Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoder gefrituurd na ombouw?

Gestart door minitreintje zaterdag 17 augustus 2013, 14:57:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder gefrituurd na ombouw?
Hallo,

Voor een bevriende modelspoorder heb ik een jaar geleden een Märklin loc omgebouwd.
Alles is goed verlopen en de loc werkten zoals het hoort met de ESU Lokpilot V4.0 en de bijhorende magneet. Nu kreeg ik een paar weken terug het bericht dat de loc niks meer deed.
Na onderzoek bleek de decoder gefrituurd te zijn? Gewoon zwart doorgebrand :O.
De massa draad van de loc was zelfs verbrand.

Nu wil ik deze herstellen wat niet erg moeilijk is, maar iemand een idee waar ik op moet letten?
Alles is netjes geïsoleerd en de loc zou niet met een blauwe transfo zijn gebruikt. Enkel met een witte. Ik heb wel gevraagd de witte transfo eens na te kijken voor het geval dat deze de boosdoener zou zijn.


groeten Dylan
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Beste Dylan,

Ik heb het ook een keer gezien, de massaverbinding van de decoder naar de massa van de lok was gemaakt van dat dunne decoder draad, de isolatie was verkoold, waaruit ik de conclusie trok dat het koper te warm was geworden, gebaseerd op warmteontwikkeling, is de stroom in het kwadraat maal de weerstand van de draad, gewoon een dikkere draad gelegd, sindsdien rijdt de lok goed zonder verkolende draden.

Dat speciale decoderdraad is heel mooi, maar te dun voor de algemene toe- en afvoeren.

Groet, Anne W
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Dankje! Dun is die decoderdraad dat is waar ....
Ik zal hem vervangen door dikkere. Maar ik wou zeker zijn dat het niet iets erger was voor ik de loc nog eens laat rijden met de nieuwe decoder.

groeten Dylan
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Misschien heeft die lok wel een halfuur tegen een stootblok aan staan draaien... B)

bij normaal gebruik is het dunne decoderdraad ruim voldoende
voor onze modelspoormotortjes.
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Citaat van: Wim op zaterdag 17 augustus 2013, 17:53:37
Misschien heeft die lok wel een halfuur tegen een stootblok aan staan draaien... B)
Heb ik ook eens gehad met een Köf, geen idee hoelang deze langzaam tegen het stootblok aan heeft staan draaien, maar de hele lok was lekker warm. Sindsdien maar geen loks meer tegen een stootblok aan parkeren.
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Op zich kan ik me de reactie van Anne wel voorstellen want het zijn inderdaad hele dunne draadjes. Maar een fabrikant zal ze natuurlijk niet gebruiken als het niet veilig zou zijn.

edit Jurrien
citaat van vorig bericht verwijderd.
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Citaat van: minitreintje op zaterdag 17 augustus 2013, 17:52:42
Ik zal hem vervangen door dikkere
Niet doen is nergens voor nodig.
Deze draad kan de normale stroom die door het motor+verlichtings circuit loopt makkelijk aan.
Dikkere draad is echt helemaal nergens voor nodig.
Gewoon de oorzaak zoeken.
Decoder naar de importeur sturen Dankaert in Belgie.

grt Piet.
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Klinkt dat er veel te veel stroom op de baan heeft gestaan. Aangezien je vriend hem analoog gebruikt...
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Citaat van: Wijbe op zaterdag 17 augustus 2013, 21:04:12
Klinkt dat er veel te veel stroom op de baan heeft gestaan.
Eh spanning bedoel je zeker Wijbe?  ;)

grt Piet.
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Beste Jan,

Het was geen fabriekslevering, verder: voor korte stukjes is de decoderdraad wel goed, maar ik twijfel over langere afstanden, maar ieder zijn mening/ervaring.

Groet, Anne W
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Die verbrandde massa draad is veroorzaakt door een sluiting in de decoder zelf, misschien een slecht component.
Waarschijnlijk is de rode draad een dikkere, waardoor deze niet is verbrandt, of de een kortstuitstroom is via een AUX de decoder binnen gekomen.
Meestal fikken de (MOSFET) drivers eruit, ééntje vormt de aansturing voor de motor en de andere is voor AUX 1 en 2 versterking.

Een te dunne draad kan nooit tot sluiting in de decoder leiden.
En al zou de isolate van de zwarte draad door een te hoge stroom smelten, kan deze geen sluiting met de lokmassa maken, want hier zit de draad juist aan vast.
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Euhm dus ik moet me geen zorgen maken als ik een nieuwe draad soldeer en een nieuwe decoder erin steek?



groeten Dylan
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Ja en nee. :D

Aan de dunne draadjes ligt het niet. Ik zou toch even op zoek gaan naar een mogelijke oorzaak. Wellicht een vuile motor, zwaar lopende aandrijving enz.?

Met groet, Ben.
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
De locdecoder erin en geen enkel probleem. De motor draait netjes met de standaard CV's van ESU.
Ik denk toch dat ik het eerder moet gaan zoeken bij de gebruiker...


groeten Dylan
Re: Decoder gefrituurd na ombouw?
Ik heb dit zelfde meegemaakt met een ESU Lokpilot 61600!
Resultaat een Vervormde Lokbehuizing!

Alexander.