Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed

Gestart door Guus zondag 18 augustus 2013, 15:58:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw BR 151, dubbeltractie gereed
Ik ben weer met een klein projectje bezig, een oceaanblauwe Br 151. Oorsponkelijk Delta, na de ombouw 5-sterrenmotor, motorlagers,  MSD decoder, relaisgeschakelde stroomvoerende koppeling en sluitverlichting. Dat laatste is voor mij de grootste uitdaging, dus daar eerst mee begonnen.

Er zijn al verschillende topics over, en hier staat een mooi voorbeeld.

Het boren is inmiddels gelukt, zowel de gaten aan de voorzijde als de (grotere) gaten aan de bovenzijde die ze 'snijden', zie foto
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Wat ik wil proberen is om kleine staafjes kunststof te knippen uit van dat dikke 'visdraad' dat je gebruikt om schilderijen op te hangen, en deze aan de achterzijde te verlijmen met smd ledjes (ledje staat verkeerd om, ik weet het  :D):
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Ik wil ze verlijmen met Christal clear, en als ze eenmaal goed zitten de gaten vanaf de bovenzijde 'volstorten' met Christal clear.
Momenteel heb ik een kant van de loc gedaan, de lijm is aan het drogen.

Wordt vervolgd...

hier de positie van een ledje:
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hoi Guus,

Een lichtgeleider is een soort prisma.
Als je het geboord kanaal vol giet, dan werken de zijwanden van je z.g. lichtgeleider niet meer goed als een prisma.
Hierdoor wordt het licht verstrooid. De eigenschappen van de prisma komen ook tot stand door een zodanig gladde afwerkiing van je lichtgeleiders, dat het licht gevangen blijft, en weerkaatst ipv uittreed.
Je kan wel een stukje lichtgeleidermateriaal in de modelbouwwinkel kopen, Dit staf-materiaal is er in verschillende diameters.
Hiervan kan je zelf kleine stukjes maken:

Mal maken:
Boor in een stukje messing staf-materiaal een gaatje met dezelfde diameter als je gat van de sluitseinen.
(netjes boren, want een gladde binnenzijde van het geboorde gat is gewenst)
Verwijder voorzichtig de bramen met een fijne vijl oid.
Je kan één zijde van het gat ietsje verzinken ter verbetering van de geleiding.
Dit plaatje leg je op een gladde ondergrond. (glas, oid)
Druk een stukje lidchtgeleider-staf, met een iets kleinere diameter, (na het eerste stukje te verwarmen, zodat het iets plastisch wordt) snel in het gat. Als het goed is wordt het stukje staf-materiaal opgestuikt tot de diameter van het geboorde gat.
Trek het er weer uit, en snijdt het stukje voorzichtig op de gewenste lengte.
Stop deze terug in de mal, en druk met de achterkant van de heet gemaakte boor (welke voor het gat werd gebruikt) op het snij-vlak. Nu is ook je snijvlak goed glad, en druk daarna de ontstane lichtgeleider uit de mal met het boortje.

Lichtgeleider in lok-frame plaatsen; led erachter en klaar is Guus.  :D

Succes.

Gr. Marcel
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hoi Marcel,

Dank voor je tips.
Wat ik heb gedaan is de lichtgeleiders gesneden uit het omschreven materiaal, deze geplaatst en vanaf de bovenzijde de smd led direct op de lichtgeleider gelijmd met Christal Clear. Boorgat 1 is dus gevuld met de geleider. Boorgat 2 vul ik zodat de led geen kant meer op kan en dus ook niet meer losraakt van de geleider. Omdat het sluitseinen betreft (rood) hoeft het in dit geval niet zo glashelder, een beetje difuus is wel mooi bij rood vind ik. Zodra het spul droog is maak ik een foto,

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hoi Guus,

Kun je vertellen hoe je de gaatjes zo netjes hebt uitgeboord?
Gebruik je een kolomboor machine?
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hoi Ad,

Ik heb lang nagedacht over de aanschaf van een kolomboormachine, maar heb het uiteindelijk heel voorzichtig met de hand gedaan. Eerst een begin gemaakt met een klein boortje en daarna verder met de gewone diameter. Als je heel voorzichtig te werk gaat lukt het best..

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Ik deed het ook met de hand.
Dat gaat het beste, en je kan nog corrigeren.

