Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw DJH model loco kit van NCS 41

Gestart door PietG maandag 21 oktober 2013, 18:21:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo,

Heeft iemand ervaring met het bouwen van een DJH model loco kit?
Ben al even bezig met de NCS 41 maar heb wat moeite met het zuiver plaatsen van de wielen en ook in het drijfwerk zit een punt waar het een beetje zwaar loopt. Hierdoor loopt de model niet echt soepel bij een lage snelheid.

Alle hulp is welkom.

Groeten,
Piet.
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo Piet,

Je kunt jouw vraag beter op het BNLS forum plaatsen want daar zitten veel "zelfbouwers" die o.a. met DJH/Model Loco kits gewerkt hebben. Hier zul je niet veel "zelfbouwers" vinden want hier koopt men voornamelijk Märklin producten of andere kant en klare 3 Rail producten.

Grt, Ronald.
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Piet,

Op Benelux staan ook veel bouwdraadjes van dit soort kits.
Met genoeg problemen die opgelost zijn.Dus een middagje lezen kan je veel tips en trucs opleveren.

Robin
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo,

Vast bedankt voor jullie advies heb inmiddels het een en ander gelezen en de drijfwielen zitten er nu goed op zie onderstaande foto en video. Het model als test op 1,5V volt gelijkspanning loopt nu mooi regelmatig. Nu nog het drijfwerk.

O ja heb al een sleper onder het model gemonteerd moest natuurlijk 3rail worden.



Groeten,
Piet
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo,

toch weer problemen gekregen met het chassis en daarom het complete chassis gedemonteerd en opnieuw opgebouwd. goed opgelet dat alles zuiver uitgelijnd werd en ook de aslagers vast gesoldeerd. Na de montage van de wielen en de koppelstangen en uiteraard tussen elke stap testen of het allemaal goed blijft lopen. na zo'n 2 minuten draaien op de rollerbank staan opeens de wielen stil en hoor ik alleen de motor nog.
Ja hoor een tand uit een tandwieltje gebroken  :-(. Natuurlijk het tandwieltje dat op het vastgeklonken asje in de vertragingskast zit.

Ben even de rommelbak in gedoken en een tandwiel gevonden met de juiste vertanding dus we gaan de boel maar demonteren en kijken of we dit tandwiel kunnen monteren.

Word vervolgt

Groeten,
Piet
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo,

Heb de vertragingskast gerepareerd en er een nieuw tandwiel ingezet zie ook de foto.

Links op de foto de zijkant van de vertragingskast met het nieuwe tandwiel en een nieuwe as. Deze as moest ik opnieuw maken omdat het as gat in het tandwiel 2 mm was en de oude as 1,5 mm. Het tandwiel dat ik beschikbaar had was ook iets te dik dus ook dit moest ik aanpassen. Er onder liggen het oude tandwiel en de oude as.

Rechts op de foto de compleet gemonteerde vertragingskast met de mashima motor. heb natuurlijk eerst gecontroleerd of het goed liep en de motor met vertraging een minuut of vijf laten draaien. Het liep lekker soepel op een spanning van 1,5V  :)

Nu maar weer verder met de opbouw van de rest van het chassis.

Groeten,
Piet
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Ooit wil ik ook nog een dergelijk bouwpakket bouwen, maar ben er een beetje huiverig voor. Ga je zekers volgen!
Roy
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo Roy,

Als je een dergelijk bouwpakket wil bouwen begin dan eerst met een eenvoudig model. MK modelbouw heeft een leuke zandwagen als messing bouwset probeer eerst zoiets. Dit model kost in de basis 25 euro en is eenvoudig om te maken, heb ik ook gedaan om eens wat ervaring op te doen. verder is het handig om soldeer met een laag smetpunt te hebben want dan kan je  makkelijker twee kleine onderdelen die dicht bij elkaar zitten solderen. je soldeert eerst het ene onderdeel met normaal soldeer en dan het tweede met soldeer met een laag smeltpunt. je kan een soldeerbout met een halogeen dimmer regelbaar maken. dit laatste heb je in elk geval nodig als je witmetaal wilt solderen want dat moet je doen met soldeer met een laag smeltpunt anders smelt ook het witmetaal.

Groeten,
Piet
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo,

Had na al het gepriegel met de aandrijving zin om gewoon wat de bouwen dus heb ik een begin gemaakt met de kap. Deze is voor het over grootte deel van witmetaal dus dat werd solderen met soldeer met een laag smeltpunt. In de beschrijving staat dat je de delen moet lijmen maar ik heb meer met solderen en dit is volgens de mensen die het weten kunnen ook duurzamer. Ik gebruik hiervoor een soldeerbout die regelbaar is met behulp van een halogeen dimmer (zie hiervoor het project weerstand soldeer apparaat op mijn site).
Hier onder de resultaten van mijn loodgieters werk. Het dak en ook de ketel zitten nog los deze zal ik als laatste vast zetten is met het spuitwerk wat eenvoudiger.

Groeten,
Piet
Re: Bouw DJH model loco kit van NCS 41
Hallo Edward,

Nee ik ben nog niet veel verder maar dat komt omdat ik eigenlijk geen tijd genoeg heb om alle dingen die ik onder handen heb af te maken. Het probleem zit eigenlijk niet in het drijfwerk maar meer in de wielen. Een van de wielen slingert als of er een slag in het wiel zit en ik ben er nog niet achter hoe ik dit kan verhelpen.
Ondertussen heb ik mijn  prioriteit ook verlegt naar het opbouwen van een baan zodat ik kan rijden, maar ik heb wel zoiets van het zal lukken want van opgeven houd ik niet.

Groeten,
Piet