Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan in de " Mancave"

Gestart door Kawa donderdag 01 augustus 2013, 15:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Hoi,

Maar als je de voorkant van de tafel schuin maakt kan je het station zo neerleggen zoals op het plaatje. Dan heb je je station mooi vooraan, en kan daarachter rangeerterrein of een stad maken.

Mvg.

Olaf
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
@Olaf, okay, ik snap wat je bedoelt maar daar heb ik helaas de ruimte niet voor.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Hallo Paul,

Zo naar de fot kijkend is de banenplan 2,5x2,5 mtr. ?
Vind het een mooi plan en precies zoals ik het bedoelde.

vr.gr. Gunther.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Hoi,

De afmetingen zijn 230 bij 170. Volgens mij past dat binnen zijn ruimte. Ik vind dit persoonlijk een heel mooi ontwerp voor zo'n kleine ruimte. Afwisselend, relatief lange perrons, ruimte voor industrie en een kleine stad.

Mvg.

Olaf
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Helaas heren, zoals eerder vermeld beschik ik over niet meer dan 2.35 x 1.10 met een extra stuk van 0.85 x 0.90 in een L- vorm.
Een schuin stuk bijplaatsen is geen optie, daar is simpelweg geen ruimte voor, de baan staat op de voorzolder, links is het trappenhuis, rechts het raam, boven en onder een muur. Het open stuk is de ruimte waar ik me beweeg als ik aan de baan werk.
Ik ga nog wel proberen om vanuit de hoek rechts, waar de tunnel staat met de huizen erop, na de bocht schuin over te steken naar links. Dat zorgt dan wel weer voor andere uitdagingen....kruisende sporen dus ik zal de hoogte in moeten...
Vriendelijke groeten,
Paul.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Hallo Paul,

Echt jammer als deze baan niet in de kamer past.
Het is een mooie compacte baan en past goed bij wat je eigenlijk al wou.

vr.gr. Gunther.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station?
Maar ik geef het niet op, heb een nieuw baanplan neergelegd, station schuin in het midden van de tafel en langere sporen  dus meer ruimte voor lange perrons en lange treinen. Er wordt nog aan gewerkt, foto's volgen...
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Zoals beloofd de foto's;
op de schuin gelegen sporen kan een station komen, ik heb een IC rijtuig neergezet om te laten zien dat een sleep van 4 rijtuigen past.
Vervolgens ging ik verder nadenken; het baanplan is misschien ook wel geschikt als schaduwstation...
Ik heb een bocht (R1) neergelegd waar eventueel een enkelspoor klimspiraal zou passen,  daar zou mogelijk ook nog R2 passen en dan kan ik daarna op het tweede niveau weer verder met dubbelspoor en een keerlus of zo...
Eerst goed nadenken want dat zou inhouden dat ik flink wat nieuwe rails moet gaan kopen...en die zaagtafel...
Leuk..uitdagingen... :-)
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Hee Paul,

Ik heb ooit eens een station in een boog met slanke wissels en slanke bogen gemaakt voor iemand.
Die baan was wel ietsje groter dan die van jouw, maar misschien kan ik het een en ander aanpassen zodat het geschikt wordt voor jouw ruimte.
Hier even het plaatje van jet station. Hij is 5 sporig, maar dat kunnen we misschien aanpassen naar 4 of zelfs 3 sporen en dan kijken of er nog iets van een rangeeer terreintje bij kan.

Ik hoor wel of je het wat vind.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
@Peter; ik vind het zeker wat! Maar inderdaad, een fors baanplan voor mijn bescheiden tafel. Wie weet een mogelijkheid in afgeslankte versie als ik toch dat tweede niveau ga bouwen...
Het idee van een klimspiraal laat me nu namelijk niet meer los...
Als het spoor omhoog gaat daar waar ik bedacht had zal het ook weer ergens naar beneden moeten...en dat is nog even een uitdaging voor me dus als je daar een idee bij hebt hou ik me aanbevolen.
Ik heb trouwens je topic gelezen en waar je nog de tijd vandaan haalt om naast je eigen ambitieuze en indrukwekkende baanontwerp voor iedereen steeds baanplannen te bedenken is me een raadsel maar het wordt zeker gewaardeerd!
Vriendelijke groeten,
Paul
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Paul, goed bezig zo! Er blijkt vaak meer te kunnen dan je denkt! Omlaag kan je ook op dezelfde plek komen...
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Hoi Paul,

Hier een misschien wel mooi voorbeeld voor je.
Ik zal het .tra bestand ook even meesturen, deze is voor WT v11. Kan je het verder bekijken.
Hier zijn nu 2 schaduwstations op 2 verschillende hoogtes. Maar dat kan nog helemaal aangepast worden.
Het is maar een voorbeeldje waarop je misschien verder kunt borduren.
Overigens zie je dat de baan ietsje uitsteekt aan de linkerkant, maar dat kan nog wel verholpen worden.

