Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MS1 defect ?

Gestart door Alves woensdag 07 augustus 2013, 17:09:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS1 defect ?
Alves
gast

MS1 defect ?

Dit is wat mijn ms1 gelijk na het opstarten aangeeft. Er staat dan nog niet eens één loc op de baan. Ik denk dat hij overleden is. Kijken of ik nog in aanmerking kom voor garantie anders heb ik pech. Herkent iemand dit beeld of is dit zeldzaam? Nadat alle pictogrammen in beeld zijn gekomen komt er marklin voor en de loc die ik geselecteerd had, maar de centrale reageert heel erg sloom. Echt extreem sloom.
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Niemand?
Re: MS1 defect ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: MS1 defect ?
Hoi Dewey.
Zelf nog niet meegemaakt maar wel al eens eerder gelezen!
Je kunt nog proberen om de MS te resetten naar fabrieksinstellingen of anders aan een CS laten updaten.

Veel succes en hopelijk lukt er iets!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Hallo AlbertJan,

Dat zou ik kunnen proberen. De laatste optie wordt moeilijk. Ik ken niemand met een CS.. Dan maar hopen dat met het resetten van de MS het probleem is opgelost.

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
keeszondag
gast

Re: MS1 defect ?
Zeker nu je niet naar Hamburg gaat.....  :(
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MS1 defect ?
Met een Ecos kan het ook. Je zou Robert39 eens een pb'tje kunnen sturen. Die heeft een Ecos staan en woont bij jouw in de buurt.

Zijn verder alle pinnetjes nog recht?
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: MS1 defect ?
Dit heb ik ook gehad.

Hij reageerde super traag. Omdat ik ondertussen een ecos gekocht had geen aandacht meer aan besteed. (heeft mij op de beurs in Houten ooit 25 euro gekost)
Na (ik gok) 3/4 jaar weer aangesloten. Wat bleek hij deed het weer (en nog steeds).
Geen idee wat het geweest is...

Meine.
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
@wijbe Die waren op een gegeven moment echt heel scheef. Heb ik recht gezet, maar het probleem was daar niet mee opgelost.

Vanmiddag zal ik de MS even resetten. Kon niet eerder, want mijn treinspullen liggen niet in het huis van mijn moeder, maar in het huis van haar vriend.. Als daarna het probleem niet opgelost is zal ik de overige opties bekijken.

Toch heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe al.

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Net de MS gereset. Hij is iets minder sloom, maar nog niet zoals het hoort. Maar mijn moeders vriend zei: "Als hij het wel gewoon redelijk doet probeer of een loc aansturen gaat." Dat dus geprobeerd, maar mijn Re 460 van Roco reageert helemaal niet op de MS. Geen lichten die gaan branden niets. Eerder was het probleem dat de Re 460 er gelijk of na enige tijd vanzelf vandoor ging en pas stopte als ik de stekker uit het stopcontact trok. Nu gebeurd dit ook niet meer. De pinnentjes zien er gewoon goed uit en staan recht.. Iemand nu nog enig idee wat ik kan doen? Anders kan ik proberen nog aanspraak te maken op de garantie al wordt dat moeilijk omdat ik al langer dan 2 jaar geleden deze MS kocht. Heb er echter amper mee "gespeeld" en vind het dus niet kunnen dat ie nu al stuk zou zijn.

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Niemand?
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: MS1 defect ?
Heb je je loc weer opnieuw geprogrammeerd?

Gr, Ad
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Nee zou dat helpen?

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MS1 defect ?
Probeer een andere loc?

Klopt op het beeldscherm wat jij doet met je MS? Garantie zit er niet meer op. Je zou dan tegen de winkelier moeten bewijzen waarom hij het niet meer doet en waarom dat onder garantie zou moeten worden gerepareerd.
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Wijbe ik zou nog een andere loc kunnen proberen, maar programmeren is onmogelijk.. De MS reageert zo sloom op de draaiknop dat er eigenlijk helemaal niets gebeurd. Bedoel je dat?

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MS1 defect ?
Beste Dewey,

Heb je een multimetertje, zo ja meet je dan spanning tussen de puko's en de rails?

