Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Simons projecten: Seinhuis interieur, zandbunker en ontluchting tankstation

Gestart door Simon BR39 maandag 19 augustus 2013, 14:22:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Simons projecten: koud buiten, koud binnen...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Simons projecten: koud buiten, koud binnen...

Leuk gedaan, Simon  :thumbup:

Komen er ook nog wat verkleumde preisers bij ?

Grtz Tony
Re: Simons projecten: koud buiten, koud binnen...
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Simons projecten: koud buiten, koud binnen...
Eenvoudige maar doeltreffende manier om een dioramaatje om toveren in een winterlandschapje.
En een stuk mooier als de Intratuin dorpjes.  :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem

Re: Simons projecten: koud buiten, koud binnen...
Mooi plaatje Simon.

Gr.
Piwie
Re: Simons projecten: koud buiten, koud binnen...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: koud buiten, koud binnen...
Hoewel het nog ruim twee-en-een-halve maand winter is, sluit ik project voorlopig af. Preisers komen nog, maar die zijn momenteel vrij schaars hier, dus ik ga wat afdankertjes opsnorren.

Verder met een ander klusje. Het idee van de wagonbodem van papier is al langs gekomen, verwisselbare ladingen kennen we ook. Dit gecombineerd tot een wagon met een lading spoorbielzen.
Ik had een berg lima-rails zonder spoorstaven, waar je dus niets mee kunt. Ik dacht er hier een paar van te pakken en even op te stapelen. Uit eindelijk ben ik 128 bielzen verder en is dit het resultaat.
Of het geheel waarheidsgetrouw is weet ik niet, maar het ziet er logisch uit (kon het niet bewijzen noch weerleggen). Een miepert die let op de aanwezige bouten/klemmen. Met de gehele lading kan er ongeveer voor 100 meter aan spoor worden gelegd, gewicht hangt rond de 10 ton, dat mag dus wel dacht ik zo.

NB. de reden waarom ik niet zo veel aan de baanbouw-updates doe is dat de perrons erg veel tijd vereisen. Er moeten nog flink wat houtjes gelijmd worden en geschilderd, dus voorlopig niets daarover.

Vraag: hoeveel kuub ballast zou er per 100 meter doorheen gaan? Als ik 200 meter spoorstaaf in de bouwtrein stop, en ik weet de ballast, dan heb ik een wat natuurgetrouwe combinatie voor klein onderhoud....?
Antwoord: 30 kuub.
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
-Simon:
Mooie wagonlading,  :thumbup: weegt de wagon nu niet wat zwaar?
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
Nee Jorg, een twee-asser kan al 9320kg hebben, dus deze 4-asser kan het goed hebben met zo'n 21 ton. Met een gerust hart kan hij worden ingezet  ;)

Edit: ondertussen wat gegevens gevonden. BAM geeft aan dat er c.a. 300 ton aan ballast wordt verwerkt per kilometer. Verder geeft de Theo Pouw Groep aan dat het soortgelijk gewicht 1600kg/m3 is. Zodoende heb ik voor 100 meter spoor c.a. 30 kuub nodig. 1 Talbot wagon heeft plek voor 12,5 kuub of 21 ton. Dat betekend dat er 2 moeten rijden. Voor het afvoeren van de oude ballast zijn er eveneens 3 hoge boordwagons (twee-assers) nodig, om de liggende 30 ton aan ballast te kunnen wegvoeren, gezien het max gewicht van c.a. 9,5 ton per wagon.

Kortom, nog 1 Talbot wagon kopen en dan kan ik de bouwcombinatie maken: 3 hogeboord voor oud ballast, 1 lageboord met bielzen, 1 spoorkraan, 1 rongen met Fuchs, 2 draaiwagons met spoortstaven en 2 Talbots...
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
 :thumbup:
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
Simon,

Leuk projectje die bielzen op de wagon staat erg leuk. :)
Zal als de Talbot wagon gekocht is een mooi gezicht zijn je bouwcombinatie van 10 wagons. :thumbup:
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons projecten: lading dwarsliggers
Hi Simon,

Een leuk projectje.

groet
Harald
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Hoi,

We zijn weer ruim een kwartaal verder en ondertussen is het volgende project voorlopig klaar... in zoverre dat ik niet verder kan op korte termijn dan.
Wat betreft voorgaande reacties, met terugwerkende kracht alsnog bedankt vanaf mijn kant.

