Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tram Openluchtmuseum

Gestart door mozzi54 vrijdag 23 augustus 2013, 20:13:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2007

offline
Tram Openluchtmuseum
Zoals sommigen van jullie weten, ben ik als (vrijwillig) trambestuurder werkzaam bij de tramdienst van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. De meeste dagen dat ik daar ben, sta ik dus als bestuurder op de tram. Deze week ben ik er gewoon een keer als bezoeker geweest en heb een filmpje gemaakt van de tram. De lijn is 2 kilometer lang en loopt het hele park rond. Onderweg zijn zes haltes. De dienst begint bij de opening van het museum om 10:00 met twee dienstwagens. Vanaf 12:00 komt er nog een derde wagen op de baan. De laatste wagen rukt om 17:30 weer in naar de remise. De ritprijs is bij de entree van het museum inbegrepen. Het wagenpark bestaat uit 3 RET vierassers (520, 535 en 536) uit 1931, RET bijwagen 1050 (1948), RET Düwag zesasser 631 (1968), HTM tweeasser 274 (1921), GETA 76 (Arnhem, dit is een replica gebouwd in 1996, het origineel stamt uit 1931) en een GVBA railreiniger. Op het filmpje zijn te zien de RET 536/1050, RET 520 en RET 631.



Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Leuk om weer terug te zien, Aldert. Wij waren afgelopen jaar daar op bezoek.
Misschien een idee, om eens te filmen van achter het voorraam van een tram, als je een rondje rijdt?

gr.  Charlie
Re: Tram Openluchtmuseum
Een heel leuk filmpje :thumbup:. Bedankt voor het maken en plaatsen.
Als je trambestuurder bent zou een film van een cabinerit toch tot de mogelijkheden behoren? O:-D
Re: Tram Openluchtmuseum
Ja, zo'n filmpje heb ik nog wel. Met ondergetekende aan het schakelrad.



Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Dat is wel heel snel, men vraagt en jij draait :thumbup:.

Wat bedien je daar met je rechterhand?
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Mooi filmpje Aldert. :thumbup:
Ook netjes bij het verlaten van de wagen aan het einde van de rit, het paard mee nemen. (zo heette dat in A'dam)

Gr.  Charlie
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: Gerard op vrijdag 23 augustus 2013, 21:03:37
Dat is wel heel snel, men vraagt en jij draait :thumbup:.

Wat bedien je daar met je rechterhand?

Met mijn rechterhand bedien ik de handremslinger. De meeste remkracht haal je uit de elektrische rem. De motoren worden dan als generator geschakeld die je steeds zwaarder belast door het afschakelen van weerstanden. Hierdoor remt de wagen. Echter als je bijna stilstaat is de generatorwerking nihil en moet je de wagen met de handrem uitremmen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Zo leer je nog eens wat op een vrijdagavond. Bedankt voor de uitleg.
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2013

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Leuk zo filmpje echt jeugd sentiment

Mijn oom is jaren condecteur geweest op de  500 serie en mijn broer bestuurder mocht altijd gratis mee

bedankt voor het filmpje

groetjes Alex
Re: Tram Openluchtmuseum
Ook voor mij zijn de 4-assers jeugdsentiment. Begin van de jaren '60 logeerde ik eens bij een oom en tante in Rotterdam en daar reden ze door hun straat, lijn 16 dacht ik. Mijn allereerste tramrit heb ik met zo'n tram gemaakt.
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Aldert, mocht je ooit eens in de buurt van Haarlem komen, dan moet je zeker eens een bezoekje brengen aan het NZH-vervoers museum
http://www.nzh-vervoermuseum.nl/
Daar worden oude NZH trams en bussen gerestaureerd en rijvaardig gehouden, allen voor de trams bestaat er geen mogelijkheid om te rijden.

Het museum is op zaterdag, maandag en donderdag geopend en op de maandagen en woensdagen is de bus garage in bedrijf.