Groet, Anne W
Re: MS1 defect ?
Aliebengalie
gast

Re: MS1 defect ?
En als je dan toch daar mee bezig bent , de spanning die uit de transformator komt.


Mvg: Alex
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MS1 defect ?
Dewey,

De draaiknop reageert dus traag, is de software nu wel weer in orde?

Als het alleen de draaiknop is, kun je dit topic eens helemaal nalezen, en uitproberen.
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
@Wijbe: Als je normaal gesproken door het menu scrollt gaat alles soepel. Nu gaat alles heel sloom en zie je bij het veranderen van de tekst ( Nieuwe loc, loc wijzigen, etc..) gewoon de pixel langzaam aan veranderen en het volgende woord vormen.. Maar ik zal het proberen. Proberen kan geen kwaad.

@Anne Mijn stiefpa is elektricien dus ik zal hem wel even vragen. Maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld?

@Alex Doe ik dat door gewoon de rails te meten of moet ik nog wat anders daarvoor doen?

Sorry als mijn vragen een beetje dom klinken, maar ik heb nog niet vaker problemen gehad met Märklin apparatuur..

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Op de rails staat 5,2 V wisselspanning. De trafo geeft 24 V gelijkspanning door. Op de trafo zelf staat 18 V gelijkspanning. Hij heeft dus al 33% meer spanning door dan normaal. Kan dit kwaad? Dit hebben we gemeten zonder dat de mobilestation aangesloten was. Zo gauw ik de MS ook aansloot stond er amper spanning op de rails...

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Aliebengalie
gast

Re: MS1 defect ?
Onbelast kan dit wel kloppen , als hij belast is , word het ongeveer 18 volt.

Deze spanning moet dan ook op de rails komen ongeveer.

Ik weet uiteraard niet of je hem nog gekoppeld hebt aan je baan.

Ik heb er ook een is een destijds gekocht , maar vrijwel niet meer gebruikt.





Hier zie je 17,5 volt staan ongeveer , dit schommelt tussen 17,3 en 17,8 volt.

Mvg: Alex
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: MS1 defect ?
als je de rode knop draait naar info kan je baanspanning aflezen op de MS...
en die maffe hoge ongestabiliseerde spanning van 24 volt heeft menig MS doen sneuvelen,
vandaar nu gestabiliseerde geschakelde netvoedingen :thumbup:
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS1 defect ?
De spanningsmetingen die je doet aan de rails, daar klopt niks van:

Je meet op de uitgang van de MS1 een blokvormig wisselspanningssignaal en dat kan je helemaal niet meten met een gewone digitale of analoge multimeter.
Het is een signaal zonder vaste frequentie maar het gemiddelde ligt in de buurt van de 19 kHz en soms het dubbele.

De meter zal in de stand AC werken met 50Hz en met de effectieve spanning.
Dit is voor sinusvormige spanningen bedoeld en niet voor blokvormige signalen.
De topspanning ligt hier ca. 1,41 maal hoger en dat wordt ook de (goed afgevlakte) gelijkspanning

De correcte manier is de meter in de stand GELIJKSPANNING (DC dus) te zetten en er een gelijkrichtbrug tussen te hangen.
De spanning die je kwijt bent door deze brug moet je nog bij het resultaat tellen (ca. 1,2 - 1,4 Volt).

De voeding: de opgegeven spanning moet gehaald worden bij vollast, dat wil zeggen bij een ongestabiliseerde voeding dat bij nullast de spanning een stuk hoger zal zijn.
Dat hangt mede af van de kwaliteit van de trafo (en die is niet bijster goed).
Ik ga nu even meten aan de voeding die hier bij de MS1 zit: 23,74 Volt DC - lichtnetspanning is momenteel: 231,4 Volt AC
Dit is al behoorlijk meer dan 18 Volt DC zoals op het kastje zelf staat en de lichtnetspanning is redelijk normaal en kan best nog hoger worden.

Het is inderdaad wijs om deze spanning te begrenzen.

grv Huub
Re: MS1 defect ?
Aliebengalie
gast

Re: MS1 defect ?
Huub.
Mij maakt het geen flous ous.
Al dat gedoe om het allemaal precies en exact te kunnen meten , denk ik niet dat hij daar om vraagt ,cq of op zo'n antwoord zit te wachten.

