Zet dit idee maar uit je hoofd, het werkt NIET !
Niet om brutaal over te komen, maar denk je echt dat je zomaar het warm water opnieuw kan uitvinden ?
Moest het mogelijk zijn, dan had iemand het al lang gedaan ...
Ik kan duizend-en-één redenen opgeven waarom dit niet werkt. (en waarschijnlijk zelfs meer)
Enkele voorbeelden:
- Je zou je rail-afstanden moeten opmeten tot op enkele tienden van een millimeter nauwkeurig.
Als je rails ook maar één héél klein beetje uitzetten of krimpen, dan is je nauwkeurigheid weg.
- Een wagon méér of minder, zorgt er al voor, dat je trein net ietsje sneller of trager rijdt.
Je zou echt toerentellers moeten gaan inbouwen in je locs, en dan ook nog héél nauwkeurig de wielomtrek moeten opmeten.
- Zelfs de slijtage van je rubber riempjes rond je wielen, zou invloed hebben op je resultaat. (dikte van het riempje wordt minder bij slijtage)
- stijgen of dalen van je sporen, hebben ook invloed. Zo'n loc rijdt wel met "cruise-control", zoals jij het zo mooi omschrijft,
maar ook hier zitten absoluut afwijkingen op.
De snelheid die Koploper (of eender welk ander programma) aangeeft, of de afgelegde afstand, is bij benadering ...
Dit is zeker niet van die nauwkeurigheid, dat het "bruikbaar" zou zijn voor detectie.
Dan zou het idee van Simon, met de hectometer paaltjes, nog het best bruikbaar zijn. Maarja, of je dan een stukje rail detecteerd, of de gehele sectie, maakt dan ook niks meer uit.
Een loc nauwkeurig laten stoppen voor een sein of wissel, op deze manier, gaat je nooit lukken. (tenzij je een detectie hebt, een stukje voor het sein ofzo, maarja, dan is je idee al over boord gegaan dus)
groeten,
Kris