Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Diorama: marmer- & steengroeve

Gestart door Simon BR39 zaterdag 20 juli 2013, 19:10:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diorama: marmer- & steengroeve
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Diorama: marmer- & steengroeve
Dag allemaal!


Om maar met de deur in huis te vallen: veel lastiger kan het niet, qua omstandigheden om n baan te ontwerpen.
Omstandigheden:
- woon nu in een stacaravan: sowieso geen ruimte (60cm bij 150 zou net gaan)
- geen uitzicht op n hobbyruimte dit / volgend jaar
- weet niet hoe groot de ruimte ooit wordt
- ga over 1 jaar van het VWO en ga dan studeren (wss op kamers)


Dusss, t s n beetje lastig allemaal
Een vaste baan is not done, omdat ik uiteraard ooit op mezelf ga.
Daarnaast kan ik straks bij mn ouders nog wel een grotere ruimte hebben (3x3 tot 4.5x4.5),
maar dat is niet gegarandeerd als ik later zelf n huis heb (toekomstkijken :-P :-P )


Ik heb echt al tientallen plannen gemaakt, maar die liepen allemaal op een van bovenstaande vast.
Ik heb ook aan n baan met bijv. 2 tafels boven elkaar gedacht, maar de liften of klimspiralen, maar die nemen juist in zo'n situatie veel plek in beslag.
Wat mij lijkt is dat alleen een uitbreidbare modulebaan uitkomst bindt, maar daar loop ik altijd vast met bogen en ruimte...


K zal ff samenvatten wat k rijd en heb:
br 39, br 50 (cabinetender), br 03, br 89, br 212, brandweerkraan en nog wat analoge locs.


scenery:
kolenmijn en handel
steenstort en betonfabriek
goederenloods
wat lokale industrie zoals zaagmolen e.d.
depot met zandbunker/kraan, kolenkraan en opslagbak (geen draaischijf of ringloodsen)
station (gera-liebschwitz)
en genoeg huisjes en andere gebouwen


niet eenvoudig dus, om n modulebaan mee op te vullen, omdat er meerdere thema's zijn en ook grote locs zijn niet ideaal.
(niet altijd nagedacht over wat ik er mee wilde, dus dan koop je wat minder slim XD)


mijn vraag is, kan iemand me bijv. een paar voorbeelden of tips geven, waarmee ik een modulebaan kan ontwerpen, die uitbreidbaar is met bijv andere thema's.
Zodat bijv. mijnbouw er wel op staat, en steengroeve nog niet, maar wel later in een uitbreiding.


ik ben helemaal hopeloos...


Oh ja, ik rijd C-rails, maar K-rails kan geen kwaad. Met CSII en MSI.
R1 is lastig, de langere locs lopen daarin allemaal eruit, jlli snappen me wel
Epoche III/IV

gr Simon


edit: was nog wat vergeten
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Hallo Simon,

Waarom zoveel wensen, die je op het moment niet kan verwezenlijken?
Altijd de lat zo hoog leggen, zal je je hoop kunnen ontnemen.

Kleine ruimte?
Denk dan ook wat kleiner, want je ruimte zal er niet groter door worden.

Het heeft ook voordelen als je de baan kleiner opbouwt, want je zal net als bij modulebouw eerder resultaat zien.
Liever een kleine baan die af is, dan een grote die nooit zover komt ;)

Natuurlijk wil ik niet al je wensen zomaar van tafel vegen, maar pas die dan toe als je wel de ruimte hebt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Dag Hans,


Ik ben heel goed bekend met 'te grote ogen hebben', beschreven in de 7 hoofdzonden van NProject.
Het punt is dat ik jammer vind om gebouwen of materieel te verkopen, om mijn 'wensen' te verminderen.
Ik wil ze uiteraard wel opbergen. Toch blijft het lastig voor mij om een modulebaan te ontwerpen, waarmee ik wel bezig kan blijven, ipv alleen rondjes rijden.
Probleem is dus om een baan te vinden die klein, uitdagend (geen boekje ontwerp) is en met het bestaande scenery/materieel...


MVG


Simon
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Hoi Simon,

Wat jij beschreef, past voor geen meter op de genoemde afmetingen (1,50 mtr bij 0,6 mtr).

Dus wat dat aangaat leg je de lat te hoog, maar wie zegt dat je moet inkrimpen?

Bestaande gebouwen kan je best toepassen als ze niet te groot zijn.

Zijn er wel grote panden bij, probeer die dan ergens op te slaan.

En hou je railplan eenvoudig, en dat hoeft niet persé op een modulebaandeel, maar kan ook op een vaste baan worden toegepast.

De aankleding van je baan maakt ook een hoop goed, alleen niet iedereen is daar een kei in (waaronder ik zelf) ;)

En wat let je om te oefenen, zodat als je wel de ruimte hebt,  je al wat dingen geprobeerd hebt zoals de scenery.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Maak dan eens een eindstationnetje op 2 modules zodat je moet rangeren.
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Als je het knutselen met scenery echt leuk vindt zou je ook een keer een diorama kunnen gaan bouwen, dat is lekker compact en je kan er toch een lange tijd mee bezig zijn. Als je dan later ooit je eigen plekje hebt kun je altijd een plan gaan maken voor een vaste baan, want ik ben bang dat al deze wensen op den duur een teleurstelling gaan worden.

