeft bestaan en heeft gereden. Maar de euforie en opwinding is er niet minder om.

Dames/heren, WAT EEN GEWELDIGE MACHINE  :!: :!: :!: :!: :!:

Netjes in de originele verpakking zonder schade in top-conditie werd hij vanmorgen aan de ontbijttafel gepresenteerd. Het koste veel moeite om niet meteen naar zolder te spuren en hem uit te proberen.
Dus na het ontbijt even proef gereden.

hij kwam zo uit de vitrine, dus eerst even een drupje olie en daarna reed hij werkelijk als een zonnetje, wat een ding zeg.

Ik heb er bijna twee jaar omheen lopen draaien, wel of niet doen, en als het wel werd dan was er net weer geen sondermodel te vinden dus ebte het gevoel weer weg, tot begin vorige week, toen was het raak en nu rijdt hij hier bij mij.

Ik ben zo blij en trots als een aap met 7 l*#$8n :!: :mrgreen: :mrgreen:

Er zitten eignelijk maar twee functies op, maar daar is deze special ook niet voor gemaakt in 2003. De verlichting kan schakelen en er zit een super werkende rangeerstand/optrek en rem vertraging op, meer niet.

De gedachten gaan dan automatisch uit naar een up-grade, b.v. een ESU met geluidsmodule. Weet alleen niet over er voor Mallet-machines geluids modules bestaan. Het is tenslotte wel een viercylinder ! 8V :mrgreen:
Aan de andere kant wil ik een dergelijk collectors-item eignelijk origineel laten.

Wat zouden jullie doen :?: :?:

Voorlopig echter laat ik hem even zoals hij is en geniet ik in stilte en volle aanbidding van een overdaad aan bewegende stangen en andere delen als hij langzaam voorbij snort !

Mazzel,

Blackbird (die nu even met een doekje het kwijl van zijn kin gaat vegen )  :!:
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2007

Hadde we maar vuul geld en gen werrik...

offline
Re:BR96 Mallet
Hallo allen,

Voor mij is de Br96 (Gt2x4/4) ook de mooiste lok die er in Duitsland gemaakt is. Helaas heb ik van deze nog geen model in bezit. Ben op zoek naar de 37962, de groene uitvoering dus.

Ik heb hier dit lijntje zitten volgen en ik herinner me dat ik ooit een artikel heb gelezen van deze lok. Ben net maar eens in mijn stoffig archief gedoken en heb het waarempel gevonden. In de Marklin Insider 1/2004 staat op blz. 8 t/m 11 een stukje over deze geweldige machine. Daarin staat in het laatste stukje dat lok 96 006 naar de reparatie werkplaats Weiden werdt gestuurd door het depot Aschaffenburg om daar gesloopt te worden. Maar daar kwam deze machine nooit aan. Ook van de 96 007 is niks bekend. Bron Marklin Insider 1/2004.

Mvg

Peter
Re:BR96 Mallet
EgMaf
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: blackbird op zondag 21 juni 2009, 17:53:25
De gedachten gaan dan automatisch uit naar een up-grade, b.v. een ESU met geluidsmodule. Weet alleen niet over er voor Mallet-machines geluids modules bestaan. Het is tenslotte wel een viercylinder ! 8V :mrgreen:
Aan de andere kant wil ik een dergelijk collectors-item eignelijk origineel laten.

Wat zouden jullie doen :?: :?:

Ik zou (als het kwijl opgeveegd is :) een 2e Gt2x4/4 kopen, in de goedkoopste uitvoering die je kunt vinden.
En die uitvoering zou ik dan ombouwen naar ESU & Geluid, en laten omspuiten naar "Deutsche Bundesbahn" kleuren en opdruk, met een bedrijfsnummer net iets hoger of lager dan de loc die je hebt....

Dan blijft je collectors-item origineel, en heb je toch ook een "speel-variant";)
Re:BR96 Mallet
digi-jacques
gast

Re:BR96 Mallet
Ik ben het helemaal eens, wat een fantastische lok

hierbij even een foto van de 2 in mijn bezit, de ene komt uit de set 26960, de andere is de 37962..

Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2008

offline
Re:BR96 Mallet
Gefeliciteerd met je aankoop! Twee jaar wachten, wat een geduld  :o
Re:BR96 Mallet
viking
gast

Re:BR96 Mallet
Mooie 96 heb je daar,

ik heb twee 96's M*  Nr 3498 Delta in K BayStsB Blau Epoche I mooi rijbeeld met enkele Bay personenwagons achter.