Gr. Mars
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Stapje verder, hier de smd-leds en de lichtgeleiders vóór de inbouw
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hier de hele zaak ingebouwd:
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
En nu komt het: twee drupjes chrystal clear op de lichtgeleiders:
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Met dit als resultaat:
Binnenkort foto's met brandende leds,

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
 :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Citaat van: Guus op zondag 18 augustus 2013, 23:50:35
Ik heb lang nagedacht over de aanschaf van een kolomboormachine, maar heb het uiteindelijk heel voorzichtig met de hand gedaan. Eerst een begin gemaakt met een klein boortje en daarna verder met de gewone diameter. Als je heel voorzichtig te werk gaat lukt het best..
Dan moet mijn 151 er ook maar eens aan geloven.
Boor je met de hand of met een boormachine, bijv een Dremel?
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Met een handboormachine. Je werkstuk goed vastzetten en zorgen dat je al borend / sturend een goed begin krijgt,

Guus
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Kunnen wij al "oh" en "ah" roepen over brandende leds?

vr.gr.
Jurrien
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Tja mensen, ik dacht laat ik ze inderdaad even snel aansluiten en wat foto's maken. Ik heb even een oud decodertje gepakt, want de sounddecoder die er in gaat komen is nog in bestelling. Dus even snel aangesloten en hup op de baan. Te snel dus achteraf, want we waren even de voorschakelweerstanden vergeten  :-( :-(

Lang verhaal kort: alle vier de smd leds naar de kltn. Dus de bovenste gaten weer opengepulkt (Christal clear wordt gelukkig niet hard), nieuwe leds gesoldeerd en weer opnieuw in de loc gelijmd, daar ging de zondag.

We sluiten positief af, met foto's van de nieuw gemonteerde leds:
Ze lijken op de eerste foto wel oranje, maar in het echt is het mooi diep rood..

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
 :thumbup: Heb ik ook al eens gehad met die weerstanden....


groeten Dylan
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Om het even helemaal af te maken ook nog wat foto's van de motor voorzien van kogellagers:
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Guus, jammer van de led's, zo zie je maar dat haastige spoed zelden goed is.
Wat dient dat zwarte foam bij de motor voor?
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hoi Ad,

Ik heb de indruk dat dat het geluid wat dempt. De grote boosdoener bij deze motoren is het plastic ankerschild, als je die dempt scheelt het veel, ook bij kogellagers.

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Stukje doorgelezen ..... man wat een werk.
Het begon al bij het boren.....zeer kunstig precies in het midden......
Ben vaste klant bij Hans Anders , maar zo netjes neh.....gaat me niet meer lukken.
Echt  :thumbup: zag het er uit.
En tja pech met de weerstanden.......ik denk dat je niet de enigste bent die dat is overkomen.
En ik spreek uit ervaring...... :D
Verder ziet het er uiteraard zeer netjes uit.
Dankje voor de mooie passende plaatjes.

Mvg: Alex
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Als ik dit zo zie, wordt het tijd om ook weer verder te gaan met de sluitlichten...

Gr. Mars
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Zit je kogellager dan rondom in t schuim?
Is trouwens voor het eerst dat ik zie dat iemand dit toepast.
Als het dempen echt helpt ga ik hier wel eens mee experimenteren. Echt stil zijn die motoren namelijk nooit.  :D

Robin
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
nee nee, kogellager zit gewoon waar je hem verwacht, geboord in het motorhuis (metaal) en in het ankerschild (plastic). Bij het motorhuis zit een klein randje secondelijm om het lager te fixeren, ik denk dat je dat bedoelt.

Als je het plastic ankerschild met je hand dempt scheelt dit de helft, dus hier zit de oplossing. Isolerend materiaal direct op het plastic ankerschild aanbrengen scheelt veel, zeker als je de koolborstels en de veertjes helemaal afdekt,

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hi Guus,

Mooi gedaan met die "ingeboorde" SMD LED's met lichtgeleider.

groet
Harald
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Heb het toch maar iets eenvoudiger destijds laten doen.
2 leds onder elkaar net boven de lichtgelieder.
Geeft een schitterend effect.

Maar uiteraard is dit gewoon een kunstwerk wat hij heeft gedaan....echt klasse. :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Nou Alex,
na zo'n compliment moet ik gewoon nog wat foto's plaatsen. Eerst even de binnenzijde van de loc zoals deze op dit moment is. Aux 1 en 2 gebruikt voor de sluitverlichting, dus ik heb 3 en 4 nog over. Wat je ziet is een MSD full sound decoder.
Ik denk dat ik een telex ga plaatsen in plaats van een schakelbare stroomvoerende koppeling omdat dit een goederenloc wordt.
De laatste foto laat een klein stukje van mijn andere hobby zien :)
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Als laatste even wat sfeerfoto's van de loc op de baan:
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hallo Guus, net de ombouw van je loc gelezen complimenten.
De sluitverlichting ziet er schitterend uit.

Leuk dat jij ook iets met geluid hebt  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Heel mooi gedaan, en die sfeerfoto's zijn prachtig!  :thumbup:

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Citaat van: Guus op donderdag 19 september 2013, 21:46:06De laatste foto laat een klein stukje van mijn andere hobby zien :)
Ik scrollde van beneden naar boven, dus zag eerst die foto en schrok al: heb je dat nodig om een loc in te kunnen regelen?  :P

Ziet er goed uit! Lang geleden had ik ook zo'n loc rondtuffen op mijn baantje.
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Hi

Leuke sfeer foto's.
Eigenlijk vind ik dat mengpaneel veel interessanter. Vroeger techneut geweest bij diverse DJ-shows.

groet
Harald
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
Dank allen voor de complimenten,

@degeluidsman, de hobby is wel behoorlijk naar de achtergrond geraakt. Ik ooit ben begonnen als DJ en drummer, en later is daaruit een hobby studio ontstaan. Deze heeft nu een slapend bestaan en moet steeds meer ruimte prijsgeven aan de treinen. Ik wil er nog geen afstand van doen, misschien ooit nog eens wat opnemen..

@Haradigi, is inmiddels wel behoorlijk verouderd hoor, en analoog :( Wel altijd veel met Cubase gedaan..

Voor wat betreft de loc; het volgende is het inbouwen van de nieuwe M-Telex koppeling met nem schacht, ik heb deze al eerder voor mijn Sik gebruikt en deze werkt best goed als je veel M-koppelingen gebruikt.

Binnenkort foto's
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
het inpakken van het plastic schild is een mogelijkheid, maar daarmee los je het probleem niet op. Het schild zelf is stevig genoeg, maar de borstelhouders zitten er niet stevig op, ze hebben veel speling en dat veroorzaakt de meeste herrie (en ook de meeste slijtage). Na het boren van de gaten voor de kogellagers zet ik de borstelhouders eerst vast met een druppel superlijm en daarna dek ik het geheel af met een laagje epoxylijm. Ik gebruik daarvoor een sterke, niet te snel hardende kwaliteit (steel-epoxy van het Zweedse Biltema). Hiermee zijn de schilden stabiel en is de beweeglijkheid van de borstels tot een minimum beperkt. Ik heb dit ooit bij een post over de ombouw van een SBB 460 al eens met foto laten zien.
Re: Ombouw BR 151, begin met sluitverlichting
De loc rijdt alweer een tijdje mooi geruisloos (op de MSD herrie na dan) over de baan maar er mist toch iets..
Ik zit er aan te denken een tweede loc om te bouwen en een dubbeltractie te maken. Deze tweede loc hoeft in principe geen decoder en motor. Ik wil wel weer sluitlichten boren, maar ik wil ze voorzien van vierpolige stroomvoerende koppelingen.

Mijn vraag is, kan ik een willekeurige (oude) M br 151 in de goede kleur aanschaffen, dus ook analoog? Met andere woorden is er de laatste 20 jaar iets aan het model veranderd?

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Hallo, iets ingrijpender, maar wel veel effectiever is het vastzetten van de borstelhouders en daarna verstevigen van de borstelplaat. Ik heb dat al eens eerder bij een topic over een Re460 aangegeven. Eerst de borstelhouders fixeren met een druppeltje superlijm, daarna goed ontvetten en dan een flinke lik twee-componenten epoxy over het deel van de plaat waarin de borstelhouders zitten. Hierbij wordt gelijk ook de bevestiging van het lager extra verstevigd. Mijn motoren lopen na deze behandeling geruisloos! Helaas even geen foto beschikbaar....., maar misschien is het 460 topic nog te vinden.
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Guus, op de stroomafnemers na en een keer een C-Sinus motor, is er na 30 jaar niks aan het model van de Br 151 veranderd.
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Citaat van: Kappa op zaterdag 25 januari 2014, 22:56:52
niks aan het model van de Br 151 veranderd.

Mooi, op zoek naar een analoog model dat van een oud vrouwtje is geweest dus :)

Diverse beschikbaar op ebay duitsland, wat mag zoiets kosten?
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Guus,

Als je op zoek bent naar een volgende Br 151, dan kan je het beste er één nemen die al voorzien is van een 5-polige motor.
Dit drukt weer de kosten op de ombouw.

Vanaf het 4e model zijn er trapjes aan de draaistellen gezet. (dus niet de 3057, 3058 en P3195)
Bij de recentere typen is de kortkoppeling aangebracht, later ook met NEM-schacht. (ook als onderdelen na te bestellen / te plaatsen)
Andere zijn iets beter bedrukt, zoals zilveren ringen om de lampen.

Gr, Marcel

Marklin cat nr   Bedrijfsnummer   hoofd-kleur   lok-opschrift   productiejaar
39581   151 017-1   grün   DB   2002-06
3343     151 021-3   neu-rot   DB AG   1991-1997
3057     151 022-1   grün   DB   1977-1979
29151   151 023-9   grün   DB   2007
37432   151 024-7   verkehrsrot   DB Cargo   1999
37431   151 030-4   grün      1996-2002
39582   151 042-9   verkehrsrot   Railion   2005-06
P3195   151 043-7   grün   DB   
29646   151 059-3   verkehrsrot   DB Cargo   2001-2002
29645    151 059-3   verkehrsrot   DB Cargo   2001-2002
37432    151 070-0   verkehrsrot   DB Cargo   1999
33432   151 083-3   türkis/beige   DB AG   1996-1998
3058     151 104-7   türkis/beige   DB   1976
3361     151 107-0   türkis/beige   DB   1991-1994
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Hoi Marcel,

Dank voor je overzicht, maar het gaat een dummyloc worden zonder motor en decoder,

Groet,

Guus
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Guus, een dummy loc zal je niet zo makkelijk vinden, vrees ik.
Dummy locs van de turkoois-beige zijn nooit door Marklin uitgebracht.
En de 33432 is de enige 151'er in turkoois-blauw met het nieuwe DB koekje.
Een qua tijdperk dezelfde lok, maar dan met een ander bedrijfsnummer is er niet, althans ik vind hem niet.
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Heren, de bedoeling is zelf een dummylok maken van een oude 3058 of 3361. Dus de motor en de decoder er uit en dan vierpolig koppelen.
Hoeft historisch gezien niet helemaal te kloppen...
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Ja, er is aanbod genoeg.

Je kan ook een neu-rot versie nemen, of de andere oceaanblauw-beige.
De logo's zijn ook los te koop.

Gr. Marcel
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Ik zie dubbel!

na uitgebreide studie ben ik toch maar voor een tweede 33432 gegaan, er zijn nogal wat details die anders zijn dan de oudere versies waardoor dit teveel op zou vallen. De loc is 100% en helemaal origineel.
Re: Ombouw BR 151, ik wil meer..
Ik heb alvast een aantal zaken gedaan:

- Nem schachten geplaatst met een vaste starre stroomvoerende koppeling
- complete motorstel vervangen door een reserve-exemplaar waar alles in afgehaald, ook alle tandwielen
- delta rommel verwijderd
- sleper verwijderd

De bedoeling is nu ook deze loc op alle vier de plaatsen te gaan voorzien van dezelfde verlichting als de eerste, dus 4 x gaten boren, opvullen en voorzien van smd leds. De tweede loc krijgt zijn stroom door de stroomvoerende koppeling. De verlichting (4x) zal geschakeld worden door een functiedecoder. 
tzt zal ik eens kijken wat we kunnen doen aan de dubbele nummers van deze tractie...

wordt vervolgd,

Guus
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Hi

Ideetje: Van de 083 kan je makkelijk 088 maken....

groet
Harald
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Ja, dat kan, of 033, nog eenvoudiger..

Guus
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
In ieder geval aan het denken gezet ......
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Ombouw BR 151, ik zie dubbel...
Alleen klopt dan het controle cijfer (3) niet meer.  ;)

Gr.  Charlie