Grt Piet.
Re: Tram Openluchtmuseum
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Hoi Aldert,

Leuk dat je dit met ons deeld, ook ik was benieuwd naar de rechter handel maar dat weet ik ondertussen  :)
Op een gegeven moment draai je met de linker hendel eerst rechts om en als de tram net in beweging is links om, toch lijkt de tram sneller te gaan rijden heb ik iets gemist?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Tram Openluchtmuseum
[off topic]
Een paar jaar gelden hadden we een forumexcursie naar o.a. de Hoogovens en NZH-museum. Het NZH-museum was onze verzamelplaats en deze bus was die middag "onze" bus.
[/off topic]
Re: Tram Openluchtmuseum
Ik kom zeker een keer een bezoek brengen aan dit museum. Overigens ben ik (in 1954) geboren naast de NZH remise in Voorburg. De eerste tram die ik in mijn leven zag en de eerste waar ik mee reisde, was dus een blauwe. Ik bewaar daar zeer dierbare herinneringen aan en kan me zelfs nog de geluiden en die aparte tramgeur in de remise herinneren. De restauratie van de Boedapester bijwagen die nu in het museum in Haarlem staat, heb ik destijds op de voet gevolgd in mijn oude woonplaats Voorburg. Het enorme geweld als er een hele schakel Boedapesters (3 wagen tramtrein met de motorwagen in het midden) bij ons over de Parkweg denderde, heeft onuitwisbare indrukken bij me achtergelaten.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 23 augustus 2013, 22:26:38
Hoi Aldert,

Leuk dat je dit met ons deeld, ook ik was benieuwd naar de rechter handel maar dat weet ik ondertussen  :)
Op een gegeven moment draai je met de linker hendel eerst rechts om en als de tram net in beweging is links om, toch lijkt de tram sneller te gaan rijden heb ik iets gemist?


Mvg,

Peter / degeluidsman.



Nee, je hebt niets gemist. De baan in het Openluchtmuseum ligt nergens vlak. De steilste helling is meer dan 4% en het hoogteverschil is 15 meter terwijl de baan maar 2 km lang is. Soms moet je dus de wagen alleen even aan het rollen krijgen en daarna gelijk weer in een remcontact om gecontroleerd naar beneden te rijden. I.v.m. gladheid van de sporen (de baan ligt bijna overal onder bomen) in het voor- en najaar, rijden we alleen van mei t/m september met een bijwagen en zelfs in die periode hebben we nog wel eens moeite om boven te komen.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: mozzi54 op vrijdag 23 augustus 2013, 22:32:12
Ik kom zeker een keer een bezoek brengen aan dit museum. Overigens ben ik (in 1954) geboren naast de NZH remise in Voorburg. De eerste tram die ik in mijn leven zag en de eerste waar ik mee reisde, was dus een blauwe. Ik bewaar daar zeer dierbare herinneringen aan en kan me zelfs nog de geluiden en die aparte tramgeur in de remise herinneren. De restauratie van de Boedapester bijwagen die nu in het museum in Haarlem staat, heb ik destijds op de voet gevolgd in mijn oude woonplaats Voorburg. Het enorme geweld als er een hele schakel Boedapesters (3 wagen tramtrein met de motorwagen in het midden) bij ons over de Parkweg denderde, heeft onuitwisbare indrukken bij me achtergelaten.

Met vriendelijke groet,

Aldert
En vandaar je "baan" als trambestuurder in het Openluchtmuseum?
Re: Tram Openluchtmuseum
Ja, een beetje wel. Als kind wilde ik altijd al trambestuurder of treinmachinist worden. Bij ons thuis werd dat echter niet gestimuleerd en uiteindelijk ben ik na een technische opleiding (electronica) militair geworden. Na mijn functioneel leeftijdsontslag kreeg ik alsnog de kans om de droom die ik als kind had waar te maken en die kans heb ik met beide handen aangegrepen. De allereerste keer dat ik aan het schakelrad stond (tijdens een les) had ik ook gelijk het gevoel: "dit is echt mijn ding".

Met vriendelijke groet,

Aldert

edit Jurrien: citaat verwijderd.
Re: Tram Openluchtmuseum
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Leuke filmpjes Aldert.
En blijkbaar genoeg aanleiding tot het naar boven halen van een berg jeugd sentiment bij de "ouwe knarren". :P :D
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: Gerard op vrijdag 23 augustus 2013, 22:28:32
[off topic]
Een paar jaar gelden hadden we een forumexcursie naar o.a. de Hoogovens en NZH-museum. Het NZH-museum was onze verzamelplaats en deze bus was die middag "onze" bus.
[/off topic]
Ik ga nog ff off-topic door Gerard,
Ja dat is onze AOT bus, die heeft jaren op Texel onder de NZH vlag gereden.
Die gaat de komende maanden buiten bedrijf en zal compleet gerestaureerd worden, mag wel he na 45 jaar.
En dan is ie komende April weer helemaal inzetbaar.
Dan hadden jullie die dag zeker deze chauffeur?

