Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitaal adres instellen met de 6021

Gestart door woopietrein woensdag 14 augustus 2013, 23:04:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal adres instellen met de 6021
Beste medespoorders,

Onlangs kocht ik een Schienenbus met acht functies.
Vanaf fabriek staat deze op 60.
Nu wil ik met mijn 6021 de vier andere functies ook tot leven wekken, en het plus 1 verhaal werkt helaas niet. of ik doe het verkeerd.....
Nu is er een protocol om een digitaal adres te wijzigen, dus toetsen tegelijk indrukken, enz enz. Maar kan iemand mij hier alstublief aan helpen. Ik heb het ooit op een A4 gehad, maar helaas verloren gegaan.
Alvast dank voor de input en o ja ik ben een herintreedner, dus niet alle afkortingen en code taal is gewoon.
Maar nogmaals iedereen dank.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Woopie.

De 6021 methode staat ook in de handleiding van de railbus.

Groet, Anne W
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Anne,

Met alle wil van de wereld maar nergens vindt ik in de handleiding een tekst waarmee ik een adres kan omzetten of een adres toe kan voegen aan het treinstel.
Er is een werkwijze om met de 6021 een nummer aan te passen en daar ben ik op zoek naar. Of als iemand een ander idee heeft graag, welkom en dank alvast.
Met vriendelijke groet,
Jacques.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Citaat van: woopietrein op woensdag 14 augustus 2013, 23:04:36
Nu wil ik met mijn 6021 de vier andere functies ook tot leven wekken, en het plus 1 verhaal werkt helaas niet. of ik doe het verkeerd.....
Als je niet vertelt hoe je het gedaan hebt, kunnen we ook niet zeggen of je het verkeerd doet. ;)
Normaal zet je een tweede adres in CV75.
In de link van fonzo staat hoe je moet programmeren.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Jacques,

Ik heb railbus 39980 zojuist veranderd, adres 60 in Register 01 veranderd in 62 en in Register 75 adres 63 ingevoerd en alle 8 functies werken nu.

E.e.a., behalve de combinatie Register 75/adres 63 staat op de pagina's 23 en 28 van de handleiding van de 39980

Groet, Anne W
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Kijk langzamerhand komen er meer zaken aan het licht.
Anne is het zo dat bij de eerste getal de eerste vier functies werken, en bij het tweede getal de overige vier?

Wederom allen mijn dank, dit is geweldig hoe jullie kunnen helpen!!!!!.

Komende dagen ga ik er weer mee aan de slag.
Oja, wat betekent CV in deze context ook al weer?

Groeten en alvast een goed weekend.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
CV= Configureerbare Variabele
Een CV wordt soms ook wel Register (reg) genoemd.
Het is gewoon een specifiek byte, of meerder bytes in het geheugen, waarin je een waarde of eigenschap voor een bepaalde functie in de decoder opslaat.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Jacques,

De eerste 4 functies staan dan onder adres 60 en de tweede onder adres 61, ik weet niet of je met de 6021 ook F5 t/m 8 kan bedienen, met de Raptor in ieder geval wel: je hebt lok 60 onder controle, F 1 t/m 8 werken kun je dan bedienen, Raptor zal bij F5 t/m F8 automatisch adres 61 "aanspreken".

Mijn Br 94.5 heeft een loksound V4.0 decoder, ik heb daarin ook het 3e en 4e adres laten activeren voor F9 t/m F16, alleen moet de lok dan nog even naar Raptor toe, zodat zij er firmware voor kunnen ontwikkelen, maar ja, dan moet de lok eerst goed en vooral betrouwbaar rijden.....

Groet, Anne W
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Met alle respect Anne W, maar de vraag gaat over een 6021 en niet over een Raptor.
Dus totaal overbodige informatie
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Alphons,

Hoe activeer je op de 6021 de functies F5 t/m F8, adres 61 oproepen en F1 t/m F4 "doen" of anders?

Overigens hebben de Märklin MSD decoders ook de mogelijkheid om het derde en vierde adres te benutten, ook nuttige informatie, zoals alle informatie nuttig is, is door jou gelezen informatie niet nuttig dan "het andere oor weer uit laten gaan".

Oh ja, Jacques: Märklin gebruikt vaak het woord Register i.p.v. CV, het komt dan ook alleen bij Märklin decoders voor.

Groet, Anne W
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Citaat van: Anne W op vrijdag 16 augustus 2013, 10:26:07

Mijn Br 94.5 heeft een loksound V4.0 decoder, ik heb daarin ook het 3e en 4e adres laten activeren voor F9 t/m F16, alleen moet de lok dan nog even naar Raptor toe, zodat zij er firmware voor kunnen ontwikkelen, maar ja, dan moet de lok eerst goed en vooral betrouwbaar rijden.....


