Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan detectie door gebruik van trein decoder.

Gestart door bart06 dinsdag 06 augustus 2013, 14:57:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Ik heb gehoord dat de digitale decoders in treinen bijhouden wat voor afstand ze gereden hebben(crouse control).

Ik zit nu al een tijdje met de gedachte, of en hoe deze informatie te gebruiken om de plek van een trein op de baan te bepalen en hiermee dan automatisch te rijden via bijv. koploper of de Ecos zelf.

Met een minimum aan bezet/terugmelders/sensors toch automatisch kunnen rijden. Ook zal het een eenvoudigere baan tot gevolg hebben met minder kabels..

Ik hoop dat ik met dit topic hier een deur mee kan openmaken/discussie.

Uiteindelijk houd koploper zelfs bij hoeveel "kilometer" de trein gereden heeft. Ook deze informatie zou in theorie gebruikt kunnen worden. Zolang de baan maar exact in meters of millimeters in de computer ingevoerd wordt.

Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Deze informatie is nieuw voor mij...


Ben benieuwd wat er uit komt!


gr Simon


ps. als dit idd zo is, dan zou dat toch ideaal zijn.
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
hoi  bart

ik denk dat dit idee niet gaat werken
als de trein 1 keer ontspoor ben je de juiste afstand kwijt
en weet je niet meer waar hij is
ik weet ook niet of achteruit rijden nog afwijkingen veroorzaakt

gr  kees
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.

Hoi kees

Je zou wel kunnen overwegen om een aantal terugmelders te instaleren, als hectometerpaaltjes.
Deze zouden dan de pc kunnen corigeren tov de gereden afstand. Maar dit zijn er dan wel veel minder, dan bij volledige terugmelding.


gr simon
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Hoi Kees, Dat is inderdaad waar. Maar zoals Simon al aangeeft is daar zeker wat tegen te doen. Bijv. dus een plek op de baan waar je een ontspoorde trein op zet en dan tegen de computer zegt dat die trein terug geplaatst is op het "0 punt".

Simon, goed idee om een (aantal) terugmeldpunt(en) in de baan te bouwen.
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
En wanneer kunnen we het softwareprogramma verwachten ?.

Mvg,
Peter
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Dit kan ook als detectie voor het beginpunt http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Zet dit idee maar uit je hoofd, het werkt NIET !
Niet om brutaal over te komen, maar denk je echt dat je zomaar het warm water opnieuw kan uitvinden ?
Moest het mogelijk zijn, dan had iemand het al lang gedaan ...

Ik kan duizend-en-één redenen opgeven waarom dit niet werkt. (en waarschijnlijk zelfs meer)

Enkele voorbeelden:
- Je zou je rail-afstanden moeten opmeten tot op enkele tienden van een millimeter nauwkeurig.
  Als je rails ook maar één héél klein beetje uitzetten of krimpen, dan is je nauwkeurigheid weg.
- Een wagon méér of minder, zorgt er al voor, dat je trein net ietsje sneller of trager rijdt.
  Je zou echt toerentellers moeten gaan inbouwen in je locs, en dan ook nog héél nauwkeurig de wielomtrek moeten opmeten.
- Zelfs de slijtage van je rubber riempjes rond je wielen, zou invloed hebben op je resultaat. (dikte van het riempje wordt minder bij slijtage)
- stijgen of dalen van je sporen, hebben ook invloed. Zo'n loc rijdt wel met "cruise-control", zoals jij het zo mooi omschrijft,
  maar ook hier zitten absoluut afwijkingen op.

De snelheid die Koploper (of eender welk ander programma) aangeeft, of de afgelegde afstand, is bij benadering ...
Dit is zeker niet van die nauwkeurigheid, dat het "bruikbaar" zou zijn voor detectie.

Dan zou het idee van Simon, met de hectometer paaltjes, nog het best bruikbaar zijn. Maarja, of je dan een stukje rail detecteerd, of de gehele sectie, maakt dan ook niks meer uit.
Een loc nauwkeurig laten stoppen voor een sein of wissel, op deze manier, gaat je nooit lukken. (tenzij je een detectie hebt, een stukje voor het sein ofzo, maarja, dan is je idee al over boord gegaan dus)


groeten,
Kris
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
maar, als je je plaats tot op enkele cm (1-3) kan bepalen, is er geen man overboord.
GPS werkt ook op enkele meters. zeker als je t systeem telkens corigeert.


Als je loc over een spiraal rijd, maakt zn afgelegde afstand echt niet uit, dan hoef je pas beneden aan iets te weten...


Wie weet komt er n vervolg van FCS digitaal via sataliet, voor de trein.
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Kijk eens hier: http://www.gamesontrack.co.uk/



Of kletsen tegen je treintjes:



Met groet, Ben.

Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Toch vind ik het leuk bedacht Ben, vooral dat kletsen tegen de treinen.
Maar het heeft een hoog Startrek gehalte.
Buiten beeld drukt er na het verbale commando vast iemand op de juiste knop.
Of ben ik te achterdochtig?

grt Piet.
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Voice control is er hoor, ook in het Nederlands. Niet geschikt voor stotteraars overigens. :)

Het lijkt me niks. Is meer iets voor m'n schoonmoeder, kan haar kop toch niet houden en heeft ze wat te doen. :P

Met groet, Ben.
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.

Dag,


Voice control lijkt me helemaal niks.
- Met meerdere personen in de ruimte wordt dat systeem gek
- bediening komt heel nauw, en gaat met grote stappen in snelheidtoename gepaard (je zegt niet, speed = 1, speed = 2.... speed = 50)
- wat als je verkouden bent?


Dan op dezelfde baan liever dit:
Je ziet de gps rechts onderin, vrij nauwkeurig.http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=inpfO5GfUt8#at=126


gr simon
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Citaat van: Spoorman op dinsdag 06 augustus 2013, 21:34:44
kan haar kop toch niet houden en heeft ze wat te doen. :P
En dan op jouw baan Ben.........kzouhutnietdoen!
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Simon,

Die Games on Track werkt nog lang niet goed. Zie ze regelmatig op beurzen, waar weer eens wat treinen botsen.
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Op de baan van mijn vader rijden we met koploper en maken daarbij gebruik van de virtuele bezetmelders.
Alleen de stoppunten zijn aangesloten op de S88 en de rest is allemaal virtueel op basis van gereden afstand.

Om dit alles veilig te laten verlopen moet je de virtuele punten echt alleen gebruiken voor het bijsturen van de snelheid.

Het vrijgeven van het vorige blok gebeurt pas wanneer de trein bij de echte bezetmelder (stoppunt) is aangekomen.


Op deze manier heb je maar 1 bekabelde bezetmelding nodig per blok.

En als je helemaal geen kabels wil, dan bestaat er nog de mogelijkheid om S88 bezetmeldingen te laten genereren door een webcam. Zo kan je een heel stations emplacement laten beveiligen door 1 camera recht naar beneden te richten.

edit: klik hier voor het juiste topic
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Wat je ziet heeft overigens niets met GPS te maken. Positie bepaling wordt gedaan met een paar ontvangers boven het baantje.

Met groet, Ben.
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
GPS loopt toch aardig in de kosten? En elk treintje moet voorzien worden van een zendertje.

De decoder zit al ingebouwd/ of moet toch ingebouwd worden.

Kunnen er bestaande programma's als koploper gebruikt worden? Is het al mogelijk om railafstanden in koploper in te voeren?
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Niemand?
Re: Baan detectie door gebruik van trein decoder.
Niet voor wat jij wilt.