Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wissel contra schakelrail

Gestart door Ad48 dinsdag 13 augustus 2013, 19:13:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Wissel contra schakelrail
Ik wil een wissel met wisselaandrijving 74491 d.m.v. een schakelrail schakelen, maar dit gaat niet. De wissel schakel ik nu met een schakelkastje met terugmelding. Moet je hiervoor twee schakelrails gebruiken? En hoe is dan de aansluiting? :?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
uuuuuu ik snap niet wat je bedoeld, je sluit het wissel net zo aan als op een kastje alleen gaat 1 v.d. blauwe draden nu niet naar het kastje maar naar de rails. Als het goed is schakelt je schakelrail naar de massa van de rails en dat is als het goed is dezelfde massa als die ook op je kastje zit.
Re: Wissel contra schakelrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Als eerste moet je weten of je de wissels analoog (met de aparte witte of blauwe) kastjes schaket of dat je dit met wisseldecoders doet.

In het eerste geval sluit je bus van de schakelrail (=massa) door naar een van de blauwe draden van de wisselaandrijving.
Je wissel moet normaal functioneren via de kastjes en via de schakelrail. Je hooft alleen de bus op de schakelrail te gebruiken die correspondeert met de gewenst rijrichting.

Schakel je echter via decoders dan sluit je de bus van de schakelrail aan op de wisselaansluiting van de decoder.
De decoder vervangt dan feitelijk het schakelkastje.

Helaas zal dit voor ingebouwde C-rail decoders mogelijk niet werken, omdat die direct worden aangesloten op de baanvoeding.
Je moet dan de verbinding ook hier maken tussen de decoder en de aandrijving.

John
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Aan de wissel zitten twee blauwe draden en aan de schakelrails zitten twee blauwe draden. Als ik deze met elkaar verbind, gebeurt er niets.
gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
welk type schakelrail gebruikt je? Volgen mij schakelt die schakelrail potentiaalvrij dat moet je dus 1 van de blauwe draden met de massa verbinden en de andere met 1 v.d. draden van de wissenaandrijving.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Het is de marklin c schakelrail 24994.
94,2 mm. Momentcontact via sleepschoen van het voertuig.


Gr , Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Heb even de gegevens erbij gezocht van de 24994, als het goed is zit er een printje onder de rails waar 1 bruin draadje aan zit die met de railstaven is verbonden, dat is dus de massa. Afhankelijk van de rijrichting word 1 v.d. blauwe draden met de massa verbonden. Dit betekend wel dat de rails ook met de massa verbonden moet zijn en dat het niet met een losse rails werkt.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Ik heb de schakelrail al in de baan ingebouwd, daarom vind ik het raar dat hij niet schakelt. Als ik hem meet, dan werkt de schakeling wel alleen schakelt hij niet als ik hem met de wissel verbind, ook niet als er een lok overrijd. Hij moet toch een schakeling maken? Of ik nu vooruit of terugrijd, de wissel doet niets.  :-(

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
en waar heb je de gele draad op aangesloten van het wissel?
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Die heb ik laten zitten waar hij zat, wissel werkt gewoon met schakelkastje, de gele draad zit gewoon op de gele groep waar alle andere gele draden van de andere wissels opzitten.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
mmmm toch vreemd, dus voor de volledigheid: de gele draad zit gewoon op de gele aansluiting op de trafo, en het schakelkastje zit op de bruine aansluiting? en dan werkt het.

Als je nu eens de schakelrails los koppels en het bruine draadje direct aansluit op de bruine aansluiting van de trafo (waar dus het kasje ook op zit) dan zou het sowieso moeten werken. Zo niet dan is de schakelrail niet goed. 
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Schakelrail is niet goed, geeft maar plm 5 v door. Nu blijkt dat lipje van contakt is afgebroken en toch net kontakt maakte. Morgen even omwisselen.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
mooi dat het euvel is gevonden. Laat je nog even weten als alles klaar is en naar behoren werkt? Daar ben ik altijd wel nieuwsgierig naar  ;)
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Ik heb met een nooddraad nogmaals geprobeerd of de rail werkte, maar hij schakelt de wissel niet om. Ik vraag mij toch af of het met een contaktrail moet lukken of heb je toch twee contaktrails per wissel nodig?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wissel contra schakelrail
hallo ad maak anders een fototje hoe je het wil maken  :idea:
maar als je de wissel alleen via de rails wilt bedienen heb je 2 shakel rails nodig een 1 rechtdoor en 1 voor afbuigen
mvg stan
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Hallo Stan, dit dacht ik al, maar met een schakelrail moet je toch een stand om kunnen zetten?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wissel contra schakelrail
ja als t goed is wel. maar zet maar eens n foto van de situatie in t topic is wat makelijker ;) en hoe rij je analoog digitaal (en als je analoog rijdt welke trafo)
mvg stan
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39682.0 misschien helpt dit
Re: Wissel contra schakelrail
ik denk toch dat je een aansluitfout maakt, je schakeldt met dat palletje tussen de pukoos he en niet met de wielen.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Ik heb zes schakelrails meer zitten voor bediening van mijn seinen, deze hebben het altijd goed gedaan. Maar ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben, maar ik vraag me af wat ik dan verkeerd doe. In feite is een schakelrails ook maar een schakelaar en een kastje is het zelfde, ook maar een schakeling.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Hallo Dick, dat is het hem nou. Ik heb beide draadjes van de schakelrails verbonden met de beide draadjes die op het schakelkastje zaten( dus uit schakelkastje gehaald en aan de blauwe gelust). Maar er gebeurt niets.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Lopen de blauwe draden van de schakelrail nu wel naar de wissel-aandrijving?