Goed, wat mag dat dan zijn? Tja, misschien willen jullie alleen maar de eerste 2 foto's zien... Dus daar laat ik het t komende uur misschien maar bij...
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Citaat van: Simon BR39 op donderdag 13 april 2017, 20:25:58
Goed, wat mag dat dan zijn?

Voorlopig hou ik het op de constatering: "het is stuk".  :D
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Deel 1:
@Frank, dat is inderdaad voorlopig  ;)
Hieronder de eerste 5 foto's. Hierop zie je de staat van het voertuig zoals aangekocht. Ik laat maar achterwege wat ik er van vind.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Deel 2:
De sloop. Demontage kan je het nauwelijks noemen.
Helaas een 2tal punten waarop ik echt schade heb. 1 spatbord zat vastgelijmd en aan de achterzijde van de cabine brak een stuk chassis los bij het verwijderen van het reservewiel.
Vervolgens een rotklusje, het glas moest eruit, want daar zat een grote lijmvlek op.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Dag Simon.

Ombouw? :roll: Lijkt meer op een restauratie-project :confused:
Maar, ik ben zeer benieuwd wat er van geworden is ....

Groeten,

Erik.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Deel 3:
@Erik, tja, wat is ombouw, wat is restauratie. Een verduidelijking dan: het is een ombouw in de zin van dat de uiteindelijke inzet van het voertuig volledig anders is.

Op de foto's het verwijderen van het glas. Dan de cabine in 'nette staat'. Er zaten heel veel gietresten aan de binnenkant van de kozijnen.
Laatste foto is het onderstel wat deels is opgeknapt. Zo zijn spatborden geschilderd net als de velg.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
 8o Ik heb zo'n modelletje ook eens omgebouwd, en toen de cabine intact gelaten. :P :D
Ik voorzag dit toen al, das van vroeguh, toen de lijm nog lijm was. :o)
Nou ja, je zal er vast wel wat moois van maken, suc6 met de ombouw.

Dirk-Jan
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Zit te verzinnen, maar volgens mij heb ook ooit van dit soort bouwpakketjes gehad....
Toch eens zoeken.

En het schreeuwt: "PLASTIC" :D
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Deel 4:
@Dirk-Jan, haha exact! Dat oordeel laat ik na deel 5 aan jou over, maar zelf ben ik in het geheel niet ontevreden.


Deze foto's geven weg wat het gaat worden. Kleine easter-egg ingebouwd (en dat in n winterdienstfahrzeug :D ). Schuiver van scratch, uit een colaflesje.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Deel 5:
@Frank, die plastic look wordt hier ook steeds minder. Zelf vind ik dat ik nog te zuinig ben geweest met de matte lak, volgend voertuig komt dat zeker terug.

Dit is het eindresultaat. Een handjevol details komen nog in de verre toekomst, maar aangezien ik nog geen beslissing/kennis heb voor het inbouwen van accu's e.d. komt dat nog.
Een grille heb ik niet helaas, net als een afgebroken spatbord. Reservewiel, bestickering en wat details op de strooier... ach, dit is voorlopig zat.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Simon,

Het eindresultaat mag er zijn hoor leuk gedaan dit ombouwproject. :thumbup: :thumbup:
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Mooi resultaat Simon!
Die zag ik dus typisch even niet aankomen ;)
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Wat een metamorfose Simon.

De auto is klaar voor de winter, hij mag dus nog even in de garage geparkeerd worden eerst van de zomer genieten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Mooi gedaan Simon :thumbup: Jammer van die grill!
Bij zulke voertuigen moet ik altijd aan dat blondje
denken: "Chauffeur, u verliest uw lading!"   :D

Groeten,

Erik.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Citaat van: Simon BR39 op donderdag 13 april 2017, 21:31:41
Dirk-Jan, haha exact! Dat oordeel laat ik na deel 5 aan jou over, maar zelf ben ik in het geheel niet ontevreden.
Nou,  B) helemaal top :thumbup:, daar hoef je inderdaad niet ontevreden over te zijn.
Je hebt er een erg mooi modelletje bij, petje af.
En die gril en de rest kom je vast nog wel een ergens tegen, je ziet dit type Mercedes nog regelmatig op beurzen liggen.