Grts

Johan
Re:BR96 Mallet
EgMaf
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: viking op zondag 21 juni 2009, 23:22:39
Mooie 96 heb je daar,

ik heb twee 96's M*  Nr 3498 Delta in K BayStsB Blau Epoche I mooi rijbeeld met enkele Bay personenwagons achter.

Grts

Johan

Ik zeg: FOTO! :)
Re:BR96 Mallet
viking
gast

Re:BR96 Mallet
Zal eens moeten uitzoeken hoe ik hier foto's kan invoegen.

Grts
Johan
Re:BR96 Mallet
blackbird
gast

Re:BR96 Mallet
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties en aanvullende informatie. Je komt zo langzaamaan heel wat te weten over deze bijzondere lok. Het blijft in vele opzichten een misterie wat er met enkele van deze imposante machines is gebeurd. De historie spreekt zichzelf hier en daar soms wat tegen.
ik ben al jaren in het bezit an zon naslagwerk die Baureihe 96 van EK-verlag.
Daarin staat al een schat aan informatie. Als je daar zo in aan het lezen bent dan ontkom je niet aan de indruk dat deze machine een beetje het slachtoffer is geworden van het moment. De tijd direct na de oorlog en de opstart van de DB, de chaos op het spoorwegnet  en ga zo maar door.
Er stond ook te lezen dat er 1 machine (ik weet even niet welknummer) expliciet gereserveerd was voor het museum, maar door een foutje als na oorlogse schade vergoeding (oudijzer) toch op de schroothoop is beland.
Eeuwig zonde, wat een fout !

Voorlopig echter doe ik het met mijn supermodel ! Ik denk dat als ik nu met de optie kom om er een tweede bij te kopen, dat ik dan met al mijn treinen het huis uitgezet wordt, voorlopig is deze rib uit mijn lijf wel even genoeg !

Ga nu eerst eens een flinke draai aan de afbouw van mijn baan geven, dan kan hij teminste, samen met de andere bergkoningin, de BR85, mijn Steilstrecke berijden.

Mazzel,

Blackbird
Re:BR96 Mallet
digi-jacques
gast

Re:BR96 Mallet
Citaat van: viking op zondag 21 juni 2009, 23:39:30
Zal eens moeten uitzoeken hoe ik hier foto's kan invoegen.

Grts
Johan

was de uitleg in pb duidelijk???? :D
Re:BR96 Mallet
viking
gast

Re:BR96 Mallet
Voila,
heb een mailtje gestuurd om de foto's van de blauwe BR 96 mallet in te voegen in deze reactie.Done!  :D






Het zijn prachtige machines en daarom heb ik ze dubbel kijk uit naar andere versies.

Grts


Johan

sorry foto's zijn niet perfect :?

Edit Herman05: Foto's toegevoegd!

Herman bedankt voor het invoegen

Grts
Johan
Re: BR96 Mallet
111
gast

Re: BR96 Mallet
Citaat van: blackbird op dinsdag 10 juli 2007, 18:53:26
Heren,

Bedankt voor jullie reacties en uitleg. Denk dat ik weet waar ik aan toe ben. Zelfs als "Museumloc" kan ik dus geen BR96 in het DB tijdperk III laten rijden. En daar baal ik flink van  :x :!:
Of als gast loc uit de DDR in 1949/1950 op een DB-feestje ergens in Duitsland ter gelegenheid van ....... ?

Moet er nog maar eens over nadenken.

Mazzel,

Paul

Je kan hem zelfs in periode V laten rijden....in 2011 is er een geldschieter die een replica heeft laten bouwen (met een beetje fantasie)

groet, Bram
Re:BR96 Mallet
AnalogDriver
gast

Re:BR96 Mallet
Leuk toch al dit enthousiasme over de BR 96
Bij mij ontbreekt hij nog steeds, maar komt er wel eens een keer.

Ook aardig de vergelijking met de bergkoning BR 85. En vergeet de BR 95 niet in dit rijtje.


Wat ik in enkele boeken tegengekomen ben is dat de BR 96 helaas een niet erg geslaagde lok was, iets met prestaties die tegenvielen maar vooral erg storingsgevoelig.

Dit verklaart waarschijnlijk waarom ze zo snel terzijde geschoven werden.
Van de BR 95's, toch ook behoorlijk oude machines als ik mij niet vergis,  zijn er wel heel wat bewaard gebleven, mede omdat ze nog zo lang dienst gedaan hebben denk ik.


Terug naar het model. De prijzen voor de af fabriek geweastherde dalen intussen: op ebay nu voor 250-260 euro te verkrijgen.

