Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Simons projecten: Seinhuis interieur, zandbunker en ontluchting tankstation

Gestart door Simon BR39 maandag 19 augustus 2013, 14:22:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Simons projecten: verhuizing
Citaat van: Simon v.d. Tang op dinsdag 29 juli 2014, 12:06:46
...
Gelukkig was dat het enige grote kapotte gebouw, dat viel mij mee.
...
Volgens mij is op de voorlaatste foto ook iets niet goed gegaan.
Ik zie een afgebrand huis >:-D

Groeten,
Ton.
Re: Simons projecten: verhuizing
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: verhuizing
Dag heren,

@Hans, bedankt. Dit is nu in ieder geval over, de rest maak ik me niet zo'n zorgen over. De ruimte wordt een gedeelte van de kelder, waar het nu ook al staat.
En inderdaad, als ik nu alles bekijk heb ik toch aardig wat verzameld. Daarom koop ik vrij weinig gebouwen meer, en richt ik me meer op detaillering. 'zei de leek'

@Tony, mn spullen stonden ergens opgeslagen in bananendozen, en ik moet bekennen dat ik op marktplaats sommige foto's heb bekeken O:-D [size=78%], om mezelf er van te verzekeren[/size]
dat ze niet gejat waren  :D :D . Je weet maar nooit, maar ze waren uiteraard in veilige handen. een nieuwe start is inderdaad lekker, ga wat meer ordenen en minder fouten maken (hoop ik)

@Ton, nu je het zegt!  :O  Ben gelijk even een kijkje gaan nemen en sprak met de Spritzenmeister (brandweercommandant) gesproken. Hij vertelde me dat ze vrij snel bij de brand waren,
(mag ook wel als de kazerne er bijna naast staat) en vrij veel konden redden. De bewoners zijn opgevangen bij familie op het platteland, zodat de lokale timmerman het dak kan repareren.

Dan nog een korte update. Ik heb mijn drehkran voorzien van wat opschriften. Als iemand nog iets mist...
Instructies voor handgebaren, pijl voor route brandblusser, waarschuwingsborden voor vallende last en zwevende last en nog waarschuwingsstrepen.
Er zijn weinig richtlijnen hiervoor qua afmetingen voor de borden , dus heb in verband met hoogte categorie 0 en 1 genomen (40 en 60cm).
http://www.schilder-versand.com/Beschilderung





Re: Simons projecten: verhuizing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Simons projecten: verhuizing
Hoi Simon,

Dat je naar weinig gebouwen kijkt is jouw aanpak, en als dat voor jouw werkt, dan is dat prima :thumbup:

Zeker als je ook de gebouwen wat aandacht geeft, in ieder geval de plasticglans die iedereen weleens parten speelt bijwerkt, dan heb je ook nog een eigen draai eraan gegeven ;)

Helemaal niet gek dus, en zelf ben ik nu ook meer geneigd om iets te doen met huizen e.d., gewoon om een persoonlijk tintje eraan te geven.

En tips voor je kraan?

Jazeker, wat dacht je van het overbekende symbool voor een helm (verplicht dragen), of het lastgewicht van de kraan, die staan er meestal op.

Maar ook een keurmerk mag erop zitten, anders mag je er niet eens mee werken :warning:

En die link die je gaf bevat de meeste andere dingen, die ik eigenlijk ook nog mistte  :P

Veel plezier met het verfraaien van je kraan :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Simons projecten: verhuizing
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: verhuizing
Dag Hans,

Dat is precies wat ik doe en bedoel. Zo heb ik dus bijvoorbeeld ook dat broodbakkershuisje van Faller, waar ik de deurtjes van heb opengezet met een flakkerend vuurtje erachter.
Dat doet t m, zeg ik dan  ;)
Bedankt voor je tips, helaas kreeg ik ze niet helemaal leesbaar. Het was of fel wit en leesbaar OF verouderd geel en minder leesbaar.
De helm zit links onderin op de trapleuning.

