Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

iTrain Schakelbordeditor

Gestart door Peter v P zondag 18 augustus 2013, 13:48:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain Schakelbordeditor
Peter v P
gast

iTrain Schakelbordeditor
Ik loop tegen een probleempje aan in iTrain. Heb daar de eerste stappen in mijn baan ingetekend. Ben door de gebruiksaanwijzing heen geworsteld maar kan het antwoord niet vinden.

Ik weet dat je het grid in de schakelbordeditor kan wijzigen naar rechts en onder middels de toetsen "alt" en de pijltjes toetsen, maar ik wil ook graag uitbreiden naar links en boven. Kan dat en zo ja, welke toetsen moeten daarvoor worden gebruikt?

gr. Peter
Re: iTrain Schakelbordeditor
Aliebengalie
gast

Re: iTrain Schakelbordeditor
Peter, ik kan je helaas het antwoord niet zo snel geven , maar er is een speciaal iTrain hoekje waarom stel je je vraag daar niet , word sneller gelezen vermoed ik.

Volgens mij kan je uitbreiden naar beneden en naar rechts....daarna selecteer je alles en kun je verplaatsen - ook knippen en plakken.....let wel sla eerst alles op , kun je altijd nog terug als het niet goed gaat.
Ik heb dat ook is gedaan , en dat werkt prima , alleen je tekst ging bij niet gelijk mee.
Dus let op.
Maar misschien krijg je zo meer hulp.

Mvg: Alex
Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Zoals Alex al vertelde, uitbreiden kan alleen naar rechts en naar beneden.
Door het plan te selecteren, te knippen en te plakken kan je het geheel tot aan de kantlijnen links en boven plaatsen, daarna kan je het schakelbord weer groter maken met de alt en pijltjes toets.
Selecteer wel alles mee dus ook teksten en eventuele getekende perrons en gebouwen.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Heren,

Allebei bedankt voor de reactie, ik ga het later deze week proberen om op deze manier te verschuiven.
Re: iTrain Schakelbordeditor
In plaats van knippen en plakken is het veliger om een selectie te verplaatsen met Shit+Ctrl en dan de pijltjes. Dan kun je gewoon alles naar rechtsonder verplaatsen en heb je weer ruimte linksboven.

Groet

Xander
Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Citaat van: xanderb op vrijdag 23 augustus 2013, 00:31:48
Shit+Ctrl
Waar zit de Poep(Shit) knop?  :P
Je bedoelt Shift zeker?  ;)

grt Piet.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Aliebengalie
gast

Re: iTrain Schakelbordeditor
Vandaar dat ik altijd liever die knip en plak gebruik..... :D :D :D

Ik zag dit ook bij anderen dat je beter toets combinatie kunt gebruiken ipv de bovenbalk.
Het werkt sneller , maar is niet altijd even makkelijk.
(zeker voor mij niet.....kan helaas dit soort snelle handelingen niet onthouden , en dan is knip / plak de enigste oplossing).
Maar voor de anderen gebruikers ......helemaal  :thumbup:

Mvg: Alex
Re: iTrain Schakelbordeditor
Alex,

Ik kan het niet meer dan met je eens zijn. Helaas zit het programma er helemaal vol mee, en werkt het alleen als jij als gebruiker al deze ALT- CTRL-SHIFT rechter of linkermuis klik combinaties onthoud, dat is iets wat het programma erg onvriendelijk maakt zeker voor de beginnende iktreiner. En het wordt er bij de volgende versie waarschijnlijk ook niet beter op. Dan alles moet je een naamgegeven, nu kan ik al bijna niet de naam onthouden van mijn toekomstige schoondochter, dus laat staan de namen van de sporen wissels seinen en noem het maar op. Hier kan het programma zeker nog in verbeteren.

