Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

delta en analoog tegelijk rijden kan dat ?

Gestart door m-re maandag 29 december 2014, 19:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
delta en analoog tegelijk rijden kan dat ?
Hallo allemaal,
Ik heb een analoge baan en 1 delta trein en ik vroeg me af of ik een delta trafo kan aansluiten en dan met een delta trein en een analoge trein kan rijden kunnen jullie me uitleggen of dit kan?

Groeten,

Remco
Re: delta en analoog tegelijk rijden kan dat ?
Je kan met je delta apparaat niet de analoge trein besturen.
Je hebt dus twee keuzes:
1: met allebei de locomotieven analoog rijden met een gewone trafo.
2: de analoge locomotief ombouwen naar delta/digitaal en dan de voordelen van je Delta apparaat gebruiken

Koen
Re: delta en analoog tegelijk rijden kan dat ?
Als je bovenleiding hebt kun je proberen of je de analoge locs op de bovenleiding kunt zetten, en de delta locs via de middenrail.
Ik heb deze truc in het verleden succesvol gebruikt om gelijktijdig met wisselstroom en gelijkstroom te rijden.

Maar, maar, maar...
Het is zeer de vraag óf, en hoe goed dit zal werken, het digitale signaal is wellicht te gevoelig voor storingen van de wisselstroom.
Daarnaast, decoders zijn tegenwoordig erg goed betaalbaar, waardoor het geen probleem hoeft te zijn deze in te bouwen in de analoge locs.

Mocht je het tóch samen willen proberen, maar geen bovenleiding hebben, dan is het wellicht handig om je baan in meerdere secties in te delen, die je elektrisch scheidt.
Als je het dan zo maakt dat je elk van deze secties met een schakelaar kunt laten wisselen tussen de deltavoeding en de analoge voeding dan kun je daar wellicht wat mee.


Er schiet me nog iets anders te binnen, wellicht heb ik je vraag helemaal verkeerd begrepen. Als je met je vraag bedoelt of je Delta-locs ook kunt gebruiken zonder een delta-trafo, dat kan! Je kunt de delta locs zo instellen dat ze zich gedragen als een analoge loc.

Re: delta en analoog tegelijk rijden kan dat ?
Mijn oude baan, op zolder bij mijn ouders, had functionele bovenleiding. Inclusief stopsecties bij de seinen.
Na de overstap op digitaal reden de digitale locs op de railstroom en de analoge e-locs op de bovenleiding.
Dit ging op zich prima, maar dan wel met beide panto's omhoog (als de loc er twee had).
Want met eentje omhoog wilde ze in de lagere snelheden wel eens stil vallen.

Groeten,
Ton.