Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan in de " Mancave"

Gestart door Kawa donderdag 01 augustus 2013, 15:32:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"...
Prachtige Trein is dat.

Tony
modelspoorbaan in de "mancave"?stationsomgeving begint vorm te krijgen...
Vandaag bezig geweest met het station en de omgeving. Het begint vorm te krijgen.
De dijk van papierpulp is nog steeds niet droog?gras en andere strooisels zitten wel goed vast... dus?het werkt wel deze methode, resultaat bevalt me ook, alleen veel geduld hebben tot alles droog is.
Ik heb de perrons beplakt met de bekende perronprints.
Het muurtje achter de perrons tegen de dijk aan heb ik gemaakt van roerhoutjes die je bij verf krijgt, deze beplakt met muurprints en ik ben over dat resultaat ook best tevreden.
Prettig weekend,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"?begin met nieuwe scenery...
Gisteren en vandaag bezig geweest met een stukje scenery buiten de stadskern. Ik zie dit maar vast als een stukje uitbreiding van de nog te bouwen stad.
Ik wil het nog wat verder aankleden met details maar ik vind dit voorlopig al geslaagd.
Tevens voor de hoek achterin, (op de linkerpoot van de U) een berg met tunnel aan het bouwen. Deze bouw ik als los project en kan ik straks bijplaatsen. Dan bedek ik meteen de wandcontactdoos.
Ik zal later nog wat foto's plaatsen van de voortgang.
groet,
Paul.
modelspoorbaan in de "mancave"?sfeerplaatje...
twee sfeerplaatjes?
papierpulp is prima spul om te verwerken en geeft leuke resultaten,
wordt vervolgd...
Re: modelspoorbaan in de "mancave"?begin met nieuwe scenery?bergbouw
Nog steeds bezig met een berglandschap op de linkerpoot van de U, ik wil er een landschap zoals wel te zien in de Eiffel van maken.
Ik leg nu als eerste krantenproppen neer en smeer daar de papierpulp overheen. Tot nu toe werkt dat ook prima en het scheelt in gewicht als het spul nog nat is en het is sneller droog en klaar om verder te bewerken.
Foto's tonen een overzicht van hoe ik het ongeveer wil gaan inrichten.
De groene verkleuringen op het steentjespapier komen van de papierpulp, gelukkig waren dit kopietjes dus dat maakt niet uit. Uiteraard gaat dat nog verder bewerkt worden
vriendelijke groeten,
Paul.
Re: modelspoorbaan in de "mancave"?begin met nieuwe scenery?bergbouw
Leuke update weer Paul, je bent leuk bezig.
Jaja die papierpulp brengt wat te weeg. Kost weinig behalve wat tijd en je kan er weinig verkeerd mee doen.
nieuw baanplan in de " mancave"
De " Mancave"  is verhuisd en ik vind het altijd leuk om weer opnieuw te gaan plannen en bouwen.
Ik heb dit neergelegd, ik gebruik nog steeds geen ontwerp programma's op de computer.
Ik  zoek op het forum baanplannen en pas gedeeltes daarvan toe -en aan op mijn eigen baan.
Onderstaande foto's zijn een resultaat van een aantal avondjes plannen en puzzelen.
Tips en adviezen zijn welkom,
vriendelijke groeten,
Paul.
Re: nieuw baanplan in de " mancave"
Hoi Paul

Verveling is bij jou ook niet aan de orde  :D

Maar ik vind het er goed uitzien het ontwerp wat je nu heb  :thumbup:

Groetjes Alex 0850
nieuw baanplan in de " mancave"?en begin van nieuwe scenery...
De eerste toepassingen weer van papierpulp, ik heb oude stukken kunnen redden na afbraak van de vorige baan en die heb ik nu weer kunnen gebruiken.
Op foto 1 en 2 zie je oude stukken met nieuwe papierpulp erover heen, het verschil is nauwelijks te zien.
Verdere afwerking volgt nog.
Op foto 3 en 4 wil ik water gaan maken, de brugpijlers komen nog op eilandjes te staan en ik wil het water zien als een zijarm of uitloper van de rivier op de achtergrond. De blauwe verf is alleen maar even voor het idee, ik ga me nog verdiepen in de diverse technieken waarover op dit forum al is geschreven.
Re: nieuw baanplan in de " mancave"
Hallo Paul,

Leuk gedaan allemaal.