Dirk-Jan
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Sow, jij bent lekker bezig geweest  :thumbup:
Accu erin las ik, wil je hem ook laten rondrijden?
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Hoi Simon

Dat heb je lekker gedaan, ziet er allemaal top uit.  :)
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Mooi resultaat Simon.  :thumbup:
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Hi Simon,

Hartstikke leuk gedaan.

groet
Harald
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Heren,

Vriendelijk bedankt! Daar doen we het ook een klein beetje voor natuurlijk  ;)
Wat betreft de grille: ik hoop op n beurs ooit nog n bak met allemaal reserveonderdelen te scoren ja. Als ik n voertuig koop om te slopen, zie ik toch altijd weer mogelijkheden om m te behouden en dat schiet niet op natuurlijk.
Wat betreft de accu: ik heb overwogen om te direct in een car system te stappen, maar de kosten per voertuig lopen al snel op tot ?100,- excl. infrastructuur. Mijn keus is dan ook om de voertuigen grotendeels demontabel te houden mocht het in de toekomst alsnog aan bod komen. Dat houdt niet in dat ik geen verlichting wil, alleen gezien mijn eis dat alles flexibel moet kunnen worden ingezet, zou dat uitkomen op tientallen gaatjes in de bodemplaat  >:-D . Vandaar dat ik een systeempje met accu, schakelaar en stekker wil maken, zodat ik de voertuigen overal kan neerzetten. Onder de baan dan een plaat met diverse oplaadpunten.

Op dit moment zit er niets meer in de pijplijn, dus voorlopig geen grote ombouw meer. Restauraties nog n stuk of 10-15, maar ook dat ligt stil. Eerst maar weer wat aandacht naar de baan / gebouwen etc.
Re: Simons projecten: ombouw kibri cementwagen naar....
Simon

Als oud strooiwagen chauffeur zie ik me zo wegrijden met jou model  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Zo, eigenlijk is het nieuws van niks. Maar dat bestaat niet, dus noem ik t maar n mininieuwtje. Wel met een achtergrond...
Ik ben in aanraking met de hobby gekomen via een lima-baantje van uit de tijd van mijn vader. Dat spul is de hele familie doorgereisd en weer bij ons beland.
Klein baantje mee opgebouwd, werd niks. Overgestapt op M*. Maar goed, herinneringen bleven.

Ondertussen kent iedereen het fenomeen van bezoekende neefjes en broetjes (ik generaliseer even dat dames er niet veel interesse in hebben) , die met alle plezier een handje willen helpen.
Afgezien van een enkele baan waar je zonder problemen een spoor kan vrijgeven en wat rond gaat, is dat meestal geen succes.

Nadat ik ook nog bij de Zweed een stel gratis mdf platen tegenkwam in de afvalcontainer, was t idee snel gemaakt. Wat oude locs opgesnord, rails erbij. Dus eerste testrondje is een feit.
Komt nu eea aan reviseren aan. Dan n bak met autootjes en huisjes die ik niet meer gebruik maar niet wil weggooien om de desbetreffende personen wat bouwplezier te geven.

Het eindresultaat komt nog wel keer, voorlopig eerst even electronica fixen e.d.

Oh ja, en Alex bedankt voor t compliment!


Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Dag Simon.

Leuk dat je jouw jeugdherinneringen ophaalt en wilt delen met ons,  :thumbup:
maar bij het volgende filmpje even vooraf besluiten of het horizontaal of verticaal gefilmd wordt  :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Beste Simon,

Mijn trouwste fans zijn mijn buurjongetjes, een tweeling van nu bijna 7, ik heb het hele proces meegemaakt, van "kijken met de handen op de rug" naar "is die trein er nou al weer".

Nu zijn ze zover dat ik twee Raptors (master-slave) aansluit, het dubbelspoor vrij maak, twee treinen er op zet die net zo goed achteruit/voorruit rijden en gaan met die banaan, inmiddels hebben ze ontdekt dat ze naast elkaar kunnen rijden en dat ze ook kunnen remmen en stoppen.

Dat laatste moet nog verder ontwikkelen via: hé jongens dat stoplicht staat op rood, dus stoppen, naar: de ene wordt treindienstleider en de andere machinist, dan zet ik eerst een simpel station in een"seinhuis" en uiteindelijk het hoofdstation, maar dan zijn we wel een paar jaar verder.

Ik heb ook nog een partij oud Märklin spul liggen, maar ik heb de ruimte niet en de buurvrouw "is er niet zo weg van".

Groet, Anne W
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Hi jongens,

Als Simon, Anne en die buurjongens er maar lol in hebben.

groet
Harald
Re: Simons projecten: mininieuwtje
das toch fijn . Die snuitjes als ze zich amuseren en de oh en de ah's als ze iets voor elkaar krijgen .  :thumbup: :thumbup:
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Hoihoi,
Dat is ook wat, ik krijg de befaamde melding: "...er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst..." Hoog tijd dus. Ik heb wat dingetje aan te stippen, maar vanwege de tijdsspanne zal het niet helemaal op volgorde zijn. Ik begin even in juni. In dit draadje vermeld ik een treurige gebeurtenis. Het interieur van de loods heb ik naar de gallemiezen geholpen. Ondertussen al lang te boven, maar dat heeft wat voeten in de aarde gehad om te renoveren. Alles wat juist op maat, dus ik heb gekozen om de gebroken verbindingen te lijmen. Opnieuw inmeten zag ik niet zitten.


