Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?

Gestart door markos vrijdag 27 april 2007, 20:43:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Omdat mijn treinenplaat steeds naar het plafond moet, en mijn electrische lier er al aardig aan moet trekken ben ik op zoek naar de allerlichtste mogelijkheden om realistische bergen te maken, zonder daar alsnog heel veel met gips op te moeten strijken

Ik heb geprobeerd de plaat zo stijf mogelijk te krijgen, en ik denk dat me dat redelijk is gelukt.

Ik heb de spanten alvast gezet, zo is het ook duidelijk hoe hoog/groot het moet worden

Wie heeft nog wat ideeen?

Alles is welkom!



Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Piepschuim is heel licht, maar geeft wel veel rommel.

Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Daar had ik al eens aan gedacht, maar ik ben bang dat het ook heel snel stuk gaat en afbrokkeld?
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Als je dat piepschuim met een dun laagje houtlijm overstrijkt, zal het niet meer afbrokkelen.
mvgr.  Charlie
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Gaas, met daaroverheen papier dat ingesmeerd wordt met verdunde houtlijm is ook een sterke constructie voor bergen.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
En voor dat gaas neem je dan het superlichte aluminium gaas of, weet niet of dit kan, kunststof gaas (horrengaas).
Succes,
AlbertJan.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Kranten over vertikale spanten heen spannen dan in stijfsel  gedoopte repen closeth papier er over heen evt hier nog een heel dun laagje gips over heen kwasten en klaar is kees(2)
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 27 april 2007, 22:13:15
En voor dat gaas neem je dan het superlichte aluminium gaas of, weet niet of dit kan, kunststof gaas (horrengaas).
Succes,
AlbertJan.
Kunststof horrengaas kan wel, als je het ondersteunt met bijvoorbeeld latjes of iets dergelijks. Het gaas zet je dan met punaises, nietjes, krammetjes of spijkertjes vast op dit frame. En dan het papier met de verdunde houtlijm er overheen.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
bovenkant van de tunnel goed luchtdicht maken en vullen met helium
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: Rloop op zaterdag 28 april 2007, 05:48:24
bovenkant van de tunnel goed luchtdicht maken en vullen met helium

Haha :lol:

Jij ben nog/al goed wakker ondanks je posttijd!!

bedankt voor jullie reacties

ik heb ook al eens iets gezien van papiermache. is dat ook wat, of is dat erg zwak omdat niemand hierover gepost heeft?

Over de verdunde houtlijm:
wat voor soort lijm, de normale of supersnelle of de extra krachtige lijm moet ik gebruiken
Wat is een goede verdunning? 1op?

wat voor soort gaas werkt makkelijk?
grof kippegaas, vierkantjes gaas, of van dat hele fijnmazige gaas?
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Marco,

Voordat je ontzettend gaat besparen op je materiaal. Misschien is het eens verstandig om naar de optie van dubbele katrollen te kijken. Deze verminderen de druk op de de lier met de helft per toegepaste katrol.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Je kunt ook over het gaas met flexibele tegellijm ingesmeerde stroken lakens gebruiken....

Met vriendlijke groet,
PJ
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 28 april 2007, 08:57:38
Marco,

Voordat je ontzettend gaat besparen op je materiaal. Misschien is het eens verstandig om naar de optie van dubbele katrollen te kijken. Deze verminderen de druk op de de lier met de helft per toegepaste katrol.

Ik heb idd gisteren al gekeken naar de mogelijkheden.
De lier is dun al met een katrol uitgerust en kan 250kg trekken
Ik zit er over te denken of ik hier nog een dubbele tussen zet, zodat ik op een trekkracht van 500 kg kom.
Ik kan echter ook van de gording naar de plaat een katrol plaatsen aan ieder touw (4 stuks)
Als ik het touw vast maak aan de gording en naar beneden naar de plaat laat gaan en daar via een katrol weer terug naar boven via de nu al bestaande katrollen
zie hier voor mijn systeem

Ik vraag me af of ik op die manier de druk op de touwen (dat is ook niet oneindig..) meer verminder dan op de eerste manier.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Kan je de touwen niet vervangen door kabels of zwaardere touwen ?
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 28 april 2007, 09:51:58
Kan je de touwen niet vervangen door kabels of zwaardere touwen ?

