Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed

Gestart door Guus zondag 18 augustus 2013, 15:58:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Ik vind kloppende nummering niet echt heel belangrijk bij dit project. Belangrijker vind ik het dat de sluitlichten goed lukken, maar kunnen jullie iets meer vertellen over de samenstelling van die nummers? Er zijn dus geen 083  1 t/m 10 ?

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Guus, dit artikel in Wikipedia met rekenvoorbeeld verduidelijkt het wel denk ik.
KLIK En dan kijken bij [ Duitsland locomotief ]

Gr.  Charlie
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Ik heb het moeilijkste meteen maar even gedaan, hebben we dat maar vast gehad. Vandaag alle gaten geboord en voorzien van lichtgeleiders zoals ook bij nummer 1 gedaan. Hier een foto van het resultaat:

Guus
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Het wordt weer fraai, Guus.
Er zijn nummers in de handel om jouw 151 om te nummeren.

Ik zal eens kijken waar ik de info heb liggen.
Ik heb ze wel liggen voor periode V.

Gr. Marcel
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Hi

Ziet er mooi uit. Waar heb je de lichtgeleiders van gemaakt/gekocht, welke maat?.

groet
Harald
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Hoi Harald,

Het zijn draden waar je schilderijen mee ophangt middels zo'n railsysteem. Ik snij daar korte stukjes van af en voorzie ze aan de zichtkant van een dikke druppel kristal klear. Als je in het begin van het topic kijkt zie je daar foto's van.

Groet,

Guus
Ombouw BR 151 eindelijk af
Lid sinds: 2011

offline
Ombouw BR 151 eindelijk af
Eindelijk tijd gevonden om weer met de baan bezig te gaan deze week. Een klusje dat nog af moest was de dubbeltractie BR 151. Ondertussen is het volgende gedaan:

- motor uit de dummy verwijderd + alle tandwielen
- nem schachten tussen de locs voorzien van koperen strips
- starre stroomvoerende koppeling geplaatst. De voorste loc voorziet de achterste van stroom
- dummy loc voorzien van een decoder
- alle verlichting aangesloten

klaar...

De tractie is dus rondom (8 keer dus) voorzien van functionele sluitlichten.
Alle verlichtingsparen zijn afzonderlijk te schakelen door middel van in totaal twee decoders.

Ik denk dat dit de eerste BR 151 dubbeltractie is met functionele sluitverlichting, zelfs de nieuwe groene van M heeft dan niet  :D

Ik zit er nog aan te denken om ook de tweede loc te voorzien van sound zodat je twee motoren hoort. In een ander topic las ik echter dat dit zonder motor niet goed werkt.
En ja, ze hebben beide dezelfde nummers... komt nog wel een keertje. Als je maar hard genoeg rijdt zie je er niks van :)

Voor de foto's hebben beide locs brandende sluitverlichting, normaal gezien alleen bij de achterste loc uiteraard.
Ok, dan nu naar de foto's...

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Netjes.   :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Mooi, een goeie weatherbeurt zou hun ook goed doen!

CiteerVoor de foto's hebben beide locs brandende sluitverlichting, normaal gezien alleen bij de achterste loc uiteraard.

Wat is dan de reden van de inbouw van verlichting in beide locs?

En qua geluid. Kun je in de dummy geen 2e speaker zetten, die je ook op de decoder van de gemotoriseerde loc zet?

Roy
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Hoi Roy,

Inbouw verlichting in beide locs is totaal overbodig, maar wel leuk om te doen ..
Een tweede speaker kan natuurlijk ook, maar ik zou het mooi vinden om twee verschillende geluiden te horen, net als in het echt.

Guus
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Kun je er geen minime vertraging tussen zetten ofzo. Of iets wat het geluid iets veranderd? Geen idee hoe dat werkt hoor.

Roy
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Hoi Guus,
Erg leuk gedaan die dubbeltractie van die BR 151.
Een mooie aanwinst voor de baan.
Veel plezier ermee.
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Mooi gedaan Guus  :thumbup: :thumbup:

Jij hebt iets wat niemand anders heeft  :)

Ik denk dat het toch mogelijk moet zijn om een geluids decoder in de dummy loc te zetten zonder dat er een motor aan hangt.
anders zou je de motor ook aan kunnen sluiten zonder dat hij de tandwielen aandrijft.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Dank allen. Het plaatsen van een tweede sounddecoder is een beetje over the top voor een dergelijke loc vind ik. Je bent toch weer zo'n ? 80,- verder en dat is voor deze locs de moeite niet waard.
Misschien een tweede speaker plaatsen, maar dat gaat wel weer ten koste van de eenvoud van de onderlinge koppeling, eerst maar eens even flink wat kilometers laten maken :)

Guus
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Even dit topic onder het stof vandaan gehaald en afgeblazen.
Ik zou graag een filmpje willen zien hoe dit nu rijdt. Is dat mogelijk?
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Idd een filmpje zou leuk zijn maar waarom heb je niet de keuze gemaakt om 2 werkende loks in tractie te zetten met een telex aan een kant zodat je ook kunt rangeren met de loks.
Re: Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Hey

Echt tof die ombouw .
Heb weer wat bijgeleerd vandaag.

Groeten
Nmbs