Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq

Gestart door 10103 vrijdag 23 augustus 2013, 13:01:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Afgelopen weekend werd het dieselfestival georganiseerd door de Chemin de Fer du Bocq. Omdat ik zaterdag toch op weg was naar Luxemburg ben ik daar even gaan kijken. Omdat ik al veel te laat vertrokken was, werd het een soort van pitstop: langer dan een kwartiertje kon ik er helaas niet blijven.

Eerst ben ik gaan kijken in Ciney. Daar stond de 5941 met een reizigerstrein klaar voor vertrek in de richting van Spontin:










Omdat er voorlopig verder niets meer te zien zou zijn in Ciney, ben ik ook maar doorgereden naar Spontin. Daar kwam net deze 270 005 binnen, samen met - als ik het goed heb - de 6406 en 6106:
 








Na snel deze plaatjes geschoten te hebben, werd het weer tijd om te gaan. Ondanks het (te) krappe tijdschema, vond ik het toch wel de moeite waard om even langs te gaan. Hopelijk volgend jaar beter!

Groet, Marc
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Je was er vroeger dan dat ik er was, bij mij begon het met regenen en stopte nooit meer :(

Vincent
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Hoi Vincent,

Ik was er op zaterdag rond half drie, toen was het inderdaad nog warm en droog. Heb je nog wel foto's kunnen maken? Plaats ze er anders gerust bij als je wilt.

Groet, Marc
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Citaat van: 10103 op vrijdag 23 augustus 2013, 13:01:08..... Omdat ik al veel te laat vertrokken was, werd het een soort van pitstop: langer dan een kwartiertje kon ik er helaas niet blijven.
......

Een kwartiertje is inderdaad wel heel erg kort, dieselgala duurde dacht ik twee lange dagen.
Jammer dat je de andere fraaie diesels niet meer op de plaat kon zetten..........
Zag elders al fraaie platen voorbij komen,

Gr mat 60
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Hoi Marc,

Ik zal er een paar bij plaatsen, ik ben overigens op zondag gegaan en toen werd het rond 1500 uur slecht weer.

Vincent
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
He Marc, dan moet ik bijna naast je gestaan hebben.
Ik had de trein van 13:05 uit Ciney, maar hij vertrok pas tegen 13:30.

In Spontin:


En een filmpje van wat rangeerbewegingen in Spontin.

Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Ha Ad,

Wat grappig! Maar we zijn ook tegelijkertijd in Spontin geweest. Ik zie me zelf namelijk ineens terug in je filmpje.  :D

Groet, Marc
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Er waren niet alleen diesels:
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Wel jammer van al die dranghekken, terwijl die museumlijn juist één is met vele ongelofelijk mooie fotolocaties, zeker het lijngedeelte na Dorinne-Durnal, met al haar tunnels en viaducten.
Spontin is ook het drukste station aan die lijn, das ook altijd al moeilijk foto's maken...

@- Vincent, heb jij nog wel langs de baan gestaan ?
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
En een klassieker:
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Ik ben op zondag begonnen in Spontin en daarna doorgereden richting Purnode en toen als toetje naar Ciney.
Die dranghekken waren er alleen maar in Spontin.

Vincent
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Citaat van: 10103 op zaterdag 24 augustus 2013, 00:40:13
Wat grappig! Maar we zijn ook tegelijkertijd in Spontin geweest. Ik zie me zelf namelijk ineens terug in je filmpje.  :D
Hoi Marc,

Ik doelde eigenlijk ook op Spontin, want ik had een andere trein vanuit Ciney, namelijk deze hieronder:

De persoon in het midden, net naast de mast, met korte geruite broek en blauw shirt is mijn zwager, die totaal niks met spoorwegen heeft, maar het wel leuk leek om mee te gaan.
Hij stond verbaasd van het hele gebeuren en de belangstelling van vooral fotografen.


Citaat van: staal op zaterdag 24 augustus 2013, 10:51:51
Er waren niet alleen diesels:
Inderdaad en bij aanvang van de terugreis vanuit Purnode, stond de 64 voorop, maar er ging er iets mis met één van de twee diesels die de trein moesten duwen.

Ik kon het niet zo goed overzien, maar volgens mij moest de 64 de trein zelfstandig trekken.
Bij het aanzetten van de lok was goed te horen dat de lok aan aantal keren doorsloeg.
Uiteindelijk kreeg de 64 de trein heel langzaam aan het rollen en waren we vertrokken.
Bij aankomst in Spontin, ben ik snel naar voren gelopen, om een paar foto's van de 64 te maken.
Er stonden wel veel mensen omheen, helaas.
Eerst een foto vanaf de tender gezien.

De dame die bovenop de kolenberg zat, had het blijkbaar erg naar haar zin.
En vanaf de voorzijde (met veel andere geïnteresseerden in beeld):

En nog paar foto's toe.




Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Je kunt inderdaad zien hoe druk het was, gelukkig maar, want zo'n evenement kost natuurlijk handen vol met geld.
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Prachtige foto s Ad.

Tony
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Alleen niemand heeft tot nu toe gezien dat de foto van de luchtpomp (laatste foto) op zijn kop staat  :P
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Als ik de foto's zo zie dan was het zaterdag druk, maar op zondag was er bijna niemand, en de mensen die er waren zaten allemaal in de rijtuigen.
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
Citaat van: staal op zondag 25 augustus 2013, 10:20:27
....... en de mensen die er waren zaten allemaal in de rijtuigen........

- Ja, zo staat de foto goed  ;)

- Denk dat de organiserende club ook liever mensen in de trein ziet zitten, dan fotografen (met auto) langs de baan.

- Zijn er nog foto's van de meest unieke loks van het evenement, de 5001 en de 6406 ? Immers deze komen nooit op de baan.
Re: Dieselfestival Chemin de Fer du Bocq
De 6406 heb ik gemist :(
Maar deze heb ik wel :)