Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.

Gestart door F.P.Vonk maandag 12 augustus 2013, 23:07:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Fred wellicht kun je het eens proberen met een airbrush setje. Weinig verf aanbreng dus dunne laagjes dan kan het niet lopen. Volgens mij kan het niet aan de tape liggen.

Groet, Ronald

Ps. Bij Conrad hebben ze best fraaie soldeerstations
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Ronald ik heb nog ergens een airbrush setje liggen met een compressor en al er bij, echter ik heb er nog geen gebruik van gemaakt. Zo'n 20 jaar geleden had ik ook al een setje en heb die toen gebruikt voor mijn modelbouw dozen van vliegtuigen, schepen en militaire voertuigen maar die ging met luchtbussen was niet echt een succes om mee te werken. Mijn handen zijn wat dat betreft niet meer trilling loos dus met dat nieuwe setje moet ik dan wel eerst veel oefenen maar dat krijg ik denk ik wel voor elkaar. Ik ga eerst in elk geval weer verder met die spuitbussen op de V200 en met andere afplak tape, ook probeer ik de verf laag zo dun mogelijk te houden, heb je ook minder kans op uitlopen van de verf. Overmorgen krijg ik van iemand die ik ken een nieuwe soldeerbout die hij toch niet meer kan gebruiken en dan kan ik ook verder gaan met het soldeerwerk.

Groeten
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Zo de ben weer even bezig geweest met het schoonmaken van de Kap. Ik ga nu anders spuiten namelijk van boven naar beneden en wel als volgt:
1- Grondlaag 2x
2- Dak met RAL 7023 2x
3- Als dak droog is afplakken en Rooster gedeelte met RAL 7021 (donker grijs) 2x
4- Als rooster gedeelte droog is deze afplakken en met Ral 3004 (rood)spuiten) 2x
5- Als rode verf droog is weer afplakken en dan frame met RAL 7021 spuiten 2x
6- Alles aan de onderkant goed laten drogen en pas na een dag alle afplaktape verwijderen
Het voordeel van op deze manier werken is dat de verf niet meer kan uitlopen op de al eerder gespoten verf.
Naar mijn mening moet het dus dan wel goed zijn.
Woensdag krijg ik pas de soldeerbout die me beloofd is en dan kan ik verder gaan met het binnenwerk.
Ik houd jullie ook met foto's op de hoogte.

Groet
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Fred, 2x een grondlaag lijkt alweer vrij veel.
Is één laag niet voldoende?
Zo blijven details beter zichtbaar.
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
hoi Fred

als je snel drogende verf gebruikt zou ik de afplaktape niet te lang laten zitten ,(zeker geen dag) anders heb je kans dat verf die inmiddels is uitgehard ,er af wordt getrokken.
Je kunt het beste tape gebruiken van 3m oid te verkrijgen in een goede verfzaak.

gr koos
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Ad,

Daar heb je wel een punt, Ik zal na één laag eens kijken hoe het er uit ziet en dat doe ik ook bij de gewone verf.
Bedankt voor je opmerking.

Hoi koos,

Daar heb je ook een punt, ik kijk wel of het eerder kan als de verf droog is.

Groeten
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Fred ik zou net als Koos aangeeft de afplaktape er niet te lang op laten zitten. Binnen een uur kun je het verwijderen anders loop je de kans op beschadiging langs de randen.

Succes en groet,

Ronald
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Citaat van: Bart op zondag 15 september 2013, 19:43:17
Hoi

Ik zal morgen eens een V200 hier in elkaar flansen, kunnen jullie mooi meekijken.

Bart

Hoi Bart,

En heb je nu al een V200 in elkaar geflanst, ben wel heel benieuwd want we zijn nu al 2 dagen verder en ik zie nog steeds geen foto's van je! Ben wel reuze benieuwd.

Groet
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi

Heb wat probleempjes met de hut.
Riool verstopt, en hierdoor kabel van de tv doorgestoken... :thumbdown:

Eerst FF oplossen.