Die link is zeker handig, meestal heb je zo'n site met die © symbolen  :(

Bedankt. Gr Simon

Re: Simons projecten: lagerhaus
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: lagerhaus
Hoi :)

Iedereen die vroeg met deze hobby is begonnen kent het wel. Startersproblemen. Twee bekende zijn:
- Gebouwen kopen die later helemaal niet in het plaatje passen
- Bouwpakketten in elkaar zetten waarbij voor elke gram plastic ongeveer dubbel zoveel lijm is gebruikt  :o)
Dit laatste is bij mij zeker het geval, toen ik een jaar of 10 geleden mn eerste bouwdozen binnen kreeg
  :arrow:  "Wat ben je toch altijd vreselijk snel klaar met zo'n bouwdoos", was een veelgehoorde reactie van pa en ma. Dat vond ik helemaal niet raar,
en nu helemaal niet: zie de ravage zelf, om je te schamen.

En daarom worden om de zoveel tijd wat gebouwen gerenoveerd. Deze keer het lagerhaus van Faller.
Vandaag het dak los gemaakt, samen met al het plastic voor de ramen.

Nu heb ik op voorhand twee vragen:
Hoe kan je die gele lijmvlekken weghalen? Alleen met witte verf?
Wat is een mooie houtkleur van revell olieverf? Ik heb de officiele houtkleur, maar die vind ik er een beetje vies uitzien. Zelf heb ik de voorkeur aan donkerbruin...

Ik heb voor mezelf grofweg al een indeling. Rechts komt een wand met koelingen. Midden en boven stellingen en links pakketten, grote dozen en een trap naar de fictieve kelder.
Tot binnenkort.

Gr Simon

ps. heeft iemand foto's van zo'n ouderwets lagerhaus. (niet zo'n hele grote dus), en moet daar ook een kantoortje bij?
Re: Simons projecten: lagerhaus
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Simons projecten: lagerhaus
Als ik je een advies mag geven wat de verf betreft, gebruik die van Vallejo.
Super goede verf met een hoog pigment gehalte.
Het is acryl dus makkelijk de kwasten schoon te maken onder de waterkraan.
En ze hebben heel veel, en dan bedoel ik ook, heel veel, geweldige kleuren.
Re: Simons projecten: lagerhaus
Mogelijk dat je wat lijmresten met een mesje eraf kan krijgen. De kans dat je het verder beschadigd is aanwezig. Lekker wegwerken met schilderen kan goed. De binnenkant zou ik wel een goede schilderbeurt geven. Je kan die zelfs nog voorzien van een pleisterlaag. Dan krijg je een beetje volume in de wanden. Heb je de kozijnen ook in een de muur zitten :)

Over de inrichting: Zullen wel meerdere verdiepingen zijn geweest. Dus nog een complete bovenverdieping met spantendak. De verdieping begon te hoogte van de dubbele liggende balken in het vakwerk zo te zien. De verdiepingsvloer zal wel op diverse punten ondersteund zijn met pilaren.

Groet Ronald.
Re: Simons projecten: lagerhaus
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: lagerhaus
@tom, dan ga ik die ook eens proberen.
@ronald, het is eigenlijk meer een soort van ingetrokken :( dus dat wordt inderdaad schilderen.
Die pleisterlaag is wel een idee ja, bedankt.

De ramen zijn een enorme rotklus, die plasticresten die vastgelijmd zaten krijg je bijna niet weg (gesneden, geschuurd of wat dan ook).
Nu heb ik op veel plekken korreltjes en randjes, dus dat wordt niet al te felle verlichting.
Ik heb vrij weinig foto's voor binnen, helaas. De koelingsdeuren heb ik nu wel in Word, alleen die zijn vrij modern. Als iemand weet hoe dat vroeger ging...

Over de verdiepingen: dat was me nog niet opgevallen, Ronald! Dan zouden er 3 zijn geweest  :O . Nu heb ik in iedergeval een richtlijn, dat scheelt. Maar waren dat trappen,
gewoon takels of... Helaas heeft Faller dit model wat ingekort tov de werkelijke versie. Het stuk tussen de 2 schuifdeuren zou 3x zo lang moeten zijn, wat ervoor zorgt
dat er minder lange stellingen in kunnen. Mogelijk laat ik daardoor de koelingwand vervangen en komt die fictief in de kelder.
Dat resulteert in een ruimte van ongeveer 3x 5,5 meter aan stellingen.

