Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Inbouwen led verlichting in een rijtuig

Gestart door CadY maandag 09 juli 2007, 22:59:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen led verlichting in een rijtuig


Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een aantal stroomdoorvoerende koppelingen. Ik heb hiermee een stam rijtuigen voorzien met 7330 binnenverlichting.
Nu wil ik een andere stam voorzien van led verlichting van Digirail. In de winkel dacht ik dat lukt me wel. Nee dus. Mijn probleem is hoe een verbinding te maken naar de tweede wagon via de koppeling.  Aan de ene kant van de strip zitten twee aansluitpunten (een voor de massa en een voor het sleepcontact) maar waar gebruik ik de aansluitpunten aan de andere kant voor. De site van Digirail zelf is hier namelijk niet duidelijk in.
Re: Inbouwen led verlichting in een rijtuig
Om dat duidelijk te kunnen zien zou je eigenlijk het boekje van de Märklin stroomdoorvoerende koppelingen (M*-art.nr. 72020) moeten hebben.
Vervang in gedachten de M*-lichtbalk door jouw led-strip en je weet precies hoe het moet.
Re: Inbouwen led verlichting in een rijtuig
Aan de ene kant wordt, in het rijtuig met sleper de verbinding gemaakt aan de sleper en de andere aan de massa (wiel as).
Aan de andere kant van de strip wordt alleen de kant van de sleper verbinding naar de stroomdoorvoerende koppeling gemaakt. In het volgende rijtuig wordt weer de verbinding vanaf de koppeling naar de ene aansluiting gemaakt en de andere moet weer aan de massa van dat rijtuig worden verbonden.
De aansluitingen worden dus gebruikt aan beide zijden van het rijtuig. De strip met ledjes is dus eigenlijk niets anders dan een stroomvoerende verbinding van de ene zijde van het rijtuig naar de andere zijde.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Re: Inbouwen led verlichting in een rijtuig


Sommer, bedankt voor de uitleg, hetis helemaal duidelijk nu.
Bedankt,
Dick