waarom zou ik dat op voorhand doen?
Er is nu nog geen enkele vorm van slijtage te zien (zeker 100-130x op en neer)
Mijn keuze voor touw is heel bewust gedaan:
het is nl uitrekbaar, en dat is wel zo fijn als de plaat tegen het dakbeschot gaat
dat is maar 3mm dik... (moderne bouw :()
Citeer
Ik kan echter ook van de gording naar de plaat een katrol plaatsen aan ieder touw (4 stuks)
Als ik het touw vast maak aan de gording en naar beneden naar de plaat laat gaan en daar via een katrol weer terug naar boven via de nu al bestaande katrollen
Dit is iig al van de baan! om de simpele reden dat dan de het touw 1,60m langer moet zijn, wat weer betekend dat de haak van de lier voorbij een katrol moet en dat loopt nu eenmaal niet zo lekker.....

Terug on-topic weer...
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
CiteerOver de verdunde houtlijm:
wat voor soort lijm, de normale of supersnelle of de extra krachtige lijm moet ik gebruiken
Wat is een goede verdunning? 1op?
Je kunt de normale houtlijm gebruiken. Er komen toch geen grote krachten op te staan.
De verdunning van de houtlijm gaat als volgt: water toevoegen (en uiteraard roeren) tot je een melk-achtige vloeistof krijgt. De verhouding weet ik ook niet, dit zul je zelf even moeten uitvinden. Je kunt de mengverhouding aanpassen door houtlijm of water toe te voegen als het niet helemaal naar wens is.
Je kunt nu het papier in die verdunde houtlijm leggen tot het doorweekt is en dan over het frame leggen.
Een andere methode is: het droge papier over het frame leggen, zonodig inknippen en met een kwast insmeren met de verdunde houtlijm.
Gewoon even uitproberen wat je zelf het handigst / makkelijkst vindt. Hierna goed laten drogen en verder bewerken door schilderen, scenery aanbrengen.
De verdunde houtlijm die eventueel overblijft kun je nog heel lang bewaren als je het in een goed afgesloten pot of fles bewaart. Wel even roeren of schudden voor gebruik.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Markos, schreef:

Citeerik heb ook al eens iets gezien van papiermache. is dat ook wat, of is dat erg zwak omdat niemand hierover gepost heeft?

Misschien komt dat wel om dat dit een al wat oudere werkwijze is.
Toch heeft Papier-mache voor en nadelen.

Het is lichter dan gips, maar dat hangt ook een beetje af van de dikte van het pakket. Aangebracht op horrengaas kun je het heel goed verwerken. Het geeft een enorme kliederzooi, en heeft een lange droogtijd.
Papier mache maak je heel eenvoudig met in kleine stukken gescheurde oude krachten en behangplaksel en water.

Een alternatief bouwmateriaal zou PUR-schuim kunnen zijn.
Ook dit geeft een enorme kliederzooi, maar is niet zo nat als Papier Mache of Gips. Het is licht, dus net zo licht als bijvoorbeeld piepschuim. In de bouwmarkt vindt je spuitbussen van 500 en 750 ml, waaruit je zon 20-25 liter schuim kunt spuiten.
Bij een laagdikte van ca. 2,5 - 4 cm heb je al gauw genoeg voor een flinke baan, en het werkt snel.

Je verwerkt het als volgt:
Op het onderframe bevestig je ca.2,5 onder het gewenste niveau horregaas of dergelijke. Zorg als je aan de slag gaat voor plastic verfhandschoenen,oude kleding en Keukenrol. Spuit een klein oppervlak (ca 0,50 x 0,50 m) met een dunne laag schuim in banen. Leg hierop zo snel mogelijk de losse vellen keukenrol. Zodra het schuim begint te stollen (en uit te zetten) druk je de keukenrol-vellen in het gewenste model. Daarna rustig laten uitharden.
Overtollig materiaal kun je na ca. 24 uur wegsnijden met o.a. een broodmes.
Let wel op je kleren en de vloer. PUR kleeft enorm en laat zich heel moeilijk verwijderen van de vloerbedekking.

John
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Bedankt voor jullie adviezen.

Ik zal eens wat gaan proberen om de uiteindelijke effecten een beetje te kunnen inschatten.

Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen en vorderingen?
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: Gerard op dinsdag 01 mei 2007, 21:48:17
Hou je ons op de hoogte van je ervaringen en vorderingen?

Zeker Gerard!

