Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin Koploper defect

Gestart door Pittie vrijdag 23 augustus 2013, 20:19:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Koploper defect
Mijn Koploper doet helemaal niets meer.
Hij heeft 3 of 4x analoog rondgereden.
Na een keer schakelen van rijrichting (door analoog) de knop naar links te houden, begon het te stinken en deed de koploper niets meer.
Dit is ongeveer 2 jaar geleden.

Vandaag heb ik hem dan toch eens uit elkaar gehaald en ik heb inderdaad wat brandschade kunnen vinden.


En ook op de print helaas




De decoder lijkt wel nog goed te zijn:




Is dit nog te repareren? En zo ja op welke kosten moet ik dan ongeveer rekenen?
Re: Marklin Koploper defect
Bahnhof Kloten
gast

Re: Marklin Koploper defect
Ik denk dat de spanning te hoog was bij het schakelen en dat ie daarbij kapot is gegaan. Ik durf niet te zeggen wat dit kost.
Re: Marklin Koploper defect
Waarschijnlijk decoder opgeblazen bij overspanning... Kosten? max. 30 euro (Ik koop ze voor 27 euro)


groeten Dylan
Re: Marklin Koploper defect
Maar de grote printplaat (die zwart is) heeft die niet ook een grote opdonder gekregen?

Want ook analoog wil de trein namelijk niet meer rijden :(
Re: Marklin Koploper defect
Er is wel iets raar op de 2de foto... Zou je daar een beter van willen maken. Ik bedoel dat zo zwarte puntje.
Maar ik denk niet dat de print stuk is, maar het kan wel  :-(


groeten Dylan
Re: Marklin Koploper defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin Koploper defect
Dat printspoor wat is zwartgeblakerd is de de aansluiting naar de railmassa en lijkt niet dusdanig verbrandt dat er geen geleiding meer zou zijn.
Je kunt voor de zekerheid eens doormeten.
Het is mogelijk dat het printspoor wel doorgebrand is en dat de decoder nog functioneert.
Re: Marklin Koploper defect
Dat zal ik morgen eens proberen, maar daar vrees ik ook voor!

Dat zou neem ik aan ook verklaren waarom hij analoog helemaal niets meer doet?
Re: Marklin Koploper defect
Aliebengalie
gast

Re: Marklin Koploper defect
Dat print spoortje is makkelijk te herstellen , een decoder wat minder.
Ik denk dat je de knop vermoedelijk iets te lang hebt vast gehouden bij het omschakelen.
Met dit als vervolg.....en/of maak je nog gebruik van 220 trafo's die bewuste blauwe , zo ja die geven een te hoge spanning bij het omschakelen....en dan krijg je het zelfde effect.

Hoop dat je het nog kunt herstellen.

mvg: Alex
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin Koploper defect
Dat wilde ik ook gaan schrijven. Als je de (donker) blauwe 220V trafo's gebruikt, krijg je problemen als deze...

Roy
Re: Marklin Koploper defect
Ook voor analoog rijden moet de decoder het doen, die krijgt de omschakelpuls te verwerken, en als dat naar de elektronica hemel is, is het over. Nieuwe decoder heb je zeker nodig, en de transistor onder R2 op de derde foto ziet er ook niet lekker meer uit. De brandschade op de printplaat is waarschijnlijk te herstellen met wat draad.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Marklin Koploper defect
Laatste foto van de decoder, daar ziet aan de linkerkant het printspoor van lange soldeereiland naar de diode (toch?) er ook behoorlijk zwart uit?
Re: Marklin Koploper defect
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Koploper defect
Hallo,

het komt vaker voor dat bij de Koploper de decoder het begeeft, vervangen van de decoder door bv. een Esu decoder met 21 polige aansluiting is een paar tellen werk. Het lijkt er wel op dat de strip op de grote print gerepareerd moet worden, want hier lijkt een stukje van de baan weggeschroeid.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin Koploper defect
Het lijkt er op dat je de koploper het beste kan voorzien van een zekering, dan kan dat printspoor niet meer weg schroeien.
En als we dan toch bezig zijn, alle andere loks en treinen  :roll:
Re: Marklin Koploper defect
En dan bij kortsluiting op een baan met 40 loks 40 zekeringen vervangen  >:-D
tenzij je een PTC gebruikt.


groeten Dylan
Re: Marklin Koploper defect
Wat ook nog wel wil doorbranden is de spoel in de rode voedingsdraad.
Grote bruine ding waar de rode draad aanzit.

Deze kan je gewoon er tussen uit halen en wie weet doet ie weer wat :D.