Dat is nl. 'zijn bus'

Citaat van: mozzi54 op vrijdag 23 augustus 2013, 22:32:12
Ik kom zeker een keer een bezoek brengen aan dit museum.
Moet je zeker doen!
Trouwens dat geldt voor iedereen, het is echt de moeite waard dat museum.

grt Piet.
Re: Tram Openluchtmuseum
Wie we toen als chauffeur hadden weet ik niet meer, maar niet de vaste chauffeur. Er werd ons verteld dat die om medische redenen tijdelijk geen bus mocht rijden.
De vaste chauffeur reed overigens wel mee. (Misschien om te controleren of zijn collega wel netjes met zijn bus reed? :lol:)

De namen van de 2 chauffeurs weet ik niet meer; het is inmiddels al weer een aantal jaren geleden...
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: Gerard op zaterdag 24 augustus 2013, 00:37:33
De vaste chauffeur reed overigens wel mee. (Misschien om te controleren of zijn collega wel netjes met zijn bus reed? :lol:)
Nee dat heeft met veiligheid te maken, net als een treinbegeleider(conducter op een trein)
Dit waren in het verleden ook geen éénmans bussen.
Maar laten we maar weer on-topic gaan, toch?

grt Piet.
Re: Tram Openluchtmuseum
Goed plan.
Re: Tram Openluchtmuseum
LS

Als zoon van een Rotterdamse trambestuurder reed ik regelmatig in de jaren 50 als klein jochie met hem mee op de tram der Rotterdamsche Elektrische Tram. (RET)
Toen ik 6 jaar oud was mocht ik van mijn moeder, mijn vader zijn brood en koffie gaan brengen . Dat was op mijn kleine fietsje van Katendrecht naar het Stieltjes plein op Rdam Zuid. Ik mocht toen ook met mijn vader meerijden van het Stieltjesplein naar Blijdorp Diergaarde in Rotterdam. Dat was een hele rit met zo'n vierasser. Over de Maasbruggen en dwars door het toen nog kale centrum van Rotjeknor.
Ook piepte ik regelmatig van huis weg om naar mijn vader te gaan en op goed geluk wachten tot hij langs met zijn tram en dan maar weer eens aan zijn voorganger vragen hoelaat bestuurder Wijmans langs kwam of welk wagennummer hij had ,want dan hoefde je alleen maar de trams te tellen , deze hadden nm allemaal een volgnummer hahahaha
En dan als hij er dan aankwam, gauw instappen en hem dan verrassen met mijn aanwezigheid .
Mijn vader moest daarom regelmatig aan het eindpunt mijn moeder bellen om te zeggen dat haar Koosie bij hem was .
Wij hadden nog geen telefoon thuis maar dit ging dan via de kruidenier.
Ik mocht als jochie soms weleens aan het "stuurrad" draaien en kon er net overheen kijken. ;)
Ook in de avondritten stond mijn vader op de bok met achter zich een zwaar velours gordijn in verband met de lichtinval van de binnenverlichting van de tram en dat was best spannend.
Ook had je de chefs, lang niet mals ,die soms zich verdekt opstelde om te kijken of je wel bij haltes stopte
Je had een rot chef die heette Oosterboer en toen had een collega van mijn vader aan het eindpunt, in de grond, een suikerbiet neergezet met een bordje en daarop stond  te lezen: 'Voer voor Oosterboer"
Het verhaal verteld verder niet of hij het inderdaad heeft opgegeten.
Het waren het lange diensten van wel 9 uur, welke staand op de bok werden doorgebracht en pas na vele jaren mocht je het zadel gebruiken .  Ook had je gebroken diensten, dat betekende vroeg op, een paar uurtjes rijden en dan weer naar huis en dan in de middag de spitsritten rijden. Ook in de winterdag vroeg op en dan ging mijn vader op het fietsje naar de Remise Kralingen om de vroege tram te laten rijden. Mijn vader was toen ook wel blij dat in 1956 omtrent de gelede trams kwamen in de 200 serie. Beter beschut tegen kou enz .
Hij is in 1980 gepensioneerd en heeft 2 jaar geleden, als 93 jarige oud trambestuurder, nog even op de "bok' gestaan van de vierasser in het Openluchtmuseum. Inmiddels is hij bijna 96 jaar en geniet nog steeds van zijn pensioen.
De rest zijn jeugdherinneringen .