Toch heb ik besloten om een niet geweathered exemplaar te kopen en hem zelf te verouderen.

Alleen zie ik verschillende uitvoeringen: met hele kale ketel en weinig pompen e.d. en hele gedetailleerde Märklin modellen met veel meer details.
Mij is nog niet duidelijk of die wat kalere vereenvoudigde modellen zijn of dat er in het echt ook verschillende uitvoeringen zijn geweest.


Groet,
Hajo


Re:BR96 Mallet
Erik Baas
gast

Re:BR96 Mallet
Om te beginnen waren er al twee (weinig) verschillende versies: de serie die in 1922 gebouwd werd was op punten verbeterd t.o.v. die van 1913. In 1925 zijn er aan de hele serie een groot aantal zaken verbouwd, en na de oorlog zijn er 2 locs naar Oostduitsland verhuisd - wat ook wel weer aanpassingen tot gevolg zal hebben gehad. Zie voor veel meer details Wikipedia (Engels, met een link naar de duitse versie).
Re:BR96 Mallet
AnalogDriver
gast

Re:BR96 Mallet
Kijk, inderdaad, daar had ik meteen moeten kijken.

Het waren ook geen snelheidsduivels zeg: 25 km/u klimmend bij bepaalde last en maximum snelheid wel 40 km/u.
Re:BR96 Mallet
digi-jacques
gast

Re:BR96 Mallet
oh oh.............., zie ineens dat er een nieuwe lok op mijn verlanglijst staat....., de blauwe 96..... :D
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Hee, een topic over de 96.
Ikzelf heb nu 4 modellen:

Blauwe 3798
Oker 37961
Groene 37962
Zwarte 37963

Fotootje:



En ook al passen ze vwb het tijdperk en uitvoering niet bij elkaar, who cares. Dit is mijn werkelijkheid en ik bepaal wel wat er wel of niet rijdt. Als ze in tractie voorbij komen rijden met een flinke partij wagons erachter, maakt het echt niet meer uit.

Op het verlanglijstje staan nog de 37964, 37965 en 37966

Overigs waren er ook nog 2 bizarre uitvoeringen:

83496


34969
Re:BR96 Mallet
EgMaf
gast

Re:BR96 Mallet
Ik zou wel eens een variant met geluid willen hebben.... :)
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: pwissink op zondag 21 juni 2009, 18:34:28
Hallo allen,

Voor mij is de Br96 (Gt2x4/4) ook de mooiste lok die er in Duitsland gemaakt is. Helaas heb ik van deze nog geen model in bezit. Ben op zoek naar de 37962, de groene uitvoering dus.

Ik heb hier dit lijntje zitten volgen en ik herinner me dat ik ooit een artikel heb gelezen van deze lok. Ben net maar eens in mijn stoffig archief gedoken en heb het waarempel gevonden. In de Marklin Insider 1/2004 staat op blz. 8 t/m 11 een stukje over deze geweldige machine. Daarin staat in het laatste stukje dat lok 96 006 naar de reparatie werkplaats Weiden werdt gestuurd door het depot Aschaffenburg om daar gesloopt te worden. Maar daar kwam deze machine nooit aan. Ook van de 96 007 is niks bekend. Bron Marklin Insider 1/2004.

Mvg

Peter

Zou leuk zijn als ze nog ergens in een loods stonden... ;-)


Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: EgMaf op maandag 02 november 2009, 11:29:28
Ik zou wel eens een variant met geluid willen hebben.... :)

De 37964, 37965 en 37966 en een heleboel van die ?-dingetjes meenemen...
(vooral de 37965)
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Iemand ervaringen met het inbouwen van een ESU loksound module in een BR96?
Er zit akelig weinig ruimte in het model, en ik heb niet zoveel zin om de binnenkant met 'n dremel oid uit te vrezen.
Re:BR96 Mallet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: Helweg op maandag 02 november 2009, 11:38:25
Iemand ervaringen met het inbouwen van een ESU loksound module in een BR96?
Er zit akelig weinig ruimte in het model, en ik heb niet zoveel zin om de binnenkant met 'n dremel oid uit te vrezen.

Misschien het beste om dit bij de bestaande modellen te bekijken, en dan zelf op ongeveer dezelfde manier inbouwen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: AlbertJan op maandag 02 november 2009, 11:49:33
Citaat van: Helweg op maandag 02 november 2009, 11:38:25
Iemand ervaringen met het inbouwen van een ESU loksound module in een BR96?
Er zit akelig weinig ruimte in het model, en ik heb niet zoveel zin om de binnenkant met 'n dremel oid uit te vrezen.

