Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Spuiten daken metalen rijtuigen

Gestart door Mark147 dinsdag 10 juli 2007, 12:50:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spuiten daken metalen rijtuigen
Hallo,

Bij het uitpakken van de verzameling van rijtuigen die bij mijn pa vandaan komen, stuitte ik op een 6-tal mooie oude metalen rijtuigen.
Het enige wat minder mooi was/is zijn een aantal roestvlekken op de metalen daken. Eigenlijk wil ik deze opschuren met heel fijn watervast schuurpapier en dan deze spuiten in de, zoveel mogelijk, originele kleur.

Hebben jullie hier ervaring mee en zo ja, welke kleur verf/spuitbus raden jullie mij aan????
Gewoon grijs zal te grijs zijn denk ik?

Groeten

Mark
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Het zal wel helpen als je aangeeft om welke rijtuigen het gaat. Heb je er een foto van?

Mijn vader heeft het in het verleden wel gedaan met een setje DB bakken, die knapten er erg van op.

Jeroen
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Mark,

Als het de bijv D-zug rijtuigen (4051 t/m 4054) of TEE rijtuigen (4085 t/m 4095) betreft kun je best de spuitbussen zilver gebruiken van de Action (voordeelwinkel).
Betreft het nog oudere wagons (van voor jaren 50 met een wat bruin-achtig dak), dan kun je het beste naar een automaterialenzaak gaan en kijken naar een bus Motip autolak (neem het dak mee voor de kleur), persoonlijk zou ik de echt oudjes in orginele staat laten. Voor beide verven geldt wel om een MATTE (Humbrol, Tamiya, Revell) vernislaag te gebruiken

Voor het spuiten met een spuitbus geldt:
- Altijd mondkapje voor en handschoenen aan (latex)
- Goed schudden (minimaal 3min) voor gebruik
- Op in ieder geval 20 cm afstand spuiten.
- Na gebruik spuitbus altijd op de kop schoonspuiten (tot je dus alleen drijfgas 'spuit')
- Liever 3 dunne lagen dan 1 dikke!!!

TIP: Zet de spuitbus voor gebruik een kwartiertje in net gekookt water, hierdoor warmt de bus op, krijg je een iets hogere binnendruk en dus een mooiere spuitnevel.
-
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Het gaat om rijtuigen van 1975/1980 ongeveer, metalen grijze daken en zijn van de DB. Nummers e.d. weet ik niet, heb geen catalogus uit die periode helaas.  Foto is nu ff niet mogelijk.

tnx
Mark
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Mark misschien is DEZE link wat voor je, kun je door middel van de bedrijfsnummers op de wagons uitzoeken welke het betreft.
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 10 juli 2007, 13:26:36
TIP: Zet de spuitbus voor gebruik een kwartiertje in net gekookt water, hierdoor warmt de bus op, krijg je een iets hogere binnendruk en dus een mooiere spuitnevel.

Hey Chris,

Dat is een leuke tip 8) Werkt dit bij alle spuitbussen...opwarmen = hogere druk :?: Zou dus ook kunnen helpen bij airbrushes die met een spuitbusje werken...(niet iedereen heeft compressor-centjes) ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Rolf,

De druk wordt inderdaad hoger in de spuitbus alleen de nozzle van de airbrush regelt de nevel, het enige voordeel is dat de druk gelijkmatiger blijft. De voordeel van de nevel heb je eigenlijk alleen met een gewone spuitbus.

Compressor is altijd nog een pre als het gaat om spuitwerk, compressors heb je al voor een goede honderd euro, dan maar een lok minder in het jaar  :oops:, ook zal ik nog eens kijken naar de inzetbaarheid van een koelkastcompressor.
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Duidelijk :) Thanks...
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
vergeet de koelkast maar TENZIJ je een kapotte compressor op de kop kunt tikken.
Koelkast gooit altijd vocht naar buiten en dat wil je niet in je spuitnevel hebben.
Van een koelkast een compressor maken met drukventiel, tank etc , levert je een prijskaartje op wat net zo hoog is als een kant en klaar compressor.

Voordeel van de koelkast tov de goedkope compressor (?100) is het geluidsniveau, dat is vele malen lager.
Op marktplaats/ebay vind je ook Güde compressor met spuitje voor ?119
De kwaliteit ken ik niet maar volgens gebruikers goed en de prijs is schappelijk.
Het spuitje is een leuke instapper badger 150 kloon , volgens een gebruiker wel iets minder van kwaliteit dan de echte badger 150.
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Mark

Wellicht ook nog een tip: Probeer eens bij een autospuiter. Als deze een zilveren auto gaat spuiten laat hij dan je kapjes meespuiten. Hij heeft vast een kleurenwaaier waarop de kleur het meest benaderd wordt van je rijtuigen. Afspuiten met blanke lak en klaar is kees.
Ja ik werk in een garage zoals hebt kunnen lezen vandaar deze ti'p.

Groet Ronald

PS gebruik met schuren wel een waterproof schuurpapier en zo fijn mogelijke korrel. Anders zie je schuurkrassen door je spuitwerk.
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Hoi Ronald,

Da's een leuke nuttige tip inderdaad.
Dit staat overigens nog wel op de lange terwijn planning.

Groetjes

Mark
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Hoi Mark,

Graag gedaan. Aangezien er tegenwoordig veel zilveren auto's rondrijden, hoef je gelukkig ook geen haast te hebben.

Groet Ronald
Re: Spuiten daken metalen rijtuigen
Citaat van: Varekamp op zondag 02 september 2007, 22:27:33
Hoi Mark,

Graag gedaan. Aangezien er tegenwoordig veel zilveren auto's rondrijden, hoef je gelukkig ook geen haast te hebben.

Groet Ronald
Juist wel :lol:. Met zoveel auto's in die kleur is straks de verf op :( :wink:.