In de eerdere PB die ik je gestuurd had heb ik het over de linkerkant, maar daar bedoelde ik eigenlijk de rechter kant van je baan mee. Dit terzijde.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Zoals ik al zei, ik heb een stukje er bij kunnen smokkelen in de hoek, er liggen nu twee bochten R1 en R2.
Dit mooie plan zou dus net kunnen passen.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Helaas, de klimspiraal rechts op het stuk van 0.90 x 0.85 past net niet, ik krijg ruzie met de vensterbank...
Ik zal dus de klimspiraal links moeten gebruiken om te stijgen en weer te dalen. Volgens mij geeft dat wel meer ruimte om een aardig baanplan uit te leggen op het zichtniveau.
Ik heb de foto's bijgevoegd, de spiraal kan ik nog niet afmaken omdat ik te weinig rails heb.
Ik zit er over te denken om een kant en klare spiraal te bestellen in Duitsland. ik vraag me alleen af of alles een beetje zal passen daar links.
Zoals ik het uitgerekend en opgemeten heb wel maar ik hoor graag als ik iets over het hoofd heb gezien.
vriendelijke groeten,
Paul
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
En al weer aangepast, foto's volgen, sporen van schaduwstation  zijn nu enkelspoor met opstelspoor, nu lnks dubbelspoor spiraal, rechts komt een enkelspoor spiraal, dan past het wel hoop ik...
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Hallo Paul,

En als je nu eens twee enkel sporige klimspiralen maakt.
Ik heb een aardige baan maar mijn spiralen zijn ook enkelsporig.

vr.gr. Gunther.
Re: ...en maar weer opnieuw...waar komt station...of het schaduwstation...?
Na opnieuw een avondje puzzelen, een soort "wintrack in real live", haha, :-) ben ik toch weer uitgekomen op het station met opstelsporen schuin over de tafel. Dat blijf ik het mooiste vinden dus bedankt voor de tips.
Links op de tafel ligt de start van iets wat een enkelspoor klimspiraal gaat worden. Het was de bedoeling dat hij 1,5 keer rond zou gaan en dat het spoor dan vervolgens langs de achterwand naar rechts zou lopen richting het schuine dak. Ik wilde beide sporen die er dan onder komen te liggen overdekken of zo, in ieder geval iets van een tunnelwand of bergwand. Daar zou ik dan ook treinen kunnen opstellen en het gebruiken als een soort van schaduwstation.
Thv het schuine dak wilde ik het spoor laten afbuigen naar rechts en dan via een tweede klimspiraal, weer naar beneden laten gaan. Dat klimspiraal zou ongeveer komen te staan op de plaats waar nu op de foto mijn restje rails te zien is.
Na veel passen en meten waar ik het dalende spoor dan weer zou laten aansluiten op de hoofdbaan bleek dat ik toch weer ruimte te kort zou komen en heb ik dat idee maar laten varen.
Ik wil nu kijken of het lukt om het klimspiraal links op de tafel toch te bouwen en dan alsnog boven het hoofdspoor langs de achterwand de rails te laten lopen en daar een rangeerterrein te maken, een soort containeroverslag of iets dergelijks, de rail loopt dan dood tegen de schuine dakrand, drie of vier rangeerspoortjes naast elkaar moet kunnen volgens mij.
... tips en adviezen, jawel, altijd welkom... ;)
Vriendelijke groet,
Paul
...en maar weer opnieuw...waar komt (schaduw)station...en het rangeerterrein...?
ik dacht zelf aan deze oplossing,
het geheel is uiteraard nog niet klaar, er komt nog een stuk van 42,5 x 55 aan vast. Het zal doorlopen tot aan het schuine dak.
Mocht het onverhoopt niet lukken met de klimspiraal en de aansluiting naar dit rangeerterrein dan heb ik al bedacht dat ik het dan ga gebruiken als een, hoger gelegen, uitbreiding op de nog te bouwen stad.
Dan wil ik een doorlopende weg maken en misschien nog wel een viaduct voor het autoverkeer.
Ik kan nog alle kanten op.
vriendelijke groeten,
Paul
Re: ...dit gaat het worden...? Zo ongeveer...
Paul, prima!! Baanplan begint te leven en ik denk dat je nu veel meer mogelijkheden hebt. Ik zeg: doen!! :thumbup:
Re: ...dit gaat het worden...? Zo ongeveer...
Het klimspiraal, (enkelspoor R1) en de benodigde extra rails zijn besteld, achterste stuk naar het schuine dak is ook geplaatst. Waarschijnlijk past de rotswand die ik eerder gemaakt had er goed bij, scherm ik de schuine dakrand mooi af.
Alles weer in losse modules zodat ik er makkelijk bij kan en aan kan werken.
Foto's volgen later,
Groet,
Paul
...dit gaat het worden...? Zo ongeveer dan...
en het laatste stukje van het project staat ook op zijn plaats...
nu geduld oefenen totdat mijn bestellingen binnen zijn, kan ik het geheel aansluiten en kijken of het allemaal past.
Re: ...dit gaat het worden...? Zo ongeveer dan...
mooi idee.
ben wel benieuwd hoe de opgaande baan laat lopen, en of deze niet te steil word.
je brengt me trouwens wel op ideeën, voor mijn eigen baan...
mooie oplossing met die boogjes....