Je moet altijd een stroomkring maken.
Met de blauwe kastjes is dit "trafo-geel"- gele draad - wissel- blauwe draad - schakelkastje - bruin "trafo-bruin"
Met een decoder is dit "decoder K83-geel" - gele draad - wissel - blauwe draad - "decoder K83-rood"of "decoder K83-groen". De rode en bruine bus op de K83 verzorgen de voeding.

Met een schakelrail is het ook weer "trafo-geel" - gele draad - wissel - blauwe draad - "bus-schakelrail" - bruine draad - "trafo bruin".

Ik denk dat de bruine draad van de schakelrail op een andere bron is aangesloten dan de bruine draad van de decoder.

John
Re: Wissel contra schakelrail
heb je op de rails wel dezelfde massa als de trafo waar de gele draad mee is verbonden? als je 1 van de wisseldraden even tegen de spoorstaven houdt werkt de wissel dan wel?
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Janvis, de wissel werkt normaal wel met het schakelkastje, ik zal nog proberen met wat jij schrijft.

@ John, de bruine draad van de schakelrail zit op de schakelrail op O. Moet dus normaal werken.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Janvis,

Als ik een wisseldraad tegen de rail hou dan schakelt hij niet.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Als hij dan niet schakelt is de massa van de rail niet verbonden met de trafo waar de gele draad van de wissel naar toe gaat.

ik zou als ik jou was even kijken op welke trafo het schakelkastje staat en deze samen met de de trafo van de baan scakelen

dwz alleen de bruine(massa) samen voegen dan moet hij het wel doen

groetjes Ed

PS hou er wel rekening mee dat er geen lok sleper op de scakelrail blijft staan anders zou de spoel van de wissel kunnen doorbranden
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Eddy, ik heb pas een ecos2, moet daar dan de bruine bij aangesloten worden?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Ad,

Dat is inderdaad de oplossing, met deze test wou ik namelijk kijken of je wel naar de juiste massa schakelt, Dat is dus niet het geval. Je kan de bruine draad van de trafo rustig op de massa van de rails aansluiten, is geen enkel probleem.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Janvis, maakt het dan niets uit dat de bruine op een trafo zit en de gele op de andere?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Volgens mij spreken we langs elkaar heen, even vanaf het begin:

Je gele draad zit aangesloten op een trafo. Je rails is aangesloten op je Ecos. Nu is het zaak om de bruine aansluiting van je trafo (waar dus ook de gele op zit) te verbinden met de railstaven (oftewel de massa van je baan) zodoende krijg je een gesloten stroomkring. Je mag altijd meerdere massa's met elkaar verbinden, zolang de "plussen, zo gezegd" maar gescheiden blijven.

Je moet het zo zien ( in pure jip en Janneke taal) : de stroom gaat via de gele draad de trafo uit en zal via de bruin aansluiting de trafo weer in moeten, nu schakelt jouw schakelrails de blauwe draden naar de railstaven. Om die reden zal dus de bruine aansluiting van je trafo ook verbonden moeten worden met de railstaven, anders krijg je geen gesloten stroomkring.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Hallo, hier zijn we weer. Ik heb gedaan wat je beschreef en inderdaad als ik nu de draad tegen de wissel hield, schakelde de wissel. Ik de wissel aansluiten op de schakelrail en inderdaad hij schakelde. Alleen... Al mijn treinen beginnen te rijden :? Wat kan dit zijn?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wissel contra schakelrail
ik denk dat je plus(de geele draad) van je wissel zich nu ook op de+ van de rails bevind. waardoor de loks denken dat ze analoge rijden en daaron rijden ze allemaal
mvg stan
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wissel contra schakelrail
hier ffe n schema

mvg stan
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Hallo ad,

dit had ik ook --> Alleen... Al mijn treinen beginnen te rijden  Wat kan dit zijn?

Waarschijnlijk heb je de schakelrails verkeerd aangesloten, een aantal posten terug heeft er iemand een link geplaats naar mijn vraag. Ik had de blauwe draad van de schakelrail aangesloten op de plus of min van de rail. Dit moet echter aangesloten worden op 1 van de lipjes van het printplaatje (in het midden van de schakelrails)

Gr.,
Dick
Re: Wissel contra schakelrail
Je hebt het bruine draadje onder de schakelrail toch wel op de railstaven zitten hé?? en niet op de puko's.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Het bruine draadje zit op de 0 onder het schakelrailtje, dit zit al zo.

Gr,Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Wat doe ik fout, ik heb zes schakelrails meer in de baan zitten en deze werken wel. Ik stuur met die schakelrails de seinen aan. Nu lukt het niet echt. :?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Is je schakelrail niet gewoon stuk?

Je rijd toch met een ecos? En je wissels schakel je toch met een aparte trafo die niks met de ecos heeft te maken?
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Vandaag de schakelrail wezen ruilen, deze werkte wel maar al mijn treinen begonnen te rijden. Ik schakel mijn wissels inderdaad met een aparte trafo. Dit wil ik zo houden.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Dat is ook een goede keuze om je wissels apart te voeden.

Maar nog maal, je moet de bruine draden met elkaar verbinden. Dus de bruine draad van je ecos (welke is verbonden met je railstaven) en de bruine draad van je "wissel" trafo.

Nu verbind je de gele draad van je wissel met de gele aansluiting op je "wissel" trafo.

Nu verbind je 1 van de blauwe draden van je wissel met 1 van de draden van je schakelrail.

Als je nu het palletje tussen je puco's beweegt zal je wissel wat moeten doen, je kan het palletje 2 kanten op bewegen hé, de ene kant op schakelt hij de ene blauwe draad en de andere kant op schakelt hij naar de andere blauwe draad.



Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Dit ik heb gedaan en toen begonnen de treinen te rijden. Maar misschien weet ik nu waar de fout zit.
Ik heb een trafo met twee "groepen", rechts bruin/geel en links bruin/geel. Ik dacht dat een groep voor de verlichting van de huisjes was en de tweede groep voor mijn wissels, althans zo ben ik in het begin begonnen.

Nu heb ik ontdekt dat er op een groep twee derde van de wissels zit en op de andere groep een derde van de wissels. Kan dit de oorzaak zijn?

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
in principe mag dat niet de oorzaak zijn. Wel zou je de beide bruine uitgangen van je trafo met elkaar kunnen verbinden (baat het niet dan schaad het ook niet)

Als je nou je schakelrail even uit je baan haalt, dan maak je de bruine draad van de trafo aan de spoorstaven vast en de rest zoals het nu ook zit. Als het dan gewoon werkt heb je toch echt ergens je massa niet in orde.

Misschien is het ook wel handig als je voor jezelf even exact gaat uitzoeken hoe je bedrading nu werkelijk zit, want het is een hele simpele schakeling die eigenlijk geen noemenswaardige problemen mag opleveren
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Dus bruine draad aan beide bruine draden en aan de de bruine van de ecos naar de rail?

Ik zal de bedrading nog eens helemaal nalopen.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Ik snap het niet. Mijn wissels zijn apart aangesloten op een aparte trafo met twee groepen. De schakelkastjes voeding (bruine draad) zitten op een groep. De gele draad van de wissel zitten verdeeld over de twee groepen. Met de drukknoppen werken ze normaal. Als ik een draad van de drukknoppen eraf haal en houd deze op de rail, dan schakelt er niets,ook niet als mijn ecos aanstaat. De wissels schakelen dus alleen als ik de drukknoppen gebruik.

Ik heb al aangegeven dat ik zes schakelrails meer heb en deze gewoon werken, maar dan moet wel mijn ecos aanstaan.

Ondanks alle goedbedoelde uitleg en uitproberen lukt het niet. Alleen als ik de bruine draad van de trafo op de bruine van de ecos verbind, dan wel, maar dan gaan alle treinen rijden.

Ik heb wel begrepen dat er dan iets met mijn massa niet goed is. Hoe krijg ik dit nu voor elkaar, wat moet ik doen? Gezien mijn geringe kennis van elektronica snap ik niet altijd wat er bedoeld word. Ik denk meer in de kleuren van de draden. Dan kan ik het wel volgen. Wie weet raad?

