Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Keerlusmodules, ervaringen?

Gestart door dalmvis zaterdag 31 augustus 2013, 15:58:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keerlusmodules, ervaringen?
Beste modelspoorders!

Zoals jullie allemaal wel weten, is bij =2 Rail het fenomeen 'keerlussen'  waarschijnlijk een bekend iets. Enige tijd geleden bij de bijna (ruwbouw) afbouiw van mijn baan, kreeg ik de boel niet meer aan de gang. Ik had een keerlus over het hoofd gezien, balen! Na veel gezoek eindelijk gevonden, ik had er 2... Nadat ik zo'n 20 jaar geleden ben overgestapt naar digitaal (nog met de oude Marklin 64 loc, DCC ) had ik later de Lenz LK100 gekocht. Is nu niet meer leverbaar, ook niet 2e hands. Deze deed het goed, maar het relais 'klikt'  nogal luid...Ik vond toen bij Conrad ook een decoder van 'Train modules' die 4x zo klein is (ja zit veel jaar tussen de LK en deze ... :-) en doet het prima! Ook de RoSoft Extreme keerlus gekocht (werkt op basis van stroomdetectie) maar teveel aansluit gedoe (alhoewel deze dus het probleem 'netter'  oplost, geen kortsluiting). Zie foto van de 2 modules onder mijn baan, het werkt allemaal nu perfect. Bye! Arthur
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Een kortsluitmodule samen met een digitale centrale is zeker niet aan te raden dalmvis.. :important:
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Hi Brian, wat bedoel je met je opmerking? Daarvoor zijn juist toch deze keerlusmodules gemaakt/ontworpen?! Bij mij werkt het prima, op een digitale centrale, de Ecos...dus...
De kortsluiting is zo minimaal en niet meer dan een aantal mA, zodat de module de spanning omschakelt! Anyway, werkt perfect. Grt, Arthur
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Zie de de Beneluxspoor.net encyclopedie.
Citaat:
Overbelasting

Wanneer u gebruik maakt van een digitaal systeem, zoals een centrale, locdecoders en wisseldecoders, is het uit den boze om een keerlusmodule te gebruiken, welke gebruik maakt van kortsluitdetectie (lees: symptoom-bestrijding).

  LET OP    Wanneer een keerlus-module eerst een kortsluiting laat ontstaan, en dan pas ingrijpt, loopt er een zeer hoge stroom (ongeveer twee à drie Ampère) door de sleepcontacten (stroomafnemers) en de wielen.

Meer nadelen van van kortsluitdetectie:
het is een onnodig zware belasting voor de centrale
het verstoorde digitale signaal (dat optreedt tijdens de kortsluiting) is een grote belasting voor de decoders. Deze kunnen er van 'in de war raken', en in een aantal gevallen zelfs hun instellingen verliezen
door de kortsluitstromen zullen de wielen en de rails langzaam-maar-zeker inbranden, en daardoor zwart worden
Probeer dus ten allen tijde moedwillige kortsluiting op uw digitale baan te voorkomen.


Beter kan ik het niet uitleggen.
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Dat is een fabeltje Brian. Niet alles wat je leest is waar. :D

Met groet, Ben.
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Ver***** Ben, begon net een beetje vertrouwen te krijgen in die encyclopedie :mrgreen:. Denk dat we jou gewoon een lopende encyclopedie moeten maken :thumbup:.

Dalmvis, Excuses, ik heb niets gezegd..
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Valt wel mee hoor. Ooit stond ik ook voor de keuze welke keerlusmodule te nemen. Ik heb 3 stuks van Rosoft.

Citeren uit de ensiekloopie doet men nogal moeilijk over. Net als hier heb je daar ook een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar die je direct tot de orde roept, pas maar op. :D

Over keerlussen en modulen: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm

Met groet, Ben.
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Ja, wat daar staat klinkt behoorlijk sektarisch. Er kan wel een probleem zijn met dergelijke modules en dat is de afstelling. De module mnoet zo worden afgesteld dat hij reageert op een kortsluiting die te klein is om de beveiliging van de centrale te activeren. Dat wil per lok nog weleens verschillen, zodat het universeel afstellen een heel gedoe kan worden. Om die reden zou ik toch wel de voorkeur geven aan een module die niet met kortsluitdetectie werkt.
Dat gezegd hebbende, er moeten tienduizenden van die Lenz-modules in omloop zijn en naar tevredenheid functioneren.
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Spoorhobby heeft hiervoor de ideale oplossing bedacht. Het is ongeveer hetzelfde als de ultimate keerlusmodule van rosoft alleen dan op basis van enkele relais prints van hans de loof. Bij mijn baan is dit ideaal aangezien ik 2 keerlussen heb (TT 2rail) en elke sectie binnen de keerlus door de computer wordt gedetecteerd en er dus toch geen gebruik wordt gemaakt van korte kortsluitingen.


groeten, Jake
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Jake,

Alleen het grote voordeel van de xTreme Keerlus van RoSoft is dat hij geheel zelfstandig werkt, zonder digitale componenten en zonder microprocessor, en met slechts 1 relais.

@Arthur, maar ik begrijp dat het aansluiten van 3 extra draden teveel gedoe is.

Groetjes
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Hallo Jake,

Citaat van: jakeman op vrijdag 22 november 2013, 17:15:19
Het is ongeveer hetzelfde als de ultimate keerlusmodule van rosoft alleen dan op basis van enkele relais prints van hans de loof.
Heb een schema met een enkele relais voor 1 keerlus, bij een dubbele keerlus komt er dan nog een relais bij.
Is verder compleet met terugmelding.

Mvg,
Peter
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
De printen van Hans Deloof kunnen zowel met als zonder computer werken, dus ook volledig zelfstandig, want de interne Loconet wordt dan automatisch geschakeld.

Groet,
Bert
Re: Keerlusmodules, ervaringen?
Bert,

Zelfstandig is zonder loconet of andere toevoeging in mijn ogen.
Dus zonder het moeten programmeren van modules e.d.
Maar laat verder maar doen is een zinloze discussie.

Groetjes.