Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke weerstand om lampjes te dimmen

Gestart door Ferdi zaterdag 03 augustus 2013, 10:13:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke weerstand om lampjes te dimmen
Beste mensen,
Ik probeer met de CS2 de lampjes van mijn sprinter te dimmen. Dat is vooralsnog niet gelukt.
Het kan ook met een weerstand. Ik heb helemaal geen kijk op deze materie. Ik weet ook niet welke lampjes er in de sprinter zitten. Kan dat ook niet vinden bij Fleischmann of in handleidingen. Het zijn in ieder geval géén leds.
Kan iemand mij vertellen welke weerstanden ik moet aanschaffen om eens verschillende lichtsterktes met elkaar te vergelijken? Ik heb één en ander opgezocht, maar het duizelt me aan kleurcodes, Ohms, Volt en Watt. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten.
Wie heeft een goed advies zonder in voor mij lastige terminologie te vervallen?
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Zoek eens op led voorschakelweerstand calculator. Of iets wat er op lijkt
Dat is een  website of app  die het automatisch berekend.

Maar er zitten de normale fleischmann lampjes in. (Ik denk 16v) de stroom die ze verbruiken weet ik niet.
Voor leds gebruik ik meestal iets tussen de 1000 en 3000 ohm afhankelijk van het aantal in serie.

Probeer anders  eens een 250 ohms weerstand. ( kleine waarde je lampjes zijn al 16 volt ipv 2,5 van een ledje)
Als ze te zwak branden waarde verkleinen.
Wil minder licht de weerstandskast waarde groter kiezen.

Succes,

Robin
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Die Fleischmann lampjes verbruiken normaal 50 miliampere bij 16 volt zoiets. Als je 5 volt van de decoderspannng wil halen, heb je een weerstand van 100 ohm nodig. Een weerstand van 150 ohm haalt dan ongeveer 7,5 volt van de spanning af en zo verder. Kies dan een weerstand van 1 watt.

Maar het is wel een zwaktebod. Het is nu net zo mooi dat je bij een moderne decoder de uitgangsspanning van de deoderfuncties kan aanpassen. Zou ik toch even blijven proberen.
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
1 watt is wel erg veel hoor, als je de formule p=U * I op los laat, kom je op 5 * 50 = 250 milliwatt
Dat is dus 1/4 watt
de kleurtjes van de weerstand zijn bruin - groen - bruin
Een erg makkelijke kleurcode tabel.

grt Piet.
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Is het niet makkelijker om de uitgang van de decoder gewoon te dimmen d.m.v. de juiste cv waarde's ? Dan heb je ook geen last van eventuele warmteontwikkeling in de weerstanden.
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Citaat van: bossie op zondag 04 augustus 2013, 22:10:38
de kleurtjes van de weerstand zijn bruin - groen - bruin
Een erg makkelijke kleurcode tabel.

grt Piet.

Een gemakkelijk ezelbruggetje is :

Zij BRengt Rozen Op GErrits GRaf Bij Vies GRauw Weer,
Zwart - Bruin - Rood - Oranje - Geel - Groen - Blauw - Violet - Grijs - Wit,

dus
Zwart = 0, Bruin = 1, Rood = 2, Oranje = 3, Geel = 4, Groen = 5, Blauw = 6, Violet = 7, Grijs = 8, Wit = 9

zo leerden we het "vroeger"  :) ;) op de MTS

groet Marten

Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Citaat van: bossie op zondag 04 augustus 2013, 22:10:38
1 watt is wel erg veel hoor, als je de formule p=U * I op los laat, kom je op 5 * 50 = 250 milliwatt
Dat is dus 1/4 watt
de kleurtjes van de weerstand zijn bruin - groen - bruin

Bij 150 ohm verminder je de spanning met pakweg 7,5 volt en dan verstook je alweer wat meer dan die 250 mW. Maar zelfs al was het 250 mW, je kunt een weerstand beter niet permanent maximaal belasten, dan wordt het ding nodeloos heet. Bij 1 watt heb je daar in ieder geval geen last van en die dingen zijn tegenwoordig klein zat.

Ik zou trouwens eerst 100 ohm proberen Ferdi,  bruin - zwart - bruin, en kijken of dat voldoende dimming oplevert. Maar eigenlijk zou ik dus eerst kijken of ik iemand kon vinden die de dimfunctie van die LP4 even voor je instelt met een geschikte centrale.
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Dat aanbod van de dim functie is allang door minimaal twee man gedaan. Hij is hier welkom op aanvaardbare afstand van zijn huis.
Dus dat is het probleem niet meer.
Ik heb ook nog het volgende zijn  kant op gestuurd.

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Kan hij zelf wat proberen en weerstanden laten laten berekenen.
Wat nog ontbrak was het vermogen van de lampjes maar dat staat ondertussen ook in dit draadje.

Mvg,Robin

Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Er is nog een alternatief bedenk ik net. Fleischmann heeft 24 volt vervangingslampjes in het programma. Die waren in eerste instantie bedoeld voor gebruik met het oude FMZ systeem van Fleischmann dat een hoge uitgangsspanning kende. Maar als je die lampjes in de Sprinter zet, dan geeft dat bij gebruik van een LP4 ook een gedimd effect. Is weer wat eleganter dan weerstanden erin prutsen.

Oh ja, ik woon in Utrecht. Je kan hier ook langs komen voor effe dimmen.  :)
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Citaat van: Ferdi op zaterdag 03 augustus 2013, 10:13:03
Ik probeer met de CS2 de lampjes van mijn sprinter te dimmen. Dat is vooralsnog niet gelukt.
Ferdi, misschien eens uitzoeken waarom het via de CS2 niet lukt?
Wat heb je geprobeerd en waar ging het fout?
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Sluit me bij Ad aan, anders kijk eens naar stabistors.

Mvg,
Peter
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welke weerstand om lampjes te dimmen
Waarom niet meteen ombouwen naar leds?