Herstellen typo's
Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
En omdat iTrain juist zo gebruiksvriendelijk is zit er bij de handleiding een Appendix met Toetscombinatie's vanaf pagina 110.
Je hoeft dus niets te onthouden, gewoon even nalezen ;).
Bepaalde handelingen hoef je meestal ook maar 1 keer uit te voeren dus waarom zou je die dan gaan onthouden als je ze ook kan nalezen. :idea:

Maar ja als je al de naam van je toekomstige schoondochter (met sch) niet kan onthouden, tja dan gaat het inderdaad een probleem worden. :D
Re: iTrain Schakelbordeditor
Aliebengalie
gast

Re: iTrain Schakelbordeditor
In les geven ben jij toch goed...... :D
Kan jij dit nu ff niet een paar keer voor lezen Tom ...... je bent toch zo weer klaar met je baan...
Misschien dat het dan langer bij mij blijft hangen.(maar ik vrees het ergste) :D

Mvg: Alex
Re: iTrain Schakelbordeditor
Tom,

Gelukkig beleven we de gebruiksvriendelijkheid van een product allemaal anders, en handleidingen zijn er om vooral niet gelezen te worden, of als je het al doet verkeerd te lezen en vooral niet te doen wat er staat. Je kunt je zelf denk ik wel een spiegel voorhouden aangaande deze zaken, zonder verder in detail te treden. ;)

Dus om nu constant een lijst met mogelijke toetscombinatie erbij te houden, gaat denk ik net even een stap te ver. Wat een groot manco is, is de online help onder bijvoorbeeld de F1 toets. Dan krijg je hulp bij datgeen je aan het doen bent of wilt gaan doen, zonder door de index van de manual te hoeven spitten. Zijn wat kleine details die het gevoel bij een programma mede beinvloeden.
Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is de moeite welke men heeft het aan de praat te krijgen, terwijl het zo gebruiksvriendelijk is volgens sommige. Persoonlijk deel ik deze mening nog altijd niet.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Alleen de waarheid ligt in het midden, zet dan minmiaal je naam bij zo'n stelling.

Ik vraag me toch af waarom er steeds weer zo negatief commentaar wordt geleverd op het product iTrain terwijl er inmiddels al vele echte treinhobbyisten naar volle tevredenheid gebruik maken van dit programma, onder andere vanwege de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid.

Ik vind het infaam en abject om steeds weer het gebruik van met name iTrain op deze manier te bekritiseren.

Geef een oordeel als je het zelf ook gebruikt dan pas kan je er over praten, niet andere napraten.

Een goed product afkraken is zo 2013.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Aliebengalie
gast

Re: iTrain Schakelbordeditor
Het probleem met het lezen is dat ik het wel lees , maar ik totaal even niet precies weet waar het over gaat.
Er worden enkele woorden gebruikt , waarvan ik denk ..... was dat nu weer.
En hierdoor is het vaak moeilijk om alles netjes op rij te krijgen.
Ik bedoel hier totaal niets slechts van hoor , want het staat er wel hoe het moet.
Alleen is het soms na 3 x lezen pas een beetje duidelijk , gelukkig ben ik niet de enigste met dit probleem.
Ook het probleem met het aansluiten van de verschillende decoders en besturings apparaten is niet altijd even duidelijk , en hebben we echt de kennis van leden nodig die hier al ervaring in hebben.
Heb je die niet , dan heb je een probleem , en kost het je weer veel geld omdat je dan andere apparatuur gaat aanschaffen , wat achteraf onnodig bleek te zijn.
dit zijn stappen die zeker nog niet duidelijk zijn , en hierbij in acht genomen dat er ook behoorlijk wat verschillende apparaten in de handel zijn , met allemaal hun eigen bijzonderheden.

En ook ik heb die vergelijking gezien tussen koploper en iTrain , maar ik weet zeker dat dit al op een aardig aantal punten is herzien.....tenslotte was het uit 2011 , en ook nog is dat iemand in ongeveer 1 1/2 dag die vergelijking niet goed kan maken.
Koploper kan momenteel nog meer dat iTrain kan , dat is zeker.
Alleen hoelang dit nog zo is , is voor een ieder nog de vraag.... :D

Gebruiks vriendelijker is het zeker dan koploper , alleen het kan nog niet alles wat koploper wel kan.