gr Koos Wijmans
Re: Tram Openluchtmuseum
Spoorman
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Mooi verhaal Koos. Ik lees het als geboren en getogen Rotterdammer met genoegen.

Aldert: van de 1050 heb ik nog een foto in m'n jeugdarchiefje waarvan de bron me onbekend is. Hier op de Sluisjesdijk achter de oorspronkelijke motorwagen.


Fotobron: onbekend.

Met groet, Ben.
Re: Tram Openluchtmuseum
Aliebengalie
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Ben....sorry .... ik denk dat je de Kleiweg bedoel.

Die sporen komen me namelijk nog bekend voor (als ouwe RET - buschauffeur) , en liggen er nog steeds.
Daar staan tegenwoordig (al jaren ) alle afgedankte trams te wachten op de volgende eigenaar..... :D

Mvg: Alex
Re: Tram Openluchtmuseum
Spoorman
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Open huis remise Sluisjesdijk Alex. ;)

Met groet, Ben.
Re: Tram Openluchtmuseum
Aliebengalie
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Dan komt de eigenwijze Rotterdammer naar boven Ben..... :D
Ik kan me dat gewoon niet voorstellen.
Maar alles is mogelijk , alleen de info hier over is niet makkelijk te vinden.

Wel dat er een tram remise was op het maastunnelplein (waar men moest 3 hoeken), maar in mijn belevenis heeft op de Sluisjesdijk nooit een tram gereden.

Het eindpunt van de tram was toch immers de Doklaan (bij de Rietdijk) waar een keerlus lag , en je daar over kon stappen op de bus naar Heijplaat en of Pernis.

Hier had men een zichtbaare lamp , waarop de buschauffeur kon zien of er binnen enkele minuten een tram aan zou komen.
Heb hier wat uurtjes doorgebracht als kleine jongen namelijk.
En kan me alleen maar herinneren dat er op de Sluisjesdijk alleen maar bussen in de remise stonden.

Maar uiteraard ik kan me vergissen.

Alleen die plaatjes liggen niet voor het oprapen..... :D

Mvg: Alex
Re: Tram Openluchtmuseum
Alex inderdaad .Het Maastunnelplein was een tramremise en ik ging daar met mijn vader mee naartoe om, zoals dat toen ging, zijn 'loon' op te halen wat nog ouderwets in een zakje werd uitgereikt . Het eindpunt van lijn 2 was officieel gelegen aan de Grondherendijk te Rotterdam.
Verder had je nog Remise Kootsekade(waar nu het materiaal van Trammuseum is opgeslagen) Remise NW Binnenweg , Remise Kralingen en de werkplaats Kleiweg te Rotterdam. De vestiging Sluisjesdijk was uitsluitend bedoeld voor de bussen welke op Zuid reden. De Kleiweg was voor de bussen op de Noordkant

De foto van de tram lijn 15 moet ik even opzoeken. Lijn 15 reed van Rusthoflaan Crooswijk naar de Ruigenplaatbrug . De Ruigenplaatbrug was een kopspoor en de Rusthoflaan werd bereikt door te rijden via de Paradijslaan.
Op de foto van de tram lijn 15 zie je dat deze linksom zijn keerlus had ,wat heel apart is, want meestal van rechts naar linksom tenzij de foto is gespiegeld. Ik kan me niet heugen dat lijn 15 keerlus had aan zijn eindpunt zoals op de foto.

Ps
ik ga wel mee met het idee van Alex dat het de Kleiweg is maar dat was ook het eindpunt van lijn 10.
Wat wel opvalt is de rechte doorlopende sporen rechts naast de bijwagen en de gelede trams van de 200 serie ervoor
Dat lijkt erop dat het een kopspoor was die kennelijk is omgebouwd naar een keerlus . De tramlijnen hebben zo'n grillig verloop gehad in de jaren 60 .Ik ga het uitzoeken wordt vervolgd

Op verzoek NIET vervolgd  :-) en komen we nooit te weten waar die foto is gemaakt  :-( maar de locatie is dus niet het eindpunt van lijn 15 maar een foto van een RET open dag  .Ik denk dat men op de foto het binnenterrein van remise Kleiweg in Rotterdam ziet.

gr koos
Re: Tram Openluchtmuseum
Spoorman
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
De foto is van een open dag en niet het eindpunt van lijn 15. Met Sluisjesdijk wordt bedoeld Waalhaven / Doklaan / Sluisjesdijk, het toenmalige eindpunt van lijn 2 door Sjaarloos.

Verder gaat het me om het materieel van het Openluchtmuseum i.c. de bijwagen 1050. Laten we het daar bij houden omwille van Aldert's aardige topic. Wil je over Rotjeknor kletsen kom dan effe bij me op visite.

Met groet, Ben.
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: B100 op zaterdag 24 augustus 2013, 10:46:33
tenzij de foto is gespiegeld.
Foto is niet gespiegeld... Zie de opschriften en nummers.
Meer over de RET historie ===> klik
Re: Tram Openluchtmuseum
Ik had zelf ook al beredeneerd dat de foto niet op Zuid gemaakt kan zijn. De 1050 heeft al nieuwe RET logo's en aan één zijde gedeelde vensters. Dan zou de foto in de nadagen van de Allan trams gemaakt moeten zijn. De tramnetten op de linker en rechter maasoever waren toen gescheiden. Weliswaar waren er toen wel Allan stellen op Zuid gestationeerd t.b.v. spitsdiensten, maar geen kleine Schindlers (daarvan is nog net de achterkant te zien voor de Allan motorwagen en aan de stand van de pantograaf kun je zien dat het een kleine Schindler (1-15) moet zijn).

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Dag Aldert

Bedankt voor het plaatsen van je verhaal en de filmpjes, roept voor mij als Rotterdammer weer een hoop herrineringen op, geweldig hoe je nu in het klein en groot met je hobby bezig kan zijn.  :thumbup:

Mvg
Koos
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: Spoorman op zaterdag 24 augustus 2013, 11:17:33
De foto is van een open dag en niet het eindpunt van lijn 15. Met Sluisjesdijk wordt bedoeld Waalhaven / Doklaan / Sluisjesdijk, het toenmalige eindpunt van lijn 2 door Sjaarloos.

Verder gaat het me om het materieel van het Openluchtmuseum i.c. de bijwagen 1050. Laten we het daar bij houden omwille van Aldert's aardige topic. Wil je over Rotjeknor kletsen kom dan effe bij me op visite.

Met groet, Ben.

Hoi Ben, heb je zoveel stoelen dan om al die Rotterdammers te ontvangen  :D

gr koos
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Vorig jaar ook een 2-tal keer op bezoek geweest. Fantastisch gezicht die ouwe trams, en wat goed onderhouden.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mag ik nog een paar foto's plaatsen?

Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
En nog een paar?

Groeten,

Jan

Re: Tram Openluchtmuseum
Heel mooi. Bedankt!
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2007

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
De collectie en de baan van het Openluchtmuseum is echt een van de mooiste van het land op tramgebied, met name de oude Arnhemse tram is een ware schoonheid. Ik kom er zeker ooit nog weer eens terug!
Re: Tram Openluchtmuseum
Mooie foto's, ben er jaren gelden ook eens geweest maar zie dat er nu veel meer trams zijn. Moet er dus zeker weer eens heen!

Bedankt voor het plaatsen en groeten,
Marc
Re: Tram Openluchtmuseum
Spoorman
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: mozzi54 op zaterdag 24 augustus 2013, 11:44:30

Ik had zelf ook al beredeneerd dat de foto niet op Zuid gemaakt kan zijn.


Nog even wat verder gezocht en ik heb de bron gevonden.

Bewuste foto is gemaakt op de keerlus eindpunt lijn 2 Grondherenstraat tijdens een open dag. Dat verklaart wellicht waarom de stellen verkeerd om in de lus staan.

De keerlus lag voor de RET remise Doklaan / Sluisjesdijk. Die is er overigens nog. E.e.a. ligt zo ongeveer in de achtertuin van Alex.

Met groet, Ben.
Re: Tram Openluchtmuseum
Aliebengalie
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Vandaar dat ik voor 99,9 procent zeker weet dat die bron niet correct is.
Er lagen destijds maar 2 sporen in de keerlus zover ik me dat kan herinneren.
Mijn familie woonden op nog geen 200 mtr afstand van de keerlus.
Heb er uren als kleine jongen naar staan te kijken , vandaar dat ik me ook het signaal goed kan herinneren.
Maar maakt verder niet uit hoor....noord of zuid , het zijn schitterende plaatjes.
In een van dit soort rijtuigen heb ik ooit nog is kaartjes mogen verkopen.
Prijs 13 cent..... :D

Mvg: Alex
Re: Tram Openluchtmuseum
In de remise van het museum vindt ook het onderhoud en restauratie van het trammaterieel plaats. De afgelopen (bijna) drie jaar is RET 520 volledig gerestaureerd en dit voorjaar afgeleverd alsof hij zo uit de fabriek komt. Petje af voor de mensen van de remise. Hierbij een paar foto's van de eerste ritten in de normale dienst, waarbij ondergetekende de eer had de wagen te mogen besturen. Voor de kenners: niet origineel aan de wagen zijn de koppelingen. In het museum wordt om veiligheidsredenen de voorkeur gegeven aan de zgn. Albert koppeling. Deze zijn afkomstig van slooptrams uit Duitsland.


De RET 520 wachtend op het "zandtrapspoor" voor de remise tot de tweede dienstwagen is gepasseerd om daarna als derde wagen met de dienst aan te vangen.


Nog zonder passagiers onderweg naar beginhalte "Grote Weide".


Stapvoets door de "Brabantse Buurt".

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Aliebengalie
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
We motte daar zeker nog een keertje kijken Aldert , ziet er allemaal erg mooi uit.

Het enigste wat me nog wel opvalt , heb dat nog niet gezien , of ik heb er overheen gekeken , dat er ook motorwagens bij waren met een zitting voor de bestuurder.
Voor lange route's op bv vroeger lijn 5 , kwam dat veel voor.
De bestuurder naam zijn zetel mee naar de andere zijde van het motorwagen , en de conducteur zorgden dat de leuningen van de passagiers banken anders om werd gezet.
Een of andere gebogen pijp met een leren zitting , wat leek op de zitting van een bakfiets met van die grote veren aan de achterzijde...die pijp verdween een heel stuk in de vloer .

Mvg: Alex
Re: Tram Openluchtmuseum
Ja, dat weet ik ook nog van vroeger (mijn grootmoeder woonde niet ver van de Schieweg, het toenmalige (kop-)eindpunt van lijn 5). Dat was zo'n soort fietszadel op een stang. Ik heb me laten vertellen dat dat vroeger alleen gebruikt mocht worden door zeer ervaren bestuurders en dan ook nog alleen op attest van een arts. Bij de tramdienst in het Openluchtmuseum moeten we gewoon staan (behalve in de Düwag 631). Ik heb best wel respect gekregen voor de bestuurders van vroeger, die veel langere diensten dan wij nu hebben staande moesten draaien. Daarnaast is ook het uitremmen met de handrem best zwaar, zeker als je dat dag in dag uit moet doen. Maar ondanks de genoemde ongemakken blijft het voor mij wel het leukste werk dat ik ooit gedaan heb.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Tram Openluchtmuseum
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Tram Openluchtmuseum
Hallo Aldert,

Leuk om eens iets te lezen op ons 3rail forum over de trams in het Openluchtmuseum. Ik kom er nou geregeld zo'n jaar of 20 en het verveeld me nog steeds niet. Ik kan je niet zo voor de geest halen, maar als je mij ziet dan ken je me wel.

