Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

draaischijf zelfbouw

Gestart door tjoektjoek dinsdag 06 augustus 2013, 13:56:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draaischijf zelfbouw
tjoektjoek
gast

draaischijf zelfbouw
Waarom? Simpelweg omdat de marklin draaischijf mij iets te duur is en overbodig groot voor mijn locomotieven. De marklin draaischijf is 27 meter (omgerekend naar 1/1) maar mijn langste loc (01 10) is 24 meter lang en past dus makkelijk op een 23 meter schijf. ookal steken de buffers een beetje uit. Hapo-bahn heeft ook een mooie 23 meter draaischijf, maar deze is mij ook iets te duur.
Dus vandaar de zelfbouw.

Onderbouw Ik ben begonnen met een houten plaat wat de onderkant moet zijn. daar bovenop komt een houten ring. in het midden van de plaat zit een aluminium lagerhouder met 2 NSK lagers. volgens mij komt dit geval uit videoband speler maar dat weet ik niet meer zeker.
Wel is het zeker dat dit een ideaal draaipunt is. 

Bovenbouw (brug) De brug heb ik gemaakt van een stukje gordijnrail of iets wat daarop lijkt. Dit hadden we nog liggen en het leek mij goed voor dit doel. precies in het midden heb ik een messing ring gesoldeerd waar een schroefje inzit om de zaak vast te zetten aan de as.
op het gordijnrail heb ik een messingplaat gesoldeerd (ranjafles) het is niet een prachtig recht oppervlakte maar dat hoeft ook niet. aangezien draaischijven in de jaren 70 vaak in slechte toestanden waren.
Boven op de messing plaat heb ik railstaven gesoldeerd.
tussen de messing plaat en de gordijnrail heb ik 8 steunbalken gesoldeerd. Dat zie je in het echt ook heel vaak.
De andere kant moet ik nog doen maar toen kwamen er problemen. Ik ben namelijk voor meerdere dingen allergisch en blijkbaar ook voor veel solderen  :? handig. Daarom maar een pauze ingelast en besloten om niet grote dingen te gaan solderen. de steunbalken aan de andere kant ga ik dus lijmen.  overigens maak ik bovenop van lucifers een houten looppad.

Aandrijving en elektro Om te beginnen, de draaischijf zal niet digitaal worden.
In het begin was ik van plan om een ingewikkeld systeem in te bouwen met spoelen om te ver/ontgrendelen. Dit bleek nog niet zo makkelijk. Vervolgens kwam ik met het idee om met een mini motortje, wormwiel, tandwiel en stukje tandplaat te werken. Het werkte prima! maar de eind schakelaars waren best storinggevoelig en toen eentje het begaf brandde meteen een van de 4 dioden door :? Hier heb ik geen zin in als de boel ingebouwd zit. Eigenlijk besefte ik me dat een vergrendeling helemaal niet nodig is. mijn 15V DC motortje met 810:1 vertraging draaide langzaam genoeg om op de hand de draaischijf goed stil te zetten.
Ik ben benieuwd of alles gaat lukken en of de boel ook echt gaat werken. Zo ja, dan heb ik er best wat geld mee bespaard  :D

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

groet Alex
Re: draaischijf zelfbouw
Foto?
Re: draaischijf zelfbouw
tjoektjoek
gast

Re: draaischijf zelfbouw

de onderplaat. In de uitstekende hoeken kunnen de bevestigingsschroeven.


aan deze kant zitten de steunbalken al


aan deze kant moeten ze nog komen.
Groet Alex
Re: draaischijf zelfbouw
Hey Alex,
Ziet er goed uit. Ik vind dit wel heel interessant. Kun je iets meer details (foto's etc) geven van de aandrijving? Waar zijn die metalen stroken voor? Waar komt de rails te liggen?


Albert.
Re: draaischijf zelfbouw
tjoektjoek
gast

Re: draaischijf zelfbouw
Albert,
De motor met vertraging zit aan de onderkant tegen de as. (dit moet ik nog vastmaken)
De metalen stroken zijn steunbalken. die zie je eigenlijk bij elke draaischijf dus moesten hier ook maar komen.
De rails liggen er al op. die zijn rechtstreeks gesoldeerd op de brug. De middenrail moet nog komen. hiervoor heb ik al een strookje messing. daar moet ik alleen nog een soort puntjes op solderen en de boel netjes wegwerken.
Re: draaischijf zelfbouw
fransspoor
gast

Re: draaischijf zelfbouw
Hoi Alex,

Ben je al wat gevorderd met de bouw van de draaischijf? Het is alweer een poosje stil in dit Topic. Ben erg benieuwd naar het verdere vervolg.