Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?  (gelezen 3457 keer)

Jilger

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Gepost op: donderdag 08 augustus 2013, 10:49:55 »

Beste mensen,

Met een aankomende verhuizing ben ik alvast een beetje aan het nadenken over mijn volgende modelbaan. Bij het plannen blijkt het niet te doen om binnen de beschikbare ruimte onder de 4% stijgingspercentage te blijven.
Nu vraag ik mij af of dat een probleem is. Kan iemand mij uit ervaring vertellen wat er wel en wat niet lukt op een 4% helling? Hoeveel (korte) wagons kan een BR 74 (blauwe DELTA-uitvoering uit een startset) op een dergelijke helling trekken? Dit is namelijk de loc die op mijn huidige baan het eerst in de problemen komt op hellingen, maar ik heb geen idee wat daarvan het stijgingspercentage is (baan is gebouwd uit de losse pols, zonder railplanprogramma).
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.
Gelogd

br_86_132

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013, 13:05:55 »

Ik heb geen ervaring met die loc, maar je kunt het wel testen. Maak je een helling van bijv 2m en die laatje je 8cm omhoog gaan.

Succes

Met vriendelijke groet,

Leon

wvniersen

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
    • Zolderbaan Unterstetten
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013, 13:14:40 »

een blauwe 74 uit een startset....
die heeft als ik het goed heb, maar 1 rubber bandje als aandrijving.
je moet het even proberen, maar ik geef je weinig kans.
als de rails maar iets of wat vettig worden staat deze zeker stil op de helling.

maar proberen is een optie.

groet Winno

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013, 13:19:56 »

2 - 3 % is veel realistischer om te hebben.
Heel veel loc's en treinstellen hebben niet voldoende adhesie om 4% te kunnen doen.
Ik heb er zelfs 2 (Artitecs DE1 en DE2) die halen 2.2% niet eens.
Zeker niet als je ook nog eens een helling in een boog hebt.
Voor dat je gaat bouwen zou ik éérst eens een simulatie doen, zoals Leon aangeeft.

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

Jilger

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013, 14:53:38 »

Bedankt voor de reacties.
Het treintje hoeft ook geen wereldsleep te trekken. Het idee is om een stukje lokaalspoor te hebben dat van het lager gelegen grotere station naar een kleine halteplaats rijdt die hoger ligt. 4 kleine wagens is dan voldoende. Er gaan daar zeker geen hele treinstellen omhoog, hooguit een railbus.

Testen gaat momenteel niet, omdat ik al mijn treintjes en rails al heb ingepakt, en pas volgend jaar zomer op zijn vroegst weer uit kan pakken (nieuwbouwhuis).

Ik ben benieuwd of deze aanvullende informatie nog van invloed is op jullie meningen.
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013, 15:52:42 »

Een eenduidig antwoord is niet te geven. Die 4% kan best.

Maar:
- neemt het percentage stijging geleidelijk toe dus beginnen op 2% en wat later naar 4%?
- ligt de helling in een spiraal, boog of in recht spoor?
- spiraal: wat is de boogstraal?
- lopen de wagentjes licht en soepel?
- is er nog sprake van extra slepers voor verlichting?
- wordt er gestopt tijdens de klim omhoog?
- een Delta lok heeft geen cruise control, dat is mede van belang
- enz. :D

Met groet, Ben.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013, 01:09:40 »

Ik heb mijn HAG-loks in de jaren '70 zelfs in boog hellingen van 5% omhoog en 8% omlaag gestuurd.
Alleen de koolborstels sleten iets harder. Met een Lima-lok hoefde ik het niet te proberen. Marklin loks, de ene wel, de andere niet. Die er wel op kwamen?  bijvoorbeeld M*3013, M*3050 (metalen loks, met veel antislipbandjes).

In de jaren '80 pakte ik dat anders aan. Dezelfde ruimte, dezelfde spoorlengte, dezelfde baan.

In plaats van een helling van 4% van 0 naar 8 of 9 cm, begin je halverwege op +4 of + 5 cm, en dan laat je een spoor de ene kant op zakken, en de andere kant op stijgen, é voila: een 2,5% helling is gerealiseerd.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013, 19:30:04 »

Hoi, 10% kan ook het is tenslotte 3-rail, dus de aangrijppunten voor het tandwiel zitten al in de rails.  :D :D
Solly kon het even niet laten.

Groetjes.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013, 20:06:47 »

Hoi, 10% kan ook het is tenslotte 3-rail,
Yep, maar niet in een bocht, en helling af in plaats van helling op.
Het is ook weer geen Bemo!
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jilger

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 21 augustus 2013, 15:35:49 »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Het stukje baan waar ik het over heb stijgt in 1,67 eter lengte (met daarin een halve cirkel) naar bijna 7 cm hoogte. Dat komt neer op 4% stijgingspercentage.
Er hoeven alleen (kleine) stoomlocomotieven te rijden (BR 74, 3087, BR 81, BR 80, 3029, dat idee) die hoogstens 4 korte wagons naar boven moeten trekken (personen- of goederenwagons van zo'n 11 cm per stuk).

Voor de BR 81 (en de 3078) maak ik me geen zorgen. Tractie genoeg. De BR 74 is de 'zwakste schakel' in dit geheel vanwege een relatief laag gewicht en slechts 1 antislipband. De loc hoeft trouwens niet op de helling weg te rijden. Bij vertrek en aankomst zijn vlakke stukken aanwezig.

Misschien dat deze informatie jullie beeld wat verduidelijkt.
Gelogd

PietB

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Forum member sinds 2006
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 21 augustus 2013, 15:43:27 »

Hoi Jilger,
het nadeel van een spiraal is, dat er maar tractie is op één kant van de loc.
Door de starre as zal aan één kant de adhesie volledig verloren gaan.
Als je een rechte helling hebt dan zou 4% geen enkel probleem mogen zijn.
Hoi, 10% kan ook het is tenslotte 3-rail, dus de aangrijppunten voor het tandwiel zitten al in de rails.
Ja jij wilt er een tandrad baan van maken.........jammer gaat niet lukken.
De tanden zijn er te laag voor.
Solly kon het even niet laten.
Dolle bui zeker Wim?  ;)

grt Piet.
Gelogd
Schaal N Intellibox 650 DCC besturing + loconet communicatie + S88detectie

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ik wens u hetgeen u mij wenst...
    • Spoorzicht
Re: Stijgingspercentage van 4%. Goed idee of niet?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 21 augustus 2013, 19:09:15 »

..... De BR 74 is de 'zwakste schakel' in dit geheel vanwege een relatief laag gewicht en slechts 1 antislipband .....

Lichte wagons zullen een positieve rol kunnen spelen. Zelf merk ik wel degelijk verschil tussen de LIMA en andere merken (zeker als ze verzwaard zijn of met een metalen onderstel o.i.d.).

Staat verder natuurlijk los van het verdere algemene rijgedrag (waarin een verzwaarde wagon natuurlijk stabieler rijdt).

Groeten,

Jan
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.037 seconden met 25 queries.