Ik zit wel te kijken naar de hoek. Deze is nu wel heel erg recht. Persoonlijk vind ik het niet echt mooi. Dan zou een gebogen achtergrond daar meer op zijn plek zijn. Dan loopt de brug op het plaatje ook mooi mee met de brug op de modelbaan. Goed daar is het nu allemaal te laat voor :) Ik denk niet dat je het meer gaat aanpassen. Dat zou wel een behoorlijk wat werk zijn. ;)

Groet Ronald.
De baan in de " Mancave" is weer ontwaakt...
De Mancave is uit zijn "winterslaap" ontwaakt.
Na lange tijd niets gedaan te hebben, alles opgeruimd en zelf advertenties op Marktplaats gezet te hebben toch besloten om de hobby niet definitief te stoppen.
Ik heb er weer lol in en er staat weer een tafel.
Er ligt ook weer een baan, het plan verandert af en toe nog een klein beetje maar het baanplan ligt wel ongeveer vast.

Re: de baan in de " Mancave" is weer ontwaakt...
Mooi, dan kunnen we je weer volgen met de voortgang.
Een sabbatical kan soms geen kwaad.
En een volgend baanplan heeft dan niet meer de tekortkomingen van de vorigen of ĂĽberhaupt gewijzigde inzichten van de invulling die je eraan wilt geven.
Suc6  :arrow: :thumbup:
Re: de baan in de " Mancave" is weer ontwaakt...
De baan is rond en de treinen kunnen rijden.
Nu investeren in wisseldecoders, scenery, eventueel seinen, verlichting, andere rijtuigen, wagens enz.enz, vooral sparen nu dus...

Re: de baan in de " Mancave" is weer ontwaakt...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan in de " Mancave" is weer ontwaakt...
Ziet er goed uit Paul. :thumbup:
Blij dat je uit je winterslaap ontwaakt bent. ;)
Ik ga je vanaf nu volgen heb er zin in. :P :P
Re: de baan in de " Mancave" is weer ontwaakt...
Hoi Paul

Dat zullen wel een paar flinke stofwolken geweest zijn   ;)

Maar leuk dat je de draad weer op pakt ga je weer volgen  :thumbup:

Gr Alex 850
Re: baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp...
Ik heb een bergwand met behulp van gaas en gips gebouwd en heb twee nog onafgewerkte bergwanden van papierpulp gemaakt.
Beide resultaten stemmen tot tevredenheid, uiteraard dient alles nog verder afgewerkt te worden.
De eerste foto is gips, foto 2 en 3 zijn papierpulp en foto 4 en 5 zijn twee nieuwe projecten met papierpulp.
Re: baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp...
He dat is mooi, met gips en papierpulp, dan kunnen we de resultaten mooi naast elkaar zien.
Ben al benieuwd naar de foto's van de verdere afwerking.
su6
baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp..deze is van gips...
Deze bergwand is van gips...papierpulp projecten zijn droog (eindelijk  ;))en klaar om binnenkort bewerkt te worden, foto's zullen later volgen.
baan in de " Mancave"...bergbouw en baanplan nog wat aangepast...
Zie de foto's, nu wel tevreden met baanplan. Verder met bergbouw dit weekend.
Wil op Eurospoor nog minimaal Ă©Ă©n zo'n mooi blauw intercityrijtuig zien te scoren.
Re: baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp...
Dit is de eerste keer dat ik iemand zie bouwen voor de achtergrond "stad aan de rivier".
Ik dacht dan altijd aan Bern (hoofdstad Zwitserland).
Ik kijk nu wat je er mee doet, en denk "wauw", dat is weer eens iets totaal anders. Of niet? Want je probeert op de voorgrond iets te doen met de achtergrond dan ik verwachtte. Als je Bern kent, dan zou je dat niet proberen. Met Basel ook niet. Maar Mannheim Bbf, als je dat kent, dan wel. Dan zou je zelfs een schip in de haven leggen.

Kun je nog iets doen aan de achtergrond? Die lijkt nu wat te blazen en bubbelen?
Re: baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp...
Hallo Jan Willem,
De achtergrond is een oudje wat ik nog had liggen, deze is voorlopig op de muur geprikt om de beschadigde muur te bedekken en de vouwen en kreukels zijn inderdaad niet zo mooi maar beter dan wat er achter zit...
Ik was zelf ook aangenaam verrast over het resultaat, het komt op mij over alsof de baan hoger gelegen is dan de stad aan de rivier en dat je dus naar beneden kijkt vanaf de berg.
Mannheim Hbf ken ik niet maar op google zie ik dat het aan een rivier ligt dus ik neem aan dat je dat bedoelt.
Groet,
Paul.
Re: baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baan in de " Mancave"...bergbouw; gips vs papierpulp...
Citaat van: Kawa op vrijdag 24 oktober 2014, 00:03:50
het komt op mij over alsof de baan hoger gelegen is dan de stad aan de rivier en dat je dus naar beneden kijkt vanaf de berg.
Zo is deze achtergrond gemaakt, en dat is het bijzondere effect ervan, en als je dat in je baanontwerp kunt versterken, krijg je een topresultaat. Het is een van de mooiste achtergronden die ik ken.
Re: baan in de " Mancave"; aanwinsten Eurospoor 2014...
Heerlijk dagje Eurospoor 2014, van 10.30 t/m 16.00 uur over de beurs gezworven.
En inderdaad mijn blauwe intercityrijtuig gescoord, en ook nog vier gasketelwagens en een BR 212,
:D :thumbup: :D
baan in de " Mancave"; bergbouw met papierpulp, en een spoordijk...
Vandaag verder met papierpulp, een spoordijk er bij en toen was de papierpulp op. Vervolgens een ontwerp uitgedacht om een verhoogd stadscentrum te maken.
Het idee heb ik opgedaan van Gino.
Een eigengemaakte stadsmuur staat al op de baan, aan de kant van de spoordijk komt een weg die omhoog loopt naar het stadscentrum. De huizen heb ik tijdelijk neergezet om te zien hoe groot de plaat moet worden.
Komende week plaat hout scoren, op maat zagen en balkjes zagen om de plaat op de juiste hoogte te brengen.

Baan in de " Mancave", verder met papierpulp en een spoordijk
Nog niet aan het verhoogde stadscentrum toegekomen, wel weer verder gekliederd met papierpulp ;),
Inmiddels is het weer op en een nieuw emmertje is in de maak
Re: Baan in de " Mancave", verder met papierpulp en een spoordijk
Hallo Paul.
Geweldig om te zien dat je de baanbouw weer helemaal opgepakt hebt! :thumbup:
Is alles opnieuw opgebouwd of heb je nog delen opnieuw kunnen gebruiken?

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Baan in de " Mancave", nieuwe aanwinsten
Drie mooie wagens en een vitrinekast,
zie foto's,  :-)
Baan in de "Mancave".(nieuw baanplan)
En na Eurospoor 2014 besloot ik het baanplan opnieuw te gaan aanpassen, ben de tel kwijt hoevaak ik dat al gedaan heb...
De vele modulebanen op de beurs lieten de voordelen van een relatief smalle baan zien. Ik was nog steeds niet echt tevreden over een aantal van mijn bouwprojecten. Ik vond ze vaak net wat te lomp en te groot uitvallen en niet altijd in verhouding met de schaal van de overige objecten op de baan.
Een smallere baan dwingt je bijna om anders om te gaan met je ruimte en ook kleiner te bouwen...jaja...less is more...
Er is nu nog Ă©Ă©n groot oppervlak over, daar wil ik nog een verhoogd bergdorpje of een kasteelruĂŻne of zoiets maken.
Ik blijf voorlopig rijden met een MS II, wissels zullen tzt digitaal bestuurbaar gemaakt gaan worden en heb mede daarom gekozen voor een aantal inhaalsporen op beide niveaus.
Ik kijk altijd bewonderend naar alle geautomatiseerde banen op het forum, ik vind het erg mooi maar niets voor mij, ik blijf lekker handmatig de treinen besturen.
Op de foto's is te zien dat ik voor dit plan nog wat rails mis, die zijn in bestelling.
Duidelijk is ook te zien dat ik mijn materiaal inmiddels al vaker heb gebruikt...maar dat vind ik ook wel weer een sport, met zo min mogelijk kosten toch weer iets nieuws opbouwen.

Re: Baan in de " Mancave".(nieuw baanplan)
Brugpijlers gemaakt, ik heb het idee opgedaan bij de nieuwe baan van Martijn.(Acido)
Re: Baan in de " Mancave".(nieuw baanplan)
Mooie brugpijlers, maar is een derde pilaar in het midden van de boogbrug niet wat teveel?
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baan in de " Mancave".(nieuw baanplan)
De brugpijler in het midden van de boogbrug is niet juist. Mechanicaberekeningen van een boogbrug geven het grootste moment in het midden van de overspanning, daar staat nu een pijler. Een pijler kan alleen maar dwarskrachten opnemen, geen buigend moment, advies pijler verwijderen of van pijler naar pijler kleinere boogbrug toepassen.
Re: Baan in de " Mancave".(nieuw baanplan)
Jorg en Johan,
Jullie hebben gelijk, de pijler in het midden is teveel van het goede.
En ik heb meteen weer wat geleerd over draagkracht van een brug, 😉
Re: Baan in de " Mancave".(nieuw baanplan)
Graag gedaan.
Baan in de " Mancave" en weg is de wandcontactdoos...
De kamer is voorzien van twee wandcontactdozen, uiteraard op een hoogte dat je als modelbouwer denkt; waarom daar?
In de hoek heb ik er Ă©Ă©n als volgt weggewerkt;bakje maken, beplakken met steentjespapier, er voor zetten en met wat huisjes erbij lijkt het al een beetje op een gedeelte van een stad waar de woningen tegen de middeleeuwse stadsmuur zijn gebouwd.
Uiteraard nog niet af en ik ga nadenken hoe ik dit verder ga verfraaien
Ik wil het geheel met de huizen nog wat hoger plaatsen zodat het spoor lager gelegen is en er een natuurlijkere afscheiding tussen stad en spoor ontstaat.
Tips en trucs welkom,
En oh ja, de middelste pijler van de boogbrug is verwijderd.
Groet,
Paul.
Re: Baan in de " Mancave".
Paul
Brug ziet er beter uit zo.
Wandcontactdoos slim weggewerkt, goede oplossing.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baan in de " Mancave".
Hmmm...niet onaardig tot nu toe...
Re: Baan in de " Mancave".
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baan in de " Mancave".
 :) Dat heb je netjes opgelost, en evengoed nog een functioneel stopcontact. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Baan in de " Mancave".
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan in de " Mancave".
Zeker mooi opgelost de stekkerdoos.
Re: Baan in de " Mancave".
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan in de " Mancave".
Dag Paul.

Bijzonder creatieve oplossing om het stopcontact te verbergen! :thumbup:
Toch had ik zelf de situatie van de derde foto uit bericht #184
aangehouden, met dit verschil: de achtergevels van de twee
gebouwen verwijderen en die voor het stopcontact zetten ...

Groeten,

Erik.
Re: Baan in de " Mancave".
Heren, dank voor de feedback, het wordt meegenomen in de verfraaiing van dit hoekje.
Dat projectje staat even stil terwijl ik nadenk hoe ik het verder ga verfraaien.

Inmiddels heb ik het baanplan weer een beetje aangepast. De treinen zijn op de korte poot van de U nu ook weer even te zien als ze de tunnel uitkomen.

Heb tevens weer een start gemaakt met papierpulp, ik heb er nu stukken boomschors in verwerkt als rotsen. Straks als het droog is kijken of dat een leuk effect geeft als ik de boel op kleur breng en drybrush.

Het gedeelte van de achterste gebogen tunnel waar nu nog steentjespapier te zien is zal straks voorzien worden van papierpulp om ook daar een berg te maken. Het spoor er boven moet een bergspoor worden.
De brug wil ik in de bocht ook nog voorzien van een brugpijler die in de berg is verankerd om dit stuk spoor wat natuurlijker te laten verlopen

Vriendelijke groeten,
Paul.
Re: Baan in de " Mancave".
Ik zeg, "Goed bezig"  :) :) :)
Gaat helemaal goed komen daar bij jou. :thumbup:
Re: Baan in de " Mancave".
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan in de " Mancave".
Leuke update weer Paul. :thumbup:
Baan in de " Mancave" verder met papierpulp
Dank voor de complimenten Gino en Michel.
Vanochtend de brugpijler kunnen plaatsen in de bergwand, als alles droog is ga ik hem verder afmaken.
Resutaat tot nu toe vind ik leuk.
De "knip" in het midden van de bergwand is bewust zo gedaan, het zijn nu twee berghellingen. Op die manier kan ik een berghelling nog van de baan halen mocht er onverhoopt iets misgaan op het spoor in de berg.
De papierpulp is inmiddels weer op, zal weer kranten moeten gaan knippen...😝...
Gips heeft misschien toch wel iets...
(behalve voor jou dan Michel 😄 )

Groet,
Paul
Re: Baan in de " Mancave".
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Baan in de " Mancave".
 :) Dat ziet er goed uit.  :thumbup: Je moet inderdaad wel effe geduld hebben voordat de pulp is opgedroogd.
Gips heeft een kortere droogtijd, maar ja, het is maar net wat je prettiger vind om mee te werken.
Goed dat je een "luikje" maakt, het zal ongetwijfeld wel eens nodig zijn om er bij te kunnen.

Dirk-Jan
Re: Baan in de " Mancave".
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan in de " Mancave".
De brugpijler is mooi weggewerkt in bergwand. :thumbup:

Gips heeft zeker iets die van mij een mooi kleurtje namelijk zwart. ;)
Baan in de " Mancave". Line-up
Het huidige wagenpark....met wat willekeurige rijtuigen...je moet wat als je wacht totdat de papierpulp droog is...en de nieuwe nog in het water staat...wel alvast de eerste kleur aan kunnen brengen.
Ik heb ook nog de zogenaamde " Berlijn trein"rijtuigen,  de bijpassende loc is onderweg.
Prettig weekend,
Paul
Re: Baan in de " Mancave".
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan in de " Mancave".
 :thumbup: :thumbup:
Baan in de " Mancave", nieuwe aanwinst.
vandaag binnengekomen, van Roco en wat loopt-ie mooi! 👍
De rijtuigen van de " Berlijn trein" komen hier achter te hangen.
Re: Baan in de " Mancave".
Kawa

Mooie aanwinst.
Veel rijplezier ermee.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baan in de " Mancave".
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan in de " Mancave".
 :thumbup: :thumbup: