Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.

Gestart door PietB maandag 05 augustus 2013, 21:31:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Ik heb al heel lang een probleem met de Roco 69456 Hippel, of wel het "Bakkie van Kandt"
Geinspireerd door Wijbe http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30406.msg579476#msg579476 ben ik ook aan de gang gegaan.
Dit is van origine een 2-rail loc die ook met sleper uitgevoerd te koop is de 69456.

Er is een groot probleem met de stroomafname bij deze loc's, vooral de retour stroom via de wielen.
Dat gebeurt met twee minuscule stiftjes en een sleper die op de wielbanden drukken.
Rijden met het locje was een drama, alleen volgas en met veel licht geknipper.
De retour gebeurt op de links en rechts, voor en midden wielen (3 assen) door de stiftjes en een sleper op de achterste wielen.
Daar zit notabene een antislipbandje op beide wielen dus de sleper heeft geen effect.
Dus heb ik het rigoreus aangepakt.
De volledige retour bedrading en sleepcontacten zijn verwijderd en onder de voetplaat op de voorste vier wielen een tweetal sleepcontacten gemaakt, daar is zonder zagen geen ruimte voor dus dat moest dan maar.
Ik heb er bewust voor gekozen om niets aan het metalen frame te plakken, maar met kunststof op kunststof te werken.(de methode die Wijbe wel heeft toegepast)

In de uitgezaagde openingen heb ik een klein stukje styreen gelijmd met daar aan een strip verenbrons van 2mm breed.

Op beide plaatjes zie je het styreen zitten en de contactveer zit daar onder(klik maar op de foto's)
Wat een gepriegel met zulke grote handen als dat ik heb.
En dan ook nog eens deze temperaturen.

Maar het resultaat mag er zijn, het rijden op een proefbaantje met sleep gaf dit resultaat:

Op een gegeven moment zie je ook nog even de stationschef door het beeld lopen.
De proefrit was niet aangekondigd dus moest er even gecontroleerd worden.

Vanaf 1 min 13 sec rijdt de loc in stand 1 van 128, geen geknipper en een mooi gelijkmatige rijdgedrag.

Nou dit resultaat maakte mijn dag, echt helemaal goed.

Het verenbrons kwam van een paar oude Märklin slepers en als lijm heb ik Bison Kombi epoxy gebruikt.
grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Mooie oplossing Piet, die ga ik bewaren. :thumbup:

Met groet, Ben.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Hoi Piet,

betekent dit dat de oplossing van de gedeelde drijfstangen die je op je site beschrijft niet afdoende is? die wilde ik namelijk net gaan toepassen,

Groet,

Guus
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Inderdaad Guus,
Die ga ik weghalen want daarbij kreeg ik op een spic en span baan nog te veel contact problemen.
Ik heb er weer starre drijfstangen onder gezet en met deze oplossing ben ik heel erg content.
Ik ga de gedeelde drijfstangen oplossing op mijn site verwijderen, want dat wekte in eerste instantie hoop op een oplossing.

**edit**
De Site is inmiddels aangepast.

grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Hoi Piet,

Goed idee om de stroomafnemers op het plastic te plaatsen. Als ik weer eens zoon Hippel in de handen krijg dan probeer ik het ook eens op deze manier.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Mooie nette oplossing.
behoorlijk gepriegel, maar het werkt perfect.
:thumbup:
Zo heb je toch weer een mooi rijdens lokkie erbij..
groet Winno
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Hi,

Mooie oplossing, ga dit draadje bewaren want een Hippel ligt er bij mij ook nog ter ombouw.

groet
Harald
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Citaat van: Wijbe op woensdag 07 augustus 2013, 19:15:52
Goed idee om de stroomafnemers op het plastic te plaatsen. Als ik weer eens zoon Hippel in de handen krijg dan probeer ik het ook eens op deze manier.
Ja ik heb er een hele tijd tegen aan zitten hikken Wijbe, en ik heb jou er ook over gecontact.
Op het gietstruk en dan de slepers echter op de wielbanden heb ik éérst geprobeerd.
Maar wat heeft Roco gedaan? Op de wielbanden zitten gietpukkeltjes en die wegschuren is een optie maar dat geeft weer kale plekken.
En dan is het middel erger dan de kwaal.
Dus heb ik jouw oplossing, de slepers op de wielbanden met een extra stukje styreen in het gezaagde gat, aangepast.
Het voordeel is dat je de slepers een goede 'voor spanning' kunt geven en dat bij het in elkaar zetten van de loc de slepers niet los kunnen breken.