Ik heb lekker geprutst en eens gekeken wat al wel en niet mogelijk is met PUR....
Helaas is mijn camera gevallen en gedeeltelijk kapot, dus de foto's zijn soms wat minder om dat ze nu gemaakt zijn met mijn telefoontje

Eerst heb ik wat resthout met model opgezocht en zo 2 wanden gemaakt met ca 20 cm uit elkaar.
Daartussen heb ik een krantje "gespannen" als ondergrond.



Helaas las ik toen dat je het wat moet bevochtingen, dus dat verzwakt het papier....

in de winkel zag ik een bus sneldrogend PUR vriendelijk naar me lachen...


Omdat ik een aantal dingen wilde proberen heb ik een plastic zakje gebruikt ipv de keukenpapiertjes van John.
Omdat dit binnen 8 minuten hard wordt, heb ik, net als door John aangegeven, zo snel mogelijk de zak er op gedaan en in "model"gebracht.
Na ca 5 minuten heb ik het deels verwijderd.
Ik vond het er nog niet eens zo slecht uitzien.....
Ik had verwacht meer gaten te zien, maar door het aandrukken van het zakje is het redelijk goed gesloten buitenkant.

Na deze 5minuten is de pur nog zacht genoeg om er bevoorbeeld wat stukken "rots" in te drukken voor de afwisseling

Om het een beetje aan te kleden (heb nog niets in huis) heb ik wat zaagsel gestrooit in de nog natte pur...
Verder nog even een staafje stoepkrijt gepikt van mijn zoontje en wat "water" gemaakt




Het na 10minuten verwijderen van het zakje viel niet meer mee: het zat vast en trok draden en het verband uit het geheel.


Ik ben benieuwd of jullie nog aanwijzingen hebben om de technieken te verbeteren, of te komen tot een beter resultaat.

Verder zou ik graag nog willen weten om de hoeveel centimeter jullie de spanten hebben zitten, en of jullie tussen de spanten ook nog "dragende" delen hebben aangebracht.
Of is het spannen van gaas al voldoende?

Ik ga zo eens kijken hoe het na uitharding is geworden..... :D
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Markos, tot nu toe ziet het er niet slecht uit.
Over PUR-schuim kan ik je geen adviezen geven, ik heb er nooit mee gewerkt.
Voor de rest: veel succes met je bergbouw.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Hallo Markos,

Wat ik van "pur" weet is dat het zich zelf behoorlijk uitzet
en als het geheel uitgehard / droog is kan je het eventueel met een mes"je" is bepaalde vormen snijden, mocht dit nog nodig zijn

ik dacht ( maar weet het niet geheel zeker ) dat "pur" zo'n 20x zijn eigen volume uitzet
maar zoals gezegd durf ik dit niet met 100% zekerheid te zeggen


succes met de bouw van je berg.


mvg Frans
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
ziet  der  netjes uit..
Mss ga ik zelf ook proberen met purt de berg te maken.  ben t nu van plan om met  papier mache te doen..  en als dat droog is van dat modelbauplamuur in kalksteen  van noch der op.

Moet alleen ergens gaas uit halen weet iemand waar je dat kan krijgen dat aluminium gaas met die kleine graatjes ?
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
CiteerMoet alleen ergens gaas uit halen weet iemand waar je dat kan krijgen dat aluminium gaas met die kleine graatjes ?
Bouwmarkten en/of tuincentra lijken me een goede optie.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Ik wil er iets aan toevoegen...
bij Intermodellbau was er een demonstratie over een speciaal produkt dat heel aangenaam is om mee te werken... het zijn fijne lichtbruine korrels gebaseerd op hout en lijm... als je daar water aan toevoegt en eht goed mengt dan heb je een pasta..en die kun je fantastisch goed bewerken....
Het is niet alleen licht maar ook super gemakkelijk om te verwerken..

