Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vervanging marklin 6021/6050

Gestart door niek maandag 05 augustus 2013, 15:49:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2010

offline
vervanging marklin 6021/6050
Goedemiddag,
Er is al veel overgeschreven over centrales e.d. en ik heb er al veel over gelezen!
De oudjes zijn na 25 jaar aan vervanging toe, control unit 6021 en de interface 6050, de signalen worden zo langzamerhand wat vertraagd doorgegeven aan Itrain.
Daar ik uitsluitend met Itrain (met enorm veel plezier en succes) rijd, is een dure centrale met allerlei toeters en bellen, die ik toch nooit ga gebruiken, beslist niet nodig, eigenlijk zoek ik iets eenvoudigs en goed, bijv. Ib-com of basic of iets anders?
Wat gegevens over de baan, 6x trafo's 52va, 1x 52va trafo voor baanverlichting e.d., 5x boosters 6017/6015, control unit 6021, control 80f 6036, control 80, interface 6050, 4x S88 en 3x K83.
Er staan circa 45 locs op de baan, waarvan er max. 10 tegelijk rijden, Roco, Fleischmann, Marklin, met  zeer oude en nieuwe decoders, naderhand ingebouwd, marklin-delta en vaste reeds aanwezige decoders.
Eventueel mogelijkheid houden om decoder te veranderen, 12 locfuncties te benutten van Marklin en aansluiting van control80f of 80.
Wie weet een gemakkelijke en goede oplossing voor deze oude grijze Marklinist?
Ik ben benieuwd.
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: vervanging marklin 6021/6050
Het is zeer persoonlijk maar ik kan je de IB-basic aanbevelen.
Een prima centrale met alle mogelijkheden die je wenst.
Je moet(nou ja moet!) wel je S88 via loconet aansluiten want de IM-Basic heeft geen S88 bus.
Maar een S88LN is verkrijgbaar via RoSoft.

grt Piet.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: vervanging marklin 6021/6050
Vandaar mijn vraag over de mControl van Tams in een ander topic.
Met dit speeltje kan je de control 80 en control 80f behouden. Werkt in combinatie met je bestaande s88's en boosters. Je moet wel de easycontrol en 1 extra booster aanschaffen. Het fijne weet ik er verder niet van.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hallo Niek.
Dat probleem over vertraagd doorgeven, had ik ook met de 6021 + 6050 maar de combinatie 6021 + 6051 heeft dit weer niet!
Blijkbaar is de "boosdoener" de 6050 en niet de 6021.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Op Marktplaats staat een goede Intellibox IR plus trafo, LocoNet convertor er bij en je kunt weer 25 jaartjes vooruit.

Met groet, Ben.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Citaat van: bossie op maandag 05 augustus 2013, 16:27:13
Het is zeer persoonlijk maar ik kan je de IB-basic aanbevelen.
Een prima centrale met alle mogelijkheden die je wenst.
grt Piet.

Met 45 treinen op de baan is een IB-Basic geen optie, daar is het maximum 32 loks, die de IB-Basic kan onthouden en kan aansturen, heeft niets met het aantal rijdende treinen te maken. Maar met het aantal mogelijk te besturen.

Groetjes
Re: vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: vervanging marklin 6021/6050
Bij de MSG/Den Bosch wordt voor 3 van de 5 banen de Tams Easycontrol gebruikt, we zijn er erg tevreden over, niet al te dure centrale met veel mogelijkheden, o.a. Motorola op 27 stappen en een USB interface, in gebruik voor iTrain, Traincontroller en Railware, deze centrale leest ook de decoders uit en je kan ze programmeren, daarnaast kan de Tams centrale ook MFX decoders rijden, maar er is geen aanmelding.

Ook is er een Raptor versie voor iTrain, ook met Motorola 27 en 28 stappen en ook met een USB interface.

Meer dan 8 functies zal niet erg lukken met de standaard Märklin decoders op Motorola

Heb je de iTrain documentatie over de centrales als doorgenomen?

Groet, Anne W
Re: vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: vervanging marklin 6021/6050
Citaat van: Sprinter op maandag 05 augustus 2013, 22:43:23
daar is het maximum 32 loks, die de IB-Basic kan onthouden en kan aansturen
Hoi Wim, ik kan dat in de handleiding niet terug vinden, is dat praktijk ervaring?

grt Piet.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Piet, het blijft me verbazen, dat de informatie die ik al jaren geef op forums en soms prive, niet blijft hangen.
Maar het staat gewoon op de site van Uhlenbrock te lezen bij de product omschrijving.

https://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkte/digzen/INDEX.HTM!NewServerName=GAMMA

Quote uit de tekst

CiteerIntellibox® Basic
Die preiswerte Einsteigervariante der Intellibox®. Sie können bis zu 32 Lokomotiven gleichzeitig fahren und natürlich Signale und Weichen schalten.