@harald: succes!
grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Ik had vandaag even de tijd om de Hippel op de pijnbank te leggen.
http://www.youtube.com/watch?v=IhPK9pqx9ys
Met een sleep van 3 wagons en op een helling van 4%.
Er zit een Lopi3 - 28stappen decoder in en dit was rijstap 14.
De helling wordt zonder problemen genomen en wissels door rijden gaat zonder licht geknipper.
Om met Churandi te spreken "het is goed, ik ben blij"

grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Als ik het goed begrijp, druk de contactveer dus óp de wielen?

Groet,
William
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Inderdaad William, dat doet ie.

grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Hoi Piet

Goed gedaan, zal ik onthouden wanneer deze loc op mijn baan komt te rijden en slecht contact maakt, ga ik dit ook toepassen.

Mvg
Koos
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Hoi Koos, daar zou ik niet op wachten.
Want het gaat zeker (met de 3rail versie) gebeuren.
Meteen als de eerste keer de verpakking er af gaat, de zaag er in.
Want het inrijden kun je beter doen met een ononderbroken stroomvoorziening, is veel beter voor de electronica en de mechanica.
Ik heb met het door klooien de originele decoder opgeblazen.

grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Beste Piet en Wijbe,
Ik heb met belangstelling jullie draadje over het verbeteren van de stroomafname van de Hipples gelezen.
Als onhandige knutselaar met veel te dikke vingers, zie ik nogal op tegen het zagen en zeer nauwkeurig moeten verbouwen van zo?n mooi locomotiefje.
Ik heb lang lopen nadenken over hoe ik op een eenvoudiger wijze jullie ideeën kan nabouwen, maar zonder zagen of vijlen aan het frame (bodemplaat).
Hier een beschrijving van de wijze waarop ik de ombouw heb uitgevoerd.

Na het verwijderen van de kap, sleper, wielen, en motorblok heb ik het plastic losse frame (bodemplaat) over.
Van dit frame heb ik eerst alle koperen strips en de 2 massageleiders verwijderd. Geen weg terug. Ook de stroomafnemers op de 2 achterwielen zijn vervallen.
Vervolgens uit een stukje 0,2mm fosforbrons plaat een strookje van 2mm breed geknipt. Hieruit 4 stuks nieuwe stroomafnemertjes gebogen volgens schets.



Vervolgens aan iedere stroomafnemers een massa draadje gesoldeerd.
Daarna de 4 stroomafnemers op het plastic frame met 2sec lijm vastgezet.
Zie onderstaande foto?s.





De 4 slepers komen zo vlak over de loopvlakken van de voorste 4 wielen te glijden.
Daarna het motorblok weer geplaatst en de massa draadjes aan elkaar gesoldeerd. Zie foto?s.


Met wat isolatie (plakband) ertussen.


De wielen en sleper weer gemonteerd en klaar om een proefritje te maken.
Op het eerste gezicht een prima verbetering en een soepel lopende en niet stotterende Hippel.
Eerst maar eens afwachten hoe de nieuwe slepers nu vervuilen.
Met vriendelijke groet,
Ab

Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Ik heb ook 2 hippels en die schokken ook als een hel. Ik denk dat ik dit ook maar eens moet proberen of iemand vinden die het voor me wil doen.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
@Ab,
leuk dat je het zo gedaan hebt, zonder zagen.
En prima dat het ook goed loopt.
Ik heb voor zagen en wegfraaisen gekozen omdat ik heel er grote handen heb en dus ruimte nodig had.
En ik wilde de veren niet aan de bovenkant van het frame hebben, om geen kortsluiting te krijgen.
Dat is ook de reden dat jij bij de printplaat met plakband moet werken.

Het vuil worden van de slepers valt bij mij heel erg mee, maar heeft ook een relatie met de reinheid van je baan.

@loc6400: gewoon aan beginnen en secuur werken.
Het geeft een enorme voldoening als het blijkt te werken.

grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Oke piet,

Ik zal eens naar een degelijke uitleg voor deze verbetering uit te voeren. Hoelang ben je er mee bezig per hippel?
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Ongeveer een uur of vier, en dan heb ik het alleen over het maken van de extra slepers en de bevestiging daarvan.

grt Piet.
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bakkie van Kandt - 3 rail stroomafname verbeterd.
Hi

Mooie oplossingen, belangrijkste dat het werkt.
Die dikke vingers en die grote handen valt, volgens mij, best wel mee ..... :-)

groet
Harald