Je kan dit misschien combineren met het papier mache of purschuim? (maar ik vind het effect met purschuim ook wel tof als ik die foto's bekijk)

Ik weet niet wat het merk van het produkt is..maar het is zeker en vast verkrijgbaar in Houten...


prettig weekend!!
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Zelf gebruik ik gipsverband. Werkt erg goed. Eerst horregaas en daarover heen gipsverband. Het is sterk en ligt.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
aluminium gaas is te krijgen bij sommige aveve`s / boerenbond.
Bij praxis etc hoef je niet te kijken die hebben enkel het kuststof gaas.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Even een update:

Ik heb de gok gewaagd en heb begonnen op mijn baan.
eerst heb ik spanten gezet, en daarna met ijzerdraadde hoogtelijnen uitgezet.
Hiertussen heb ik van beneden naar boven verbindingen gemaakt, ook weer met ijzerdraad.
Hierover heb ik wat "foto"-folders geplakt, die zijn wat steviger dan krantenpapier.
Let op, ik heb het gemaakt van 1 laag!! papier
Bij de overlappingen heb ik die met plakband aan elkaar gedaan.
Vervolgens na goed schudden er pur op gespoten
Het beste is om beneden te beginnen en goed door te spuiten, want dan heb je minder gaten, en is je bus eerder leeg!
Daarna heb ik er een (al klaar liggend en passend) stuk plastic overheen gedaan en de boel aangedrukt (met mijn ene hand in de tunnel tegen het papier als tegendruk)
toen alles goed was aangedrukt heb ik direct het plastic verwijderd in de al klaar staande grote afvalbak, wan je moet goed uitkijken dat je geen troep maakt.
Dat het ook zonder troep kan heb ik bewezen (als ras echte knoeier): ik heb niets gemorst, en er zat niets op mijn "goeie" kleren, die ik vergeten was te verwisselen voor een oud klofje.....

Je moet wel goed in de gaten houden dat het erggg uit zet.
Op een aantal plekken moet/moest ik een stuk wegsnijden.
Dat is geen probleem, want een nieuw laagje is zo weer bijgezet
plastic er overheen, wat in model drukken en bijna klaar...
lijkt het dan weer te groot te worden, dan kunje door wat steviger te duwen als de buitenkant droog is en de binnenkant nog nat de lucht er van tussen duwen. Dan is de buitenkant wel mooi gevormd.








Enkele foto's:

Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Hallo Marco,

Dat zijn mooie duidelijke foto's, je bent goed bezig :) Ik vind de berg echt mooi geworden.

Ik neem overigens aan dat je als dat PUR-spul helemaal uitgehard is, de berg gewoon (met allerlei werktuigen als mesjes en zo) eventueel nog verder kunt bewerken :?: Een beetje zoals een zandsculptuur zegmaar.

Bedoel niet te zeggen dat dit bij jou nog nodig is, vind de vorm zo echt erg mooi. Maar meer om voor anderen (myself) een beeld te krijgen van de bewerkbaarheid van uitgehard PUR.

Anyway...ben benieuwd hoe je de berg gaat aankleden 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Beste allemaal,

wat mijn simpele uitleg toch allemaal teweeg heeft gebracht.

Uitgehard PUR-schuim is heel goed te bewerken met een scherp mes, bijv een afbreekmes of broodmes.
Overigens de oplossing met plastic-zakjes voor de bovenzijde heb ik niet aangegeven. Ik gebruikte hier tweelaags keukenrol voor.
Maar dat mag iedereen zelf weten.

John
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: VT601 op maandag 21 mei 2007, 16:02:08
wat mijn simpele uitleg toch allemaal teweeg heeft gebracht.

Cool when that happens, isn't it :)

CiteerUitgehard PUR-schuim is heel goed te bewerken met een scherp mes, bijv een afbreekmes of broodmes.

Zie net dat je dit hierboven ook al aangegeven had, I'm sorry for missing that. Heb niet dit hele draadje gevolgd :oops: maar zie nu zulke mooie foto's langskomen, they just captured my attention.

Behalve het kliederige aspect van PUR (hou niet van kliederen) lijkt het me een erg handig materiaal.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: ^Rook op maandag 21 mei 2007, 16:12:19

Behalve het kliederige aspect van PUR (hou niet van kliederen) lijkt het me een erg handig materiaal.

omdat je het niet helemaal had gelezen:.....
Ik ben er erg goed in in dat kliederen, maar het werkt echt heel super. als je maar zorgt dat je alles bij de hand hebt!

Terpentine voor het direct volledig vlekvrij verwijderen van pur van gereedschap/ vloer(laminaat of zo)
een grote vuilniszak in een emmer, waar je de troep in kan doen
Stukje plastic op de vloer, waar je de bussen op kan zetten en wat ander "gereedschap"

Ik had ondanks alles geen enkel plekje op mijn kleren/vloer/wand/treinbaan of iets anders!