Groetjes.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie moeite en reacties!
Oplossing is toch niet zo eenvoudig en gemakkelijk en een nieuwe 6051 zal wel nergens meer op plank liggen.
Ik ga me verder verdiepen in het een en ander.
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hoi Niek,

Ik gebruik al een tijdje de Uhlenbrock-convertor samen met de 6021 en een RS232-convertor van Rosoft. Als je hier ook een Loconet naar S88 convertor aan toevoegde heb je alles wat nodig is om goed met iTrain te rijden.

Groet,
Bert
Re: vervanging marklin 6021/6050
Dag Bert,

Bedankt voor je reactie en de tip!!!
Echter voor mij is dit allemaal nog wat sinister en erg duister.
Ben ik lastig als ik je vraag of je ook een plaatje hebt van deze apparaatjes bij de 6021, heb al gezocht op internet, maar als ik goed begrijp van jou, heb je dus 3 apparaatjes daarvoor nodig.
Je zou me er een enorm plezier mee doen.
Alvast vreselijk bedankt voor de moeite!!!!
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Niek,

http://www.modelbaan.ath.cx/
Zie besturing van de baan. Piet kan je er alles over vertellen.

Re: vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: vervanging marklin 6021/6050
Citaat van: Sprinter op maandag 09 september 2013, 19:55:06
Piet kan je er alles over vertellen.
Alleen niet in combinatie met iTrain, dat heb ik niet.
Ik reed in die tijd met de getoonde 6021 en loconetadapter met Koploper.
Dat doe ik nog steeds maar dan met de IntelliBox-basic en Koploper.
En alles dat aan de loconetadapter was aangsloten zit nu op de Loconet-T aansluiting van de IB.

grt Piet.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Dag Bert,

Ik voel wel wat voor jouw aangedragen oplossing!!!
Als ik het dan goed begrijp, dan kan alles in tact blijven, boosters, trafo's, 6021,control80f en control80, behalve dan de interface.
Ik heb begrepen dat bij de ib-com of basic een groot gedeelte dan weg moet en dan moet er ook veel veranderd worden in de aansluitingen.
Ik heb dan nodig:
Uhlenbrock converter om in te prikken in de 6021, mag dat ook op de control80, die naast de control80f en de 6021 zitten?
S88ln
locnetinterface RS232c.
verder nog iets nodig?

Mijn vraag is dan waar gaat de interfacemarklin-kabeltje met ronde stekker (daar zit aan vast de usb to serial naar computer) dan in?, en waar gaat het platte marklinkabeltje met typische platte stekker van de S88's dan in ?

Ik hoop dat ik alles goed begrepen heb???? en dit werkt goed met Itrain?
Ik ben benieuwd naar je reactie.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hoi Niek,

Het interfacekabeltje met ronde stekker zal vervallen en de USB-serieel gaat in de RS232 loconet-interface.
Het platte S88 stekkertje gaat in de S88ln.

Verder heb je inderdaad niets nodig.
Ik heb alles getest met iTrain en het werkt goed.

Groet,
Bert
Re: vervanging marklin 6021/6050
Beetje offtopic (maar topic zeker interessant voor de toekomst) maar als jouw interfacekabeltje komt te vervallen en je weet er geen weg mee, houdt ik mij ten zeerste aanbevolen om het over te nemen. Ik heb (ook voor de toekomst) een 6050 interface gekocht waar geen kabel bij zat, vandaar  :-)
Re: vervanging marklin 6021/6050
Dag Bert,

Inmiddels ruime uitleg ontvangen van Wim en Piet.
Mijn laatste vraag is: rijden alle locs hierop in Itrain met zeer verschillende decoders, ook zeer oude naderhand ingebouwde decoders en ook de delta-decoders.
Ik hoor het graag.
Met vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Rijden doet het wel, maar voor nauwkeurige aansturing door het programma heb je decoders met lastregeling nodig. Delta's of de oude C80 en C81 decoders hebben geen lastregeling.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Met de gegeven keuze/oplossing heb je nog steeds MM met 14 rijstappen, en dat voor deze tijd ?.
Wees verstandig en kijk eens naar een andere goedkope oplossing, bijvoorbeeld een IB-Basic of Tams.


Mvg,
Peter
Re: vervanging marklin 6021/6050
Beste Niek,

Aan je centrale verandert niets, anders gezegd alles wat je er nu mee kunt bedienen zal zo blijven en daar verandert niets aan. En of je de baan nu met iTrain of RocRail of koploper laat aansturen via de interface maakt voor de centrale niets uit, die doet alleen wat hem wordt opgedragen, net zoals hij nu ook doet of deed.