De vraag blijft dan wel , zitten we hier op te wachten.....ik weet het niet.
Maar ik heb hem aan de gang gekregen,zeker met heel veel hulp ook van de koploper gebruikers waar ik heel dankbaar voor ben.
Maar ik ben gewoon een moeilijke leerling , dat was ik vroegert en volgens mijn vrouw nu ook nog.

Leden die al jaren koploper rijden zitten niet op itrain te wachten , dat is duidelijk zat.
Daar in tegen is het wel leuk om te kijken wat de verschillen zijn.
Daarvoor is het leuk als er koploper fanaat hier straks langs komt om te kijken hoe het allemaal werkt en hoe het er uit ziet als alles klaar is en werkt.

Mvg: Alex
Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Alex, wees gerust, ik zoek ook nog regelmatig dingen op in de handleiding.
Deze staat op mijn buroblad, ik kijk dan even in de index, tik het bewuste in bij zoeken en ik krijg het zo voor mijn neus.
Ik kan dan d.m.v. venster schakelen het nodige lezen en uitvoeren.
We kunnen met onze hersens wel veel waarnemen en opslaan, het is alleen soms moeilijk om de juiste lade terug te vinden waar het in zit en als ik alles moet weten wat ik in mijn leven heb geleerd dan zou ik nu een kop als een olifant hebben. :)

Voor mij zijn alle programma's prima, ik heb alleen voor iTrain gekozen.
Je kan moeilijk met alle programma's aan de slag gaan, ik heb ook maar 1 vrouw en die heb ik al bijna 45 jaar.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Zo, dan gaan we nu weer terug on-topic.

De discussie over wel of niet iTrain en over wel of niet hoe goed het programma is, valt buiten deze topic en horen hier niet thuis.

Ik heb een vraag gesteld omdat er voor mij iets onduidelijk is in het programma en ik deze informatie ook niet uit de gebruiksaanwijzing kon halen.

Beide antwoorden komen tot hetzelfde doel: mijn schakelbord verschuiven. Zo zie je maar, vele wegen leiden naar Rome. Ik dank beide heren nogmaals voor hun antwoorden en wil hiermee de discussie sluiten.


Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Goed punt.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Aliebengalie
gast

Re: iTrain Schakelbordeditor
Oja...... :D :D :D :D oeps.

mvg: Alex
Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 23 augustus 2013, 17:01:01
Koploper kan momenteel nog meer dat iTrain kan , dat is zeker.
Alleen hoelang dit nog zo is , is voor een ieder nog de vraag.... :D

Te lang  >:-D
iTrain is op zich een prima programma, elk besturingsprogramma heeft zijn voor- en nadelen, voor de keuze die je maakt moet je jezelf afvragen kan het programma doen wat ik wil en het niet laten afhangen van een mooier grafisch layout maar beoordeel de functionaliteit van de mogelijkheden die je voor je baan aansturing nodig hebt.

Mvg
Koos
Re: iTrain Schakelbordeditor
Het aardige van fora is dat fabrikanten en ontwikkelaars mee lezen. Het is een enorme bron van informatie waarvan de impact door forumgebruikers zwaar onderschat wordt.

Soms is het geschrevene niet haalbaar maar vaak brengt hen dit op ideeën welke alsnog in een latere fase geïmplementeerd worden, het verleden heeft dit al bewezen. En daar worden we allemaal wijzer van. In die zin begrijp ik de reactie van de iTrain adepten alhier niet zo goed.

Met groet, Ben.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Aliebengalie
gast

Re: iTrain Schakelbordeditor
Gelukkig hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn Koos....ook in jouw stelling gelukkig niet.
Maar volgens mij zitten we in het verkeerde draadje.

Mvg; Alex
Re: iTrain Schakelbordeditor
Citaat van: tomhas op vrijdag 23 augustus 2013, 16:53:54
Alleen de waarheid ligt in het midden, zet dan minmiaal je naam bij zo'n stelling.