groet Winno
Re: ...dit gaat het worden...? Zo ongeveer dan...
Hoi Paul.
Dit is in korte tijd al een héél mooi ontwerp geworden en blijkbaar wordt dit ook gelijk allemaal uitgevoerd! :P
Mooi om te zien dat met schijnbaar kleine ingrepen, de baan al meteen een stuk aantrekkelijker wordt.

Veel plezier en succes met de verdere uitvoering.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: ...dit gaat het worden...? Zo ongeveer dan...
Hoi Paul,

Ik heb je "draadje" bekeken. Goed bezig  :thumbup: ik blijf het volgen.
Ben de laatste tijd drukker dan druk en niet zo vaak op het forum maar nu de dagen weer korten worden komt er ook weer wat meer tijd voor de treinen  :)

Wilma heeft vandaag voor de eerste keer het plafond in de treinenkamer geschilderd dus als het mee zit kan ik strak weer wat rails neerleggen. Ideeën zat in ieder geval  B)

Groetjes Fulco
...dit gaat het worden...Zo ongeveer dan...
Heren, dank voor de complimenten en tips,
Vandaag verder gegaan met het hoger gelegen gedeelte. Ik vond de bogen wat hoog en groot, met een rand/muur ervoor staat het al veel beter.
De eerste foto's laten zien dat de tunnelwand recht loopt. Dat kostte toch wel erg veel ruimte in het gebied waar ik een station heb gepland, dus de zaag er in en de tunnelwand loopt nu schuin en dat levert ruimte op.
Ik ben nog niet tevreden over de bakstenen achterwand bij het schuine dak, erg oranje en erg hoog...ik denk dat ik daar toch een rotswand of iets dergelijks leuker vind staan. De schaalverhoudingen kloppen nu niet.
...dit gaat het worden...zo ongeveer dan...voorbereiding klimspiraal
De eerste voorbereidingen voor de klimspiraal.
Links op de tafel is een laatste stuk spoor overdekt om straks de aansluiting van het rangeerterrein met de klimspiraal mogelijk te maken.
Ikea - grind doet even dienst als lijmklem...
Nog een vraag;
Ik heb een partijtje c-rails gekregen, echter de aansluiting is niet best en de stroom wordt onderbroken bleek tijdens testen.
Tevens flink wat oude scenery-resten nog er op aanwezig. Heeft het zin om dit nog schoon te maken en zo ja hoe kan ik dat het beste doen, iemand ervaring, tips, adviezen? Ik hoor het graag,
Vriendelijke groeten,
Paul
Re: ...dit gaat het worden...zo ongeveer dan...voorbereiding klimspiraal
Paul, over de rails, heb je de spoorstaven al "fors" afgeveegd met een doek? Daar komt vaak al enorm veel vuil mee los. Ik neem aan dat de sceneryresten aan de bedding zitten, niet op de spoorstaven en puko's? Dan heb je daar niet veel last van. Heb je ook al gekeken of er "geknipte" rails bijzit voor massadetectie?
Re: ...dit gaat het worden...zo ongeveer dan...voorbereiding klimspiraal
Sceneryresten zitten inderdaad aan de zijkanten, zal de spoorstaven eens flinks onder handen nemen met een doek. Ik had al gekeken of er geknipte rails tussen zat maar alle aansluitlipjes zijn aanwezig, zal wel flink vervuild zijn waarschijnlijk.
Ik ga kijken of het lukt.
Dit gaat het worden...zo ongeveer dan...Klimspiraal te koop...
Helaas, klimspiraal past niet, wordt heel vol en laat weinig ruimte voor leuke scenery projecten, er komt definitief geen klimspiraal, als iemand interesse heeft....hij is te koop, een mooie houten R1 enkelspoor klimspiraal, 1,5 omwenteling.
De verhoging achter op de tafel wordt dus een hogergelegen straat, dat wordt mijn volgende project,
Groet,
Paul.
Re: ...dit gaat het worden...zo ongeveer dan...klimspiraal te koop....
Hallo Paul,