Re: vervanging marklin 6021/6050
Dag Peter,

Ik wil ook verstandig zijn, maar ik zie een beetje op tegen het veranderen van de aansluitingen e.d. door het wegdoen van de boosters, 6021, control80f en control80!!!!!
Ik hoor het wel van je hoe je daar tegenover staat.
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Niek,

Bij een andere centrale vervalt de 6021 80F en 80
De boosters blijven, die sluit je aan op de nieuwe centrale en de twee draadjes die nu naar de rails gaan vanaf je 6021 gaan dat vanaf je nieuwe centrale naar de baan.

Maar met de 45 treinen die je hebt valt de IB-Basic af, die centrale is geen optie voor je.
Blijft over een Tams, een IBII of een ECoS.

Het andere altenatief is je bekend.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hallo Niek,
Citaat van: niek op zaterdag 21 september 2013, 16:54:55
Ik wil ook verstandig zijn, maar ik zie een beetje op tegen het veranderen van de aansluitingen e.d. door het wegdoen van de boosters, 6021, control80f en control80!!!!!
Hangt af voor welke centrale je kiest  ;).
Boosters, 6021 en control80f en control80 en al het andere kun je blijven gebruiken.


Mvg,
Peter
Re: vervanging marklin 6021/6050
Citaat van: Freak op donderdag 19 september 2013, 23:36:33
Met de gegeven keuze/oplossing heb je nog steeds MM met 14 rijstappen, en dat voor deze tijd ?.

Met goede decoders merk je niet eens zoveel van meer of minder rijstappen. Wat betreft de rijeigenschappen ligt de bottle neck bij de spullen van Niek eerder in de oudere decoders.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Dag Peter,

Heb je mijn pb ontvangen of is er iets fout gegaan?
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hallo Niek,

PB ontvangen en ook beantwoord.


Mvg,
Peter
Re: vervanging marklin 6021/6050
Goedemiddag,

Ik overweeg om een Tams Master Control aan te schaffen!
Nog vooraf tips?
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Kijken of'tie 't doet en niet te veel betalen....

Gr, Ben.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hoi,

Ik rij al 2 jaar met Tams en een aantal Tams boosters. Geen enkel probleem tot nu toe gehad in tegenstelling tot mijn IB i.c.m. 6015 marklin boosters in het verleden.

Mvg.

Olaf
Re: vervanging marklin 6021/6050
Dag Olaf,

Ik ga er vanuit dat de Tams het ook goed doet met de Marklin-boosters?
vr.gr.
Nie
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hoi,

Ik neem aan van wel, maar ik heb zelf alles toen de deur uit gedaan en Tams boosters gekocht. Nooit spijt van gehad. De marklin boosters leverden 2e hands bijna net zoveel op als nieuwe Tams boosters dus het heeft mij niet veel geld gekost.

Mvg.

Olaf
Re: vervanging marklin 6021/6050
Goedemiddag,

Definitief besloten om een Tams Master Control aan te schaffen.
Bedankt voor de hulp en meedenken.
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Goedenavond,

Inmiddels de Tams Master Control geïnstalleerd.
Wie bijv. uitsluitend met Itrain rijd, zoals ik,  is deze nog redelijk voordelige centrale een aanrader.
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
Niek,

Wat heeft dat met uitsluitend rijden met iTrain te maken? De Tams centrale werkt ook prima met andere besturings programma's.
Met deze opmerking doe je de centrale en Tams ernstig te kort.

Groetjes
Re: vervanging marklin 6021/6050
Hoi Sprinter,

Goed lezen blijft lastig...
De waarheid ligt ergens in het midden B)

Groeten,
Ton.
Re: vervanging marklin 6021/6050
Goedenavond,

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat als je uitsluitend rijdt met een computerprogramma, welke dan ook, de aanschaf van een dure centrale niet perse noodzakelijk is.
vr.gr.
Niek
Re: vervanging marklin 6021/6050
En als je met bepaalde computerprogramma´s rijdt (zoals b.v. koploper of mrdirect) dan heb je helemaal geen centrale nodig, alleen een booster.........
Re: vervanging marklin 6021/6050
Zelfs geen trein...... :D

En de vraag is dan alleen , of je dat zo wilt. :D

Mvg: Alex
Re: vervanging marklin 6021/6050
Citaat van: Aliebengalie op zondag 09 maart 2014, 07:11:36
Zelfs geen trein...... :D

8o 8o 8o en daar kom ie nu pas mee, nu ik er al een stuk of 100 gekocht heb ?
als ik dat nou eerder geweten had......... :mrgreen: