Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Qbasic voorbeeld gezocht

Gestart door supermodel dinsdag 25 februari 2014, 20:40:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Qbasic voorbeeld gezocht
supermodel
gast

Qbasic voorbeeld gezocht
Hallo,

Ik probeer via 6050+6021 een loc in beweging te krijgen met mijn notebook. Mooie serieelkabel gesoldeerd en de Interface op Negatieve Logica geschakeld maar er gebeurt geen mallemoer op de rails. Weet iemand eenvoorbeeld te vinden van een werkend Basic programma? Op de Maerklin website staat een algemene beschrijving maar voor Qbasic V6.0 dien ik specifieke commando's te gebruiken en ik heb het idee dat ik het wiel voor de zoveelste keer aan het uitvinden ben...
Re: Qbasic voorbeeld gezocht
Hallo ???,


Niet rottig bedoeld maar gebruik je niet een programmeertaal uit het stenen tijdperk ?.
De commando's, waarna je linkt, werken ook in QBasic en GWBasic.


Mvg,
Peter
Re: Qbasic voorbeeld gezocht
Hoi Supermodel,

Ik vind het niet belangrijk of je een programmeertaal uit het stenen tijdperk gebruikt. Als jij dat wil gebruiken, prima. Ik heb een originele floppy (jawel) met voorbeelden. Als je je E-mail adres doorgeeft, stuur ik je de informatie.

gr. Peter
Re: Qbasic voorbeeld gezocht
Stenen tijdperk? Basic (met alles wat daarvan is afgeleid) is de meestverspreide programmeertaal en ruim voldoende om de simpele taken uit te voeren die mij voor ogen staan zoals een wissel en een sein bedienen als een treintje voorbij rijdt. Uiteraard kan het veel hipper maar dat gaat niet werken op mijn 14 jaar oude notebook. Je kunt alles wel weggooien als het uit de mode is maar da's niet zo best voor het milieu he?  :offtopic:
Re: Qbasic voorbeeld gezocht
Mijn Interface 6050 dateert van voor 1987 (ja, ik ben een Oude Haas) en bezit andere eigenschappen dan de latere en de 6051. Het verschil is dat je dient te initialiseren met open "com1:2400,n,8,1,cs0,ds" waarbij de waarde voor de pariteits bit en de tijdsduur voor ClearToSend afwijken. 
Dank Peter vP voor de fabrieksdocumentatie waarin deze informatie staat vermeld.