Ik hoop dat je hier geen spijt van krijgt.
Ik kies voor spoor en daarna voor scenery.
Succes met je keuze.

vr.gr. Günther.
Dit wordt mijn baan...
Dit gaat het worden, hier en daar misschien nog kleine veranderingen maar in de basis is dit het baanplan.
De ruimte bij de achterwand wordt het hoger gelegen stadsgedeelte, links komt eveneens een stadskern, in het midden een station en rechts een rangeer/industrieterrein.
Ik vind dat ik voldoende rijlengte heb, er kunnen meerdere treinen tegelijk rijden straks die elkaar ook kunnen passeren en ik ga nog uitzoeken wat ik allemaal met seinen kan doen.
Huizen en gebouwen zijn geplaatst om een idee te krijgen over de ruimte en hoe ik die wil gaan inrichten, nog niets definitief.
Bij de voorste rangeersporen heb ik ballast uitgeprobeerd, de ruimte tussen de rails opgevuld met blauwe isolatieplaat en de zwarte " ballast van Ikea" gestrooid, ik ben niet ontevreden.
Re: Dit wordt mijn baan...
keeszondag
gast

Re: Dit wordt mijn baan...
Dat ziet er in basis nu gewoon leuk en goed doordacht uit! Succes met het vervolg, ik blijf meekijken als je net niet erg vindt. Hoe heb je de ballast vastgelegd? Verdunde houtlijm of voorstrijkmiddel? Een tip: probeer eens grijze drybrush op de zwarte steentjes en daarna roestkleur drybrush langs en tussen de spoorstaven. Maakt het helemaal af! Niet teveel verf aan de kwast, echt drybrushen!
Re: Dit wordt mijn baan...
Ik heb verdunde houtlijm gebruikt
Dat drybrushen ga ik zeker uitproberen, welke verf gebruik je daarvoor?
Groet,
Paul.
Re: Dit wordt mijn baan...
keeszondag
gast

Re: Dit wordt mijn baan...
Acryl van de Action, werkt goed en is betaalbaar. Voor roest kun je de standaard bruin gebruiken, grijs moet je mengen.
Re: Dit wordt mijn baan...
Okay, top, wilde toch al naar de Action, ze schijnen ook goedkope klei te hebben...
Dit wordt mijn baan...
Lekker met ballast aan het experimenteren geweest, ik wil nog de rails en de ballast gaan dry brushen maar de Action had geen acrylverf in de juiste kleuren meer. Wel klei en ik heb geoefend met het aanleggen van een schouwpad langs het achterste rangeerspoor. Het kan nog mooier maar vooralsnog ben ik helemaal niet ontevreden.
En tja, de achterwand, zoals te zien is de tunnel weer verdwenen, ik vond het niet mooi staan, te hoog, te groot en eigenlijk ook weer te weinig ruimte ervoor.
Het idee was leuk maar ik was niet de enige geloof ik die tegen dit probleem aanliep... ;) gelukkig waren mijn gemaakte kosten nagenoeg nihil en heb ik wel lol beleefd aan het bouwen.

Ik heb gebruik gemaakt van de site
http://www.epublicatie.nl/-gratis-e-publicaties/---modelbouw/marklin/brochures/scenery/
en wat straten en muurplaten uitgeprint om te kijken hoe een en ander uit zou komen in mijn stad. Dat kan je beter zo eerst uitproberen met een goedkoop printje dan met duur materiaal van bijvoorbeeld Busch of Noch...

De foto's laten zien dat dit toch ongeveer mijn baan gaat worden, ik heb nu drie lange sporen voor mijn station en twee opstelsporen. Zo moet ik voorlopig maar eens tevreden zijn.
De volgende stappen worden een mooi station vinden en de boel verder " digitaliseren" ik wil me gaan verdiepen in de mogelijkheden van bediening van bijvoorbeeld seinen m.b.v. de MS 2

groet,
Paul
Dit wordt mijn baan...perrons en rangeerterrein
Toch weer de boel veranderd na een paar dagen forum bestuderen en baanplannen bekijken.
Start gemaakt met het rangeerterrein met bijbehorende perrons en voorzichtige start met stationsgebied met perrons.
Tunnels zijn op eentje na verdwenen, ik wil mijn treinen zien rijden had ik me bedacht...
Re: Dit wordt mijn baan...perrons en rangeerterrein
Mooi ding die Worx, maar wat is er mis met de uit de vorige eeuw stammende decoupeerzaag :? :D

Mvg Gert
Re: Dit wordt mijn baan...perrons en rangeerterrein
OK, het ziet er nog steeds uit als een baan met potentieel. Veel succes!! We zien wel of je dit ontwerp langer laat liggen, maar ontwerpen is een groot deel van de lol!!
Dit wordt mijn baan...hoekje opvullen
Op een los plaatje een oude stadskern gemaakt, close-up foto en een foto daar waar het hoekje opgevuld gaat worden.
Ik ga het nog verder aankleden, ik kan de plaat zo uit de hoek tillen en er makkelijk aan werken.
Re: Dit wordt mijn baan...hoekje opvullen
Gaat helemaal goed komen op die manier!! Top!
Re: Dit wordt mijn baan...hoekje opvullen
Dat idee heb ik al meer gezien.
ook op onze baan is dit toegepast, werkt handig en erg makkelijk.

ziet er trouwens erg mooi uit.

groet Winno
Re: Dit wordt mijn baan...hoekje opvullen
Ziet er allemaal goed uit.
Je hebt ook prachtige gebouwen. :P

Tony
Re: Dit wordt mijn baan...hoekje opvullen...verhuizing...?
Zeer waarschijnlijk gaat de baan verhuizen...er komt een kamer vrij en die is groter dan de voorzolder waar nu mijn baan ligt.

De kamer is drie bij drie, helaas heb ik "last" van een schuine balk aan de raamzijde maar daar bouwen we straks wel omheen.
Voorlopig dus weinig modelbouwactiviteiten, ik zal nu waarschijnlijk vaker op de afdeling baanplan ontwerpen te vinden zijn...

vriendelijke groeten,
Paul
Re: Dit wordt mijn baan...hoekje opvullen...verhuizing...?
Zo Paul, heb je iemand het huis uit gewerkt voor de hobby?  :D
Re: Dit wordt mijn baan...hoekje opvullen...verhuizing...?
Hallo Paul, dan is dit een leuke vingeroefening geweest.

Gefeliciteerd met je grotereeeee ruimte.

Wel blijven posten hoor.  ;)
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing...ontwerp voor tafel...
Heren, dank voor de reacties maar gelukkig hoeft niemand gedwongen het huis te verlaten...
En die Worx is er nog niet, voorlopig inderdaad nog de decoupeerzaag, helaas geen workmate of werkbank, gevolg: af en toe toch scheve latjes en platen...ggrrr...vandaar dat mijn oog viel op die mooie zaagtafel.
Absoluut leuk bezig geweest op de voorzolder, veel geleerd en veel kunnen uitproberen.

Zoals gezegd, een kamer van drie bij drie, ik denk dat ik een tafel als in onderstaande schets daar wel in kan krijgen.
Aan de linkerzijde zijn de ramen, rechts en "onder" zit de tafel nagenoeg tegen de wanden en "boven"  heb ik rechts ruimte nodig voor de naar binnen opengaande deur en links ruimte nodig om nog bij de ramen en bediening van de lamellen te kunnen komen.
Ik twijfel nu alleen nog of 60 cm loop/bewegingsruimte in de U genoeg zal zijn. Mogelijk dat als de tafel staat ik nog een kant moet inkorten maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Als iemand een ander idee heeft om deze ruimte te benutten hou ik me uiteraard weer aanbevolen,
vriendelijke groeten,
Paul.

Oh ja,
ook nog nieuwe loc aangeschaft voor weinig op MP, heeft wel een klein onderhoudsbeurtje nodig, testrondje ging prima maar de geur van verbrand stof was onmiskenbaar...
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing...ontwerp voor tafel...
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing...ontwerp voor tafel...
Paul

Wil je ook nog een schaduwstation maken?
gangpad 60cm is te krap, ik zou voor een breedte gaan van max 105cm heb je een gangpad van 90cm en de hoeken waar je loopt zou ik een schuine kant aan maken scheelt je geheid blauwe plekken.

mvg
Koos
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing...ontwerp voor tafel...
Mooie loc heb je aangeschaft Paul veel plezier ermee. :thumbup:
Re: Dit wordt mijn baan...verhuizing...ontwerp voor tafel...
Hallo Paul,

Ik heb zelf ook een gangpad van 60 cm en ik ben echt de smalste niet kan daar goed te recht.
Heb zelfs nog kasten onder het schaduwstation met deuren er voor.

vr.gr. Gunther.