Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aanschaf Marklin 37984 UP 844

Gestart door wout123 dinsdag 02 november 2021, 15:35:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Ik wil graag de nieuwe Loc Marklin 37984 UP 844 aanschaffen. Nu staat er in de beschrijving dat hij niet door bochten R1 kan ,maar wel door R2 en hoger. Heel vreemd van Marklin. Want velen hebben R1 bochten in hun baan. Zo stimuleer je niet de verkoop.
De Big Boy en de Challender van Marklin rijden wel door R1 bochten. Wie heeft hiermee al ervaring of kennis dat het geen probleem oplevert na aanschaf
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
R1 en 2 zijn voor industriesporen, R3 is het minimum voor deze lok's.

Buiten het feit dat het geen gezicht is.
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Zelf gebruik ik zeker geen R1 (en R2) maar R4 en R5 (of flexrails).

groet
Harald
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Citaat van: wout123 op dinsdag 02 november 2021, 15:35:20
Ik wil graag de nieuwe Loc Marklin 37984 UP 844 aanschaffen. Nu staat er in de beschrijving dat hij niet door bochten R1 kan ,maar wel door R2 en hoger. Heel vreemd van Marklin. Want velen hebben R1 bochten in hun baan.

Bij AC modellen van Roco is dit heel normaal. Dus minimaal R2, daar ben ik in het begin al eens vaker tegenaan gelopen.
Het is inderdaad jammer dat Marklin dit nu ook bij dit hele fraaie model gaat standaardiseren.

Betekent in ieder geval dat ik voor deze locomotief geen financiële ruimte hoef te reserveren, omdat ook mijn baan door omstandigheden (3 meter bij 1 meter 80) voornamelijk uit R1 bestaat (waar inderdaad de BigBoy zich zeer comfortabel in beweegt). Dat het visueel niet het mooiste is, kan ik alleen maar onderstrepen maar dat is beter dan het alternatief (GEEN BIGBOY)  :( .

Groeten,

Jan
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Ik heb al 60 jaar Marklin en koop locs, omdat ik ze mooi vind. en wil er mee rijden Nog nooit een probleem gehad met die enkele R1 bochten in mijn baan van 7x6 meter vol met R1 R2 R3 bochten Al mijn 70 locomotieven rijden geweldig door een R1 bocht en nu belemmert Marklin deze loc in de verkoop. Dom. Ze hadden makkelijk een knik of verschuifbare assen of een paar flenzen minder kunnen maken.
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Ik meen dat het bij een andere loc ook al eens zo was. Maar toen iemand het probeerde, ging het prima. Dat zou bij deze dus ook best eens kunnen zijn, maar het is inderdaad een afwijking van wat Märklin normaal doet: alle locs en rijtuigen kunnen gewoonlijk door de normale R1 bochten.
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Op het Stummi-Forum lees ik net dat de loc bij twee kopers bij langzaam rijden door de R1-bochten gaat. Bij iemand anders ontspoorde die echter ook soms in een R2-bocht... In het Duitse draadje staan inmiddels ook foto's en filmpjes. Je kunt met de loc een aardig rookgordijn aanleggen zo te zien. :D

Groet, Marc 
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Uitverkocht betekent niet dat ze winst maken. Ik denk dat er toch veel klachten komen en De 844 ook zo vaak maken als de Big boy en zorgen dat hij niet ontspoort op het voorst draaistel en gewoon een R1 bocht kan nemen
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Even voortgang van mijn aanschaf van Marklin 844. Ik heb vandaag na binnenkomst van de Lok uitgebreid getest op mijn baan met een veel R1 ,R2 ,R3 bochten. En nergens een keer een ontsporing meegemaakt. Natuurlijk zwaait hij wel uit in de bochten (een persoon geschept). Dat doen de Big Boy ,GG1 en Chellanger ook. Ik gebruik geen bovenleiding op de baan dus geen palen. Ik heb ook gekeken bij mijn Lionel verzameling 0 gauge 027 (R1 bochten) hoe dat opgelost wordt. Bij de grote zware grote stoomloks van Lionel verwijderen ze de flenzen op de middelste wielen. Tip aan Marklin ook de middelste flenzen verwijderen of de Assen meer schijfruimte geven zoals bij de BR 050 (5 assen)

Bedankt voor het meedenken en adviezen
Gr Wout
Re: Aanschaf Marklin 37984 UP 844
Hallo,

dit fijne exemplaar ook in huis, maar er komt maar een heel klein rookstraaltje uit de schoorsteen. Als je de fluit aanzet dan komt er veel, maar zet je hem uit is het bijna niet te zien. Iemand gelijk ervaring c.q. oplossing? In gebruik de marklin rookolie zoals aanbevolen. gr. André