Oude situatie:



De huidige situatie staat onder afbeelding 1. Vervolgens ben ik begonnen met het bouwen van een goederenperron. Aan 1 zijde zal deze smal zijn en tussen 2 sporen in liggen, voor o.a. verladen van post en stückgut. Aan de andere zijde breder met een oprit en een schuifdeur (waar nu dat gapende gat zit in de wand. Vervolgens een basiskleurtje gegeven en de bovenranden van de betonelementen aan de zijkant geplakt en tenslotte ongeveer 3 meter aan 15mm houtjes gezaagd en gelijmd voor de verticale stutten. Wat n karwei om de 1,2 cm...  8o
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Vervolgens het hele zaakie gewhitebrusht. Nog nooit eerder gedaan, maar het is echt noodzakelijk om je kwast heel goed droog te maken en het werkt voornamelijk op kleine oppervlakken. De bovenkant van de perrons moet ik nog iets mee, dat was niet naar het zin. Verder een stootblok van tante M gesloopt, vervangen door 2 balsahoutjes, bruin geverfd en papieren sh0 erop geplakt. Ook een eerste lantaarnpaal gemaakt. Bouwpakket van Auhagen. Massieve plastic buis en kap. Kap uitgeboord met steeds grotere boren, doorgeboord voor de draden en vervolgens de plastic buis vervangen door een holle messingvariant die tenminste niet kromtrekt  :D . Dan smd gesoldeerd, draden door de kap en vastlijmen. Aan de onderzijde normale draden gesoldeerd en t zaakie  ook vastgelijmd. Uiteraard valt t op de foto's allemaal beetje tegen, maar het stopbord en het licht vallen in t echie reuze mee.
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
En vrolijk verder naar t volgende deel: de weegbrug. Voorbeeld is de weegbrug op het eiland Tiengemeten, vlak bij mijn vroegere woonplaats.

© Wikipedia.


Ala, het huisje komt uit n ander pakket, maar dat deert niet. De gele streep kan pas als er ooooit asfalt komt en de lantaarnpaal komt vast wel, heb er nu ervaring mee.
Eerst op stevig karton alles uitgetekend, dan met plastic profiel de 'metalen' randen geplakt en vervolgens opgevuld met houten latjes. Het interieur is van scratch. Twee snelheidsborden en 2 stukjes spoorstaaf ter belemmering van het foutief oprijden en het idee is klaar.
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: mininieuwtje
Dan n lampie er nog in en voorlopig vind ik t prima zo.
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Simpel maar doeltreffend, Simon.
Je moet er maar op komen! Leuke weegbrug voor op je baan.  :thumbup:
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Simon

Dat heb je heel erg mooi gedaan, het lijkt net op het grote voorbeeld.  :P
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Dag Simon.

Da's zeer fraai geworden :thumbup:
Door een duidelijk voorbeeld geïnspireerd, is dit zeker
erg goed gelukt en weer een mooie aanwinst!

Groeten,

Erik.
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Hi Simon,

Leuk gedaan.

groet
Harald
Re: Simons projecten: voortgang rond de weegbrug en de goederenloods
Erg handig gedaan allemaal Simon :arrow: :thumbup: :thumbup:
bedankt voor het uitgebreidde delen.
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Hoi,

Afgelopen week hier en daar n uurtje kunnen slijten aan de baan. Oa. een schuifdeur gemaakt voor dat gapende gat in de loods, dus die is eigenlijk zo goed als af.
Enige tegenvaller is, is dat de aansluitdraden niet 100% goed contact maken, terwijl de loods al vastgelijmd staat op het perron. Geen idee hoe, want het is getest. Stel dat het tzt niet blijft werken, dan zal ik de grondplaat moeten uitfrezen, want de loods loshalen zou een ramp zijn. Verder gisteren de leds in mn brandweerkazerne opgeblazen, ik was vergeten dat daar níet een voorschakelweerstand in zat  :D
Mooi argument om dat ding (weer) op te knappen.