Bart


Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Shit  :P ;)

Suk6

Gr, Jan
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
All over the place.....letterlijk   :-)

Bart
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Haha.
In de shit, bedoel je.
Kan de beste overkomen.

Gr. Mars
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Bart,

Succes met het opruimen van de shit zooi.

Groet
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi,

De soldeerbout krijg ik morgen en dan kunnen we eindelijk gaan solderen. De loc heeft inmiddels de onderlaag en de RAL 7023 voor het dak gekregen vandaag, nu even laten drogen en dan morgen verder met Ral 7021(Donker Grijs) bij de roosters en de neuzen. Het motortje (Tandwielen)vandaag helemaal schoon gemaakt met wasbenzine en opnieuw gesmeerd met een klein beetje olie. Morgen gaan we verder.

Groeten
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Fred,

ik lees nu pas van je knutselproject. Je bent goed bezig, en het is goed om na een mislukking toch door te gaan.
Ik ga dit zeker volgen.
Als ik je moet helpen met het electronische stuk dan moet je t maar zeggen.

Groetjes Dennis
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Dennis,

Bedankt voor je reactie en aanbieding maar ik denk dat ik dat wel red in mijn uppie. Ik zie je trouwens weer op de gastendag op Zondag 24 November.

Groet
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Fred,

Vooral de onderlaag goed laten uitharden voordat je de volgende laag gaat spuiten. Hopelijk gaat het nu wel goed. Ik zag die foto van de twee schitterende groene locs, die zijn heel goed geslaagd. Volgens mij zijn die in spoor 1 wat het iets makkelijker maak. Je kunt daarmee veel makkelijker fraaie details aanbrengen wat voor de meeste van ons in H0 moeilijk is.

Op naar de foto's van een fraaie loc. Succes

Groet, Ronald
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Citaat van: M.user op donderdag 19 september 2013, 19:25:06
Volgens mij zijn die in spoor 1 wat het iets makkelijker maakt.

Be my guest  :P ;)
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Haha Kees Jan ik snap het. Ik kom vaak bij iemand die een grote spoor 1 baan heeft en daar zie ik dat bijvoorbeeld dat bij het maken van gebouwen de details veel mooier zijn uit te voeren. Neem alleen maar de Preisers. Door het grotere formaat is het dan wel wat makkelijker om zeer gedetailleerd te kunnen werken. Helaas moet je daar wel flink de ruimte voor hebben.

Ik heb meer foto's van je gezien en petje af hoor. Ook weathering ziet er geweldig uit. Ik kan in ieder geval van jou wel wat leren.  :thumbup:
Doordat ik graag alles zelf bouw kijk ik erg veel naar andere banen en voorbeelden van anderen en probeer uit te vinden welke technieken zij gebruiken. Ik ben er nog niet aan toe om zelf locs te gaan verouderen maar zal tegen die tijd zeker kijken hoe jij dit allemaal zo perfect voor elkaar krijgt. Hoe is jouw ervaring met H0?

Groet, Ronald
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Ronald en Willem twee,

Ja die groene V200's zijn inderdaad prachtig en bijzonder fraai, daar mag men best trots op zijn. De onderlaag van mijn V200 heb ik zeker goed laten uitharden ca. 4uur. Op de spuitbus stond na 2 uur over spuitbaar nu dat heb ik maar wat langer gedaan. Mocht het weer niet goed gaan, kan ik altijd opnieuw beginnen :D :D :D

Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Fred ik weet niet hoe lang Kees Jan wacht tussen de verschillende lagen. Er is namelijk wel een verschil tussen drogen en uitharden. Bij drogen heeft de fabrikant het over een bepaald tijdsbestek dat het weet overschilderbaar is. Dit is ook afhankelijk van temperatuur en bij watergedragen verf ook nog luchtvochtigheid. Uitharding duurt veel langer dan moeten alle oplosmiddelen zijn uitgedampt en dit kan vaak wel 24 tot 48 uur in beslag nemen. Hier is ook de temperatuur een bepalende factor. Daarom zie je dat in spuitcabines de temperatuur flink omhoog wordt gebracht.