Groeten Sander
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin Koploper defect
Citaat van: minitreintje op zaterdag 24 augustus 2013, 18:34:05
En dan bij kortsluiting op een baan met 40 loks 40 zekeringen vervangen  >:-D
Zou je dit antwoord toch niet even willen her-denken  :help: O:-D
Re: Marklin Koploper defect
Het probleem is veroorzaakt door een grijze trafo (vanuit een delta startersset)
Zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar helaas toch gebeurd.

De zwart geblakerde baan geeft volgens mijn multimeter wel nog verbinding.
Wel lijkt het pootje eronder los te zijn, dat daar een stuk printbaan los is gekomen.
De decoder ziet na visuele inspectie nog goed uit. Dus deze ga ik niet meteen vervangen.

Wrs ga ik eerst een beginnen met die groene print. Alleen om dat te solderen... ik kan wel solderen, maar zo klein! Dat weet ik niet of me lukt.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Koploper defect
In principe is je treinstel goed rijdend te maken, en misschien mbv de juiste decoder nog op te waarderen ook.

Als je zelf gaat experimenteren, zorg dat je een klein soldeerstationnetje aanschaft, waarmee je ook smd-componenten netjes kan solderen. Ook tin van 0,5mm en een vergrootglas, (goede bril) is meestal onontbeerlijk.
Test je decoder eens in een andere lok, of een decodertester. Als deze stuk is, wordt de stap naar een andere decoder en stuk kleiner.

Gr. Mars

Lukt het totaal niet, dan wil ik nog wel een poging wagen.
Re: Marklin Koploper defect
Hallo Pittie,

De zwart geblakerde printspoor is het gevolg van twee diodes die naar de eeuwige jachtvelden zijn gegaan.

Mvg,
Peter
Re: Marklin Koploper defect
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Koploper defect
Citaat van: Freak op zondag 25 augustus 2013, 11:47:29
Hallo Pittie,

De zwart geblakerde printspoor is het gevolg van twee diodes die naar de eeuwige jachtvelden zijn gegaan.

Mvg,
Peter

kleine aanvulling, die dode diodes zitten op de decoder,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin Koploper defect
Of te wel, decoder dood, en die groene printplaat ook :(

Ik kan zelf helaas de decoder niet testen, aangezien ik geen andere loc met dit soort decoder heb.
Een stomer die ik heb, heeft een hele andere decoder.

Is er misschien iemand in de omgeving Tilburg die dat wel kan?
Re: Marklin Koploper defect
Je zou hem bij hobby in praktijk te Werkendam kunnen brengen.

www.hobbyinpraktijk.nl

Dan knappen wij hem weer voor je op.

Groeten Sander.
Re: Marklin Koploper defect
Bahnhof Kloten
gast

Re: Marklin Koploper defect
Of je ruilt het onderstel ;)
Re: Marklin Koploper defect
Opwaarderen zou moeten gebeuren door een andere decoder begrijp ik dan?
Blijven dan wel alle functies behouden? Zoals geluid etc?
Welke decoder zou ik dan eventueel nodig hebben? (hebben ze die toevallig hier? http://www.modeltreinexpress.nl/ want daar wil ik graag een 1800 halen :))

Want dan is misschien de beste optie om die groene print over te nemen en een nieuwe decoder erin te zetten!
Re: Marklin Koploper defect
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Koploper defect
Hallo Pittie,

bv. Esu 54614 zou passen, ook verkrijgbaar bij Modeltreinexpress.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin Koploper defect
Het geluid komt van een apart printje in de koploper.
Re: Marklin Koploper defect
Dankjewel voor alle tips tot nu toe!
Inmiddels is die groene print besteld (ik dacht dat ie een kapitaal ging kosten)

Dan heb ik eigenlijk nog een manier nodig om mijn huidige decoder te (laten) testen.
Iemand een idee? omgeving Tilburg, of iemand die een decoder tester heeft, waar ik hem eventueel naar toe zou kunnen sturen?
Is deze defect, dan haal ik alsnog bovengenoemde esu decoder.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin Koploper defect
Je moet dat zelf weten natuurlijk, maar ik zou niet nog een keer zo'n rotte decoder in mijn trein willen.
Deze treinen zijn inmiddels berucht wegens het defect raken van de (Chinese ?) elektronica.

Als je alleen die print vervangt en je sluit de decoder weer aan dan komt er vroeg of laat weer rook uit de trein.
Een ESU 54614 is ook beter bestand tegen hoge omschakelpulsen; er staat 40 Volt vermeld in de ESU-manual.

En mijn opmerking over de zekering was geen flauwekul.......

Re: Marklin Koploper defect
Bahnhof Kloten
gast

Re: Marklin Koploper defect
Huub, tegenwoordig is (bijna) alle electronica Chinees/Taiwanees/Vietnamees/etc. ;)
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin Koploper defect
Op de decoder zit ook nog een brandplek?? Op de bovenkant ter hoogte van de aux 1 en 2 aansluitpinnen. Op de foto van de onderkant, rechtsonder op de decoder lijken 2 diodes 'verbrand' te zijn? Oftewel die decoder is kapot. Betreft trouwens een Esu lokpilot 3.0 MFX Oem. Zou hem vervangen door een Esu Lokpilot 4.0. Zoals Walter aangeeft een Esu 54614.

Verder is de geluidsmodule ook erg bekent om kapot te gaan.... En aangezien je een brandplek op aux 1 en 2 hebt die richting de geluidsmodule gaan..... Als de geluidsmodule ook kapot is zou ik die niet vervangen. Er zit alleen een omroep en toetertje op, dat geld kun je beter investeren in een full-sound decoder. De groene print is wel te repareren vermoed ik, maar je had al een nieuwe besteld.
Re: Marklin Koploper defect
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper defect
Pittie hallo,

Ik heb zelf ook wat problemen ervaren, mijn koploper heeft echter wel altijd digitaal gereden.

Ik had problemen met het sleper omschakelrelais, dat heb ik er uit gesleuteld en de contacten van massa en voedign doorgesoldeerd.
Het relais is los te krijgen bij Conrad, alleen dit leidde niet tot het juiste resultaat, gebruikte relais zijn niet van al te beste kwaliteit heb ik gemerkt. Tijdens het testen van een nieuw relais werkte het ding al niet, prijs is er dan ook naar, iets van 5 euro.

Het niet correct werken van het sleper relais blies mijn decoder op, bij mijn dealer een nieuwe decoder + er in zetten en de juiste CV's in  laten stellen kostte mij toen maar 45 euro, het is een klusje van niks. Echter de juiste benodigde CV decoder instellingen heeft men bij een dealer direct beschikbaar, maakt het wel gemakkelijker.

Bij mij is er een ESU in gezet met het nummer dat Huub noemt!

Gr. Fred.
Re: Marklin Koploper defect
Citaat van: Wijbe op woensdag 28 augustus 2013, 09:18:09
De groene print is wel te repareren vermoed ik, maar je had al een nieuwe besteld.

Klopt, mede omdat ik eigenlijk verwacht had dat deze print erg duur zou zijn, maar een nieuwe was maar 20 euro.
Daarvoor had ik geen zin om te gaan prutsen met draadverbindingen etc ;)
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper defect
Ik vind het al heel bijzonder dat de print leverbaar is. Specifieke onderdelen was/is altijd een groot probleem bij de Koploper.
Re: Marklin Koploper defect
Citaat van: henkv op woensdag 28 augustus 2013, 23:09:18
Ik vind het al heel bijzonder dat de print leverbaar is. Specifieke onderdelen was/is altijd een groot probleem bij de Koploper.

Keuterman Modeltreinen had hem. Ergens een post uit 2010 gevonden, dat iemand anders dat onderdeel daar besteld had. Dus toen gemaild en inderdaad hij was nog steeds leverbaar!
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper defect
Ah ja, ik heb zelfs een keer een complete kap via Keutermans gekregen, na bemiddeling van een winkelier, dat wel. Ik heb het idee dat ze daar een paar al of niet defecte exemplaren als onderdelenleveranciers hebben bewaard. Specifieke onderdelen voor de Koploper heeft Märklin zelf nooit op voorraad gehad.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin Koploper defect
Citaat van: Bahnhof Kloten op dinsdag 27 augustus 2013, 22:51:45
Huub, tegenwoordig is (bijna) alle electronica Chinees/Taiwanees/Vietnamees/etc. ;)
Yep, dat is helaas waar, maar dat geldt (nog) niet voor de elektronica die wij als bedrijf produceren voor de hightech wereld.
En je moet de chinezen dicht op de huid zitten zodat ze niet kunnen 'aanrommelen'  :D
Re: Marklin Koploper defect
Ik wilde nog even laten weten dat de koploper nog niet gerepareerd is, maar zodra het gelukt is, laat ik het jullie weten!
Ik had verwacht dat een decoder op een markt als in Houten wat goedkoper te krijgen was, dan op het internet, maar dat viel tegen. Daar was het gewoon de adviesprijs. Dus dat wordt alsnog bestellen via internet.
Re: Marklin Koploper defect
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin Koploper defect
Hallo Pittie,

heb je ondertussen de print van Keuterman ontvangen en geplaatst? Succes met aanschaf van de nieuwe decoder.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin Koploper defect
In houten de goedkoopste 25 euro, of je moet gaan onderhandelen voor een grote partij, dan kan er meer af.
Re: Marklin Koploper defect
Nou gisteravond was het zover, printplaat met hulp van een vriend om gesoldeerd. Dat is prima gelukt en was eigenlijk geen probleem. Daarna de decoder geplaatst.
Trein op de rails, stroom erop en poef.... een mooie rookpluim vanaf de decoder. ***
Hoe kan dat nu? We hebben alles goed gesoldeerd en dubbel gechecked, zelfs met een multimeter alles nagemeten.

Maar goed, blijkbaar kan de decoder op 4 verschillende manieren op. Alle 4 de manieren past. Ik ben zelf computer elektronica gewend, waarbij eigenlijk alles maar op 1 manier past.
Dus hier totaal niet bij nagedacht. Conclusie, decoder zat er fout om op.

Of te wel nog een decoder nodig :P
Zonde van de 30 euro, maar goed. Gelukkig wel zonder kap getest, waardoor de rook meteen zichtbaar was en ik meteen op stop kon drukken.
De printplaat heeft dit keer dus gelukkig geen enkele schade opgelopen.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Koploper defect
Tja,   

Decoder kan er maar op één manier op.
Als je goed kijkt, zijn op de decoder maar 21 gaatjes voorzien van electrisch geleidende stripjes/baantjes.
Daarom is het ook een 21-polige, en geen 22 polige.
Als het goed is, zie je ook maar 21 pinnetjes.
Het past misschien wel, maar de verbindingen kloppen niet.

Gr. Marcel
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin Koploper defect
Die 21 mtc decoder kun je wel weer inruilen voor garantie bij Esu. Waarschijnlijk ook wel bij je winkelier.

Verder zit er een dode pin op de decoder zoals Marcel zegt, let daar even goed op.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Marklin Koploper defect
Mijn Koploper heeft ook zoiets vreemds, er was een koppeling defect gegaan ( overigens niet echt verwonderlijk ) die heb ik vervangen om te controleren alleen de eerste en laatste wagen gekoppeld, spanning op de baan en 2 componenten uitgefikt.
Ik heb nu de nieuwe print en decoder binnen, en ga het weer in elkaar zetten en eerst controleren of de kleuren van de nieuwe koppeling wel overeenkomen met de kleuren van de oude koppeling, want daar ga ik aan twijfelen. Volgens mij heb ik de juiste kleuren overgezet van de koppelingen.

Vreemd gedrag van die Koplopers.
Re: Marklin Koploper defect
Let op :warning:,

de kleuren van de koppeling komen niet overeen.

Dus het beste is om ze een voor een te meten en dan aansluiten.

Groeten Sander.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Marklin Koploper defect
Ik had hen niet gecontroleerd en had dit ook niet verwacht tot het moment dat er een rookpluim uitkwam.

Ik zal beide wagons openmaken en uitmeten wat er gewisseld zit

Bedankt voor je reactie
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin Koploper defect
Jullie spreken over nieuwe koppelingen. Is dit een ander type koppeling? Of zijn het nog steeds die 'flut' koppelingen waar nu de draden anders zitten gesoldeerd?
Re: Marklin Koploper defect
Nog steeds dezelfde koppelingen, maar inderdaad zitten de draadjes anders >:-D.

Groeten Sander.
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Marklin Koploper defect
Dat wordt dan meten en tekenen, ik heb op internet nog geen schema kunnen vinden.

Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin Koploper defect
Citaat van: Wijbe op woensdag 18 september 2013, 16:19:06
Die 21 mtc decoder kun je wel weer inruilen voor garantie bij Esu. Waarschijnlijk ook wel bij je winkelier.

Hmmmmm.
Schuld ligt niet bij ESU.

Ik vind dit dus een vreemde veronderstelling.
Als ik mijn auto in de prak rijd, kan ik toch ook geen nieuwe halen.......

Gr. Mars
Re: Marklin Koploper defect
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin Koploper defect
ESU doet niet moeilijk en dat geldt voor de meeste fabrikanten van decoders. Nou ja, de eerste keer dan. Na een stuk of drie zal de houding wel veranderen.