Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bomen maken van gras

Gestart door Jongslog vrijdag 12 juli 2013, 23:03:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bomen maken van gras
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Bomen maken van gras
Bezig met een experiment. Het maken van stammen en takken kan natuurlijk met koperdraad of iets dergelijks. Maar dat vind ik nog best lastig en tijdrovend. Nu kwam ik op de wandeling een soort gras tegen wat misschien ook wel kan dienen als stam met takken. Door die in model te knippen kan dat misschien wel wat worden. De vraag is nu hoe ik de boel netjes laten drogen. Domweg ophangen had niet het gewenste resultaat: een verschrompeld stukje gras. Overigens ook wel toepasbaar als struik maar niet als boom.

Ik heb het gras nu in een bad met verdunde houtlijm gestopt. Hiervoor een PETfles de kop af gehakt zodat ik een mooi dompelbad heb. De houtlijm droogt en geeft het gras hopelijk stevigheid. Benieuwd wat er nu gebeurt met het drogen. Daarna nog een keer dompelen in de lijm en bestrooien met fijne zaagselresten. Dan verven en voorzien van bijvoorbeeld ijslands mos en strooimateriaal. Op die manier zou ik makkelijk honderden bomen kunnen maken voor heel weinig geld. Dat zijn de plannen maar of het gaat lukken is de vraag! Tips zijn altijd welkom.



Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bomen maken van gras
Henk,
Als je iets wil laten drogen hang ze dan op zijn kop, droog bloemen hangen ook altijd met de bloem naar beneden.
Het sap wat in de stam zit moet aldrogend naar de top en niet andersom.

Maar wat voor behandeling je ze ook geef het blijft zeer fragiel en als het echt gedroogd is breekt het bij het minste geringste af.
Een glicerine behandeling geeft denk ik een beter effect.
Maar desal niet te min succes er mee, het ijslands mos moet je denk ik ook maar vergeten verschrompeld ook en wordt broos niet het beste materiaal voor bomen.
Kijk maar eens op vier-landen.nl daar staan echte bomen en als je ze zelf maak hoeft dat niet duur te zijn alleen de tijd maar dat is de hobby.
Groeten Jaap
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen maken van gras
Als je een leuk natuurlijk stammetje zoekt. Zeeschuim.
Na een glycerinebadje net zo soepel als IJslands mos.

Gr. Robin

Die jaarlijks een paar bloembakken vol kweekt.
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bomen maken van gras
Ik gebruik 1 deel glycerine op 2 delen water en naar wens ecoline toevoegen in de gewenste kleur.
Dan uitschudden en drogen.

Gr. Marcel
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen maken van gras
Marcel ,

Heb je ook een foto van het resultaat na het ecolinebad?
Klinkt wel makkelijk namelijk.

Robin
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bomen maken van gras
Dan zal ik wel flink moeten zoeken.

Ligt bij de afdeling "Nog niet gereed gekomen projecten".

Heb dit voor IJsland-(rendier) mos gebruikt, en het fijnere vertakte normale mos.
Na deze behandeling breekt het niet meer.

Ook de bloem-resten van de eik, kan je hiermee behandelen. Dit zijn een soort slierten met mooie fijne structuur, die je ruim een maand geleden onder de bloeiende eiken kon vinden. Deze gaan bij mij in de hakselaar, en kunnen dan als fijn groen op takken worden aangebracht.

Verder is er nog de z.d. trollenbaarden. Deze vind je niet in NL. maar wel in Zweden. Zijn wettelijk beschermd in openbare bossen, net als het rendiermos. Maar mag wel op eigen terrein geoogste worden. Deze hebben ook een hele fijne structuur, en zijn alleen te vinden in hele schone bossen.

Gr. Marcel

IJsland- / rendiermos


Trollenbaard

Copyright van de foto's liggen bij mij, en mag voor de wiki gebruikt worden.
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bomen maken van gras
Het projectje lijkt goed te lukken. Het gras heb ik op maat geknipt, in een bad van houtlijm gedaan, en aan de waslijn gehangen. Door de lijm blijft het takje mooi in model. Vervolgens weer een bad houtlijm en bestrooien met MDF zaagsel en als dat droog is in een verfbad met bruin/grijs. Met ijslands mos de takken versierd. Dit laatste blijkt een kritisch klusje om er een echte denneboom van te maken. De vorm is zeer bepalend. De laatste stap wordt de boel met spuitlijm bewerken en beregenen met donkergroene strooisel. Met mijn "productiestraat" inmiddels 100 bomenskeletten gemaakt die ik later kan afwerken. Eerst maar eens zien of dit duurzaam is.

Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bomen maken van gras
Je zou er ook wat dettol in de lijm moeten doen. Dat ontsmet de boel. Het gras is een natuurproduct en gaat op den duur anders rotten.
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bomen maken van gras
Citaat van: Jongslog op vrijdag 12 juli 2013, 23:03:06

Geniaal idee om heermoes (paardenstaart) te gebruiken voor bomen. Je buren zullen je dankbaar zijn voor het oogsten van dit onkruid.
Enig probleem: je kunt het in segmenten uit elkaar trekken. Misschien verlijmen met een sateprikker als spalk, en dan opsieren?
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bomen maken van gras
@Jan Willem: dank voor je reactie nu weten we tenminste met wat voor materiaal we creatief aan het doen zijn :)  De dikkere stelen worden na een badje houtlijm redelijk stevig als de lijm droog is maar eventueel spalken met een sateprikker is een slim idee.
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bomen maken van gras
Hi Henk,

Voorstrijk (verdunde Latex) gebruiken.
Trekt in het materiaal blijft soepel en breekt niet (meer).
Onderdompelen, met spuitflesje of Airbrusch opbrengen.

Zelf lijm ik alles (senery) met lijmen op Latex basis (verdun het zelf)
Een groot voordeel is dat het gelijkmatig (en helder) opdroogt ook van meerdere opgebrachte lagen zie je niets.
Het vloeit heel goed uit (geen Dreft nodig).

groet
Harald
Re: Bomen maken van gras
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bomen maken van gras
Citaat van: Jongslog op donderdag 15 augustus 2013, 17:41:50
....maar eventueel spalken met een sateprikker is een slim idee.

Wellicht kun je er ook een koperdraad langs of omheen draaien . . .

Groeten,

Erik.