Ingewikkeld. Raptor kan toch gewoon DCC praten met de LokSound V4.0 waardoor je F0 t/m F16 hebt?

Met groet, Ben.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
In de BR 94 van Anne zit een Esu V4.0/M4 Loksound.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Maar die luistert toch ook DCC:

Der LokSound V4.0 M4 ist der erste Quad-Protokoll-Decoder weltweit. Neben den bereits vom LokSound V4.0 bekannten DCC, Motorola® und Selectrix® Protokollen versteht unser Neuling zusätzlich noch das M4-Protokoll.

Met groet, Ben.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Ben,

Ik ben er niet helemaal gerust op dat mijn vele, oude Edits wissel en schakeldecoders, helemaal ongevoelig zijn voor een gecombineerd DCC/MM signaal, dus probeer ik MM te blijven rijden en inderdaad R*pt*r praat MM, DCC, Selectrix en FMZ (nog even).

Terug on topic, hoe activeer je op een 6021 de 2 serie functies, F1 t/m F4 op adres 61 of F5 t/m F8 op adres 60?

Groet, Anne W
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Oké Anne, dan heb je die keuze bewust gemaakt.

Citaat van: Anne W op vrijdag 16 augustus 2013, 22:30:19

Terug on topic, hoe activeer je op een 6021 de 2 serie functies, F1 t/m F4 op adres 61 of F5 t/m F8 op adres 60?


Eerst zelf off - topic gaan en voorts de ander vragen on - topic te blijven.

Verder is de vraag allang beantwoord.

Met groet, Ben.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Ben,

Nee, de vraag hoe je de geluiden met de 6021 bedient is nog niet beantwoord, wel hoe je het tweede adres programmeert.

Groet, Anne W
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Tweede adres aanroepen en de functietoets indrukken. F1 is dan F5, F2 = F6 enz.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste Medespoorders...

Op de 6021 kan ik vier functies toetsen per adres. Dus geen acht, maar vier.
Helaas vandaag komt het er niet van maar morgenochtend zal ik hiermee aan de slag gaan en dan hoop ik dat het lukt.

Het inschakelen van functies is eerder wel gelukt, maar die locs hadden maar een paar functies, zoals gezegd morgenochtend ga ik er mee verder en dan hoop ik positief verslag uit te brengen voor iedereen die mij op deze site zo geholpen heeft. Dank daar voor trouwens.
Anne ik zal het boekje nog eens goed lezen en de door jouw genoemde bladzijden bekijken....
Alvast fijn weekend allen en dank.
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Op de 6021 zit een L knopje en een F knopje, daarmee kun je aan het adres wat je met het L knopje oproept of toekent een tweede adres toe kennen aan de F knop met deze knopje kun je wisselen tussen de 2 decoderadressen, de L is het lokadres de F is het tweede lokadres van de decoder die je via reg75 hebt toegekend aan de decoder. Standaard kan dit tweede adres af fabriek ook op 255 staan, en dan kun je er via de 6021 niets mee, dan moet je dat eerst veranderen via het eerder genoemde register.

Het tweede adres reageert dan op de F1..F4 knopjes van de 6021. staat allemaal netjes beschrevn in de documentatie.

Groetjes
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Kijk onze Sprinter komt met het goede antwoord, dus met de 6021, heb je een extra handeling bij het tweede adres, F-knop indrukken, is natuurlijk wel beter als het 2e adres onthouden en steeds in typen.

Groet, Anne W
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Voor diegene die een 6021 en MFX lok hebben.
MFX lok met Adres en Adres+1.
Roep de lok op met zijn eerste adres en noteer welke (geluid)functies onder F1 t/m F4 uitgevoerd worden.
Kies met F het tweede adres en noteer welke (geluid)functies onder F1 t/m F4 uitgevoerd worden.
Schakel tussen F en L en zie/hoor welke functies onder F1 t/m F4 aangeroepen worden.
Hint: er is een verschil tussen bovenstaande en het apart aanroepen van adres (F1 t/m F4) en adres+1 (F5 t/m F8) .


Mvg,
Peter
Re: Digitaal adres instellen met de 6021
Beste mensen het is gelukt.

Inderdaad met alles hier goed door te lezen en  stap voor stap alles te doen kwamen de andere functies tot leven.
Leuke geluiden die een derde dimensie aan het modelspoor toevoegen.
Allen dank voor jullie inbreng en ik hoop dat ik in de toekomst ook een ieder kan helpen.
Nogmaals mijn hartelijke dank.
jacques.