Verder de stoute schoenen aangetrokken en een grasmaster gebouwd. Al vaak besproken, maar toch een korte samenvatting: koop een metalen zeefje en een elektrische vliegenmepper. Schroef de laatstgenoemde open, 'demonteer' het gaas en houdt de twee draadjes over. Plak met veel lijm (ik ga in zoiets geen tijd stoppen om t netjes te maken, als het maar functioneel is) de zeef erin. Soldeer 1 draad aan de zeef. Boor een gaatje voor de andere draad, verleng deze en soldeer er een krokodillenbekje aan. Schroef m dicht en klaar is Simon.

Ik heb r best wel wat vragen nog over, die komen straks. Eerst gewoon zelf wat geprobeerd. Wat mij opviel: gebruik veel lijm en verdun het goed, als je te weinig gebruikt is de lijm niet overal positief geladen (of andersom). Ga per plek te werk, als je twee stukken onafhankelijk van elkaar gaat begrassen, lijm dan maar een van beiden, want anders is het andere vlak niet geladen... Schilder de ondergrond niet te donker, want ik moet nu best dicht begrassen (hoewel ik het te ver vind gaan om groen te gebruiken, want aan de randen ziet dat r raar uit). De stofzuiger met panty werkt echt perfect! Ook voor grind en fijn zand. Als je dat niet doet ben je zo door je zakje gras heen...

Hieronder de foto's van het eerste probeersel. 2mm gras van Noch, weidegroen...
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Als vervolg op gisteren nog een aantal vragen:
- klopt mijn bevinding dat je inderdaad gewoon een dikke laag moet smeren? Ondergrond dan eigenlijk onzichtbaar...
- hoe fixeren jullie het eind/tussenresultaat? Met blanke lak, spuitlijm? En wat voor merk/soort?
- hoe brengen jullie later een tweede laag aan? Ik heb nu een stuk gedaan waar het eigenlijk te dun is, maar volsmeren met lijm gaat nu niet meer...
- Er staan op internet diverse tips over het toevoegen van een drupje afwasmiddel. Gaat dat dan over 1 op 10 druppels lijm of... en helpt dat echt?
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Dag Simon,

Om te beginnen de beste wensen voor 2018.
Hoop dat het per ongeluk slopen van mooie bouwsels dit jaar voor je achterwege blijft.
Verder mijn complimenten voor je weegbrug.
Ziet er fraai uit.

Helaas kan ik je niet helpen met het begrassen.
Ben nog niet zover; ik heb wel de losse onderdelen voor de begrasser liggen. 8o
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
hoi,

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 02 januari 2018, 10:56:13
- klopt mijn bevinding dat j/e inderdaad gewoon een dikke laag moet smeren? Ondergrond dan eigenlijk onzichtbaar...

Nee, gewoon op de plekken die je wil de lijm aanbrengen.

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 02 januari 2018, 10:56:13
- hoe fixeren jullie het eind/tussenresultaat? Met blanke lak, spuitlijm? En wat voor merk/soort?

Niet. Nergens voor nodig.

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 02 januari 2018, 10:56:13
- hoe brengen jullie later een tweede laag aan? Ik heb nu een stuk gedaan waar het eigenlijk te dun is, maar volsmeren met lijm gaat nu niet meer...

Gewoon lijmen en dan een tweede laag vezels van bijvoorbeeld een andere lengte.

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 02 januari 2018, 10:56:13
- Er staan op internet diverse tips over het toevoegen van een drupje afwasmiddel. Gaat dat dan over 1 op 10 druppels lijm of... en helpt dat echt?

Klopt, vermindert de oppervlaktespanning van het water als je de lijm verdund.

Groet Ronald.
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd
Citaat van: ronaldk op dinsdag 02 januari 2018, 17:13:12

Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 02 januari 2018, 10:56:13
- Er staan op internet diverse tips over het toevoegen van een drupje afwasmiddel. Gaat dat dan over 1 op 10 druppels lijm of... en helpt dat echt?

Klopt, vermindert de oppervlaktespanning van het water als je de lijm verdund.


Maar niet van toepassing bij het verlijmen van grasvezels, je wilt juist niet dat de lijm weg vloeit. ;)

Simon: je gaat tegen de beperkingen aanlopen van zo'n theezeefje, veel van je vezels liggen plat verlijmd.

Gr, Ben.
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Simons projecten: eerste gras gelegd, aantal vragen
Simon,

Op  KLIK: www.nproject.org staat hoe je een sterkere variant kunt maken. Niet geheel zonder risico.
Even flink doorscrollen naar beneden.
Daar wordt ook een  KLIK: stofzuigervariant uitgelegd.