Hier betaald de voorbereiding zich 6 dubbel terug!!
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Citaat van: markos op zaterdag 28 april 2007, 09:18:24
Citaat van: Buzz_4stroke op zaterdag 28 april 2007, 08:57:38
Marco,

Voordat je ontzettend gaat besparen op je materiaal. Misschien is het eens verstandig om naar de optie van dubbele katrollen te kijken. Deze verminderen de druk op de de lier met de helft per toegepaste katrol.

Ik heb idd gisteren al gekeken naar de mogelijkheden.
De lier is dun al met een katrol uitgerust en kan 250kg trekken
Ik zit er over te denken of ik hier nog een dubbele tussen zet, zodat ik op een trekkracht van 500 kg kom.
zie hier voor mijn systeem


(O)pa heeft een katrolletje gelast.....
En dat is op zijn ouderwets degelijk uitgevoerd :lol: in zijn ouderwetse schuur, van wat gesloopte ouderwetse katrollen.
Wie wat bewaart heeft wat, nou bij (o)pa kijk je je ogen uit hoor, net zo'n museum!
Maar dat komt dan ook regelmatig goed van pas!

Ik denk dat het ding op zich al meer dan een kilo weegt!

Het werkt overigens perfect!
De baan gaat rustig omhoog en "stuitert" wat minder tijdens het omhoog en omlaag komen. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
hey hallo markos,
ik ben begonnen met kippengaas met een vierkante maas en daarover papiermache, echt super, lekker sterk en dun, gewoon boven verwacting, hopelijk heb je hier wat aan  gr. Chris
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Chris,

Ik ben in PUR bezig, in tegenstelling tot papiermache lekker dik....
Daardoor ook heel erg sterk.

Het geeft het geheel wat meer body vind ik.
Soms iets te veel, maar met een mes is het zo weer weg!


Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
@ Chris,

Ik ben ook met pur bezig geweest. Heeft mij eerlijk gezegd niet goed bevallen.
Ik wist toen nog niet hoe ik het moest spuiten, dus zat er een heel gat in het midden waar niet in te snijden valt.
Nu ik wel weet hoe ik het moet snijden, bevalt het mij nog steeds niet goed. Helemaal recht word het nooit. Ik heb hem nu weggesneden.
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
JanPieter,

Als je vanaf onder begint met spuiten en laag voor laag van links naar recht naar boven gaat kun je geen gat krijgen.
Ik haal uit 1 fles ongeveer 50x40-50cm oppervlak met een dikte van ca 4cm.

Wat je NIET moet doen is de fles heel langzaam leegspuiten, of dunne lijnjes trekken.
gewoon stevig doorspuiten en je arm wat sneller van links naar rechts bewegen.... :wink:
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Ik ben ook op het punt aangeland dat er binnenkort bergen gemaakt moeten gaan worden.
Dus met veel interesse heb ik dit draadje gelezen.
Deze onderstaande methode lijkt me erg magisch:
Citaat van: VT601 op maandag 30 april 2007, 14:06:13
Papier mache maak je heel eenvoudig met in kleine stukken gescheurde oude krachten en behangplaksel en water.
:lol: :lol: :lol:

Ik denk dat ik het met kippengaas en papier mache ga doen.

Gr.
René (=Lokkie)
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
hallo
mijn berg is van alles wat: een deel is PUR schuim en een ander deel heb ik weer met gips en vliegengaas bewerkt
tip:als je pur hebt gespoten,probeer meteen strooisel erop te strooien
zodat het na het uitharden goed vast zit
als de pur is uitgehard is het erg lastig om er strooisel op te plakken i.v.m.
bobbels etc.
ook moet je voorkomen dat je het aan je handen krijgt ,handschoenen aan!


tijs
Re: Hoe nu verder mijn berg in LICHT gewicht uit te voeren?
Gelijk strooisel op de nog natte pur, lijkt mij geen optie, immers pur werkt nog behoorlijk na, en ik neem aan dat je  het ook wilt bestrijken met gips en een kleurtje geven.
Althans dat is mijn wijze van werken en dat gaat heel goed.
Immers is het ook goed mogelijk dat er her en der wat weggesneden moet worden, Want nogmaals en ja dat weten al veel mensen, pur werkt 24 uur en korter in een koude ruimte.[img][/im