Misschien het beste om dit bij de bestaande modellen te bekijken, en dan zelf op ongeveer dezelfde manier inbouwen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Klopt, ik heb al eens een omgebouwde Roco (of Rivarossi) BR96 bekeken, maar dat kwam niet helemaal overeen. Misschien dat één van mijn wannahaves er binnenkort komt (na de Insiderlok...  :?), of dat ik maar even bij de winkel langs ga. Het lijkt mij dat ze aan de mal van de 3 nieuwste modellen niet veel veranderd hebben.
Re:BR96 Mallet
EgMaf
gast

Re:BR96 Mallet
Ik kan me voorstellen dat ze voor de nieuwere modellen de mal hebben aangepast (ruimte gemaakt voor de speaker e.d.), en dat je bij de oudere modellen dus moet gaan hakken & freezen...

Wees gewaarschuwd: Dit was allemaal speculaas :)
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Ik ga morgen (vandaag zit hier alles dicht...) wel even langs de winkel met één van m'n 'oude' loks en zal het eens gaan bekijken. Zo heel veel ruimte zit er nu al niet in, dus ik ben benieuwd waar ze dan die ruimtewinst vandaan hebben gehaald.
Ik denk eerder aan een betere herverdeling van verschillende onderdelen. Of er moet een heeel klein, maar krachtig speakertje in de ketel passen. Ik zal kijken of ik er dan ook een foto van kan maken.
Of is er al iemand met een 37964, 37965 of 37966 die vandaag nog wat foto's van de binnenkant van de lok hier kan plaatsen?
Dan hoef ik morgen vanuit mijn werk niet dat vreselijke eind van wel 5 minuten lopen naar de Marklin store te volbrengen ;-)
Re:BR96 Mallet
Mana
gast

Re:BR96 Mallet
Eine Aufnahme aus dem Bw Hagen Gbf. aus alten Zeiten, als die Eisenbahnen in unseren Landen noch in voller Blüte
standen. Aber die Baureihe 96, die war keinesfalls eine typische Vertreterin in unserer Region. Es handelt sich um die
bayerische Gt 2 x 4/4, die in zwei Serien zwischen 1913 und 1923 in insgesamt 25 Exemplaren ursprünglich für den
überschweren Güterdienst, besonders auf den Rampenstrecken, von der Firma Maffei in München gebaut wurde. Im
Herbst anno 1929 kamen drei Maschinen (96 001, 003, 005) nach Westfalen zum Bw Brügge, um dort vornehmlich
auf der Steilstrecke von Brügge nach Lüdenscheid hinauf eingesetzt zu werden. Das Intermezzo dauerte nur wenige
Jahre, denn 1933 wurden die Fahrzeuge abgestellt und drei Jahre später ausgemustert. Die Aufnahme vermittelt ein
typisches Standardfoto des Altmeisters Carl Bellingrodt. Dabei wurde die Lok von schräg vorne bei möglichst guter
Ausleuchtung aufgenommen. Die Kuppelstangen mussten immer ?unten? stehen, damit man vom Triebwerk möglichst
viel sehen konnte. Bei der abgebildeten Bauart ging das natürlich nicht gleichzeitig für beide Fahrwerke. Vergleicht
man die Nachkriegsaufnahmen, so scheinen die Einfahrten und die Dachkonstruktion beim Schuppen den Krieg über-
lebt zu haben. Auf dem Dach gibt es aber später andere Entlüftungsaufbauten. Da die Lok am 18. September 1931
eine Untersuchung im AW hatte und die Maschine einen guten Zustand besitzt, wird das Foto wahrscheinlich kurz
darauf entstanden sein. Stolz steht sie da - fernab der eigentlichen Heimat im Märkischen -, unsere 96er oder?
Foto Carl Bellingrodt Sammlung Helmut Dahlhaus
Re:BR96 Mallet
Lid sinds: 2009

offline
Re:BR96 Mallet
Citaat van: Mana op maandag 02 november 2009, 18:10:00
Foto Carl Bellingrodt Sammlung Helmut Dahlhaus

Deze foto...?
;-)



Re:BR96 Mallet
Mana
gast

Re:BR96 Mallet
yep foto lukte me niet :D
Re:BR96 Mallet
caponordtraveller
gast

Re:BR96 Mallet
Heel, heel , heel binnen kort komt hij ... nee nee niet de lieve sint , maar jaja de 37966, staat ook al meerdere jaren op mijn lijstje van hot stuff ...

Dromen en nog wat wachten ...

wordt vervolgd ...


groeten steven