Groet, Ronald
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
15 Minuten  ;).  Na 30 Minuten afplakken en dan de volgende laag.
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Dat is snel Kees Jan, maar hoe komt het dan dat Fred problemen had met de spuitrand langs de tape. Hij lijkt wel de juiste afplaktape te hebben gebruikt.

Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Geen idee. Kan aan zoveel dingen liggen. ws een te dikke laag met de spuitbus. Mijn mening: dat gaat niet (zo goed als met een airbrush).
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Daar kan ik mij wel in vinden. Spuitbussen zijnnaar mijns inzien niet echt het aangewezen middel om fijn werk mee te doen. Airbrush is daarvoor veel meer geschikt en je kunt de verf zelf ook nog eens verdunnen mocht dit nodig zijn. Tevens heb je natuurlijk ook veel meer keuze in kleuren. Ik ben zelf sinds ik een airbrush heb helemaal verslaafd geraakt aan dat ding en gebruik hem voor legio toepassingen.

Groet, Ronald
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Kees Jan dat vind ik ook wel erg snel, na 30 minuten was mijn lak laag nog niet droog dus afplakken kun je dan vergeten. Heb hem nu in mijn hobbyruimte te drogen staan en morgen ga ik dan pas weer verder met de donkergrijze RAL 7021 bij de roosters na  dat de bovenkant is afgeplakt. Ik gebruik ral spuitbussen, zijde glans van 24.nl. Als de RAL 7021 droog is plak ik deze ook af en dan ga ik verder met de rode verf RAL 3004 en als die droog en afgeplakt is ga ik de onderkant van de Kap weer met RAL 7021 spuiten. Na het drogen van deze laatste laag haal ik alle tape weg en ga ik afplakken voor de strepen zilver en de kap geheel afwerken. Ik wil ook nog wel ergens decals kopen, weet alleen nu nog niet waar. Enig idee?

Groeten
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Citaat van: F.P.Vonk op donderdag 19 september 2013, 22:56:26
na 30 minuten was mijn lak laag nog niet droog

Dan heb je gelijk een idee van het verschil in dikte van de verflaag.

Robin
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Als moeders weg is, kan je de kap ook even in de oven drogen.
Op de borden voor-verwarmstand. (ca 70 gr.) 20 min.

Alleen..... ze zal het wel ruiken als ze terug komt.....

Sterkte, Mars.
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Mars,

Even voor de duidelijkheid, net als bij de meerderheid van ons mannen, in de keuken heb ik thuis niets te vertellen dus die oven kun je vergeten.

Groet
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Of je daar dan ook iets te zeggen wil hebben is een compleet ander verhaal  :D
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi iedereen,

Wat heb ik nu gedaan:
- Allereerst is de Kap weer geheel schoon gemaakt en heeft het een aantal dagen liggen drogen.
- Na het drogen eerst een grondlaag erop gespoten en weer laten drogen.
- Na het drogen het dak gespoten met RAL 7023.





- Na langere tijd drogen het dak afgeplakt.



- Na afplakken de roosters en neuzen voorzien van RAL 7021.



- Daarna heb ik het gespoten gedeelte wederom laten drogen en afgeplakt.







- Volgende spuit laag was nu RAL 3004 dat ik wederom goed heb laten drogen.
- Na drogen de afplaktape (van de bouwmarkt) allemaal verwijderd en de kap een goed bekeken, was wel trots op het gedane spuitwerk echter alleen vergeten even een foto te maken.
- Weer begonnen om alles af te plakken tot en met de RAL 3004, het onderste deel van het frame vrijgelaten en bespoten met RAL 7021, en wederom vergeten om foto's te maken.
- Na drogen de afplaktape weer verwijdert met het volgende resultaat:











- De laatste foto geef een detail weer van het dak, ik kon wel door de grond zakken. Ook zijn hier en daar kleinere foutjes te zien, echter deze laatsten zijn wel op te lossen maar het dak ziet er minder goed uit, helaas het zij zo weer alle werk voor nop denk ik, of heeft iemand suggesties?

