Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Inbouwen led verlichting in een rijtuig
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Inbouwen led verlichting in een rijtuig  (gelezen 1238 keer)

CadY

• Nieuwe Gast
Inbouwen led verlichting in een rijtuig
« Gepost op: maandag 09 juli 2007, 22:59:31 »

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een aantal stroomdoorvoerende koppelingen. Ik heb hiermee een stam rijtuigen voorzien met 7330 binnenverlichting.
Nu wil ik een andere stam voorzien van led verlichting van Digirail. In de winkel dacht ik dat lukt me wel. Nee dus. Mijn probleem is hoe een verbinding te maken naar de tweede wagon via de koppeling.  Aan de ene kant van de strip zitten twee aansluitpunten (een voor de massa en een voor het sleepcontact) maar waar gebruik ik de aansluitpunten aan de andere kant voor. De site van Digirail zelf is hier namelijk niet duidelijk in.

Gerard

• Forum Moderator
  • intentionally left blank
Re: Inbouwen led verlichting in een rijtuig
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 juli 2007, 23:06:46 »

Om dat duidelijk te kunnen zien zou je eigenlijk het boekje van de Märklin stroomdoorvoerende koppelingen (M*-art.nr. 72020) moeten hebben.
Vervang in gedachten de M*-lichtbalk door jouw led-strip en je weet precies hoe het moet.
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.

Driehoven - CJAG-lid

sommer

• Nieuwe Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 juli 2007, 11:38:55 »

Aan de ene kant wordt, in het rijtuig met sleper de verbinding gemaakt aan de sleper en de andere aan de massa (wiel as).
Aan de andere kant van de strip wordt alleen de kant van de sleper verbinding naar de stroomdoorvoerende koppeling gemaakt. In het volgende rijtuig wordt weer de verbinding vanaf de koppeling naar de ene aansluiting gemaakt en de andere moet weer aan de massa van dat rijtuig worden verbonden.
De aansluitingen worden dus gebruikt aan beide zijden van het rijtuig. De strip met ledjes is dus eigenlijk niets anders dan een stroomvoerende verbinding van de ene zijde van het rijtuig naar de andere zijde.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

CadY

• Nieuwe Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 juli 2007, 19:38:37 »

Sommer, bedankt voor de uitleg, hetis helemaal duidelijk nu.
Bedankt,
Dick
Pagina's: [1]   Omhoog