Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rookmodule werkend krijgen

Gestart door Aar woensdag 21 augustus 2013, 20:06:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookmodule werkend krijgen
Lid sinds: 2018

offline
Rookmodule werkend krijgen
Sinds ik zo'n 14 jaar geleden mijn eerste Marklin Digital startset kreeg met daarbij een dieselloc (code 16) en een stoomloc (code 02) kreeg ik daarbij ook een klein zakje met vloeistof voor de rookmodule van de stoomloc. Echter ik vrees dat ik deze niet meer heb, en ik heb de rookmodule al die tijd nog nooit geprobeerd en uitgetest.

Zou deze na enkele jaren stilstand nog werken als ik er vloeistof in zou doen, en hoe kan ik dat het beste doen, en hoe kan ik die vloeistof makkelijk bewaren?
Hij heeft nog nooit gestoomd namelijk. Het lijkt me best eens leuk om deze loc eens te laten fluiten en stomen.
Re: Rookmodule werkend krijgen
Gewoon proberen. Seuthe erin en zien wat er gebeurt.
Geen rook/stoom? Dan unit reinigen en/of contacten controleren/schoonmaken.


Re: Rookmodule werkend krijgen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookmodule werkend krijgen
Hoi Aar.
Precies zoals Wim al aangeeft, gewoon rookvloeistof er in en waarschijnlijk doet ie het dan ook gewoon.
Zelfs hele oude locs die al jááááren stil hebben gestaan, gaan na wat gesputter meestal gewoon weer roken.

Ik heb nog wel een losse ampul liggen, even een PB met adres en het komt eraan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rookmodule werkend krijgen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rookmodule werkend krijgen
Thnx voor je aanbod, ik zal mijn adres even PM'en.
Echter nu is mijn vraag, kan het hele ampulletje met rookvloeistof in de schoorsteen worden gegoten, of hoe gaat dat?
En hoe lang doe je met een gemiddeld klein ampulletje?
Re: Rookmodule werkend krijgen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookmodule werkend krijgen
Dag Aar.
Ampul is goed voor 15-30 keer vullen (afhankelijk grootte generator) en kun je met een speld gaatje in maken, maar het makkelijkste is een injectienaald met stompe punt, b.v. voor het vullen van inktcartridges.

Veel plezier met het "roken"! :P
(De ampul is al onderweg)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rookmodule werkend krijgen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Rookmodule werkend krijgen
Prima, ik zal er eens naar kijken als ik hem binnen heb :)
Thnx...

Gewoon in het rookkanaal spuiten dus?
Re: Rookmodule werkend krijgen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookmodule werkend krijgen
Ja, dat klopt maar wel oppassen voor het rookbuisje in het midden van de rookgenerator.
Daarom is een metalen stompe injectienaald handiger, je kunt dan "netjes" tussen buisje en rookgeneratorwand injecteren, vooral handig wanneer je bij wilt vullen en het buisje nog heet is, het plastic van de ampul zou dan kunnen smelten! 8o :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rookmodule werkend krijgen
Begin met een paar druppeltjes, niet meer. Dat is ruim voldoende om een paar minuten te roken.