Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde

Gestart door Petdig1 donderdag 15 augustus 2013, 20:42:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Wie kan me iets meer over deze set  vertellen en evt waarde aanduiding

Draagt geen merk aanduiding. SBB lok heeft op beide neuzen het opschrift Ricardo.
Er ontbreekt een wiel aan de lok.
De lok is een wisselstroom lok
Kan hier persoonlijk niets over terugvinden en zou toch graag iets meer erover willen weten
Meerdere foto's kunnen bezorgd worden
Mvg
Peter
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Gaaf zo,n ding!
Vermoedelijk een echt zwitsers ding met die wagens, en hoe kom je aan zoiets?
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Het lijkt (met de nadruk op lijkt) me op een Märklintrein uit de tijd dat M* nog een middenrail had i.p.v. puko's? En als ik de frontseinen in de loc bekijk en de stekkers in de rijtuigen wordt mijn vermoeden alleen maar sterker.
Maar nogmaals: het is slechts een vermoeden.
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Gerard,
Wat het wel is weet ik niet, maar het is beslist geen Märklin.
Rob
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Citaat van: wibi op donderdag 15 augustus 2013, 21:24:56
Gaaf zo,n ding!
Vermoedelijk een echt zwitsers ding met die wagens, en hoe kom je aan zoiets?

Tegen gekomen in een kelder die ik moest leegmaken voor iemand.   Lagen achter in een kast onder een laag stof.
Dus je begrijpt dat dit me zeker intrigeert en ook omdat ik Zwitsers materiaal verzamel.
Mvg

Peter
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Is dit geen Trix Express ?
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Peter,

"citaat": Draagt geen merk aanduiding. SBB lok heeft op beide neuzen het opschrift Ricardo.

Als je goed kijkt staat er "Richard" wat vermoedelijk de naam is van de eigenaar.

Het heeft heel veel weg van Trix Express uit de jaren '40 - '50.

Grt, Ronald.
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Maar dan zouden er toch grote flenzen om moeten zitten?
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Citaat van: Ronald69 op vrijdag 16 augustus 2013, 00:54:08
Peter,

"citaat": Draagt geen merk aanduiding. SBB lok heeft op beide neuzen het opschrift Ricardo.

Als je goed kijkt staat er "Richard" wat vermoedelijk de naam is van de eigenaar.

Het heeft heel veel weg van Trix Express uit de jaren '40 - '50.

Grt, Ronald.

Ja is waarschijnlijk typ fout van mij dan. 
Is echter zeker niet de naam van de eigenaar daar ik deze man zelf goed kende en de set is origineel van hem als eerste eigenaar.  Zijn naam was echter niet  Richard dus heeft  er weinig mee te maken denk ik.

Indien het  Trix zou zijn had  toch op zijn minst op een dan de stukken iets van gegevens moeten staan, zijnde merknaam of een nummer .  Er  staat echter  totaal niets op.
Mvg
Peter
Mvg
Peter
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Peter,
kun je eens een paar foto's plaatsen van het inwendige van de lok? misschien dat daar meer informatie uit komt dan met de foto's die je nu geplaatst hebt.
vriendelijke groet
jan
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Zal vanavond hier wat foto's van nemen en deze posten.

De personen wagens hebben alleszins voorziening voor binnen verlichting met gloeilampjes.
Mvg
Peter
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Trix had vroeger ook sleepcontacten voor op de rail??
Hier zie ik alleen maar sleepcontacten voor de middenrail.

Is Hag al zo oud?
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Ik heb even wat onderzoek gedaan, met hulp van Google en ik stuitte op dit topic van het HAG forum.
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=1904
In dat topic werd een soortgelijke vraag voorgelegd.
Afgaande op wat hier is geschreven en de foto's en tekst in het HAG topic, moet het hier wel om een loc van het merk Jibby gaan met de naam Richard er op.
Deze naam werd blijkbaar voor de export modellen gebruikt.
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Super.. :thumbup:
Dat is inderdaad al een leuk pak interessante informatie.   Afgaande op de onderzijde van de lok getoond op het Hag forum moet dit inderdaad er heel veel mee te maken hebben.   
Dan moeten de wagons ook van hetzelfde merk zijn.

Blijkbaar inderdaad al redelijk oud spul dus. Had trouwens nog nooit van dit merk gehoord.
Alvast erg bedankt  !!

mvg
Peter
Re: wie kan hier iets meer over vertellen en evt waarde
Zowel de lok als de wagons  blijken inderdaad  van Jibby te  zijn. Jibby gebruikte voor de  lok de  kappen van CAR.  HAG  heeft  dan tzt  de  productie van Jibby overgenomen en de  getoonde Ae 4/7 is dus toen verder als  een HAG  product  op de markt  gekomen mits uiteraard de nodige aanpassingen. De kap bleef echter  zeer lange tijd de oorspronkelijke  Car / Jibby kap.
Schaal is OO .    Het geheel zou dateren van rond 1948 / 1955 maar  daar  ben ik nog niet  verder  uit.   
Jibby bracht zijn producten in Belgie / Nederland op de  markt onder  de  naam RICHARD.  Dat  verklaart ook het opschrift op de  beide lokneuzen.

De lok werd aangeboden in een kartonnen verpakking met rails en de 2 bijpassend wagons (  deze 2 wagons  heb ik dus ook ) Helaas is er  voorlopig weinig verder concreets over terug te vinden.
Verdere  info (  muv van deze op de hag website en vanuit het alte Modellbahnforum ) blijft natuurlijk steeds welkom.
Mvg
Peter