Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Telex 29532 op functie 1

Gestart door jesperhaverkamp maandag 19 augustus 2013, 20:00:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex 29532 op functie 1
jesperhaverkamp
gast

Telex 29532 op functie 1
In 2009 heb ik startset 29532 met daarin een br 86 aangeschaft. In de databank van het MS staat een 29532. Verlichting en Telex werken prima, maar het symbool is een dieselloc. Verder heeft alles altijd prima gefunctioneerd.
Vandaag heb ik geprobeerd om de info in het MS kloppend te maken (dat diesellocsymbool begon met toch wat te irriteren). Volgens de loclijst van M zijn ook de 29530, 29531 en 29533 een br86 met Telex. Echter, bij geen van deze treinen in het MS werkt de knop bij het Telex symbool. Wat blijkt na het invoeren van een 'gewone loc op adres', de telex in de 29532 wordt geschakeld op F1, terwijl bij alle andere locs de telex wordt geschakeld op F2. Dat is gek, want in mijn trein is een bruin/groene draad gebruikt (F2) voor de Telex. De Telex op F1 is de fabrieksinstelling (heb de decoder gereset door CV 8 naar 8 te zetten). Ik heb vervolgens met het MS geprobeerd d.m.v. function mapping (Cv 36 op 4) de telex te laten werken met de F1 knop op het MS. Dit is niet gelukt. Doe ik dit goed? Ik heb niet zoveel ervaring met die CV waardes (welleens rijrichting in cv 29 aangepast bij een andere loc; dat lukte met het MS wel) Iemand een oplossing? Er bestaan in de loclijst van het MS geen andere locs met een telex op F1, dus ik kan ook geen andere loc kiezen en dan simpelweg de naam en het adres aanpassen.

Heb ook gezocht op dit forum en op internet. Er zijn wel wat anderen die ook problemen hadden met de Telex van de 29532 en het symbool / de functietoets in het MS, maar ik heb nergens een oplossing gevonden.

Re: Telex 29532 op functie 1
jesperhaverkamp
gast

Re: Telex 29532 op functie 1
Misschien heb ik de vraag gewoon te moeilijk gesteld. Kortweg, is het mogelijk om mijn br 86, waarbij de telex op F1 is aangesloten, te laten functioneren via het Marklin mobile station, met de juiste pictogrammen in beeld (dus een stoomloc, geen diesselloc)?
Re: Telex 29532 op functie 1
Dat symbooltje is gewoon onmogelijk te wijzigen dacht ik... Enkel handmatige ingevoerde denk ik dat je kan aanpassen.


groeten Dylan
Re: Telex 29532 op functie 1
jesperhaverkamp
gast

Re: Telex 29532 op functie 1
Dylan, in ieder geval bedankt voor de snelle reactie. Helaas kun je met het mobile station nooit het locsymbooltje aanpassen. Met een handinvoer kun je wel een locsymbool kiezen, maar vervolgens krijg je geen symbooltjes voor de functies te zien (licht, telex, afrem/optrek vertraging uitschakelen). Met een handmatige invoer kun je wel de functies schakelen, maar de symbooltjes ontbreken dus.

In de loklijst van Marklin staan slechts vier treinen die licht en telexkoppeling hebben (veel modellen met telex koppeling hebben ook een rookgeneratoren, sound, etc.). Die modellen met licht en telex zijn de 29530, 29531, 29532 en 29533. De 29530, 29531 en 29533 hebben keurig een stoomlocsymbooltje, de 29532 heeft een diesellocsymbooltje. Helaas wordt met het knopje telexkoppeling van de 29530, 29531 en 29533 F2 geschakeld, terwijl die in mijn loc op F1 zit. Ik heb ergens gelezen dat je door middel van functionmapping de decoder zo kan programmeren dat F1 geschakeld wordt als je op het knopje voor F2 drukt. (ik meen CV 36 op 4). Klopt dit of heb je een andere CV waarde nodig? Kan het mobile station dit eigenlijk wel aanpassen (via opties, wijzig loc, reg)? Of luistert de decoder hier niet naar en heb je per se een central station nodig? Iemand een idee?
Re: Telex 29532 op functie 1
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Telex 29532 op functie 1
Jesper,

Functionmapping is op de hobby decoders, zoals die in de 2953x zitten, niet mogelijk.
Als je dit wilt, moet je Marklin mld decoder, of ESU lokpilot inbouwen.
En heb je heb je ook een CS, ECOS of lokprogrammer nodig om de funtionmapping te programmeren.
Met een MS gaat je dit niet lukken.
Re: Telex 29532 op functie 1
jesperhaverkamp
gast

Re: Telex 29532 op functie 1
Dat is jammer. Ik denk dat ik het dan gewoon bij het diesellocsymbooltje hou. Dan werkt het in ieder geval wel, zij het met een verkeerd symbooltje. Een nieuwe decoder en de spullen om die te programmeren zijn me iets te prijzig.
In ieder geval bedankt voor de reactie!