Wie me aan meer info kan helpen, alvast bedankt.
Re: Simons projecten: lagerhaus
Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 30 juli 2014, 22:12:54
Over de verdiepingen: dat was me nog niet opgevallen, Ronald! Dan zouden er 3 zijn geweest  :O . Nu heb ik in iedergeval een richtlijn, dat scheelt. Maar waren dat trappen, gewoon takels of...

Hum... drie als je de kelder meetelt wel. Een (steile) trap omhoog te komen voor het personeel en één of twee takels voor de goederen ter plaatse van de deuren. Meestal zoals het gaat in molens. Een luik in de verdiepingsvloer waar een takel door naar beneden kan. Bij de nederlandse pakhuizen zaten er takels aan de buitenzijde. Je hebt dus een beetje vrijheid hoe je het wil inrichten. :)

Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 30 juli 2014, 22:12:54
Helaas heeft Faller dit model wat ingekort tov de werkelijke versie. Het stuk tussen de 2 schuifdeuren zou 3x zo lang moeten zijn, wat ervoor zorgt dat er minder lange stellingen in kunnen.

Ook Faller heeft zich gepermiteerd om gebouwen aan te passen, lees te verkleinen, ten opzichte van het orgineel. De meeste oude gebouwen van Faller zijn niet 1:87 maar 1:100. Stellingen? Meestal werden dit soort pakhuizen gebruikt als goederenopslag zoals biervaten, zakken meel, zakken kolen, enzovoort. Gewoon op de vloer neerzetten. Dus niet echt stellingen zoals we dat nu kennen. Het kan wel maar dan is het ding van binnen gerenoveerd :)

Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 30 juli 2014, 22:12:54
Mogelijk laat ik daardoor de koelingwand vervangen en komt die fictief in de kelder.
Dat resulteert in een ruimte van ongeveer 3x 5,5 meter aan stellingen.

Alles is mogelijk :)
Re: Simons projecten: lagerhaus
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: lagerhaus
Hoihoi,

Hier weer een update van van alles en nog wat :)

Ik had al laten zien dat ik al mijn spullen (excl mn werkbank) heb verplaatst naar de treinenkamer. Nu heb ik afgelopen dinsdag het eerste rondje maar eens gelegd.
(zo zie je maar, dat ovaaltje van M* komt telkens terug, haha) Met MSI totaal geen probleem. Nu zeg ik dat niet zomaar, want met CSII, waar ik een paar maanden terug nog mee heb gereden,
deden 2 loks en de kraan het niet  :-( :-( . Grote paniek. Ik alle adressen geprobeerd en nog veel meer. Wat bleek nu (na 2h prutsen), dat met het updaten van de CSII, in de instellingen
het standaard decoderformaat op 'mfx' is geplaatst, in plaats van de 'auto'. Dit is kennelijk een foutje in de update, om dit niet terug te plaatsen in de originele toestand. Eind goed, al goed,
dus alles rijdt nu.

En dan komen we bij het volgende. Lang geleden heb ik het al laten vallen, maar bij mn beide startset loks (feuerwehr br212 en br86) vertonen iets vreemds:
Bij het rijden in rangeertempo (slakje of direct reageren zeg maar :? ), hikken de beide loks voortdurend. Maar alleen bij de CSII. Iemand een ideetje?

Dan nog een korte update over de portaalkraan. Gisteravond heb ik het touwwerk gedaan. Omdat ik niet wist waar ik de kraan voor ga gebruiken, heb ik gekozen om zowel de haak als de grijper te plaatsen.
Tja, ik wil altijd alles voorbeeldgetrouw, maar dit wil ik gewoon  :P . Zie de foto's. Als laatste foto zien jullie wat boutjes en moertjes, die zijn het begin van de hijsinstallatie, interieur. Maar dat volgt nog.

Groetjes!
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Dag,

Vandaag naar M&B geweest. Daar wat brandweerspullen gekocht:
Opel Rekord, Preiser brandweerwagen (veel mooier dan verwacht), onbeschilderde brandweerlieden en accessoires.

Verder vandaag het ontwerp gemaakt voor een papieren kabeltrommel (of hoe dat dan ook heet), voor in de portaalkraan.