Groeten
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hallo Fred,

Mijn eerst indruk is dat je toch wat te dikke lagen spuit. Wellicht wil je te snel...
Bij het dak zie ik in de hoekjes van de details een dikke laag verf omhoog kruipen.
Zeker met spuitbussen is dit moeilijk, maar het kan. Wellicht op wat meer afstand spuiten?
Die dikkere lagen vergen ook een veel langere uithardingstijd en dat praat je echt over weken.

En dan de afplaktape: deze hiervoor niet gebruiken. Plakt te sterk, zeker als het even erop zit.
Door de ribbels van het crepepapier is er gevaar dat de verf eronder kruipt. Zeker met wat dikkere lagen, zoals ik boven al aangaf.
M.i. lost door onderkruipende verf en dus veel oplosmiddel de onderliggende laag weer deels op en vermindert de hechting. En met de hogere kleefkracht van de tape: losgetrokken randen.
Er zijn in de handel veel betere afplaktapes verkrijgbaar. Wellicht voordelig bij een autospuiter een restantrolletje, of anders in de modelbouwhandel. Niet goedkoop. O.a. Tamiya-afplaktape wordt gewaardeerd.

Maar volgens mij is de bottomlijn: dunne laagjes spuiten.
En vergeet niet: al doende leert men en deze metalen kap is daarvoor uitstekend!

Succes!
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Ik vermoed ook dat de lak die je gebruikt niet geschikt is voor modelbouw doeleinden. Misschien verstandig om bij een modelbouwzaak de juiste te halen, en inderdaad, ook beter afplak tape, dit gaat nooit werken. Verder als eerste laag een metaal primer gebruiken.

Walter
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Ls

In de jaren 90 van de vorige eeuw had ik veel tijd, handenvol creativiteit en motivatie, maar niet voldoende geldmiddelen om de NS 1200 serie in de kleuren Turquoise en Bruin aan te schaffen.
Derhalve maar zelf aan de slag gegaan met een, door de plaatselijke verfboer, afgevulde spuitbus met een heel fijn spuitkopje.
Helaas heb ik van het hele project geen beelden gemaakt . 

Project nr 1 Marklin NS 1219 wordt NS 1201.

Ik had een heel beschadigde, maar wel complete 1219 op de kop getikt (voor de prijs toen, koop je nu een nw 1200  in doos) en wilde deze in de originele Berlijns blauwe kleur maken, maar met een ander bedrijfsnummer.
Berlijns blauw is een mengkleur en kon je dus niet kant en klaar kopen. Ik ben toen op enig moment terecht gekomen in een Haags verfzaakje waar nog met de hand de verf werd gemengd en aan de hand van een Marklin 1219 is toen de verf gemaakt.
Het is uiteindelijk een model geworden die naar mijn zin was, maar niet met kwaliteit van een Philotrain.
Maar ik heb wel veel plezier gehad met het project en die daarna kwamen.

Het volgende project was de Turqoise uitvoering van de NS 1200, de 1216.  Deze kleur werd gebruikt bij de eerste lichting 1200 echter ook hier gold, geen geld ed maar wel een dosis creativiteit enz.

Deze lok was ook een flink beschadigd model maar dat deerde niet en na veel bewerkingenheb ik deze toch netjes glad gekregen en met Roco bolle neuzen rijtuigen als kleurstaal, de verf in een goede verfzaak laten maken en met een spuitbus aangebracht.
Daar de kleur van de 1216 dezelfde is als de Roco rijtuigen krijg je een leuk geheel.