Groeten JW 
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Dag everyone,


ik begin ff met hans:
Dat klopt, in de stacaravan is absoluut geen plek voor n baan, zelfs niet in modules. Wel heb ik de mogelijkheid om de modules ergens op te slaan, en en ik er dus wel thuis aan werken.
Er zijn idd grote gebouwen bij, die ik zeker niet allemaal kwijt kan. Daar heb ik vrede mee. Misschien dat ze later nog van pas komen.
Heb gisteren nog wat ontwikkeld, dat zal ik nog wel posten.


Br66 (wat is je echte naam), dat kan zeker misschien komt het in de buurt van wat ik nog zal posten, heb j nog n idee specifiek in gedachten?


JW, dat is zeker een optie. Ook omdat ik nog het een en ander aan analoge treinen heb, die ik niet allemaal wil digitaliseren. wss wordt dat nan met mn steenstort/betonfabriek e.d. Dat kan ik wel kwijt in de caravan.


gr simon
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Ik heb n diorama getekend, n beginnetje.
Het heeft diverse voordelen:
- bijna al mijn moderne gebouwen/huizen en de betonfabriek + steenstort zijn weggewerkt
- idem voor voertuigen
- scenery leren
- analoge treinen hebben een plekje


het is een eenvoudig rondje + uitwijkspoor (lima rails)
waarbij de de steengroeve centraal staat
het grind wordt afgevoerd naar de stort en de fabriek en de steenblokken via de containerkraan van kibri (aangepast, zodat 1 steun gehalveerd is en op de rotsen rust)


zie afbeelding.


Zodoende zou ik wat te doen hebben hier, het vreet geen ruimte en ik ben straks minder gebonden bij een vaste baan aan nieuwe gebouwen e.d.


MVG simon

Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Tja, met de vorige afmetingen kon ik het diorama nog niet op mijn kamer houden,
en ik hoorde mensen al denken: 'een rijtje woonhuizen naast een steengroeve, die is gek' :-P :-P


dus ik heb t maar n beetje veranderd na n brainstormsessie. Die huisjes raak ik vast een andere keer wel kwijt ;)
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen
Hoi Simon,

Dit is toch een begin?

Heb je die gebouwen al, of heb je alleen woonhuizen?

Want een baan met industrie kan natuurlijk wel.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Toch mr ns hulp inroepen - steengroevetje
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Toch mr ns hulp inroepen - steengroevetje
Dag Hans,


dit is n diorama wat voor mij n beetje opruimt. Ik ben zo mn analoge materieel kwijt, net als mn steengroeve materieel (heb ik inderdaad allemaal al).
Dan hoef ik daar later geen plekje op de echte baan meer voor te zoeken, en heb ik meer gebouwen van hetzelfde tijdperk, terwijl deze 'buiten de boot vallen'


EN ik kan het nu kwijt op mijn kamer, in tegenstelling tot een echte baan...


gr simon


ps. ik heb meer dan genoeg gebouwen hoor, incl woonhuizen. ik koop voorlopig nx bij... heb r zelf n excelbestand voor :-P


edit: toevoeging tekst
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Dag allemaal:


Vanavond heb ik het een en ander uit de dozen gehaald (die staan bij vrienden opgeslagen), en meegenomen.
Op mijn kast heb ik de opstelling alvast gemaakt, zoals het er ongeveer uit komt te zien, alleen nog 12cm dieper.


Excuses voor de lage kwaliteit (ik kan ze iig zonder problemen uploaden :-P :-P )


gr Simon


ps: misschien moet dit nu naar het 2-rail thema?
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Hallo :)


Ik heb de ligging van de wissel veranderd...
Nu kan ik vanuit de binnenkomst direct rangeren en hoef ik niet meer te steken, richting de stort.
Ik ben niet zeker van de cementcentrale, of die er nu wel of niet komt. Denk het wel, deze zal dan samen met een paar losse silo's het spoor uit het zicht houden, wanneer deze door de achtergrond rijdt :p


ondertussen al bezig met de containerkraan, om deze aan een kant in te korten.
Waarschijnlijk ga ik volgende week beginnen aan de basisconstructie, 4 paar latten met dwarsliggers, waarop later de rest van de constructie komt.


MVG,


Simon
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Dag allemaal!


In mn vorige bericht had ik het erover dat ik niet zeker was over de plaatsing van mn cementcentrale.
De oplossing:
Ik maak er gewoon 1 fabriek van!
Het zeef/stort gebouw zet ik tegen de cementfabriek aan, zie de foto's.
Nog wat extra leidingen e.d. er zelf bij denken, maar dat is allemaal voor later.


MVG,


Simon
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Diorama: marmer- & steengroeve
Hey,


Vanochtend ff naar de bouwmarkt geweest, alles gaan halen.
De foto's zeggen genoeg!


gr
Simon