Groet,

Simon
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels

Mooie aankopen, Simon !

En vooral......SOP  (setje onbeschilderde preisers )

:-) Tony
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels

Aangezien je er ingebouwd nog maar weinig van kunt zien, moet dit zeker kunnen Simon.
De essentie van de kabeltrommel heb je goed getroffen.

Vergeet de kraanmachinist niet  :P

Grtz Tony
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Ik zie dit draadje voor het eerst. Vraagje.

Die steengroeve foto, gebruik je die als achtergrond voor je industrie diorama?:
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Hoi,

Citaat van: Tony op zaterdag 09 augustus 2014, 12:33:26
Aangezien je er ingebouwd nog maar weinig van kunt zien, moet dit zeker kunnen Simon.
De essentie van de kabeltrommel heb je goed getroffen.

Om het kort samen te vatten: het systeem werkte bijna... maar nu helemaal niet meer.  :( 
Een microliter lijm op de verkeerde plek, en ik heb alles er weer uit kunnen slopen, helaas.
In ieder geval ga ik (ooit, ben t nu zat met dat ding) iets anders aan pakken, tzt.

@Jan, daar had ik nog niet aan gedacht, maar wie weet.
Op de foto zie je heel goed dat er een stuk groen over de rand hangt, wat ik ook wil gaan nabootsen.
Daarop kan ik dan altijd nog het e.a. aan achtergrond maken. De lange kant wil ik ooit wel gaan voorzien voor een ander gedeelte van de groeve.

Groetjes!
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Ik vroeg dat omdat als het op ruimtebesparing aan komt, en daar zitten we allemaal mee, bij elk ontwerp, achtergronden heel vaak leiden tot het vinden van de beste oplossing.
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
dat klopt zeker!
het is voor mij alleen nog zoeken naar de goede overgang, tussen realiteit en achtergrond, zeg maar.
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Hoi,

ondertussen begonnen met de ruwbouw van het interieur van mn lagerhaus.
zie de foto's. Niet zichtbaar maar wel aanwezig is het begin van de kelder.
Dit wordt een gedeelte onder het lagerhaus waarin een aantal vaten e.d. worden opgeslagen, maar de muren komen zo
dat dit totaal maar 30cm2 wordt, dus het is alleen voor het zicht ;)

Ik ben nog steeds in dubio hoe ik de verdiepingsvloer ga plaatsen...
Er moet ruimte zijn om naar boven en beneden te takelen en het moet wel gedeeltelijk historisch kloppen.
Een aantal mogelijkheden zijn aangegeven. Rood is een luik/deuren. Grijs is het wandelpad. Rechts de verschillende vloeren die links in te passen zijn.
Iemand een idee?
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Hoi,

Het is E geworden, over 3 zijden een verdieping. De laatste zijde geeft dan ruimte voor een lier tot aan de zoldering.
Ondertussen weer de nodige lucifers versneden... Het heeft wel overeenkomsten met de toren van Pizza  >:-D >:-D
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: korte update, aankopen en kabeltrommels
Hoi allemaal,

Ik ben r weer :) Heb het enorm druk, dus er gebeurd weinig tot niets.
Wel deze week nog wat bevolking gekocht  >:-D >:-D kijk zelf maar:
t zijn er 321 (reizigers, loc/stationpersoneel, beroepen, goederenloodspersoneel, boerderijfiguren)

Het seinhuis is in de bekende stijl van de schmalspurbahnhofen, wat past bij mijn station Gera-Liebschwitz
Het moet wel geweatherd worden, want de kleurstellingen van Auhagen zijn anders dan die van Faller.

Edit: foto is verdwenen.
Re: Simons projecten: bevolking
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: bevolking
Hoi,

2 nieuwtjes en n vraagje:
1: ik heb wat tijd gevonden om verder te gaan met mn dio, zie de foto's. Vandaag heb ik handmatig wat spanten verzaagd,
              de plannen zijn ietsje gewijzigd. Verder was de op 1 na achterste spant ook niet gezaagd, die zit r dus ook tussen.
2: mijn forumnaam is veranderd, dus don't worry, ik ben r nog steeds, alleen zonder achternaam en met toevoeging van mn lievelingsloc BR39.

vraag: ik heb een van mn gespoten wagonnetjes een tijdje terug verknalt, dus nu moet het spuitwerk eraf. Momenteel ligt i dus compleet in de terpetine, werkt dat ook?
                 (tot nu toe geen resultaat namelijk).