Geef een oordeel als je het zelf ook gebruikt dan pas kan je er over praten, niet andere napraten.

Tom,

Wie zegt dat ik anderen napraat, dit is een uiting van mijn ervaringen met het genoemde programma, waarvan ik gewoon een betaalde Pro versie van in het gebruik heb, al jaren. Verder is hier een versie ingebruik waar de meeste iktrein gebruikers nog nooit van hebben gehoord.
Recent nog maar weer eens over duidelijk mogen ervaren dat het programma, niet in staat is om een complexe baan aan te sturen. En zeker niet als deze baan nu perfect door een ander programma wordt bediend met allerlei leuke gadgets. Voor een rondje om de kerk een prima programma, ongeveer het baan niveau wat je zelf gebruikt, maar wordt het complexer dan haakt je lievelings programma toch echt af.
Dit schrijf ik omdat het nu wel heel erg de hemel wordt ingeprezen, een kritische noot kan nooit kwaad.

Mvg
Wim.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Aliebengalie
gast

Re: iTrain Schakelbordeditor
Wim....
Ik heb gelezen en gelezen , maar diegene die hier commentaar leveren zijn volgens mij de meeste koploper experts die er te bespeuren zijn op het forum. En dat is helemaal top.

Ik kan nergens uithalen dat we iTrain allemaal het beste van het beste vinden.
Ik ben er in ieder geval heel blij mee.
En volgende week koop ik deze versie met heel veel plezier.
Het geeft mij voldoening , en is voor de meeste niet moeilijk om het te begrijpen.
Ik heb met beide programma's een klein cursusje mogen volgen , en ben bij iTrain blijven hangen.
Koploper kan momenteel meer dan iTrain kan , dat weet bijna iedereen nu wel.
Wij vinden het in ieder geval een prima programma , en we hopen dat er straks nog veeeeel meer mogelijk zal kunnen zijn.
Ik heb een handicap , dat het lezen helaas niet zo makkelijk blijft hangen vanwege ernstige vorm van slaapapneu .
Hierdoor ben ik erg blij dat iTrain er is , is nog een beetje te doen , zonder alle moeilijke instellingen.

maar nogmaals , we zitten in het verkeerde topic........ :D :D :D

Mvg: Alex
Re: iTrain Schakelbordeditor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 23 augustus 2013, 22:25:48
maar nogmaals , we zitten in het verkeerde topic........ :D :D :D
Mvg: Alex

Waarvan akte!
Re: iTrain Schakelbordeditor
FWIW heb ik ITrain inmiddels ook sinds een paar dagen aangeschaft. Was (ben) ook druk bezig met mijn eigen software en dat liep helemaal niet slecht, maar je kunt niet alles tegelijk doen. Alle tijd dat in programmeren gaat zitten kun je niet besteden aan de bouw en er is nog zo veel te doen... Heb eerst een proeflicentie uitgeprobeerd en in alle eerlijkheid vond ik alles best meevallen en kreeg ik de boel verbluffend snel aan de praat, zeker als ik dat vergelijk met mijn experimenten met koploper. Is ITrain het beste? Geen idee, er zijn vele programma's en iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.
Als ontwikkelaar heb ik ook zat opmerkingen over de interface, met name in het deel dat over het definieren van de baan gaat. Maar ook mijn zoon van 14 kon redelijk snel los in het programma. Voor mij zegt dat ook wel iets. Punten die voor mij ook belangrijk waren zijn dat het programma nog actief wordt ontwikkeld en er gewoon support wordt geleverd.
Maar eerlijk is eerlijk, niks is perfect en er valt nog van alles te verbeteren.
Re: iTrain Schakelbordeditor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain Schakelbordeditor
Ik beschouw iTrain als het Nederlandse programma voor de toekomst, maar zo lang er pc's en centrales zijn waar KL op en mee kan draaien zal die er blijven, simpel omdat het ......... gratis is (ook als iTrain op niveau is gekomen).

Groet, Anne W