Een globaal verschil is volgens mij duidelijk wat ik meet , en wat hij meet op zijn meter.
Hij mete wisselstroom prima , doe ik dat ook .... en dat laat ik zien.
Ik denk niet dat hij zit te wachten op zo'n technisch antwoord.

Dat je dit op een hele andere manier moet meten is mij zeker bekend , maar daar vraagt hij niet om.

Mvg: Alex
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS1 defect ?
Alex, ik had het eigenlijk niet over jouw verhaal, dat was misschien niet erg duidelijk van mij ?

Maar als je wisselspanningen gaat meten aan de genoemde componenten dan draait dat op niks uit.
Die moeite kan je jezelf besparen.
Maar in een hele goede bui van mezelf wil ik het soms wel een keertje uitleggen, het is aan de ontvanger wat ie er mee doet.
Hoogstwaarschijnlijk niks  :D en dan heb je alweer gelijk  :)

grv Huub

ps. ik heb die V220 nog steeds niet binnen  8o
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
@Alex Op het moment heb ik nog geen baan. Het verschil tussen wat jij aangeeft en wat er bij mij uitkomt is inderdaad erg groot. Wij hebben ongeveer dezelfde multimeter als jij hebt dus daar kan het niet aan liggen. Hoe kan je de spanning van de trafo (met MS1 aangesloten ) meten zonder de rails te meten?

@Huub Bedankt voor je antwoord, maar ik snap er eerlijk gezegd niet zoveel van. Ik heb het meten door mijn stiefpa laten doen dus het zal waarschijnlijk wel goed zijn gebeurd.

Al met al wordt ik nog niet veel wijzer, maar ik kom wel te weten wat er nog meer mis kan zijn..

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MS1 defect ?
Beste Dewey,

Huub heeft natuurlijk gelijk, maar op één ding niet: als je uit de trafo helemaal niets meet, dan is de trafo kapot, als je op de rails (uitgang van het kastje) helemaal niets meet en op de trafo wel, dan zit het in het MS of in het kastje, zo geredeneerd is meten altijd nuttig.

Groet, Anne W
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS1 defect ?
Citaat van: Alves op vrijdag 16 augustus 2013, 21:22:22
Het verschil tussen wat jij aangeeft en wat er bij mij uitkomt is inderdaad erg groot. Wij hebben ongeveer dezelfde multimeter als jij hebt dus daar kan het niet aan liggen. Hoe kan je de spanning van de trafo (met MS1 aangesloten ) meten zonder de rails te meten?

Een meter is (bijna) altijd ingericht voor het meten aan gewone wisselspanning, in de stand AC dus.
De meter geeft dan de effectieve waarde aan van de wisselspanning, omdat dit de meest bruikbare waarde is.
Die waarde kan je ook krijgen door de oppervlakte van de helft van een periode van het sinussignaal te nemen.
Als je dit nu als een rechte lijn zou tekenen dan krijg je de effectieve waarde.
(Logisch want in een hele periode is de gemiddelde waarde van de spanning nul.)
De aanduiding is V van Volt, zonder verdere aanduiding, dat is zo afgesproken.
Je hebt ook nog de aanduiding Vt en Vtt, de top spanning en de top-top-spanning, maar die kan je niet met een standaard meter meten.

Bij het signaal uit de MS1 is de spanning echter blokvormig, positief of negatief en na gelijkrichting krijg je dan al een nagenoeg perfecte gelijkspanning.
Geeft ook aan waarom de afvlakking met erg kleine elco's al werkt.

Omrekenen van effectieve waarde naar topwaarde: vermenigvuldig de effectieve waarde met 1,41 (eigenlijk: de wortel uit 2)
Dit geldt natuurlijk ook voor omrekenen naar gelijkspanning - met een voldoende grote elco.

Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Het eerste gedeelte van je verhaal snap ik en ik wist het ook al. Dat leren ze je nog wel bij Natuurkunde in 3VWO, maar het andere gedeelte klinkt bekend maar ook weer niet. Maar ik denk dat ik er na het meten vanuit mag gaan dat de fout in mijn MS1 zit. Aanspraak maken op garantie zal moeilijk worden en repareren waarschijnlijk aardig duur. Gewoon wachten tot ik een 6021 aan kan schaffen is het enigste wat overblijft. Ben opzich redelijk teleurgesteld in  Märklin wat de MS1 betreft. Heb er amper mee gespeeld en nu al stuk...

Iedereen bedankt voor hun hulp!
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS1 defect ?
joe hef ee peebee !
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MS1 defect ?
Beste Dewey,

Als je eerst moet sparen, dan door sparen voor een Tams Easy Control of een Raptor, beide zijn beter voor Märklin decoders als de 6021, als je lang wilt sparen (of de loterij wint) dan natuurlijk een Ecos of een CS en als je DCC decoders wilt gebruiken, dan is een IB ook goed.

Groet, Anne W
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: MS1 defect ?
Je kan de MS ook gewoon naar Goppingen sturen...
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS1 defect ?
Alves,

Vlak nadat ik mijn treinhobby weer oppak begaf mijn MS! het.
Weinig gebruikt, ik had geen baan, dus na garantie periode.
Mijn huisleverancier Harlaar heeft hem toen opgestuurd naar M. Bleek er een te zijn van een beruchte serie. Vlak erna begonnen de financiële problemen.

Heel veel later, tussentijds maar een leen ms gehad om door te kunnen, kwam de MS onder garantie terug.

Ik zeg, ga even langs de winkel en overleg hoe verder.

Succes.

Erik

Re: MS1 defect ?
Aliebengalie
gast

Re: MS1 defect ?
Of je koopt een goede gebruikte...... :D

Mvg: Alex
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: MS1 defect ?
Citaat van: Anne W op zaterdag 17 augustus 2013, 17:53:58
en als je DCC decoders wilt gebruiken, dan is een IB ook goed.
Daar sla je ff de plank mis Anne de IB kan zowel MM als ook DCC hoor.  ;)

** dank Dick!
grt Piet.
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MS1 defect ?
Wie is hier nu de weg kwijt ?
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
@Erik Dat zou kunnen, maar "mijn" winkel is er een aantal jaar geleden mee gestopt ( De Stoomfluit ).. Eeuwig zonde, maar ook de Marklin store in Groningen is weg. Ik zou hem naar de handelaar in Leer kunnen brengen of gewoon rechtstreeks naar Göppingen kunnen sturen.

@Alex Dat is wel het makkelijkst, maar ik moet ook om mijn geld denken. Met het oog op mijn Koploper testbaantje heb ik al veel uitgegeven en daar moet nog een 6021 bij komen.

Voor de mensen die allerlei andere centrales voorstellen. Hartstikke bedankt, maar ik heb bewust mijn keuze gemaakt voor de Märklin 6021, 6051 en 6002 om mijn baan aan te sturen. Het gaat er nu gewoon om dat ik in de tussentijd ook gewoon wil kunnen rijden en dat kun nu niet. Verder vind ik het ook beetje makkelijk om het er maar bij te laten zitten. Ik heb een product gekocht en het functioneert gewoon niet goed..
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2011

offline
Re: MS1 defect ?
Heb begrepen dat er vanaf september in het pand van de "Stoomfluit" weer een treinenzaak wordt geopend, je hebt er nu even niets aan maar biedt perspectief voor de toekomst.
Eindelijk weer iets in de buurt.
Woon trouwens zelf in Veendam, als je het een keer kunt wachten kan je ook even langskomen om hier te proberen....
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Veendam ligt hier niet zover vandaan, maar ik heb nu op het moment niets te testen. Toch bedankt voor het aanbod!
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MS1 defect ?
Beste Dewey,

In de Tams zit ook de interface naar de computer, dus het is de 6021 en 6050 in één, loks met de oude 6090X en MFX decoders rijden dan op 14 en 27 stappen, 6021 (en IB, plank niet gemist) alleen op 14 stappen.

Groet, Anne W
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Naja ik heb de 6051 en 6002 al dus ik ga nu niet een hele andere centrale kopen... Mijn vader had ook altijd een 6021 en ik vond/vindt dat gewoon een mooi apparaat. Toch bedankt Anne, maar ik heb mijn keuze wat betreft automatisch bedrijf al gemaakt en daar gaat het in dit draadje eigenlijk niet om. Maar toch bedankt voor de informatie kan altijd nog van pas komen.
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS1 defect ?
Citaat van: Alves op zaterdag 17 augustus 2013, 22:13:01
Veendam ligt hier niet zover vandaan, maar ik heb nu op het moment niets te testen. Toch bedankt voor het aanbod!
Je zou je MS1 daar kunnen testen...

Groeten,
Ton.
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Gister sinds lange tijd weer eens gereden met mijn vrijdag ontvangen 6021. Gelijk alle locs eens getest en alles deed het gewoon nog. Het probleem lag dus niet aan de locomotieven, maar echt aan de MS1. Ik zal als ik tijd heb de MS1 naar de Marklin dealer in Leer brengen en kijken of zij hem voor mij op kunnen sturen naar Göppingen. Ik vind het aan een kant jammer om geld uit te gaan geven aan de reparatie van iets wat ik later niet veel meer ga gebruiken, maar het is ook jammer om het hier defect te laten liggen. Als ze er in Göppingen niets mee kunnen heb ik altijd nog de optie om er zelf aan te gaan sleutelen of dat iemand anders dat voor mij doet. Iniedergeval iedereen bedankt voor de hulp.

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Aliebengalie
gast

Re: MS1 defect ?
Opsturen als je geen garantie meer hebt zou ik zeer beslist niet doen.
Dan zijn de kosten meer dan dat het apparaat waart is.
Kijk is wat arbeidsloon kost.
Laten ze er een halfuurtje mee bezig zijn , en dan de verzendkosten....heb je een andere voor en misschien wel 2 ook.
Maar dat is uiteraard mijn mening.

Mvg: Alex
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: MS1 defect ?
Opsturen zou ik juist wel doen.
Repareren doen ze niet.
Je krijgt gewoon een nieuwe thuisgestuurd  :thumbup:
Re: MS1 defect ?
Aliebengalie
gast

Re: MS1 defect ?
Als je geen garantie meer hebt......ohw.....dat is pas service.....hopelijk , (maar ik geloof namelijk niet in die sprookjes).....

Mvg: Alex
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: MS1 defect ?
Het is geen sprookje  :)
ik heb het zelf meegemaakt...
anders zou ik het niet schrijven.
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MS1 defect ?
Je betaald 'reparatie' kosten, maar je krijgt gewoon een nieuwe. Al zijn die reparatie kosten vermoedelijk wel duurder dan een '2e handse nieuwe op een beurs'.
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Hallo,

Tja dan ga ik toch twijfelen. Ik heb wel eens gehoord dat ze bij een bepaalde serie MS1's gratis een nieuwe opstuurden zelfs buiten garantie om. Maar dan moet je net geluk hebben dat mijn MS ook uit die serie komt. Ik denk dat ik het dan gewoon hierbij laat.. Zoals ik al zei zelf eraan knutselen kan altijd nog.

Groeten Dewey
Re: MS1 defect ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: MS1 defect ?
Voor een MS1 betaal je circa 25 - 35 euro.
(e-bay / beurs)

2x een retourtje Leer kost...
(geen idee, ik reis meestal met een Kruitvatkaartje)

Gewoon een kwestie van afwegen.
het ligt er ook aan hoe zwaar de trafo is, bij deze set.
Bij de 18v uitvoering kan je maar 1 trein laten rijden.

Gr. Marcel
Re: MS1 defect ?
Alves
gast

Re: MS1 defect ?
Een retourtje Leer kost 15 euro.. Maar dat is desnoods niet zo'n groot probleem die 25 kilometer fiets ik net zo makkelijk. Ik was eigenlijk niet van plan om mijn MS1 nog te gaan gebruiken, maar het ging me er vooral om dat ik er erg slecht tegen kan als iets dat weinig gebruikt is al zo snel stuk gaat. Maar ik denk dat ik het er in dit geval hierbij moet laten. Naar mijn mening heb ik genoeg informatie. Dus allen bedankt.

Groeten Dewey