Hieronder nog n fotootje.

Grtjz Simon

Re: Simons projecten: bevolking
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Dank je Ben!
Heb gelijk maar de auto gepakt, en MrMuscle gehaald, anders beland dit klusje weer op het nooit-meer-zin-om-op-te-pakken-lijstje  :P
Nu dobbert t goedje ergens in warm water, binnen een paar dagen weten we meer.
Als dat goed gaat, zijn deze week alle 3 de toekomstige hilfzug wagons gespoten. Glas erin, wat schilderwerk en dan is de opbouw klaar.

Alleen zijn de wagons te hoog qua koppeling, ik weet nog niet wat ik daaraan ga doen. Iemand nog foto's van vroegere 'brandweer' of hulptreinen?
Heb er wel een paar, maar dat s niets bijzonders. In totaal komen er dan 2 passagiers- en een goederenwagon bij.

Groet,

Simon
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi,

Vandaag mn station dusdanig toonbaar gemaakt dat ik er niets meer aan hoef te doen, totdat het op mn baan staat.
Ik zet de regenpijpen e.d. nog niet op, dat vind ik te kwetsbaar. Weer wat doorgestreept op mn lijstje.
Verder nog n opmerking n.a.v. mijn vorige posts: als je wagons wilt reinigen in MrMuscle, leg dan inderdaad het zakje in warm water.
De tweede keer had ik dat niet gedaan, en dan verdampt het hele goedje.  :D Daar hebben we niks aan.

Simon




Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi,

Vanmiddag een eind opgeschoten met de eerste brandweerwagen voor de kazerne.
Helaas lukt het niet om gewoon een foto te maken van de wagen, zoals ik m zie, op de foto zie je ofwel
lelijke foutjes of het geheel is te wazig  :-(
Foto's zijn echt ongenadig wat dat betreft...
Verder ben ik nog op zoek naar een manier om fatsoenlijk kleine dingen te schilderen zoals knopen en iets uitstekende randjes.
Met een penseel loopt t altijd uit. Heb al van alles geprobeerd. Eigenlijk zou je gewoon n stift moeten hebben.

Simon


Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Simons projecten
Ik kom dit draadje voor het eerst tegen. Ziet er goed uit Simon.
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simons projecten
Dag Simon.

Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 28 november 2014, 15:45:24
... Verder ben ik nog op zoek naar een manier om fatsoenlijk kleine dingen te schilderen zoals knopen en iets uitstekende randjes.
Met een penseel loopt t altijd uit. Heb al van alles geprobeerd. Eigenlijk zou je gewoon n stift moeten hebben.

Met het puntje van een cocktailprikker kun je prima verf aanbrengen op details met reliëf, zoals knopen en uitstekende randjes. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi Erik,

Dan ga ik dat maar eens proberen  :?
Het resultaat komt vanzelf wel een keertje langs hier.

Gr Simon
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Zoals jullie al (veel  :D ) langer weten, ben ik nog steeds 'baanloos'. Thuiswonend, student en beperkte ruimtes dwingen me toch enigzins om te denken in
modules. Daarbij ben ik ook geïnspireerd door 'Vierheim' van een van onze BNLS buren. Dit is het concept voor het station.
Hoofdpunten: enkelsporig, 2 sporen voor 4 wagons + loc, 1 spoor voor 3 wagons + loc en een inhaalspoor. (van achteren naar voren besproken.) Daarbij
ligt een kleine locloods met tankinstallatie e.d. voor een daar te stationeren loc. Het station is Gera-Liebschwitz (zie vorige posts).

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar dubbelspoor (omdat ik dat gewoon prachtig vind), maar met modules is dat eigenlijk geen doen :(
Verder heb ik nog niet echt andere modules in mijn hoofd, maar wel grofweg een indeling. (komt nog n depot, goederenoverslag, dorp (halfreliëf) en zagerij).

Uiteraard zijn het allemaal plannen, maar deze wilde ik eventjes delen.

Simon
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Simons projecten
Hallo Simon

Voor een baanloze student met beperkte ruimte (en tijd waarschijnlijk)

is dit een hele leuke "start" module.

Sucsez verder.
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2013

offline
Re: Simons projecten
Dat ziet er toch al wel veelbelovend uit.
Succes!
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

offline
Re: Simons projecten
Dat is een mooi landelijk stationnetje :thumbup:
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi,

Vandaag de rails voor de module neergelegd, zag er naar mijn idee wel goed uit.
Nog steeds vind ik het jammer dat een dubbel paradespoor bijna niet haalbaar is, maar wie weet hoe dit r ooit uit komt te zien.

Een vraagje, was het in Duitsland net zo gebruikelijk om een spoordijk te gebruiken als in NL? Want ik heb eigenlijk geen idee hoe de sporen daar lopen over vlak terrein  :?

Gr Simon

Doorkijkje over het spoor 2:


overzicht, met rechts het nog te bouwen seinhuis van Auhagen
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Simons projecten
Hoi Simon,

Spoordijken heb je wel in Duitsland zei het erg zeldzaam, als je het grondgebied ziet en waar het toegepast wordt.

Hier in Nederland zie je ze veel meer dan daar, en ik denk ook dat dit deels komt door het natuurlijke en onnatuurlijke hoogte verschil wat je soms nog niet eens opvalt.

Soms moet je echt in de trein zitten om het te kunnen zien, of met de (snel)weg die er onderdoor of overheen gaat.
Pas dan kan je soms wat zien, maar een echte dijk vind je op de weg naar Rügen, dat eiland wordt met een dijk verbonden met het vaste land van Duitsland.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi,

Vandaag mn nieuwe sleep binnengekregen, de F-trein Merkur:
Voorbeeld: Interlokale trein (F-trein) "Merkur" van de Deutsche Bundesbahn (DB). 2 zitrijtuigen AB4üe-36/52, inzetbaar voor de 1ste of 2de klasse en 1 restauratierijtuig WR4ü(e)-35. (van www.marklin.nl)
Overgenomen van lokkie (René), vriendelijk bedankt!

Verder de ruwbouw van mn dio afgemaakt.
Fijn weekend!





Re: Simons projecten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons projecten

Ruwbouw en Merkur zien er allebei toppie uit, Simon  :thumbup:

Ben nog eens aan't snuffen geweest, spoordijken vind je in Duitsland ook op veel plaatsen hoor,
alleen in verhouding niet zo vaak dan in Nederland.

Grtz Tony
Re: Simons projecten
Simon,

Mooie aanwinst.

Gr.
Piwie.
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Simons projecten
Hoi Simon,

Mooie set van mijn forumvriend hoor, en ik ken hem al langer dan vandaag, en hij ging er zuinig mee om :thumbup:

Geniet van de set hoor, dat zou Lokkie ook niet anders willen ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Bedankt voor de reacties!  :thumbup:
Over de spoordijk, dan wordt t waarschijnlijk gewoon spoor met bedding, op hoogte van het maaiveld,
zover ik weet is dat dan standaard. Ik geloof dat er een correcte tekening staat in 'Praktisch handboek voor modeltreinen'.
Re: Simons projecten
Lokkie
gast

Re: Simons projecten
Hoi Simon,

Heel veel plezier met de Merkur set, maar dat gaat zo te zien wel lukken. :)

Gr.
René
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi,

Vandaag een vitrine op de kop getikt. Vond t wel een mazzeltje, nieuw zijn ze tientallen tot honderden euro's,
dus ik ben blij dat ik in ieder geval wat heb voorlopig. Die paar locjes die erin gaan is toch niet de wereld  :D

Verder is mn dio klaar wbt gaas, nu verder met de verlichting, vooruitgang komt met de jaren...

Edit: foto verdwenen.
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons projecten

Das een hardstikke mooie vitrine Simon !