Groet, Jasper
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: mozzi54 op zondag 25 augustus 2013, 12:41:11
Ja, dat weet ik ook nog van vroeger (mijn grootmoeder woonde niet ver van de Schieweg, het toenmalige (kop-)eindpunt van lijn 5). Dat was zo'n soort fietszadel op een stang. Ik heb me laten vertellen dat dat vroeger alleen gebruikt mocht worden door zeer ervaren bestuurders en dan ook nog alleen op attest van een arts. Bij de tramdienst in het Openluchtmuseum moeten we gewoon staan (behalve in de Düwag 631). Ik heb best wel respect gekregen voor de bestuurders van vroeger, die veel langere diensten dan wij nu hebben staande moesten draaien. Daarnaast is ook het uitremmen met de handrem best zwaar, zeker als je dat dag in dag uit moet doen. Maar ondanks de genoemde ongemakken blijft het voor mij wel het leukste werk dat ik ooit gedaan heb.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Hoi Aldert

Dat van het 'fiets'zadel klopt tendele.
Inderdaad moest je aardig wat jaren ervaring hebben maar van een doktersattest is mij niet bekend , het was wel zo dat als je het zadel mocht gebruiken je er meer schuin naar voren ophing dan dat je er echt opzat , omdat  je nog wel bij de   pedalen' moest kunnen voor de bel , zandstrooier en de pal voor de handrem .
In die jaren waren er genoeg bestuurders met korte beentjes, dus geheel op het zadel zitten kon dan ook niet .
Maar het gaf enigszins steun aan de rug ed .

Gevoel

Ik herken dat gevoel wat het besturen van een tram teweeg brengt.
Ik heb in de jaren 90 van de vorige eeuw het genoegen mogen smaken te mogen rijden als bestuurder (met rijinstructeur Kees schuin achter mij gezeten) met het tramstel uit 700 serie vanaf de CW Kleiweg via het Oude Noorden naar de remise Kralingen te Rotterdam. Dat was als zoon van een oud trambestuurder een waar feest en heb dit ook nog op video kunnen laten zetten.  Dus kan af en toe heerlijk nagenieten van deze rit.

Tevens mocht ik als bestuurder nog een ritje maken met de metro van Zuid naar de Centrale Werkplaats van de metro in de Alexanderpolder te Rotterdam.
Wat ik toen niet wist, was dat er een verbindingsboog ligt tussen de sporen Zuid naar Oost net voor station Beurs, verder was het wel grappig om al die gezichten te zien van de mensen die op het perron stonden en niet mochten  instappen. Dat gold trouwens ook voor de mensen die bij de tramhaltes stonden te wachten.
Re: Tram Openluchtmuseum
Citaat van: Spoorman op zondag 25 augustus 2013, 07:21:22
Citaat van: mozzi54 op zaterdag 24 augustus 2013, 11:44:30

Ik had zelf ook al beredeneerd dat de foto niet op Zuid gemaakt kan zijn.


Nog even wat verder gezocht en ik heb de bron gevonden.

Bewuste foto is gemaakt op de keerlus eindpunt lijn 2 Grondherenstraat tijdens een open dag. Dat verklaart wellicht waarom de stellen verkeerd om in de lus staan.

De keerlus lag voor de RET remise Doklaan / Sluisjesdijk. Die is er overigens nog. E.e.a. ligt zo ongeveer in de achtertuin van Alex.

Met groet, Ben.

Hoi Ben ik dach  ;) we zouden het niet meer over jouw foto hebben ?
gr koos
Re: Tram Openluchtmuseum
Spoorman
gast

Re: Tram Openluchtmuseum
Ach, het wordt gewaardeerd Koos. :)

Met groet, Ben.
Re: Tram Openluchtmuseum
hoi Ben ,dat is ook niet zo gek met al die Rotterdammers op dit forum.

Je moet bij een Rotterdammer van 2 dingen afblijven (nee niet het voetbal) maar dat is de Rotterdamsche Elektrische Tram en zijn mokkeltje. Kijk maar eens naar de tv serie Toen was geluk heel gewoon  :D
Doe het ook voor jou hoor, Nel ! Of: " Als ik eenmaal groepschef ben,  kunnen ze niet meer om me heen".

gr Koos
Re: Tram Openluchtmuseum
Dat wél natuurlijk...
Re: Tram Openluchtmuseum
Zie het topic nu pas..........

Foto van de RET 1050 is voor 100 procent zeker genomen te Remise Kleiweg.

Gr mat-60