Het volgende project was om de 1200 in bruine uitvoering (NS 1210) te krijgen en is met het zelfde foefje als de 1216 aardig gelukt.
Ik heb met de spuitbussen goed kunnen werken in een grote doos in de zomer met weinig wind en stofvrij.
De verf was zeer snel drogend behalve het Berlijns Blauw dat duurde wat langer..
De locomotieven  staan nog steeds in mijn vitrine en ik geniet er nog steeds van.
Het resultaat was toen in mijn ogen best aardig, maar ik zou het nu toch anders doen, zeker gezien de afwerking en misschien neem ik ze nog wel eens onder handen. Ik heb bijv de sierstrepen van de 1210 en 1216 van gekleurd kunststof tape gemaakt . De zandgele sierstrepen van de Berlijns blauw 1201 heb ik wel gespoten.

Gr Koos 



Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hallo Willem E,

Als al gemeld in mijn vorige reactie #181 Had ik de tape al vervangen toen de RAL3004 al droog was. Daarbij zag het er goed uit om maar niet te zeggen prima.
Vóór het spuiten van het onderste deel van de kap met RAL 7021 heb ik het hele bovenste gedeelte dus ook het dak geheel opnieuw afgeplakt en na het drogen van de onderste spuit laag heb ik de tape weer geheel verwijderd. Het gevolg is dus wat je op e foto ziet. De spuitafstand die ik toe pas is 25 tot 30 c, dat is dus goed. Voorheen gebruikte ik al Tamiya-afplaktape echter hierbij kruipt de verf ook onder de tape en zelfs meer als de tape van de bouwmarkt. Ik heb nog ergens een complete airbrush set liggen met compressor maar heb er nog nooit gebruik van gemaakt wat natuurlijk in de toekomst wek gaat gebeuren alleen moet ik eerst wel weten hoe het werkt en natuurlijk hoort daar ook de spuitafstand bij. Vroeger heb ik ooit een airbrush gebruikt zonder compressor voor de modelbouw kits die ik maakte, echter dit was geen echt succes, maar het was dan ook een goedkoop prulletje van Revell. Voordat die nieuwe airbrush gebruikt gaat worden wil ik eerst weten wat kan ik gebruiken om hem schoon te maken, spuitafstand en een helen hoop meer zaken. Misschien heb je ook wel gelijk wat betreft spuitbussen maar ik heb voor de verschillende kleuren al behoorlijk wat geld op de tafel moeten leggen en het zou zonde zijn om ze niet leeg te maken, zit trouwens nog veel in.
Wat ook heel raar is, is dat de onderste RAL7021 naar boven op de RAL 3004 uitgelopen is op 2 plaatsen. Ik ben begonnen met de lichte kleur op het dak en daarna heb ik dus van boven naar beneden gewerkt. De tape was dusdanig geplakt dat deze van boven naar beneden over elkaar heen was geplakt om zo het uitlopen zoveel te beperken of eigenlijk helemaal te vermijden en is het dus toch iets uitgelopen.

Groeten en bedankt
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
misschien een oerbodige reactie,
maar schuur je de nieuwe lak ook licht p voordat de volgende laag erop gespoten word?

groet Winno
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Walter,

Voor de onderlaag is een primer gebruikt, namelijk van Motip (Grijs kleur).

Groeten
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Volgens mij spuit je veel te dik, dan kruipt namelijk de verf door capillaire werking onder de tape. Beter is de verf in meerdere dunne laagjes te spuiten, je moet de verf nooit in 1 keer dekkend willen hebben. Ook is ontvetten van groot belang, als je de verf tussen de lagen volledig laat uit harden moet je de verf tussen de lagen heel ligt opschuren met een zeer fijne korrel (liefst nat schuren) en daarna de zaak zeer goed ontvetten. Maar uiteindelijk kun je spuiten alleen maar leren door het te doen en te doen en te doen enz. enz. 
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Winno,

Nee ik schuur de lak niet licht op, dat heb ik wel gedaan voor dat de primer erop komt. Althans ik gebruik hiervoor een glasvezel stift, zie ook de foto's:






Bovendien is het zo hoe meer lagen er op komen, hoe minder de details worden, dus elke lak is één dunne laag maar kleine gedeeltes bevatten 2 lagen en wel daar waar de andere kleur lak over de vorige kleur lak heen komt.

Groeten
Fred.

Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Janvis,

Wat voor een schuurpapier zou je dan kunnen gebruiken en hoe zou ik dan moeten ontvetten?
Mij lijkt me wel dat je door het schuren detail verlies gaat krijgen, zeer zeker met meerderen lagen.
En ik ben het met je eens wat betreft "Maar uiteindelijk kun je spuiten alleen maar leren door het te doen en te doen en te doen enz. enz."

Groeten
Fred 
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Koos,

Mooie NS 1200 locs, heb er ook nog 2 liggen die op de planning staan om ze om te spuiten, Bruin en Turqoise althans. Ik heb ook al een blauwe en Donker grijs/geel uitvoering. En zoals Janvis al schreef "Maar uiteindelijk kun je spuiten alleen maar leren door het te doen en te doen en te doen enz. enz."

Groeten en bedankt voor de mooie foto's,
Fred
 
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Ik heb destijds Scotch tape gebruikt, mat/doorzichtig, ging perfect, zal eens even zoeken naar een plaatje van de desbetreffende V200.

Mvg Gert
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Gevonden ;)



Zilveren bies met penseeltje gedaan. Rest Gamma spuitbussen.

Voordeel van Scotch tape m.i. , helemaal glad en het plakt niet als een dolle vast, ook na enige dagen komt het er makkelijk vanaf.

Mvg Gert
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Gert ziet er prima uit mag ik wel zeggen. De spuitbussen die ik gebruik komen van 24.nl is wel zijde glans.

Groet
Fred
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Fred zonde dat het alsmaar mislukt. Toch vol blijven houden. Je kunt eventueel altijd nog een bastler loc kopen dn daar de behuizing van gebruiken.
Ik zou toch maar eens overwegen om met de airbrush te gaan werken. Je kun de verfdikte veel beter aan passen en zeer gedoseerd spuiten. Je zult zien wat een positief effect dit heeft op de details. De dunne lijnen is vaak handwerk wat met een hoogwaardige penseel gebeurt. Dit zie je ook bij sommige auto- en motorbouw programma's op bijvoorbeeld Discovery. Het aanbrengen van de details gebeurt daar ook met de hand met een penseel. Het is natuurlijk ook weer een klusje wat oefening vraagt maar waar je uiteindelijk steeds beter in wordt. Dit geld eigenlijk voor alles, hoe meer je iets doet hoe beter je er in wordt.
Ontvetten kun je trouwens goed doen met een goede elektroclean dit laat namelijk na uitdampen geen waas achter op het oppervlak. Thinner achtige producten doen dat wel. Je moet dat zien alsof er een microscopisch laagje achterblijft op het te spuiten oppervlak.

Succes en volhouden hoor.

Groet, Ronald
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Dit schiet niet op..... Op Eurospoor ben ik in de Team Mitropa stand aanwezig. Kom dan eens langs en ik laat je wat dingen zien. Volgend jaar heb ik ook een lesruimte tot mijn beschikking in Alblasserdam alwaar ik airbrush les kan gaan geven (ja nu dus echt  :P). Aanmelden kan via de mail of via een PB.

Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi Ronald bedankt voor je reactie, in elk geval kan ik je vertellen dat we door zullen gaan en uiteindelijk moet het dan ook lukken. Ik moet wel zeggen dat het toch deze keer het beste resultaat heeft opgeleverd, jammer dan van het dak.

Groeten
Fred.
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi

ok, kom'tíe.

Eerste plaatje.
lok FF gewassen in de thinner, wordt hij mooi schoon van.  :D :D



bart
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Ja,
en dan ?  :D
Re: Ombouwen Marklin 3921(bouwpakket 3021) met opnieuw de kap spuiten.
Hoi

Het is live já!  :D

plaatje 2



primer (motip 04056)

In een airbrush gedaan door een héél klein gaatje in de spuitbus te prikken. Na een dag is het drijfgas weg, prik je het gaatje groter en heb je mooie lak voor de aurbrush.

Primer moet alles bedekken, maar hoeft niet dekkend te zijn (mag wel)

bart