Zo eentje is niet voor voorlopig hoor  :P

Grtz Tony
Re: Simons projecten
Simon

Mooie vitrinekast daar zullen je treinspullen mooi tot hun recht komen.
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi,

Het is al weer even geleden, maar ondertussen toch weer het eea gedaan:
- Alles helemaal opgeruimd. Van de verhuizing stond alles nog in dozen enzo, en heb nu nogal wat in van die sorteerdoosjes gedaan of in de bakken van de chinees ;)
      (voordeel van n doorzichtig deksel!)
- 4 brandweerwagens en 2 aanhangers van preiser besteld voor de kazerne, het duurt al even, maar dat kon kloppen volgens de winkel.
- vitrine 'ingericht' hij is nu 'vol'  >:-D , met een enkele loc, maar van mij kan alles er ruimschoots in, haha, dat is iig geen excuus om geen nieuwe locs te kopen...
- verder gegaan met de brandweertrein:]
- het CS2 en toebehoren van de grond gehaald, staat nu veilig, doch tijdelijk, op een geannexeerd pc-tafeltje  O:-D

Een enkeling weet misschien wel dat ik een br212 van de feuerwehr heb. Menig criticus heeft al op de loc afgegeven (en ikzelf ook wel eens) dat i totaal onrealistisch is.
Eerlijk gezegd wilde ik mn allereerste (digitale) locje toch een echte bestemming geven. Na lang zoeken kon ik toch het eea vinden om de loc te rechtvaardigen. Op bosrijke trajecten werd een loc ingezet met daarachter een lageboordwagon met daarop een spuitlans + waterpomp en daarachter weer een wagon met löschwasser. Die heb ik geprobeerd na te bouwe, zie hieronder). :)
Zodoende heeft de feuerwehr loc gewoon bestaansrecht. Op de achtergrond staat nog een 3-tal wagons te wachten voor verdere uitbreiding van de trein, maar dat komt in een andere update.

Foto's spreken voor zich:




Edit: tussenliggende foto verdwenen.



Nog een vraag:
met wat voor lijm kan je metaal(zowel gespoten als ongespoten) verbinden met kunststof?

Re: Simons projecten
nobody
gast

Re: Simons projecten
Cyanoacrylaatlijm.
Zie (o.a.) ===> klik
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Dank je!

Nog een foto van het voorbeeld, zoals het er na het schilderen uit moet komen te zien:

Re: Simons projecten
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Simons projecten
Hallo Simon,
Kijk dat zijn nu eens leuke dingen.
Veel sucsez met dit Feuerwehr projekt.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Hoi,

Vanmiddag eens begonnen in een opwelling aan het gipsen van mn dio. Nou, daar heb ik wel van geleerd...
Vragen:
- wat voor gips gebruiken jullie? Ik had kraut (oid) gekocht bij de bouwmarkt, maar dan speciaal voor modelbouw  :arrow:  veel te dun, aangedikt, en toen werd t binnen enkele minuut hard, ofwel
..... waardeloos. Ik zoek iets wat ik er dik op kan smeren (of in lagen), terwijl dat minstens een half uur bewerkbaar blijft...
- ik gebruik alu gaas, doen jullie dat eerst dun voorsmeren? bij mij komt t anders met dezelfde vaart aan de andere kant er doorheen  :D

De beelden van t beginnetje:

Re: Simons projecten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons projecten

Hoi Simon !

Dat is een soort snelgips, dat je gebruikt hebt. Leuk om mallen te gieten, maar niet om nog goed te bewerken.
Ik heb het ook maar één keer gebruikt  :-). Roodband werkt heel wat beter. Maak niet meer dan een boterbakje aan bij kleine klusjes. Je kunt het dan gaandeweg nog 1 á 2 keer nat sproeien (in je bakje) om het werkbaar te houden.
Er komt een moment dat het in een keer hard wordt. Dan die rest weg en een nieuwe portie maken.

Ik heb laatst een verf-voegenwit-water mengsel gebruikt, meteen kleur en lang verwerkbaar. Ook later makkelijk te bewerken.

Succes met de volgende poging, grtz Tony
Re: Simons projecten
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten
Haha, dan klopt mijn ervaring dus  :D
dat betekend maandag naar de bouwmarkt voor roodband  :thumbup:
Bewaar ik dit voor toekomstige (binnen nu en 2 decennia) mallen haha