Gr, Ad

Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Hallo,

je moet er op letten dat de rode draad van de ecos (plus) op je puko's (puntcontacten) zit
de massa van zowel de ecos (uitgang) als van de wissel trafo moeten aan de railstaven zitten.
de blauwe draden van de wissel kunnen nu zowel naar je scakelkastje als naar de blauwe draden van je schakelrail.

het schakelkastje moet ook op de bruine (massa) aangesloten worden.

de gele van de wissel moet naar de gele van je trafo.

de schakelrail moet met zijn bruine draad aan de railstaven zitten.

zo moet je kunnen schakelen en dat moet danook kunnen zonder dat je ecos aanstaat omdat de stroom geleverd voor de wissel/scakelrail van je "wissel" trafo afkomt

als je treinene spontaan gaan rijden is er ergens een stroom die er niet thuis hoort


kijk dat even goed na


succes Ed

ps als je in de buurt woont wil ik wel even langskomen om te kijken als je dat wilt

Re: Wissel contra schakelrail
Het fijt dat de wissels werken als je de bruine draad van je trafo aan de rails maakt is opzich een goed teken, echter dat je treinen gaan rijden is niet goed.

Als je nu je ecos even los koppelt en je treinen van de rails haalt, vervolgens sluit je de bruine draad van je "wissel"trafo aan op de railstaven. Werkt dan je wissel d.m.v. je schakelrail? (waarschijnlijk wel)

Nu is het probleem van de spontaanrijdende treinen wel een beetje een moeilijk probleem zo op afstand want ik kan niet raden hoe je de bedrading voor elkaar hebt. Zou je eens wat foto's kunnen plaatsen van hoe éé en ander in elkaar is geknutseld? Dat zou on een heel end op weg kunnen helpen naar een mogelijke oplossing.
Worden trouwens al je andere wissels ook d.m.v. schakelrails geschakeld of worden die allemaal door knopjes geschakeld?

Het feit dat je seinen wel werken door andere schakelrail is waarschijnlijk omdat die seinen worden gevoed door de rode draad van je ecos, en omdat de schakelrail naar de spoorstaven schakeld heb je daar wel een gesloten circuit.


Sorry dat ik blijf reageren maar zo'n simpel probleem daar moeten we toch uit kunnen komen  :D En ik heb me er nu in vast gebeten en zal dus niet eerder los laten dan wanneer het probleem is gevonden en opgelost  8)
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Ik ben blij dat je blijft reageren, ik probeer alles uit wat er uitgelegd wordt. Foto's plaatsen is geen doen want er is steeds bijgeplaatst en nu een behoorlijke wir war van draden  8o.

Al mijn wissels worden geschakeld met schakelkastjes.

Kun je makkelijk een storing in je massa opzoeken? Zoals je al aangeeft, de seinen werken prima met de schakelrails. De seinen gaan ook pas branden als ik de ecos aanzet, dus wat je schrijf klopt dus wel.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
Wat je eerst moet gaan uitzoeken is of de gele draad van je "wissel"trafo niet ergens per ongeluk verbinding maakt met je puco's (Hetzij rechtstreeks of misschien via een lampje ofzow) .

Wat misschien nog makkelijker is: Haal het bruine draadje onder je schakelrail los en verbind deze rechtstreeks met dezelfde aansluiting alswaar ook je schakelkastje op aan is gesloten. Op die anier is je circuit volledig gescheiden van je rails en weet je zeker dat je geen problemen krijgt. En dan werkt tenminste je wissel ook.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Ecos eraf gekoppeld, bruine draad tussen wisseltrafo naar rails geplaatst, er gebeurt niets. Schakelrail werkt ook niet.

Draad laten zitten en ecos weer opnieuw aangesloten, er gebeurt nog steeds niets. Draden van wissel gecontroleerd, waren in orde. Treinen bleven nu staan, kon ze gewoon bedienen met ecos.

Gr, Ad
Re: Wissel contra schakelrail
mmmhhhh Wat ben je toch allemaal aan het doen :? De ene keer gaan je treinen rijden met de massa's aan elkaar. Nu gaan de treinen niet rijden maar doet het wissel weer niet wat je wil.

Als ik je was ik zou een groot deel van de bedrading gaan verwijderen en een zaak opnieuw gaan aansluiten en de bedrading netjes gaan fatsioneren want er zitten wat dingen niet helemaal fris volgens mij.

Maar heb je mijn 2de optie ook el geprobeerd??? Gewoon het bruine draadje aansluiten op de bruine aansluiting van je "wissel"trafo.
Re: Wissel contra schakelrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wissel contra schakelrail
Beste Ad,

Waar woon je ongeveer?

Groet, Anne W